- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (20 opinii)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (23 opinie)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (78 opinii)
- 4 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (187 opinii)
- 5 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (249 opinii)
- 6 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (279 opinii)
Nowy terminal przeładunkowy w gdańskim Porcie Północnym
Już za rok rozpocznie działalność Terminal Towarów Masowych Sypkich w gdańskim Porcie Północnym. W poniedziałek wmurowano akt erekcyjny pod budowę tej inwestycji. Terminal warty ok. 50 mln euro zostanie zbudowany przez Korporację Budowlaną Doraco. Głównym inwestorem jest belgijska spółka Sea-Invest. Jest to największa inwestycja w Porcie Gdańsk od czasu powstania terminalu kontenerowego DCT. Termin zakończenia prac planowany jest na 30 lipca 2013 roku.
Dla portu w Gdańsku inwestycja oznacza zwiększony ruch statków i wolumenu przeładunków. - Znaczenie tej inwestycji jest strategiczne dla portu. Bowiem w głębokowodnej części portu gdańskiego jest tak naprawdę pół bazy do przeładunku ładunków masowych suchych - mówi Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Można je jedynie przeładowywać w relacji eksportowej. Inwestycja Sea-Invest to uzupełnienie o relację importową.
Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych sypkich towarów masowych. Terminal importowy powstaje w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawiony przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego. Inwestycja ta zakłada docelowe połączenie terminalu eksportowego węgla i nowego terminalu importowego w jedną wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych towarów masowych umożliwiającą przeładunki tych towarów na niespotykaną dotychczas w Polsce skalę.
Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m.
- W skład inwestycji wejdą dwa dźwigi Liebherr LPS 600 o udźwigu 60 ton ładunku każdy. To tyle ile jednorazowo można załadować do wagonu węglarki - tłumaczy Jacek Klimczak, prezes spółki Port Północny. - Nastąpi też remont pirsu, budowa systemu przenośników taśmowych, instalacja zwałowarko-ładowarki, budowa nowych placów składowych i załadowni wagonów, systemu redukcji pylenia i odprowadzenia wody, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych.
Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport. W 2008 r. Port Północny Sp. z o. o. weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest, lidera wśród firm przeładunkowych w Europie Zachodniej i Afryce.
Miejsca
Opinie (22) 2 zablokowane
-
2012-06-11 21:10
ma pirsie rudowym beda rozładowywac
by nastepnie tasmociagami przerzucac na pirs weglowy i tam zaladowywac. Grunt ze interes sie kreci.... w kółko. Czyli powrót do PRL
- 2 7
-
2012-06-12 05:55
Bardzo podobne (1)
Do czegoś takiego przymierzała się projektowo firma "PROJMORS" z Gdańska.W artykule ani słowa o projekcie.Kto to zaprojektował?
- 0 0
-
2012-06-12 09:01
Zaprojektował Mott MacDonald, a tak naprawdę to w sumie stara ekipa z Budmors Consulting. Ostatni duży projekt w starym składzie.
- 0 0
-
2012-06-12 07:26
PORT....
Od kiedy Ryszard Strzyżewicz i jego Kaszubska Drużyna znają się na pracy w Porcie ? Przecież oni tylko obsadzają miejsca pracy " miernymi ale wiernymi " POmatołkami.
- 3 0
-
2012-06-12 09:59
rusofobskie warchoły.......
odpscie sobie choć na czas olimpiady.. Warcolstwo słynne w świecie
- 0 1
-
2012-06-12 12:23
Do normalnego póki co ...
Tym przereklamowanym i nagłaśnianym w mediach EURO , to zachwycają się chyba tylko nienormalni , bo normalny nie byłby zachwycony ,kiedy musiałby dopłacić do imprezy. Na Zachodzie na takich imprezach zyskują , u nas jak zawsze - POLAK DOPŁACI LUB PRZEPŁACI.
- 0 0
-
2012-06-12 17:26
po co budowac jak w porcie nie ma statkow nabrzeza stoja poste ale zmpg ma to w d..pie oni maja kase i jeszcze 3 prezesa zatrudnili
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.