• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Kormoran oficjalnie opuścił Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

ORP Kormoran opuszcza stocznię i wypływa do Gdyni.


Niszczyciel min Kormoran ostatecznie opuścił gdańską stocznię. Teraz w gdyńskim porcie będzie czekał na uroczystość podniesienia bandery, która ma się odbyć we wtorek 28 listopada, czyli w 99. rocznicę utworzenia nowożytnej Marynarki Wojennej w Polsce.



W piątek 17 listopada niszczyciel min "Kormoran" (nie mylić ze "Ślązakiem", powstającym w SMW) oficjalnie opuścił Remontowa Shipbuilding. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca.

Czytaj też: Niszczyciel min Kormoran w akcji

Okręt będzie działać na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Uroczystość podniesienia bandery odbędzie się we wtorek 28 listopada o 14:30 przy nabrzeżu Pomorskim w Porcie Gdynia (na wysokości Akwarium Gdyńskiego) zobacz na mapie Gdyni.

ORP Kormoran ma prawie 59 m długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna ORP Kormorana to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Czytaj też: Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wciąż nie wiadomo, co dalej z budową kolejnych dwóch niszczycieli min, w ramach serii Kormoran II (projekt 258). Pierwszy, prototypowy, to właśnie "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Według zapowiedzi wszystkie trzy miały być gotowe do 2022 roku. Według wstępnych zapowiedzi kolejne też miało budować konsorcjum pod przewodnictwem Remontowa Shipbilding. Jednak pytany o kontrakt Inspektorat Uzbrojenia MON od kilku miesięcy odpowiada, że podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II.

Czytaj też: Nowy żaglowiec z gdańskiej stoczni

Z Remontowa Shipbuilding - również w piątek 17 listopada - wypłynął do siebie też żaglowiec "El-Mellah" budowany dla Wyższej Szkoły Morskiej Algierii. Jednostka ma parametry porównywalne z "Darem Młodzieży". Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek. Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting.

ORP Kormoran na próbach morskich.


"El-Mellah" wypływa na próby morskie.

Miejsca

Opinie (94) 6 zablokowanych

  • Piękny

    Opornie przebiega modernizacja naszej armii ale trzeba mieć nadzieję, że to nie ostatni zakup. To zaszczyt i wielka odpowiedzialność dla nowej załogi. Szacunek dla wszystkich żołnierzy!

    • 4 2

  • Blady strach padl na mocarstwa i flote federacji rosyjskiej (1)

    Bo ten nowoczesny okret w koncu....wreszcie wyplynal

    • 3 0

    • Admiralicja z Petersburga ewakuowala sie w poplochu do Wladywostoku

      • 1 0

  • kormoran

    Kormoran 15 węzłow ,żaglowiec dla Algeri 17 węzłow.Budujmy pancerniki żaglowe,żaglowce rakietowe itp.Kuż..a 100 lat za Mozambikiem ,tłuki jedne.

    • 4 3

  • Obecnie sensowna modernizacja MW RP jest niemożliwa (3)

    a Kormoran jest tego przykładem. 23mm pukawka plus 3 zestawy Grom z 15w oznaczm ZERO szans w walce. MW dzięki ostatnim 27 letnim rządom nieudacznikow i dywersantów przestala istnieć.

    • 0 5

    • Wiedzą nie boli .... (2)

      Kormoran nie jest do prowadzenia walki.

      • 3 2

      • No tak. Stawia lub niszczy miny stąd np. Nie wymagana jest duża prędkość.

        Nie walczy. Fakt. Nawet obronić się nie będzie mógł. MW stoi właśnie masą takich OW które nie są do walki. Brawo wy!

        • 1 2

      • Podtrzymuje. Sensowna modernizacja MW RP obecnie nie jest możliwa.

        Przez wiele lat walczyło się by Kormoran (okręt nie do walki:) wogóle powstał. Drogi. Same hydrografy pontony i okr. Pomocnicze i ratownicze lub te od min. Reszta bez lub mizerną wartośc4ą bojową np. OP. MW wymaga ogromu pieniędzy i wiele czasu na to by powstała z kolan. W chwili obecnej jest to n4emozliwe. Są pilniejszę sprawy.

        • 1 1

  • patrolowiec (1)

    A co z podniesieniem bandery na Ślazaku ?

    • 1 0

    • A zdziwisz się...

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film ORP Kormoran wypływa do Gdyni

    blachy

    Czy ktoś mi może wytłumaczyć dlaczego blachy są takie pomarszczone. Czy to jest spowodowane nie prawidłową obróbką?. Kadłub wygląda jak po gradobiciu

    • 0 2

  • Kasiu niestety tak musi być -blachy specjalne (3)

    Okręt jest wykonany ze spec. stali amagnetycznej sprowadzonej z Francji.Przy spawaniu jej brzegi się odkształcają.Poza tym to prototyp spawacze ( uczyli się nowej techn.)przy następnych na pewno będzie lepiej.Ps z takiej stali jest zbud.sporo nowoczesnych okr.podwodnych

    • 3 0

    • Ciekawe

      Wogole to da się prostować? Na wodę czy na sucho? Ktoś wie?

      • 0 0

    • Czyli uczyli się spawać (1)

      Dzięki za informację. Szkoda, że spawacze zdobywali doświadczenie na okręcie MW. Jednym słowem stocznia nie posiadała potencjału do wykonania umowy, skoro tak wygląda kadłub. Teraz z naszego okrętu za granicą będą się śmiali, a my podatnicy zapłaciliśmy uczciwymi pieniążkami.

      • 0 2

      • Nikt nie robi kadlubow w całości z blach amagnetycznych na rynku cywilnym bo nie ma to kompletnie sensu. W przypadku niszczeciela min było to niezbędne. Spawanie takich blach samo w sobie nie jest łatwe. Technika obróbki blach, ich spawalność nie jest proste.

        • 1 0

  • Cos nie tak

    Nie jestem ekspertem ale predkosc 15 wezlow to chyba pomylka to jest nowoczesny okret wojenny cos nie lapie

    • 0 0

  • Aż dziw...

    ...że oni to coś do końca zbudowali! Na oko wygląda mi to na jednostkę z rodziny MeKo KO, oczywiście zachowując wszelkie proporcje. Na niszczycielach min typu KORMORAN chyba nie ma technologii MeKo, która polega na wymianie różnych modułów w razie potrzeby. Nasz kochany ORP Ślązak miał być w pierwszej wersji, zdaje się, jednostką tego rodzaju, to jest adaptowaną w razie potrzeby do różnych zadań. Skończyło się na pobożnych życzeniach - nie wiem, czy cokolwiek z zamysłu MeKo jeszcze pozostało w projekcie tego okrętu. Pożywiom - uwidim....

    • 0 0

  • Ciesz się jeden z drugim, że cokolwiek się ruszyło!!!

    ...A nie ciągle tylko bee..., bee... - już nie bee, tylko cacy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane