Nowy terminal promowy w Gdyni. Na razie na wizualizacjach

Najnowszy artukuł na ten temat

Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym


Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie, ale wiadomo, jak będzie wyglądał. Zarząd Portu Gdynia pokazał wizualizacje nowego terminalu promowego planowanego na Nabrzeżu Polskim.


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?

to dobry pomysł, zwłaszcza, że nowy terminal będzie bliżej centrum miasta 64%
to ma sens, bo pozwoli rozwinąć się terminalom kontenerowym 17%
ryzykowny pomysł, a co jeśli Stena Line wycofa się z Gdyni 10%
są pilniejsze inwestycje w porcie 9%
zakończona Łącznie głosów: 474

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł. Niestety, to właśnie procedury unijne i uzgodnienia z Komisją Europejską mają według oficjalnych zapewnień władz portu blokować na ten moment budowę.

Czytaj też: Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co jeszcze oprócz KE stoi na przeszkodzie? Potrzebne są też ostateczne deklaracje ze strony Steny Line, armatora, który ma użytkować terminal, o czym informowaliśmy we wrześniu ub. roku.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII. Na przestrzeni 20 lat przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Opinie (110)

  • Ale po co tam (16)

    terminal powinien powstać w Gdańsku i tam pewnie zostanie zbudowany, tereny są, multum inwestycji, rozmach, entuzjazm, Gdańsk to przyszłość

    • 42 123

    • spokojnie

      nie podniecaj się tak jakby ten Gdańsk to Singapur był

      • 21 5

    • Przecież już powstał

      • 6 1

    • ależ w GDN jest śliczny terminal (1)

      obsługuje go jakże śliczna firma Polferries.
      Proponuje Ci przepłynięcie się tym szajsem z PRLowską obsługą na pokładzie, za ceny 2-3 razy większe niż inni operatorzy.
      Tylko konkurencja! Gdyby było dwóch przewoźników do Sztokholmu (Nynashamn) to cena musiała by być elastyczna i lepsza dla nas.
      Obecny terminal w Gdyni jest za mały. Nie ma miejsca na logiczny postój aut. Byłoby dobrze gdyby był większy i nowocześniejszy.

      • 17 5

      • ten terminal w Gdańsku wygląda bardziej jak jakiś barak do gry w paintball

        • 9 6

    • (4)

      No i najważniejsze w Gdańsku są drogi dojazdowe do portu, jak trasa WZ, Sucharskiego, tunel pod Wisłą, obwodnica południowa, most wantowy.

      • 10 13

      • (3)

        minusują zazdrośni Gdynianie

        • 6 14

        • Zazdrosny Gdańszczanin założył główny wątek.Telepie was z tej zazdrości,proponował bym terapie u psychiatry.

          • 10 5

        • Faktycznie - bezwstydne dotowanie Gdańska w ostatnich latach budzi pewną zazdrość. Poza tym niewiele Gdańsk swoich pieniędzy włożył w powyższe inwestycje (w niektórych przypadkach tylko zabezpieczył teren).

          • 11 3

        • minusują też gdańszczanie którzy mają wiedzę na ten temat.
          i tyle
          a bezmózgie istoty które piszą takie komentarze robią to tylko po to żeby się podniecić wrzawą

          • 8 0

    • w pół kroku...

      Ale nie ma parkingów i placów składowych... A przede wszystkim - organizacji...
      Jedź i zobacz... Do tunelu najpierw trzeba dojechać. Z tym też nie jest bajka... Czyli inny przejaw tego samego problemu...

      • 6 0

    • Było i minęło

      Terminal w Gdansku ( na Westerplatte) powstał już dawno temu. Cumował tu duński prom do Kopenhagi. Frekwencja była bardzo wysoka. Niestety do linii przyczepili się kieszonkowcy. Kradli na promie, kradli w Kopenhadze i kradli nawet w autobusie wiozącym turystów od bazy do Głownego Miasta w Gdańsku. Milicja była bezradna! No i po kilku miesiącach linia powiedziała dziękuję. Baza pozostała i czeka na lepsze czasy.

      • 5 2

    • W gdyni rządzą sukienkowi- obowiązującą doktryną jest pokora i dziadostwo. (1)

      Ta ideologia sabotuje wszelkie inwestycje prorozwojowe. Sabotowali tak np lotnisko w gdyni gdzie nie trzeba było żadnych inwestycji- goły pas, podstawiane na czas autokary- zero nakładów- zamiast tego woleli zdefraudować 100 mln i nic tam nie lata. Podobnie jest z terminalem- powinien być tam zbudowany w 1990 jako priorytet normalnego miasta. Gdynia nie jest normalna- to religijna hydra- zmieszanie sekty z mafią.

      • 4 4

      • podpal księdza a nie mlaszczesz

        daj przykład jak zwyciężać mamy

        • 0 0

    • jesteś prostym idiotą który pewnie nigdy nie płynął polferries...
      gdańsk niestety to przyszłość przeszłości

      • 1 2

    • (1)

      Gdańsk to bagno !! Jedyne najlepsze co można tam kupić to bilet do Gdyni !!!

      • 3 5

      • ...lotniczy?

        • 3 1

  • Tylko wizje (10)

    Ładny projekt , ale w Gdyni tylko wizje i nic więcej.

    • 61 26

    • (8)

      tam powinni rozbudować całą infrastrukturę dojazdową. Ostatnio tamtędy przejeżdżałem, bangladesz normalnie, dziura na dziurze, rozjeżdżone krawężniki, o mało koła nie urwałem. Piękny krajobraz zaraz po zjeździe z promu, szczególnie dla przyjeżdżających obcokrajowców

      • 6 2

      • (7)

        Jak to w Gdyni :)

        • 5 5

        • Jak to w Gdyni (6)

          Gdyni to ty możesz ...wiesz dobrze farfoclu co..Tylko możesz o zamieszkaniu w niej pomarzyć.

          • 4 8

          • Panie Wojtku zapomniał się Pan podpisać.

            • 4 3

          • (4)

            i dzięki bogom, kto by chciał tam mieszkać z własnej woli?!

            • 5 2

            • (3)

              Nie chcemy tutaj nieudaczników.

              • 1 3

              • (1)

                Ale tylko tacy się do was garną.

                • 3 2

              • nieudaczników w trójmiescie masz dostatek.
                wyjmij palec z własnej d... i zrób po prostu coś ze swoim życiem

                • 1 1

              • ... ktos publikujacy w ramach obowiazkow sluzbowych takie wpisy (za cale 50 pln premii miesiecznie) to nie nieudacznik?

                • 0 0

    • no nie tylko. jest już pozwolenie na budowę

      http://www.port.gdynia.pl/pl/realizacja-inwestycji-promowy

      • 1 0

  • A gdzie będą oczekiwać na wjazd na prom samochody ciężarowe? (4)

    Takie pytanie mi się nasunęło po przeczytaniu artykułu.

    Między nowymi "szklanymi domami" nowej prestiżowej dzielnicy Międzytorze?

    • 54 5

    • Przecież widać gdzie

      Na wizualizacji dokładnie widać gdzie mają czekać samochody ciężarowe.

      • 3 6

    • jak to gdzie?

      w kolejce

      • 8 1

    • pierwsza sprawa dla czego stena line? a nie wszyscy armatorzy w tym polferies?

      stena line obraziła Polaków swoimi regulaminami wejścia na pokład czy ktoś to pamieta?
      druga sprawa terminal promowy obok siarki wegla? śruty i gnijących bio mas?
      Fajny pomysł
      kolejna sprawa dojazd do nowego terminalu jak Gdynia chce przebudować uliece skrzyżowania światła gdzie powstanie pas dedykowany do terminalu estakadą?
      czy projekt nowego terminala przy nabrzeżu polskim poprostu przewiduje przepuszczenie całego ruchu istniejącym układem drogowym przez centrum miasta i wiśniewskiego?
      Następne pytanie co było wazniejsze w mieście z morza i marzeń? Terminal promowy czy lotnisko kosmodrom?

      • 5 0

    • pewnie tam gdzie czekają ciężarówki do wjazdu na terminale w tej okolicy...

      Po prostu na Polskiej na po jednym pasie w każdym kierunku.

      • 4 0

  • (4)

    Gdynia = plan, projekt, wizualizacja :)

    • 42 10

    • (3)

      jak u Morawieckiego :D

      • 7 5

      • (1)

        Od naszego Pana Mateusza proszę się odczepić! To osobowość na miarę Eugeniusza Kwiatkowskiego, wreszcie ktoś myślący o interesach Polski!

        • 8 5

        • Haha, poniosło panią Basię :)

          • 2 7

      • Chodzi o to....

        żeby nie wpaść w pułapkę średniego wzrostu....

        • 0 0

  • (1)

    jest Audi jest impreza...

    • 10 5

    • Czemu na żadnej wizualizacji nie pokazują jak faktycznie wygląda asfalt w Gdyni

      • 3 0

  • plany plany plany. (4)

    Piszcie jak już będzie pozwolenie na budowę i źródło finansowania.

    • 28 4

    • I w jaki sposób TIR-y wyjadą z centrum. Armator będzie bliżej centrum a Gdynia będzie bardziej zakorkowana, czy ktoś o tym pomyślał. A jeśli nie wieży zapraszam do zapoznania się z obecnym stanem bo lepiej nie będzie a nic w tym kierunku nie jest robione . Tego typu inwestycje powinie być rozpoczynane od infrastruktury drogowej ani od drugiej strony

      • 2 1

    • Jak to jakie? - podatnicy czyli mieszkańcy się zrzucą.

      • 2 1

    • mówisz masz

      http://www.port.gdynia.pl/files/projekty_eu/promowy/WI_II_7840_1_110_143_2016_GB.pdf

      • 1 0

    • pozwolenie na budowę jest od dawna

      • 1 0

  • tak się zastanawiam, (1)

    czy ten Terminal nie lepiej sprawdziłby się na Nabrzeżu Śląskim Nauty zwłaszcza jest tam już pirs, który obecnie jest niewykorzystany i projektowana N.Węglowa.

    • 14 3

    • to za proste... ;)

      To "oczywista oczywistość", że taki (szybki) ruch powinien obsługiwać port zewnętrzny, czyli nabrzeża od francuskiego do pomorskiego. Przynajmniej okiem laika... ;) W wykopanym kanale mają miejsce stocznie, które nie mają potrzeby minimalizacji czasu ruchu jednostek.

      Jednak na pewno to koliduje z wizją "szklanych domów" zamiast portu i terenów przemysłowych...

      Czas płynie a konkurencja nie śpi... Jedyny, "wierny" armator pójdzie śladem Maersk i... trzeba będzie rozbudować SKM, bo do pracy to będziemy jeździć do Gdańska...

      • 7 1

  • nowa marina (4)

    Proszę o informację, jeśli ktoś takie posiada, co się dzieję z budową nowej mariny w Gdyni w miejscu dzisiejszych klubów żeglarskich. PZŻ i władze miasta zapowiadały otwarcie w 2018 roku. Ostatnie informacje, które można znaleźć w sieci są sprzed roku. Że już wszystko gotowe i zaczynają budowę.A potem cisza. Czy ma ktoś wiedzę na temat tego co się tam dzieje?

    • 31 1

    • (1)

      Gdynia stawia na elokologię, a nie rozbudowę i lanie betonu. Ma pozostać spokojnym miasteczkiem.

      • 4 3

      • Gdynia wraca do korzeni....

        .... I za 20-30 lat zostanie mala smetna wioska.

        • 1 0

    • nowa marina

      podobno inwestor jak zbadał grunt - to się wycofał. Zbyt duże koszty. Powinni tylko obecne hangary i budynki pokryć nową elewacją i koniec.

      • 1 0

    • W planie miejscowym jest wymóg parkingu podziemnego. To 50% kosztów inwestycji w tym miejscu

      nie znajdzie się żaden bank, który wyłoży na to pieniądze.

      • 0 0

  • (4)

    e tam terminal gdynia lotnisko ladniejszy
    szkoda ze już pare lat czekam a jeszcze nie otwierają

    • 26 4

    • Bo nam za spr. posłów PO w Unii

      dla polskiej Gdyni wszystko blokują :((

      • 2 6

    • Pewnie będą wypływać promy do San Escobar, jak samoloty z lotniska.

      • 2 2

    • Trzeba te dwa terminale połączyć!!!! (1)

      Wtedy będziemy obsługiwać promy kosmiczne!!!

      • 2 0

      • a kto wie, w wizjonerskiej i innowacyjnej Gdyni to będą promy kosmiczno-morskie

        o emanacji polskości i modernizmu

        • 1 0

  • na wizualizacji powinny byc paserati b5 jak i vw t4 (5)

    bo głównie tacy korzystają płynąc do Skandynawii...

    • 16 3

    • (4)

      Nawet, jeśli jeżdżą matizem co z tego? Chcesz mi powiedzieć, że oceniasz ludzi po tym czym jeżdżą...?

      • 2 5

      • (3)

        Ja oceniam i co z tego?

        • 1 1

        • Ja oceniam po imieniu (2)

          • 0 0

          • dobre (1)

            Ocenilam goscia po aucie, okazalo sie ze pozyczyl auto. Klasy nie da sie kupic.

            • 0 0

            • Mozna wziac w leaing

              - E-klase, S-klase.... ;)

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Włodzimierz Ziółkowski

W latach 1988-98 piastował stanowisko prezesa zarządu i dyrektora w spółce Morskie Domy Składowe...