O wodorze jako paliwie przyszłości

III edycja konferencji wodorowej PCHE to multidyscyplinarne wydarzenie o międzynarodowym charakterze z ponad 30 prelegentami z kraju i ze świata.
III edycja konferencji wodorowej PCHE to multidyscyplinarne wydarzenie o międzynarodowym charakterze z ponad 30 prelegentami z kraju i ze świata. fot. Alexander Kirch /1pl.123rf.

Wodór to jedno z ważniejszych źródeł czystej energii. O tym, jak będzie wyglądała przyszłość tej technologii, rozmawiać będą eksperci na konferencji PCHET przeprowadzanej w formie online, która odbędzie się 28 i 29 września 2020 roku. Podczas międzynarodowego wydarzenia omawiane będą między innymi najnowsze trendy w gospodarce zeroemisyjnej i możliwości, jakie niosą one dla polskiej gospodarki.



Formuła wydarzenia umożliwi udział w wirtualnych prelekcjach z ekspertami z Komisji Europejskiej, Hydrogen Europe oraz organizacjami zrzeszającymi przemysł w Europie. Pozwoli również na wymianę doświadczeń z przedstawicielami wiodących firm.

- W tym roku ze względu na szczególne okoliczności nasza konferencja po raz pierwszy odbędzie się online. Nie da się ukryć, że świat po COVID-19 będzie wyglądał inaczej, a zapowiadana już od dawna transformacja technologiczna, właśnie rozgrywa się na naszych oczach - mówi Sławomir Halbryt, prezydent Rady Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.
Celem konferencji jest już nie tylko popularyzacja wykorzystania technologii wodorowych w Polsce, lecz przede wszystkim przeprowadzenie eksperckich dyskusji nad wizją oraz strategiami wdrażania technologii wodorowych do gospodarki. Liczymy także, że uda nam się̨ w sposób przystępny dla wszystkich, omówić́ zastosowanie H2 w gospodarstwach domowych, jego zalety jako alternatywnego paliwa czy nośnika energii.

Zeszłoroczna edycja zgromadziła prawie 300 uczestników.

- Polska jest piątym producentem wodoru na świecie. Posiadamy pełną wiedzę, kompletne łańcuchy dostaw oraz zasoby B+R. Jesteśmy gotowi na wodór w gospodarce i społeczeństwie. Istniejące bariery zostaną z pewnością wkrótce pokonane, o czym będziemy mówić na naszej konferencji - mówi Marek Foltynowicz, ekspert ds. wodoru Klastra. 
Konferencja jest flagowym projektem Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych, koordynowanym przez RIGP. Do inicjatyw Klastra należy również Pomorska Dolina Wodorowa.

Opinie (62) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • a moze coś o problemach z przechowywaniem wodoru (7)

    bo sprężony wymaga ogromnych ciśnień i pojemnych butli by zasięg był sensowny. A skroplony wymaga minus 270 stopni czyli sporego termosu

    • 32 12

    • Obecnie z punktu widzenia technologii to żaden problem. (6)

      Pojazd z nieszczelnym zbiornikiem wodoru (mowa Toyocie Mirai) pali się w kontrolowany i bezpieczny sposób. Jest to technologia bardziej bezpieczna od lpg, cng i benzyny.

      • 24 3

      • wodór bezpieczniejszy od benzyny? (5)

        niezły dowcip - wodór jeśli się ulatnia to po uzyskaniu odpowiedniego stężenia wybucha samoistnie

        pomijam że wodór w tym znaczeniu to nie źródło tylko nośnik energii - ni możemy go wydobywać - musimy go uwolnić ze związków z tlenem czy węglem zużywając energię którą później odzyskuje się podczas utleniania w baterii paliwowej

        • 10 11

        • Wodór jak się ulatnia (2)

          To leci w górę. Nie zbiera się w kanałach i garażach jak LPG . Ale ciśnienia butli jak CNG 300 atmosfer. ? A co do technologii to dużo można zrobić tylko kogo na to stać NASA?

          • 3 1

          • Wodór wybucha, robiliśmy testy. (1)

            Cienka rurka, mały przepływ i o dziwo, kwestia czasu a było słychać mini wybuchy.

            • 0 0

            • ...ze szwagrem w garażu ... :)

              • 4 0

        • takie właśnie zero emisji.. jakie auto by nie było , na baterie czy wodór, to jest tylko przesuwanie emisji w inne miejsce (1)

          • 1 0

          • To prawda, że to przesuwanie emisji ale jak chce się bazować na słońcu czy na wietrze to nie ma innego wyjścia. Źródła energii jak słońce czy wiatr są nieprzewidywalne i okresowe. Słońce świeci średnio 12 godzin / dobę, ale tyko średnio 8 godzin na tyle silnie by wytwarzać energię i tylko wtedy, gdy nie ma chmur (mówię tu o średniej rocznej, jest oczywiste, że latem ten czas się wydłuża ale zimą skraca). Zatem 8 godzin produkcji trzeba rozłożyć na złożycie bieżące i 16 godzin bez produkcji. Z wiatrem jest trochę lepiej, bo może wiać nawet w nocy, ale też nie jesteśmy w stanie zmusić wiatru by wiał kiedy chcemy i to z odpowiednią prędkością, nie za dużą i nie za małą. Pojawia się problem jak zmagazynować wystarczającą ilość energii by móc ją uwolnić w późniejszym czasie. Akumulatory? Pomijając fakt, że akumulator i ekologia to całkowite przeciwieństwa to mamy jeszcze powolne ładowanie, stosunkowo małą pojemność w stosunku do objętości i fakt, że z czasem tracą swoją pierwotną pojemność. Rozwiązaniem jest właśnie wodór. Można produkować go, gdy mamy nadmiar energii, a gdy jest jej niedostatek, zastosować proces odwrotny. Proces ten można stosować nie tylko do napędzania samochodów ale na globalną skalę. Jest też lepsza alternatywa, może nie tak czysta jak wodór ale tańsza, bardziej stabilna i przewidywalna - jest nią atom

            • 1 0

  • I w tym kierunku powinien dążyć świat! (2)

    • 26 7

    • Czy aby napewno (1)

      Wodór obecnie jest wytrzany zpaliw kopalnych (węglowodorów) a nie z wody jak to się ludziom wmawia. Nie ma znaczenia czy jedziemy na gaz, benzynę itp bo i tak odpadu w postaci węgla trzeba się pozbyć. Najprościej spalić.

      • 10 0

      • 5-ty producent wodoru wytwarza go z gazu i ropy.

        • 0 0

  • Ropa i węgiel (2)

    Tylko to. Rząd zamknie kopalnie po 2023 ale dalej będzie kupował węgiel z Rosji

    • 11 22

    • (1)

      bedziemy kupowac polski wegiel ten ktory teraz sprzedajemy po taniosci magazynom np. w turcji

      • 1 3

      • polski węgiel 'po taniości'

        jest nadal droższy niż importowany np. z australii (łącznie z kosztami transportu przez cały świat:) ) dlatego głównie zalega na hałdach...ale górnicy muszą pracować, więc wydobywamy go nadal:D

        • 3 1

  • Powinno natychmiast wprowadzic sie opłaty za jazde blachosmrodem w miescie minimum 500zł dla kazdego (5)

    kto nie spełnia normy euro 6 .Ale niestety w Trójmieście większość nie spełnia żadnej normy spalin trując nasze drowie spalinami na potęgę!

    • 22 51

    • Zejdź na ziemię i przekąp się w Bałtyku

      Bo bredzisz

      • 19 5

    • Mogę płacić (1)

      Stać mnie. Poproszę o numer konta.

      • 3 0

      • 10456739900021

        • 1 1

    • Dokładnie zakaz wjazdu bez normy euro 6

      I tylko Volkswageny za darmo bo one spełniają wszystkie normy

      • 5 3

    • a nie prosciej jedna opłatę od życia

      miesięcznie 3000 od duszy i będzie problem podatków i opłat rozwiązany. Prosto i skutecznie. Krew mnie zalewa jak słyszę o jakich kol wiek dodatkowych opłatach. Czy nie ma innej regulacji w tym świecie jak dodatkowe opłaty? Może trzeba pogonić takie prymitywne towarzystwo co tylko umie podatki wymyślać.

      • 2 0

  • Najprawdopodobniej przegra z akumulatorami jako technologia (4)

    Jeżeli chodzi o zasięg czy jak kto woli pojemność energetyczną na 1 kg masy źródła energii, samochody elektryczne nie są daleko w tyle. Gdy technologia ekonomicznej budowy akumulatorów ze stałym elektrolitem na skale przemysłową zostanie opracowana (lub w przypadku jakiegokolwiek innego przełomu w budowie akumulatorów), wodór stanie się taką samą ciekawostką historyczną jak nowojorskie taksówki elektryczne z przełomu XIX/XX wieku.

    Branża petrochemiczna łudzi się, że będzie inaczej, ponieważ pozyskiwanie wodoru z metanu jest tańsze niż pozyskiwanie go z innych źródeł, jak chociażby poprzez reakcję elektrolizy wody.

    • 14 15

    • Ładowanie Samochodu elektrycznego trwa co najmniej 1 godzinę a na wodór kilka minut!

      • 9 2

    • Czyżby Japończycy się mylili? Wątpię.

      To właśnie wodór ma zastąpić w Japonii energetykę atomową. Zresztą od wielu już lat w Japonii sprzedawane są instalacje (pomocnicze-awaryjne) do domów wytwarzające prąd a paliwem jest wodór. Obecnie jedynym ograniczeniem jest koszt samego paliwa. Jak twierdzi wielu specjalistów zajmujących się wodorem tanie wytwarzanie wodoru to kwestia kilku lat. Maksymalnie 10.

      • 6 1

    • Wydajność energetyczna wodoru (143 MJ/kg) jest kilka razy większa (1)

      nawet od benzyny (46 MJ/kg) a akumulator litowo-jonowy to tylko 0,9 MJ/kg.
      Nie przegra z ekonomią, przy dzisiejszej technologii wystarczy 10-20 kg wodoru a nie pół tony baterii, wożenie baterii i marnowane na to dodatkowej energii to błędne koło.

      • 9 1

      • 1kg wodoru + 20kg stali na butle już po ptokach

        • 0 0

  • (2)

    Trochę wybiegacie w przyszłość. O wodorze jako paliwie można będzie mówić w Polsce za 15 - 20 lat. Gdy już w Europie będzie codziennością, w Polsce będzie to nowinka.
    Podobnie było z fotowoltaiką - największy boom w Europie 15 - 20 late temu, a teraz ta technologia w końcu przekroczyła Odrę i zawitała nad Wisłę.

    • 12 12

    • Z takim rządem to za 50 lat się nie doczekamy

      • 12 9

    • Co ty powiesz ? Fotowoltaika na zachodzie 20 lat temu ? A kiedy ty byłeś ostatnio na zachodzie bo Gorzów Wielkopolski to raczej zachodem nie jest no chyba ,że mieszkasz w Bartoszycach.

      • 8 1

  • wodór ma przyszłość! obecne hybrydy czy elektryki to śmiech na sali...nie nadają się do jazdy... no chyba, że do sklepu (3)

    • 28 10

    • (1)

      Do jazdy po mieście

      • 1 1

      • Hahaha

        Przyznaj się ile km zrobiłeś BEV?

        • 1 2

    • Tu chodzi o elektryka zasilanego wodorem

      Czas tankowania około 3 minuty a zasieg 500-600km.

      • 0 0

  • Wodor (7)

    Wodor jako paliwo byl juz testowany w czasach 2 wojny przez Niemcy . I w praktyce okazalo sie ze ma wlasciwie zastosowanie do rakiet balisycznych.Jako naped samochodow ,statkow te paliwo jest malo perspektywiczne.... Najwieksza wada Wodoru jest jego bardzo duza latwopalnosc rowniez wybuchowosc.Zeby zapalic wodur wystarczy mala iskra. Np. wyciek paliwa wodorowego z torpedy byl prawdopodobna przyczyna zatoniecia okretu podwodnego Kursk!!! W Norwegi pare lat temu eksplodowala stacja z wodorem.Od tamtej pory jest zakas sprzedarzy wodoru w Norwegi do urzytku prywatnego.Wodur jako paliwo moze i jest ekologiczny. Ale niestety produkcja juz wodoru jest bardzo uciarzliwa dla srodowiska. Wiekrzosc wodoru produkowanego w europie jest z gazu ziemnego.

    • 6 24

    • a słowniki języka polskiego w Norwegii też są chyba mało dostępne? (2)

      aż oczy bolą od tych błędów

      • 24 2

      • (1)

        Jego to oczy od spawania raczej bolą , stąd tyle byków . Ale o "wodurze" rozprawia z eksperckim zadęciem.

        • 15 0

        • Bo jego T9 nie ma polskich liter, więc radzi sobie jak może.

          • 3 1

    • Największa wada wodoru

      Nie masz racji. Największą wadą wodoru jest to, że nie wiadomo jak na to nałożyć podatek

      • 11 2

    • wodór

      wodór

      • 2 1

    • dyktando

      Powinno być: Wodór, zakaz, uciążliwa, większość,

      • 4 1

    • Co to za historie :D

      • 1 0

  • wodór z paliw kopalnych hmmmm

    a maszyna parowa w zakładach tkackich na początku XIX wieku to nie to samo ? a parowozy to też ?

    • 6 0

  • (1)

    To powinno byc juz dawno w uzyciu, a nie pchanie w slepa uliczke elekteykow, do ktorych nawet nie ma baterii

    • 19 3

    • Byloby gdyby dalo sie zrobic w ziemi dziure i lapac czysty wodor albo nalapac go "w siatke" z kosmosu. W praktyce nie jest tak latwo i wodor jest zwykle sposobem na zmagazynowanie energii wyprodukowanej w tradycyjny sposob. W ogniwach wodorowych jest jedynie uwalniana (z duzymi stratami) energia wyprodukowana w elektrowni.

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...