• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal przeładunkowy w gdańskim Porcie Północnym

Robert Kiewlicz
11 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m. Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m.

Już za rok rozpocznie działalność Terminal Towarów Masowych Sypkich w gdańskim Porcie Północnym. W poniedziałek wmurowano akt erekcyjny pod budowę tej inwestycji. Terminal warty ok. 50 mln euro zostanie zbudowany przez Korporację Budowlaną Doraco. Głównym inwestorem jest belgijska spółka Sea-Invest. Jest to największa inwestycja w Porcie Gdańsk od czasu powstania terminalu kontenerowego DCT. Termin zakończenia prac planowany jest na 30 lipca 2013 roku.


Terminal jest zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków masowych, głównie węgla i rudy żelaza. Terminal jest zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków masowych, głównie węgla i rudy żelaza.
Schemat budowanego terminalu. Schemat budowanego terminalu.


Dla portu w Gdańsku inwestycja oznacza zwiększony ruch statków i wolumenu przeładunków. - Znaczenie tej inwestycji jest strategiczne dla portu. Bowiem w głębokowodnej części portu gdańskiego jest tak naprawdę pół bazy do przeładunku ładunków masowych suchych - mówi Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Można je jedynie przeładowywać w relacji eksportowej. Inwestycja Sea-Invest to uzupełnienie o relację importową.

Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych sypkich towarów masowych. Terminal importowy zobacz na mapie Gdańska powstaje w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawiony przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego. Inwestycja ta zakłada docelowe połączenie terminalu eksportowego węgla i nowego terminalu importowego w jedną wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych towarów masowych umożliwiającą przeładunki tych towarów na niespotykaną dotychczas w Polsce skalę.

Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m.

- W skład inwestycji wejdą dwa dźwigi Liebherr LPS 600 o udźwigu 60 ton ładunku każdy. To tyle ile jednorazowo można załadować do wagonu węglarki - tłumaczy Jacek Klimczak, prezes spółki Port Północny. - Nastąpi też remont pirsu, budowa systemu przenośników taśmowych, instalacja zwałowarko-ładowarki, budowa nowych placów składowych i załadowni wagonów, systemu redukcji pylenia i odprowadzenia wody, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych.

Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport. W 2008 r. Port Północny Sp. z o. o. weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest, lidera wśród firm przeładunkowych w Europie Zachodniej i Afryce.

Miejsca

Opinie (22) 2 zablokowane

  • ma pirsie rudowym beda rozładowywac

    by nastepnie tasmociagami przerzucac na pirs weglowy i tam zaladowywac. Grunt ze interes sie kreci.... w kółko. Czyli powrót do PRL

    • 2 7

  • Bardzo podobne (1)

    Do czegoś takiego przymierzała się projektowo firma "PROJMORS" z Gdańska.W artykule ani słowa o projekcie.Kto to zaprojektował?

    • 0 0

    • Zaprojektował Mott MacDonald, a tak naprawdę to w sumie stara ekipa z Budmors Consulting. Ostatni duży projekt w starym składzie.

      • 0 0

  • PORT....

    Od kiedy Ryszard Strzyżewicz i jego Kaszubska Drużyna znają się na pracy w Porcie ? Przecież oni tylko obsadzają miejsca pracy " miernymi ale wiernymi " POmatołkami.

    • 3 0

  • rusofobskie warchoły.......

    odpscie sobie choć na czas olimpiady.. Warcolstwo słynne w świecie

    • 0 1

  • Do normalnego póki co ...

    Tym przereklamowanym i nagłaśnianym w mediach EURO , to zachwycają się chyba tylko nienormalni , bo normalny nie byłby zachwycony ,kiedy musiałby dopłacić do imprezy. Na Zachodzie na takich imprezach zyskują , u nas jak zawsze - POLAK DOPŁACI LUB PRZEPŁACI.

    • 0 0

  • po co budowac jak w porcie nie ma statkow nabrzeza stoja poste ale zmpg ma to w d..pie oni maja kase i jeszcze 3 prezesa zatrudnili

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane