• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Wioletta Kakowska-Mehring
23 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Jego powstanie skróci czas nawigowania w porcie i pozwoli obsługiwać większe promy. Kosztował ok. 290 mln zł, z czego 116,8 mln zł pochodziło z budżetu unijnego, a czekaliśmy na niego aż osiem lat, bo tyle czasu upłynęło od chwili ogłoszenia jego budowy. Dziś uroczyście oddano Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, który przyjmie pierwsze promy w styczniu przyszłego roku. Na początek ze Szwecji, a potem... może nawet z Finlandii.



Oddanie terminalu przewidziano na 23 września nieprzypadkowo. Tego dnia przypada bowiem 99. rocznica uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni. Terminal powstał przy nabrzeżu Polskim Mapkaw sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Do tej pory terminal znajdował się przy nabrzeżu HelskimMapka i mógł przyjmować promy do ok. 175 m długości.

Czytaj też:

Mural z Tadeuszem Wendą odsłonięty w Gdyni



Przedstawiciel Stena Line, jednego z operatorów promowych, zapowiedział na uroczystości, że pierwszy prom tej firmy przybije do nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku o godz. 21.

Nowa lokalizacja - przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego - niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.

Nowy obiekt z opcją rozbudowy



Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmował wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego wykonawca, czyli firma Doraco, wykonała połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

Przedstawiciel Stena Line, jednego z operatorów promowych, zapowiedział na uroczystości, że pierwszy prom tej firmy przybije do nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku o godz. 21. Przedstawiciel Stena Line, jednego z operatorów promowych, zapowiedział na uroczystości, że pierwszy prom tej firmy przybije do nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku o godz. 21.

- Terminal ma szklany rękaw, którego konstrukcja umożliwia dopasowywanie się do poszczególnych jednostek, który pozwala, żeby przy nabrzeżu cumowały różnej wielkości nowoczesne jednostki promowe, który pozwala też, żeby pasażerowie niepodróżujący samochodami mogli bezpiecznie i wygodnie dojść do budynku terminalu - tłumaczył Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Co ciekawe, obiekt jest przygotowany do ewentualnej rozbudowy. Sam budynek terminalu można będzie rozbudować o dwa kolejne piętra. Rozważana jest też budowa kolejnej rampy.

Dziś do Szwecji, a jutro może nawet do Finlandii



Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal był jednak tak zaplanowany, aby przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. Został nim Polferries, należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Stena Line wyruszy z terminalu 1 stycznia przyszłego roku. A kiedy Polferries?

- Prowadzimy rozmowy z armatorami, bo na tym etapie współpraca wymaga porozumień trójstronnych między Steną Line, PŻB i ZMPG. To są olbrzymie przedsięwzięcia, które trzeba zgrać w czasie. Nie będziemy jednak zbytnio zwlekać z tym terminem. Jesteśmy otwarci, żeby ta współpraca zaczęła się jak najszybciej - powiedział prezes Sadaj.
A to nie koniec. Na uroczystości obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Czy możemy liczyć na pasażerskie połączenia z tym miastem?

- To są nasi partnerzy, bo z portem w Turku współpracujemy do dawna. Oni obserwują sytuację w Porcie Gdynia, patrzą, jak się rozwijamy. My też szukamy nowych perspektyw i połączeń. Jeżeli taka możliwość będzie, to my będziemy jej sprzyjać. Myślimy o porcie nie tylko jako o terminalu, tylko o wszystkich terminalach, które tu mamy, więc są perspektywy rozwoju również w tym kierunku - powiedział prezes Sadaj.
Dowiedzieliśmy się też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli TT-Line, czyli armator z Niemiec.

30 sierpnia odbyło się próbne cumowanie promu Nova Star (161 m dł.) należącego do Polferries.



Na ten terminal długo czekaliśmy



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 r., choć plany i wizje snuto już w 2005 r. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 r. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. W maju 2015 r., kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia - Karlskrona, w Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 r. Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 292 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116,8 mln zł. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 r.

Miejsca

Opinie (156) 9 zablokowanych

  • A samochody będą teleportować (9)

    Jestem ciekaw jakie będą korki na Janka Wiśniewskiego,jak zjedzie z promu 100 samochodów ciężarowych.To AK samo jak najpierw budują osiedla a dopiero potem drogi i szkoły.

    • 110 23

    • O to zadbał Horała (7)

      To droga krajowa i Horała jako wiceminister infrastruktury zadbał aby tę strategiczną drogę wybudować. Nawet przed wyborami obiecywał, że wszystko załatwione i pieniądze są. Dziękujemy panie Horała.

      • 23 13

      • Kwiatkowskiego to droga powiatowa i zadbał o to gdyński magistrat (3)

        Wiśniewskiego i Polska to drogi wewnętrzne portu i spokojna twoja rozczochrana, dadzą radę.

        • 6 7

        • Drogi do granicy Panstwa.... (1)

          To robotka dla rzadu osiolku .

          • 6 7

          • Tak samo jak na Przełęczy Karkonoskiej?

            Też jest droga... I co z tego?
            Nie wiedziało o tym miasto, gdy brało się za kończenie estakady? Wbrew opinii drogowców. Nie wiedziało co sobie na na plecy bierze? Nie były znane wymagania dla dróg krajowych?
            Widziały gały co brały? A może nie widziały i zgłosiły odbioru?
            Czy jak na Nałkowskiej, Polskie Wody mają robić? A Port Gołębią? PKP niech se wiadukty zbuduje?
            Od czego jest samorząd? Od pokazywania palcem?

            • 1 1

        • jak dadzą radę ? przefrunął???

          przecież to praktycznie jedyne drogi do obwodnicy. jak wyjadą turi na Janka to stoimy wszyscy, 75 minut to bedzie super szybki dojazd..

          • 7 0

      • to nie pierwsza jego sciema przedwyborcza ale jego wyborcom to nie przeszkadza

        • 5 3

      • A jak tam Port Lotniczy Gdynia? (1)

        • 5 1

        • Po co gdy jest w Radomiu!

          Bliżej Egiptu

          • 6 2

    • tych 18 łapek w dół to chyba mieszkańcy spoza Gdyni, którzy na prom sie nie wybierają

      albo nie stoją w korkach na Janka czy estakadzie w stronę Obłuża czy Hutniczej...

      • 5 2

  • (9)

    Cruisery docelowo powinny zawijać do Gdańska. Do Gdyni wchodzą, żeby wsadzić pasażerów do autokarów i przewieźć ich stojąc w korku na wycieczkę fakultatywną i po zakup bursztynu do Gdańska.

    • 31 45

    • chyba śnisz (3)

      po pierwsze to nie terminal na "cruisery". Po drugie, od paru lat wycieczki są głównie do Riviery, bo "cruisery" zatrzymują się tylko na 3-4h.

      • 17 3

      • od lat nie jeżdżą do Riviery, do autokaru i Gdańsk a najcześciej MAlbork (1)

        • 1 1

        • Masz jakieś urojenia.

          • 0 0

      • Stoją najczęściej po bite 12 godzin

        • 1 0

    • będą cumowały tam, gdzie im pasuje

      poza tym o ile wiem, to w Gdańsku nie ma możliwości przyjmowania dużych statków

      • 17 2

    • Po bursztyn? Dobry żart. (1)

      W autokary i do Malborka i spowrotem na statek. Gdańskiej 'starówki' z lat 50-ych nikt poza Januszami za kupony wakacyjne nie chce oglądać.

      • 11 8

      • Po bursztyn rowem Maowieckim do Elbląga!

        • 1 0

    • (1)

      Jasne, wszystko do Bolkowa. Czasy peło sie skończyły.

      • 5 7

      • Przy obecnych Czempionach na prawdę już za PO tęsknię.

        • 6 6

  • (9)

    a towarzysz Horała co tam robił? Czemu łąki nie pilnuje?

    • 84 24

    • (6)

      On tam się chwali że obiecaną drogę Czerwoną wybudował.... a nie, w kampanii wyborczej obiecał i jednak nie wybudował. Gdynia mu za to bardzo dziękuje.

      • 23 4

      • "Gdynia mu za to bardzo dziękuje" (1)

        A dlaczego miałby cokolwiek budować?
        Miał to w programie wyborczym w zawodach na prezydenta. Wybrałeś go?
        To dlaczego ma ci się teraz narzucać z niechcianymi prezentami?!
        Ma teraz lepszą fuchę.
        Jako poseł swoją robotę wykonał, przepchnął ustawy portowe i usankcjonował budowę infrastruktury przez skarb państwa. Właśnie w tereny portu ładowane są blisko 2 mld pln.

        • 10 21

        • Madz racje

          To fuchmen jak sam piszesz.

          • 5 0

      • Naucz się myśleć człowieku, Horała nie został przecież prezydentem (3)

        Dlaczego PiS i Horała miałby budować drogę dla kogoś kto go hejtuje? Nie obiecywał drogi, gdy nie zostanie prezydentem, więc nie manipuluj. P.S. głosowałem na Szczura i nie jestem za PiS, ale niektórym trzeba tłumaczyć tak proste i błahe frazesy. Chcesz drogi to głosuj na Horałę albo PiS w następnych wyborach.

        • 13 18

        • Ludzie za nim głosowali, bo wraz z kolegami z PiS łopatami mieli budować (1)

          OPAT,
          No i co ? Następnie z Morawieckim Drogę Czerwoną i co wygrał ludzi zrobił w konia !!

          • 16 3

          • W konia to robi szczurek od 20 lat gdynian))

            • 9 8

        • Dokładnie jest jak piszesz. W Gdyni nie wygrał i w rządzie już nic dla Gdyni nie zrobi, grunt że asystentów do państwowych spółek powsadzał. Rodzina PiS na swoim i tylko dla swoich

          • 13 2

    • boli?

      .

      • 1 6

    • Niewdzięcznicy. Łopatę człowiekowi ukradli to czym ma pracować.

      • 11 1

  • Jeszcze poczeka bo covid wraca.

    • 14 3

  • Brawo

    Już nawet jest poszukiwany wykonawca zasypania dziury na Janka Wiśniewskiego.
    Będzie to mega inwestycja ponieważ jej planowanie trwało chyba ze dwa lata :)

    • 41 5

  • To białe na rękawie dla pasażerów to odprysk farby czy ptasie odchody? (1)

    • 12 2

    • Morski Rękaw Pasażerski

      zasr*ły cały dach i nie tylko.
      Na białym nie widać.

      • 1 0

  • Tiry (2)

    Już czekam na tiry gnające do terminali przez Wiśniewskiego. Brawo.

    • 46 8

    • Haha

      Lepiej .

      Przez przejaz z barierkami do Portowej .

      Szlabany zamkniete .

      Chrzanowskiego .

      STOP

      • 3 0

    • Teraz dopiero będzie cyrk na Wiśniewskiego, non stop korki. Tiry zrobią swoje, a drogi różowej ni ma i ni będzie.

      • 6 0

  • Ale jestem gupi, myślałem że jak terminal otwarty to prom zacumuję, a to dopiero w styczniu (3)

    • 19 5

    • Panie prezesie Sadaj, idź Pan za ciosem i postaw usunięte stare ławki na nabrzeżu Pilotowym

      • 24 2

    • (1)

      Masz prom że chcesz go zacumować ?

      • 1 3

      • Ja mam

        Pinokio

        • 4 1

  • i pomyśleć, że tyle pieniędzy 'wywala' się, by skrócić czas o 15minut (9)

    a PKP nie chciała kupić Pendolino z wychylanym pudłem, by o tyle samo skrócić przejazd z Warszawy

    :O)

    • 9 31

    • się ciesz że pendolino jest , gdyby nie rządy PO (5)

      to dalej byśmy jeżdzili starymi pociągami ,albo jakimiś polskimi pseudo składzikami , za rządów PIS nie zrobiono nic nawet po bilet z Gdyni do Wiednia trzeba iść stać do kasy , bo przez neta nie kupisz wstyd i obciach

      • 27 11

      • myślałem, że sarkazm jest ewidentny

        • 3 3

      • (2)

        Za peło zeby dojechac naa drugi koniec Polski trzeba bylo sie przesiadac w Warszawie i placic kolejną stówe, teraz bezposrednio mozna dojechac z Gdyni do Rzeszowa, Czestochowy, Krakowa i gdzie sobie tylko chcesz placąc polowe mniej. Pendolino to kolejny bubel platformy....przeplacony pociag ktory i tak na polskich torach jezdzi z predkoscią zwyklej kolei.....klasyczny walek POpapranych, pieniadze poszly do kieszonki.

        • 9 19

        • Porównaj łączny koszt Pendolino z serwisem per skład z Dartami (1)

          pierwsze jeździ non stop (notabene 230 km/h na CMK, Twój zwykły pociąg robi tam 160) a drugi non stop uziemiony, bo... pęka.

          I jaka różnica w tej cenie, już znalazłeś? Ups. Tak właśnie wygląda w praktyce nacjonalizm gospodarczy i fanatyczni wyznawcy, łykający każdą propagandę ze spławikiem.

          • 10 3

          • " 230 km/h na CMK"

            Przez 15 minut...

            • 1 0

      • za komuny i zaraz po Gdynia -Warszawa, pociąg Kaszub..3,5h

        za PO połowy pociągów do Wawy nie był a na małą wioskę mogłam dojechac tylko PKS albo pryw. busem. Teraz 5h do Wawy i nadal PKS lub pryw. bus.

        • 6 2

    • co innego gdy kase sie wydaje, a co innego, gdy ją pobiera (1)

      Dla armatora 15 minut to wielka różnica, dla PKP widać zupełnie niewarta uwagi i nakładów. Bo obłożenie jest i tak. Poza tym, to słabe porównanie, bo target zupełnie inny. Urzędnicy w delegacjach kosztów nie liczą...

      Duńczycy wydatkują gigantyczne kwoty na skrócenie drogi z Hamburga do Kopenhagi o 150 km (tunel Fehrman) a my możemy stać na gdyńskich szlabanach po 40 minut... I nie jest to sprawa jedynie PKP.
      Who cares?!

      • 9 2

      • Pkp wie, że ludzie wolą samochody.

        • 1 1

    • przewieź cos PKP lub PKP cargo na czas...

      od lat mają wylane na podstawienie pociągów towarowych na czas o dojeżdzie do stacji końcowej w umówionym dniu nie wspomnę....

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz wnętrza nowego terminalu promowego w Gdyni

    Legancko tego.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane