Okręt ORP Iskra gotowy do sezonu

ORP Iskra przeszedł serwis przed sezonem.


Okręt szkoleniowy ORP Iskra przeszedł prace serwisowe i  jest już gotowy do sezonu. Zadanie to wykonano w Stoczni Wojennej, a żaglowiec holowała m.in. najnowsza jednostka należąca do Marynarki Wojennej, czyli Leszko.



Kilka dni temu do PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zaholowano jednostkę ORP Iska. Jest to okręt szkolny polskiej Marynarki Wojennej.

- Okręt przebywa w PGZ Stocznia Wojenna. Podczas pobytu w stoczni realizowane są czynności serwisowe celem przygotowania jednostki do realizacji zadań na morzu. 16 kwietnia okręt wraca do macierzystego portu, jakim jest Port Wojenny Gdynia - poinformowała nas kpt. mar. Anna Sech wz. Rzecznika Prasowego 3. Flotylli Okrętów.
ORP Iskra jest okrętem szkolnym Marynarki Wojennej RP. Przeznaczeniem okrętu jest szkolenie żeglarskie i morskie podchorążych Akademii Marynarki Wojennej podczas długich rejsów nawigacyjno-szkoleniowych. Jest to trzymasztowa barkentyna (nazwa od typu ożaglowania). Fokmaszt (pierwszy maszt od strony dziobu) Iskry posiada ożaglowanie rejowe, grotmaszt (środkowy) - gaflowe, a bezanmaszt (tylny) - bermudzkie. Jest siostrzaną jednostką żaglowca Pogoria. Jej konstruktorem jest mgr inż. Zygmunt Choreń. Żaglowiec został zbudowany w Stoczni Gdańsk. Stępka okrętu została położona w listopadzie 1981 r., a już w sierpniu 1982 r. jednostka trafiła do służby.

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni



Okręt szkoleniowy do Stoczni Wojennej odprowadzały dwa holowniki. Jednym z nich był nowy, przekazany Marynarce Wojennej zaledwie pod koniec lutego tego roku holownik Leszko (H-3).


Przypomnijmy, że Leszko jest jednym z sześciu jednostek typu B860, jakie powstały ostatnio w Remontowa Shipbuilding. Pierwszych pięć holowników z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec), Semko H-12 (listopad) i H-3 Leszko (luty 2021) - już przekazano zamawiającemu. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (31)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane