Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników

Budowa terminalu w Gdyni.


Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu PolskimMapka. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.



Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.

Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.

Gospodarka morska w Trójmieście



A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.

- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.

Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.


Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.

Opinie (78) 3 zablokowane

  • Drogi

    Dopłyną,ale jak wyjadą ?

    • 56 11

  • Czyli, że wybudowali terminal nie mając w rękach kontraktów czyli biznesu, dla którego ten terminal powstał?
    Po drugie Gdynia sie zachowuje jakby chetnych bylo wiecej niż możliwości terminala a może się okazać, że chetnych brak i będzie kolejna słomiana inwestycja jak u Barei.

    • 56 69

  • Celnie i rzeczowo.

    • 8 20

  • XXX

    W dobie pandemii, uziemienia promów w portach czy też wręcz ich likwidacji to inwestycja trafiona w dziesiątkę. Zaraz po lotnisku w Kosakowie......

    • 35 79

  • Przecież Stena pływa...

    • 18 3

  • budowali na zapotrzebowanie Stena

    dla nich kilkanaście minut jest istotne

    nie to co dla PKP na trasie Gdynia/Warszawa

    • 22 1

  • przeciez to jakis ciołek - mysli że bodowa tego typu, to dwa tygodnie

    • 21 1

  • historia

    terminal będzie koło portowego Dworca Morskiego przy którym cumował MS BAtory.

    • 30 2

  • ulicą

    Nie widziałeś nowej ulicy budowanej równolegle do Polskiej i Janka Wiśniewskiego? Dalej jest nowoczesny łącznik z estakadą i nowa nitka Estakady, budowana specjalnie na potrzeby pojazdów przyjeżdżających i wyjeżdżających z terminala. Inwestycja ta w pełni udrożni dostęp do portu i uniezależni mieszkańców od narastającego ruchu samochodowego.

    • 11 8

  • To tak jak budowa CPK -nie wiadomo kto tam będzie latać. Budowanie metra - nie wiadomo czy będą chcieli jeździć. To tak jak budowanie mieszkań przez deweloperów - nie wiadomo czy kupią. Stary terminal nie mógł się rozwijać. Kto będzie czekać 3 lata na wybudowanie nowego terminala? Widocznie jest zapotrzebowanie.

    • 14 25

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane