Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników

Budowa terminalu w Gdyni.


Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu PolskimMapka. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.



Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.

Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.

Gospodarka morska w Trójmieście



A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.

- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.

Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.


Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.

Opinie (77) 3 zablokowane

  • Drogi (5)

    Dopłyną,ale jak wyjadą ?

    • 54 11

    • ulicą (2)

      Nie widziałeś nowej ulicy budowanej równolegle do Polskiej i Janka Wiśniewskiego? Dalej jest nowoczesny łącznik z estakadą i nowa nitka Estakady, budowana specjalnie na potrzeby pojazdów przyjeżdżających i wyjeżdżających z terminala. Inwestycja ta w pełni udrożni dostęp do portu i uniezależni mieszkańców od narastającego ruchu samochodowego.

      • 11 8

      • Tam nie budują żadnej drogi,tylko remontują tory

        • 12 1

      • i wtem zadzwonił budzik

        • 9 0

    • Zgłaszam się (1)

      Jestem amatorem

      • 5 1

      • Kubcio, jesteś najlepszy!

        • 2 0

  • (16)

    Czyli, że wybudowali terminal nie mając w rękach kontraktów czyli biznesu, dla którego ten terminal powstał?
    Po drugie Gdynia sie zachowuje jakby chetnych bylo wiecej niż możliwości terminala a może się okazać, że chetnych brak i będzie kolejna słomiana inwestycja jak u Barei.

    • 56 69

    • Celnie i rzeczowo.

      • 8 20

    • budowali na zapotrzebowanie Stena

      dla nich kilkanaście minut jest istotne

      nie to co dla PKP na trasie Gdynia/Warszawa

      • 22 1

    • (5)

      To tak jak budowa CPK -nie wiadomo kto tam będzie latać. Budowanie metra - nie wiadomo czy będą chcieli jeździć. To tak jak budowanie mieszkań przez deweloperów - nie wiadomo czy kupią. Stary terminal nie mógł się rozwijać. Kto będzie czekać 3 lata na wybudowanie nowego terminala? Widocznie jest zapotrzebowanie.

      • 14 25

      • metrem będą chcieli jeździć zawsze tak jest nawet jak na pole wybudujesz (przykład Ursynowa)

        • 5 0

      • oczywiście, że jest... (3)

        Terminal powstaje pod protektoratem Stena.
        Takie przedsięwzięcia nie powstają bez umocowania gospodarczego. I trzeba brać to pod uwagę z wyprzedzeniem.
        Gdynia to ignorowała i Maersk przeniósł się do Gdańska.

        • 12 2

        • Stena juz zainteresowana nie jest... (2)

          Stena nie ma na razie wolnych wiekrzych statkow by jej sie oplacalo przeniesc.. A umowe na dzierzawe starego terminala Stena ma chyba 2030 roku.

          • 3 4

          • jest nadal

            a miejsca daje wieksze mozliwosci, wiec dlaczego ich nie wykorzystac?
            Zmieszcza sie.

            • 1 1

          • ma chyba ? ale jesteś pan mądry, że ręce opadają.

            • 2 0

    • Obiektywnie (1)

      To nie m. Gdynia buduje terminal.

      • 20 2

      • i całe...

        szczęście...

        • 8 0

    • Nie będzie bo zlikwidują poprzedni terminal więc siłą rzeczy Stena będzie operować z tego nowego. (1)

      Sami zresztą chcieli (STENA).

      • 12 2

      • Stena ma umowe dzierzawy podpisana jeszcze do 2030 roku.

        • 1 1

    • sądzisz, że ktoś buduje po uzyskaniu kontraktu?

      to nie ten czas, nie to tempo. Sądzisz że ktoś będzie czekał? Gdy wokół tyle ofert a najważniejszym parametrem jest business continuity?
      Tutaj akurat jest ten szczęśliwy zbieg okoliczności, że kontrahent jest, wytrwały i cierpliwy.
      A port Gdynia nie popełnił takiego błędu jak z Maersk...

      • 5 1

    • Wybudowali...trolu z Gda

      Bo pozyskali z UE w h...j kasy i ma być wiecej niż jeden operator, więc ogłosili że szukają.

      • 6 3

    • Pitolisz jak potłuczony. (1)

      Stena już od dawna deklaruje że będzie korzystać z nowego terminala. Jak nie masz o czymś pojęcia to się nie wypowiadaj.

      • 6 2

      • To ze deklarowala to nie znaczy ze plany sie nie zmienily...

        • 3 5

  • XXX (2)

    W dobie pandemii, uziemienia promów w portach czy też wręcz ich likwidacji to inwestycja trafiona w dziesiątkę. Zaraz po lotnisku w Kosakowie......

    • 35 78

    • (1)

      Przecież Stena pływa...

      • 18 3

      • przeciez to jakis ciołek - mysli że bodowa tego typu, to dwa tygodnie

        • 21 1

  • historia

    terminal będzie koło portowego Dworca Morskiego przy którym cumował MS BAtory.

    • 30 2

  • Trzeba uruchomić regularne połączenie promowe z Norwegią, Finlandią i Islandią. (14)

    • 59 2

    • (7)

      Połączenie do Finlandi jest najbardziej prawdopodobne, Norwegia znacznie mniej w kategori nieprawdopodobne ale Islandia to mrzonka. Nie wierzę, że jest takie duże zapotrzebowanie w tym kierunku. Z Hirtshals z Dani jeden prom płynie na Islandię.

      • 17 0

      • Morze mozliwosci (5)

        Prawda jest taka ze kompletnie nie wykorzystujemy walorow polozenia naszego kraju. Powinny przynajmniej w sezonie letnim plywac promy do Finlandii, na Litwe, Lotwe, do Estonii, Danii ale tez mniejsze jednostki do szwedzkiej Gotlandii czy dalej na wyspy Alandzkie... Baltyk jest piekny a tak przez nas niepoznany i turystycznie niewykorzystany

        • 19 0

        • gotlandia z Polski? chyba śnisz. Z Nynashamn rotacja jest cały dzień o każdej porze, z Polski zapotrzebowanie znikome.

          • 4 0

        • (2)

          Gdyby, które kolwiek z tych połączeń się opłacało to już by zostało uruchomione. Na Litwę, Łotwę , Estonii czy do Danii można dostać się autem. Cena za prom byłaby niekonkurencyjna w porównaniu do kosztów podróży autem czy samolotem.

          • 9 0

          • Na islandie tez mozna dostac sie samochodem i jakis plywaja promy (1)

            • 0 2

            • Na Islandie plywajom promy z Dani. Tylko ze rzad Islandi doplaca do kursowania tych promow

              • 0 0

        • tylko nas na te możliwości

          nie stać...

          • 2 0

      • Do Finlandi z Gdyni sa polonczenia promowe frachtowe

        Mozesz sobie poplynac tylko ze samochodem...

        • 1 0

    • (1)

      Połączenie frachtowe do Finlandii jest. Pasażerów przejęły tanie linie. Do Norwegii możesz polecieć tanimi liniami. Promem z Gdyni zajęło by to przynajmniej 30 godzin i byłoby mega drogie. Do Norwegii możesz dostać się płynąc do Karlskrony czy Nynashamn i dalej do Norwegii autem.

      • 6 1

      • Jesli chcesz to mozesz sobie bilet na samochod kupic i poplynac tym polonczeniem.

        Tylko te polonczenie nie obsluguje ruch pieszego!!!

        • 0 0

    • Ciekawsze było by połączenie do Petersburga i Londynu (duża liczba turystów) zamiast na Islandię (1)

      • 5 3

      • Nie oplacalne czasowo i kosztowo prom z Gdyni by plynol jakies 3 dni do londynu....

        • 2 0

    • I z Czechami i ukraina (1)

      Koniecznie

      • 1 1

      • To połaczenie jest w trakcie realizacji!

        Z Radomia

        • 0 0

  • To niebieskie stalowe na dźwigu to część linkspana, który został zaprojektowany w Gdyni :) (1)

    Zaprojektowany przez firmę mającą siedzibę w Gdyni, przez polskich inżynierów.

    • 38 1

    • MacGregor

      • 3 1

  • Tysiące tirów na Polskiej i Wiśniewskiego (7)

    Osobowki w centrum.
    Ostatnio jak bylem przy Muzeum Emigracji zrobiłem test, wpisałem w Google maps kierunek Warszawa. Mapa wskazała mi drogę przez centrum i Witomino do obwodnicy. Tak pojedzie duża część ludzi z promu którzy nie znają drogi i miasta a którzy korzystają z nawigacji

    • 45 7

    • No i? (2)

      sugerujesz przebudowe miasta, bo jakaś tam apka od amerykanców słabo działa, czy o co Ci chodzi?

      • 9 14

      • ta ałaba apka kieruje ruchem

        • 14 1

      • to nie tylko apka źle pracuje

        ale logika rozwiązań strefy buforowej między miastem a przemysłem.

        • 9 0

    • i natkną się na zakaz ruchu dla ciężarówek (1)

      już na Węglowej/Wendy/Portowej

      Miasto postawiło zasieki zakazów, gdy tylko ruszyła budowa tego terminala.

      • 6 4

      • Przeczytaj post jeszcze raz

        • 2 0

    • Fajny będzie dojazd do terminala z kierunku Gdańska. (1)

      Tylko jedna Władysława IV prowadzi w stronę portu. Świętojańska, Abrahama jeden kierunek - do góry. Starowiejska ma byc deptakiem. Będzie, będzie zabawa!

      • 6 1

      • z Gdańska

        to obwodnicą.
        I dalej "pod prąd" Wiśniewskiego.

        Bo kto jeździ "miastem"?!

        • 2 0

  • (9)

    Mam wrażenie, że lokalizacja terminala jest nieprzemyślana. Nabrzeże Polskie nie jest tak dobrze skomunikowane, jak Nabrzeże Helskie, które leży w bezpośrednim sąsiedztwie zjazdu z Trasy Kwiatkowskiego.

    • 29 12

    • Chodzi o to by prom nie musiał się przeciskać przez cały port i do tego obracać. (7)

      • 5 5

      • ale 5 januszy zaplusowało jego wpis

        • 4 6

      • Ze zdjęcia wynika jasno, że przy nowym (4)

        nabrzeżu promy Steny Line też będą musiały się obracać.

        • 5 1

        • Będą miały na to znacznie więcej miejsca, co znacznie ułatwi i skróci czas manewrowania. (3)

          • 4 2

          • Kolego obracac beda sie w tym samym miejscu co teraz. (2)

            Wykonywanie manewrow obrotu statku powyzej 100 metrow dlugosci jest tylko dozwolone na obrotnicy.A aktulalnie czas przybicia Steny nie przekracza 120 min. wiec nie wiem w czym halo.

            • 2 1

            • a bedzie o co najmniej

              20 mniej

              • 3 0

            • Dwie godziny przybija prom Steny do nabrzeża?

              W dwie godziny prom odbija od Dover przechodzi kanał i przybija w Calais...

              • 2 0

      • A tu to myslisz ze nie bedzie sie obracal tez bedzie musial

        Tez bedzie musial sie obruci , w tym samym miejscu co teraz sie obraca czyli na wysokosci stoczni marynarki wojennej

        • 1 0

    • remont

      Nasz jaśnie panujący prezydent wraz ze swoim dworem liczy że wraz tą inwestycja port zrobi remont ul.Wiśniewskiego jak i ul.Polskiej .On wtedy będzie mógł przyznać sobie i swoim kolesiom wysoka premie za wysoko osiągalne wyniki

      • 1 0

  • (1)

    Finnlines cumuje kawałek dalej w następnym basenie portowym na końcu i ma swoją rampę dolną i górną do załadunku i duży plac na kontenery tylko dla siebie, czemu miałby się tu przenieść

    • 15 4

    • Bo możę.

      • 2 0

  • Będzie dojazd czy tylko estakada?

    • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane