- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (58 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników
Budowa terminalu w Gdyni.
Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu Polskim. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.
Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.
Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.
Gospodarka morska w Trójmieście
A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.
- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.
Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.
Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.
Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.
Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.
Miejsca
Opinie (78) 3 zablokowane
-
2021-02-13 21:02
Marynarz (1)
120 minut? Promy w Gdańsku wchodzą 15- 20 po 11 do portu obracają się i cumują o 12.00. Czyli 45 minut. Następnie - no teraz przebudowa torów ale w 10 minut są na moście Wantowym bez korków i dalej,
A w Gdyni 2 godziny???? od wejścia do cumowania?- 1 1
-
2021-05-14 13:37
120 min od cumowania do wyjścia, taką treść widzę.
- 0 0
-
2020-12-11 11:14
Trzeba uruchomić regularne połączenie promowe z Norwegią, Finlandią i Islandią. (14)
- 59 2
-
2020-12-12 09:13
I z Czechami i ukraina (1)
Koniecznie
- 2 1
-
2021-03-09 10:26
To połaczenie jest w trakcie realizacji!
Z Radomia
- 0 0
-
2020-12-11 15:07
Ciekawsze było by połączenie do Petersburga i Londynu (duża liczba turystów) zamiast na Islandię (1)
- 5 3
-
2020-12-12 13:10
Nie oplacalne czasowo i kosztowo prom z Gdyni by plynol jakies 3 dni do londynu....
- 2 0
-
2020-12-11 13:31
(1)
Połączenie frachtowe do Finlandii jest. Pasażerów przejęły tanie linie. Do Norwegii możesz polecieć tanimi liniami. Promem z Gdyni zajęło by to przynajmniej 30 godzin i byłoby mega drogie. Do Norwegii możesz dostać się płynąc do Karlskrony czy Nynashamn i dalej do Norwegii autem.
- 6 1
-
2020-12-12 13:00
Jesli chcesz to mozesz sobie bilet na samochod kupic i poplynac tym polonczeniem.
Tylko te polonczenie nie obsluguje ruch pieszego!!!
- 0 0
-
2020-12-11 11:23
(7)
Połączenie do Finlandi jest najbardziej prawdopodobne, Norwegia znacznie mniej w kategori nieprawdopodobne ale Islandia to mrzonka. Nie wierzę, że jest takie duże zapotrzebowanie w tym kierunku. Z Hirtshals z Dani jeden prom płynie na Islandię.
- 18 0
-
2020-12-11 11:34
Morze mozliwosci (5)
Prawda jest taka ze kompletnie nie wykorzystujemy walorow polozenia naszego kraju. Powinny przynajmniej w sezonie letnim plywac promy do Finlandii, na Litwe, Lotwe, do Estonii, Danii ale tez mniejsze jednostki do szwedzkiej Gotlandii czy dalej na wyspy Alandzkie... Baltyk jest piekny a tak przez nas niepoznany i turystycznie niewykorzystany
- 19 0
-
2020-12-11 13:28
(2)
Gdyby, które kolwiek z tych połączeń się opłacało to już by zostało uruchomione. Na Litwę, Łotwę , Estonii czy do Danii można dostać się autem. Cena za prom byłaby niekonkurencyjna w porównaniu do kosztów podróży autem czy samolotem.
- 9 0
-
2020-12-12 09:14
Na islandie tez mozna dostac sie samochodem i jakis plywaja promy (1)
- 0 2
-
2020-12-12 12:58
Na Islandie plywajom promy z Dani. Tylko ze rzad Islandi doplaca do kursowania tych promow
- 0 0
-
2020-12-11 15:02
tylko nas na te możliwości
nie stać...
- 2 0
-
2020-12-11 12:32
gotlandia z Polski? chyba śnisz. Z Nynashamn rotacja jest cały dzień o każdej porze, z Polski zapotrzebowanie znikome.
- 4 0
-
2020-12-12 12:57
Do Finlandi z Gdyni sa polonczenia promowe frachtowe
Mozesz sobie poplynac tylko ze samochodem...
- 1 0
-
2020-12-11 15:43
(9)
Mam wrażenie, że lokalizacja terminala jest nieprzemyślana. Nabrzeże Polskie nie jest tak dobrze skomunikowane, jak Nabrzeże Helskie, które leży w bezpośrednim sąsiedztwie zjazdu z Trasy Kwiatkowskiego.
- 29 12
-
2020-12-15 07:46
remont
Nasz jaśnie panujący prezydent wraz ze swoim dworem liczy że wraz tą inwestycja port zrobi remont ul.Wiśniewskiego jak i ul.Polskiej .On wtedy będzie mógł przyznać sobie i swoim kolesiom wysoka premie za wysoko osiągalne wyniki
- 1 0
-
2020-12-11 17:17
Chodzi o to by prom nie musiał się przeciskać przez cały port i do tego obracać. (7)
- 5 5
-
2020-12-11 19:16
Ze zdjęcia wynika jasno, że przy nowym (4)
nabrzeżu promy Steny Line też będą musiały się obracać.
- 5 1
-
2020-12-12 05:16
Będą miały na to znacznie więcej miejsca, co znacznie ułatwi i skróci czas manewrowania. (3)
- 4 2
-
2020-12-12 13:08
Kolego obracac beda sie w tym samym miejscu co teraz. (2)
Wykonywanie manewrow obrotu statku powyzej 100 metrow dlugosci jest tylko dozwolone na obrotnicy.A aktulalnie czas przybicia Steny nie przekracza 120 min. wiec nie wiem w czym halo.
- 2 1
-
2020-12-13 19:30
Dwie godziny przybija prom Steny do nabrzeża?
W dwie godziny prom odbija od Dover przechodzi kanał i przybija w Calais...
- 2 0
-
2020-12-12 14:29
a bedzie o co najmniej
20 mniej
- 3 0
-
2020-12-12 13:04
A tu to myslisz ze nie bedzie sie obracal tez bedzie musial
Tez bedzie musial sie obruci , w tym samym miejscu co teraz sie obraca czyli na wysokosci stoczni marynarki wojennej
- 1 0
-
2020-12-11 17:35
ale 5 januszy zaplusowało jego wpis
- 4 6
-
2020-12-13 17:45
Ludzie najmilsi skąd w Was tyle żółci.. (2)
Gdy czytam Wasze opinie, Was, tak jak i ja nie mający merytorycznej wiedzy tylko "wydajemisię", to przechodzą mnie ciarki. Jaki smutne życie wiedziecie, że potraficie tylko narzekać. Nowe lampy - źle, nowa przystań promowa - źle, nowa droga - źle, nowe chodniki - źle, nowa ścieżka rowerowa - źle, itd..
Gdyby planiści słuchali się Waszych "rad" to nadal chodzilibyśmy po dziurawych chodnikach i ciemnych ulicach, a w parkach byłyby tylko obszcz*ne krzaki..- 10 7
-
2020-12-14 09:58
Źle
Ludzie piszą "żle" o inwestycjach, bo dostrzegają wiele mankamentów jakimi są one obarczone, a których niestety nie wyłapali "nieomylni" planiści lub ulegli lobbystom wikłając się w ich interesy. Działający łańcuch powiązań, nie zawsze idzie w parze z logiką.
- 1 0
-
2020-12-14 09:16
no właśnie - gdzie toalety ogólno dostepne ?
- 2 0
-
2020-12-13 19:26
Oprócz Steny, nowym terminalem interesują się... (1)
Holdmar, Piotrostal, Desch i inni złomiarze...
- 6 2
-
2020-12-14 07:34
I ten gruby
Z Discovery
- 0 0
-
2020-12-13 17:07
Prom do UK
Przydalby sie prom do Wielkirj Brytanii.Kiedys plywal kontenerowiec Inowroclaw i zawsze bylo oblozenie .
- 6 2
-
2020-12-13 12:43
Och Gdynia
A teraz tunel do Lotniska i Gdynia jako pierwsze miasto na świecie będzie miała wodno-powietrzny port donikąd .
- 8 2
-
2020-12-11 12:14
Tysiące tirów na Polskiej i Wiśniewskiego (7)
Osobowki w centrum.
Ostatnio jak bylem przy Muzeum Emigracji zrobiłem test, wpisałem w Google maps kierunek Warszawa. Mapa wskazała mi drogę przez centrum i Witomino do obwodnicy. Tak pojedzie duża część ludzi z promu którzy nie znają drogi i miasta a którzy korzystają z nawigacji- 47 7
-
2020-12-12 08:34
Fajny będzie dojazd do terminala z kierunku Gdańska. (1)
Tylko jedna Władysława IV prowadzi w stronę portu. Świętojańska, Abrahama jeden kierunek - do góry. Starowiejska ma byc deptakiem. Będzie, będzie zabawa!
- 6 1
-
2020-12-12 22:16
z Gdańska
to obwodnicą.
I dalej "pod prąd" Wiśniewskiego.
Bo kto jeździ "miastem"?!- 2 0
-
2020-12-11 14:02
i natkną się na zakaz ruchu dla ciężarówek (1)
już na Węglowej/Wendy/Portowej
Miasto postawiło zasieki zakazów, gdy tylko ruszyła budowa tego terminala.- 6 4
-
2020-12-11 22:33
Przeczytaj post jeszcze raz
- 2 0
-
2020-12-11 12:19
No i? (2)
sugerujesz przebudowe miasta, bo jakaś tam apka od amerykanców słabo działa, czy o co Ci chodzi?
- 9 14
-
2020-12-11 14:03
to nie tylko apka źle pracuje
ale logika rozwiązań strefy buforowej między miastem a przemysłem.
- 9 0
-
2020-12-11 12:44
ta ałaba apka kieruje ruchem
- 14 1
-
2020-12-12 16:56
Spodziewana jest oferta STENY, czyli budują w ciemno, zresztą to byłby niejedyny ,,pomnik " w porcie.
- 6 6
-
2020-12-11 16:45
(1)
Finnlines cumuje kawałek dalej w następnym basenie portowym na końcu i ma swoją rampę dolną i górną do załadunku i duży plac na kontenery tylko dla siebie, czemu miałby się tu przenieść
- 15 4
-
2020-12-12 15:02
Bo możę.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.