- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (30 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (38 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (84 opinie)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (195 opinii)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników
Budowa terminalu w Gdyni.
Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu Polskim. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.
Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.
Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.
Gospodarka morska w Trójmieście
A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.
- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.
Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.
Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.
Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.
Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.
Miejsca
Opinie (78) 3 zablokowane
-
2020-12-12 09:12
Mam nadzieje ze w koncu wejdzie drugi i 3 operator i skonczy sie monopol steny
Ceny najwyższe a jakość marna
- 9 2
-
2020-12-12 12:26
Inwestycja bez sensu... (1)
Kiedys juz wybudowali nowy terminal promowy w Gdansku Westerplatte i stal on parenascie lat pusty!!! Teraz obawiam sie ze bedzie tak samo z terminalem w Gdyni. A sam terminal to za malo potrzebne sa parkingi oraz drogi dojazdowe do terminala kturych nie ma... Wontpliwe by stena czy inny operator sie zglosil...
- 2 9
-
2020-12-12 14:38
od czegos trzeba zaczac
A parking i dojazd jest.
Znacznie lepszy niz w miejscu, gdzie powstal gdanski terminal. To byl wlasnie przklad niewlasciwej kolejnosci i braku konsekwencji dzialania. Dopiero ostatnie lata to zmienily...
Gdansk - jedyne miejsce na Baltyku gdzie zbankrutowal terminal kontenerowy i promowy.- 3 2
-
2020-12-12 16:56
Spodziewana jest oferta STENY, czyli budują w ciemno, zresztą to byłby niejedyny ,,pomnik " w porcie.
- 6 6
-
2020-12-13 12:43
Och Gdynia
A teraz tunel do Lotniska i Gdynia jako pierwsze miasto na świecie będzie miała wodno-powietrzny port donikąd .
- 8 2
-
2020-12-13 17:07
Prom do UK
Przydalby sie prom do Wielkirj Brytanii.Kiedys plywal kontenerowiec Inowroclaw i zawsze bylo oblozenie .
- 6 2
-
2020-12-13 17:45
Ludzie najmilsi skąd w Was tyle żółci.. (2)
Gdy czytam Wasze opinie, Was, tak jak i ja nie mający merytorycznej wiedzy tylko "wydajemisię", to przechodzą mnie ciarki. Jaki smutne życie wiedziecie, że potraficie tylko narzekać. Nowe lampy - źle, nowa przystań promowa - źle, nowa droga - źle, nowe chodniki - źle, nowa ścieżka rowerowa - źle, itd..
Gdyby planiści słuchali się Waszych "rad" to nadal chodzilibyśmy po dziurawych chodnikach i ciemnych ulicach, a w parkach byłyby tylko obszcz*ne krzaki..- 10 7
-
2020-12-14 09:16
no właśnie - gdzie toalety ogólno dostepne ?
- 2 0
-
2020-12-14 09:58
Źle
Ludzie piszą "żle" o inwestycjach, bo dostrzegają wiele mankamentów jakimi są one obarczone, a których niestety nie wyłapali "nieomylni" planiści lub ulegli lobbystom wikłając się w ich interesy. Działający łańcuch powiązań, nie zawsze idzie w parze z logiką.
- 1 0
-
2020-12-13 19:26
Oprócz Steny, nowym terminalem interesują się... (1)
Holdmar, Piotrostal, Desch i inni złomiarze...
- 6 2
-
2020-12-14 07:34
I ten gruby
Z Discovery
- 0 0
-
2021-02-13 21:02
Marynarz (1)
120 minut? Promy w Gdańsku wchodzą 15- 20 po 11 do portu obracają się i cumują o 12.00. Czyli 45 minut. Następnie - no teraz przebudowa torów ale w 10 minut są na moście Wantowym bez korków i dalej,
A w Gdyni 2 godziny???? od wejścia do cumowania?- 1 1
-
2021-05-14 13:37
120 min od cumowania do wyjścia, taką treść widzę.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.