• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OT Logistics celuje w trójmiejskie porty

Wioletta Kakowska-Mehring
21 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Maszyna o masie 400 ton w OT Port Gdynia
W prospekcie emisyjnym spółka OT Logistics wyraźnie zaznaczyła, że przejęcie BTDG jest zadaniem priorytetowym. W prospekcie emisyjnym spółka OT Logistics wyraźnie zaznaczyła, że przejęcie BTDG jest zadaniem priorytetowym.

Szczecińska firma OT Logistics wybiera się na giełdę. Chce pozyskań fundusze na inwestycje w... trójmiejskich portach. Plany są ambitne i jeżeli uda się je zrealizować, to spółka stanie się istotnym podmiotem na naszym, lokalnym rynku.



Działka, na której zainwestować ma OT Logistics to ostatni fragment gdańskiego portu, posiadający bezpośredni dostęp do głębokowodnego akwenu Zatoki Gdańskiej. Działka, na której zainwestować ma OT Logistics to ostatni fragment gdańskiego portu, posiadający bezpośredni dostęp do głębokowodnego akwenu Zatoki Gdańskiej.

Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?


OT Logistics ma chrapkę na Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia i myśli o budowie terminalu masowego w Gdańsku. W Gdyni chodzi o prywatyzację, w Gdańsku o budowę. Obie sprawy są w toku, choć bardziej zaawansowane są rozmowy z Gdańskiem. Tam oferta szczecińskiej spółki została już wstępnie zaaprobowana. Jednak w prospekcie emisyjnym OT Logistics wyraźnie zaznaczył, że BTDG jest zadaniem priorytetowym. Gdańsk jest na trzeciej pozycji. Drugim celem jest Port Drobnicowy w Szczecinie. Czy uda się więc zrealizować oba zamierzenia w Trójmieście?

W połowie maja tego roku gdański port wybrał ofertę OT Logistics na budowę terminalu masowego. Na powierzchni 23,5 hektara między terminalem kontenerowym DCT a Terminalem Suchych Ładunków Masowych "Portu Północnego" (należącym do Grupy Sea-Invest) spółka OT Logistics zadeklarowała wybudowanie magazynu i silosów oraz zagospodarowanie działek sąsiadujących z terminalem. Chodzi o przygotowanie tego obszaru zarówno do importu jak i eksportu. Terminal ma specjalizować się w przeładunku zboża, śruty, pasz i biomasy.

- Działka, na której zainwestować ma OT Logistics to ostatni fragment gdańskiego portu, posiadający bezpośredni dostęp do głębokowodnego akwenu Zatoki Gdańskiej. Na razie wstępną ofertę zaakceptował zarząd portu, teraz kolej na Radę Nadzorczą, potem znów negocjacje z inwestorem i jeszcze zgoda resortu skarbu. Sprawa ma się zakończyć na początku przyszłego roku - poinformował nas Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Z kolei w rywalizacji o Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, szczecińska firma jest jedną z trzech, które przeszły do kolejnego etapu prywatyzacji. Na przełomie lipca i sierpnia ma dojść do udzielenie wyłączności wybranemu inwestorowi. Podpisanie umowy prywatyzacyjnej ma nastąpić na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia . Zarówno pod względem obszaru, jak i zatrudnionego personelu, jest największym operatorem przeładunkowo-składowym.

Władze spółki obecnie nie chcą się wypowiadać na temat planów inwestycyjnych w związku ze zbliżającym się debiutem na warszawskim parkiecie (w poniedziałek 24 czerwca rozpoczyna się przyjmowanie zapisów w transzy inwestorów indywidualnych) i odsyłają do prospektu emisyjnego. A tam, można wyczytać, że nawet gdy uda się kupić BTDG i Port Drobnicowy w Szczecinie, to... inwestycja w Gdańsku będzie finansowana długiem. W przypadku braku możliwości realizacji inwestycji w Gdyni czy Szczecinie, OT Logistics przeznaczy na port masowy w Gdańsku całość środków z oferty akcji. Do tego spółka zakłada współdziałanie z przynajmniej jednym partnerem branżowym przy tej inwestycji. Ma to na celu zwiększenie możliwości pozyskania masy ładunkowej, jak i zdywersyfikowanie oferty portu.

Szczecińska firma od dawna interesuje się trójmiejskimi portami. W ubiegłym roku władze spółki otwarcie deklarowały, swoje zainteresowaniem przejęciem operatora Port Gdański Eksploatacja.

OT Logistics zajmuje się logistyką, transportem i spedycją. Jest także liderem rynku śródlądowego transportu rzecznego w Polsce, ale działa przede wszystkim na rynku niemieckim (50 proc. udziału w rynku). OT Logistics dysponuje 800 jednostkami pływającymi o ładowności 325 tys. ton. Przewozi ok. 10 mln ton ładunków rocznie. W Grupie są różne spółki spedycyjne, terminale i port. Dziś spółka ma 40 proc. udziałów w Porcie Handlowym Świnoujście, ale niebawem będzie miała już 92 proc.. Właścicielami spółki są dwa fundusze typu private equity: I Fundusz Mistral (75 proc. akcji) oraz Krokus PE (25 proc. akcji). Jest to w całości kapitał polski. Spółka szykuje się do debiutu na warszawskiej giełdzie. Daty jednak jeszcze nie podano.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (2) 1 zablokowana

  • Kto odpowie na pytanie jak się nazywa właściiciel OLT Ekspres? I dlaczego był na kolacji z byłym ministrem sportu....

    • 8 4

  • Konkurencja

    BTZ GDYNIA będzie miał konkurencję !! szkoda ...... bo jest potentantem w przładunku zbóż na pomorzu a tu konkurencja SZOK SZOK SZOK ŻE państwo dopuszcza do takiej sytuacji

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane