• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol

Robert Kiewlicz
30 maja 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • PERN planuje rozbudowę infrastruktury umożliwiającej przeładunek oleju napędowego w Gdańsku. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (na zdjęciu) lub do Naftoportu.
  • PERN planuje rozbudowę infrastruktury umożliwiającej przeładunek oleju napędowego w Gdańsku. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej (na zdjęciu) lub do Naftoportu.

PERN planuje przystosowanie gdańskiego Siarkopolu do przyjmowania drogą morską i rurociągiem dalekosiężnym, magazynowania i wysyłania koleją oleju napędowego. Surowiec miałby trafiać do Gdańska drogą morską na Nabrzeże Obrońców Poczty PolskiejMapka lub do Naftoportu i być magazynowany oraz przeładowywany na terenie SiarkopoluMapka.



PERN zakończył rozbudowę Terminalu Naftowego w Gdańsku



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

Spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie koncepcji oraz kompletnej dokumentacji projektowej. Oferty można składać do 8 czerwca 2022 r.

- Pierwszy etap zadania ma na celu opracowanie koncepcji, a następnie dla wybranego wariantu dokumentacji projektowej i pozyskanie zgód administracyjnych niezbędnych dla zorganizowania przeładunku oleju napędowego ze statków na kolej z wykorzystaniem infrastruktury Siarkopolu Gdańsk po przeprowadzeniu jej modernizacji oraz lub opcjonalnie, po wybudowaniu magistrali, z wykorzystaniem rurociągu łączącego Naftoport z Siarkopolem Gdańsk - czytamy w ogłoszeniu opublikowanym przez PERN.

Trzy warianty nowego terminalu paliwowego w Gdańsku



Według dokumentacji pod uwagę brane są trzy koncepcje. Pierwsza przewiduje przeładunek oleju napędowego z nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej istniejącymi rurociągami do zbiorników magazynowych w Siarkopolu Gdańsk i wydawanie surowca do cystern kolejowych oraz w kierunku odwrotnym, czyli z kolei do zbiorników, a następnie na statki.

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



Wariant drugi przewiduje przyjmowanie oleju napędowego w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem przesyłowym do zbiorników w Siarkopolu Gdańsk, a następnie przeładunek na kolej na terenie spółki. W ramach tego wariantu wykonawca zobowiązany będzie m.in. do zaprojektowania nowego rurociągu przesyłowego z Naftoportu do Siarkopolu Gdańsk po optymalnej trasie.

Wysadzenie wieży w Siarkopolu w 2010 r.


Wariant trzeci obejmuje przyjmowanie oleju napędowego w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem do trzech nowych zbiorników w Siarkopolu Gdańsk o pojemności 32 tys. m sześć. każdy, a następnie przeładunek na kolej. W tym wariancie wykonawca powinien uwzględnić m.in. zaprojektowanie nowego rurociągu przesyłowego oraz trzech zbiorników do magazynowania produktów naftowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną do ich obsługi i eksploatacji.

Inwestycje w Gdańskim Siarkopolu



Budowę Siarkopolu rozpoczęto w 1969 r. W latach 1970-1973 przedsiębiorstwo było włączone w skład kombinatu Siarkopol Kombinat Kopalń i Zakładów Przetwórczych Siarki w Tarnobrzegu. Ukończenie w 1973 r. podstawowych inwestycji w Siarkopolu zapewniało przedsiębiorstwu rozładunek 2 mln ton siarki ciekłej rocznie, magazynowanie do 600 tys. ton siarki zestalonej na polach składowych oraz załadunek 10 tys. ton siarki płynnej na dobę. Od 1985 r. nazwa brzmiała: Przedsiębiorstwo Przeróbki i Spedycji Kopalin Chemicznych Siarkopol w Gdańsku.

Rosja wstrzymała dostawy gazu, wstrzyma też dostawy ropy naftowej?



W październiku 1991 r. został ustanowiony akt przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną, zgodnie z którym Skarb Państwa przekształcił Przedsiębiorstwo Przeróbki i Spedycji Kopalin Chemicznych Siarkopol w Gdańsku w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. W połowie sierpnia 2010 r. PERN został właścicielem 85 proc. akcji Siarkopolu. Akcje przejął od Skarbu Państwa.

Terminal Naftowy PERN w Gdańsku



We wrześniu 2021 r. zakończyła się jedna z największych inwestycji dotyczących wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Wmurowano kamień węgielny pod budowę Terminalu w Gdańsku w 2014 r.


Terminal Naftowy PERNMapka jest umiejscowiony w Porcie Północnym. Po rozbudowie Terminal to 11 zbiorników o łącznej pojemności 765 tys. m sześc., a także rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnie ścieków, pompownie ropy, systemy przeciwpożarowe oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną. Prace przy budowie terminalu naftowego rozpoczęły się 21 lutego 2014 r.

Pierwszy tankowiec z ropą od Saudi Aramco w Naftoporcie



PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt, oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę.

Rozbiórka obiektów należących do Siarkopolu w 2010 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (87)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane