• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OT Logistics: przetarg musi być transparentny. Port: tu nie ma drugiego dna

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Port Gdański Eksploatacja jest spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego. Port Gdański Eksploatacja jest spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego.

Szczecińska spółka OT Logistics zainteresowana jest inwestowaniem na terenie gdańskiego portu. Firma złożyła ofertę przetargową na dzierżawę nieruchomości w Porcie Północnym. Dziś prezes tej spółki miał opowiedzieć o szczegółach, jednak decyzja władz portu popsuła mu szyki. Decyzja o przesunięciu terminu składania ofert.


Czy to dobry czas na prywatyzację?


- Szykowałem się do przyjazdu do Gdańska, chciałem ogłosić szczegółowe plany względem terenu w gdańskim porcie, ale dziś rano przeglądając prasę natknąłem się na ogłoszenie o przełożeniu terminu składania ofert w przetargu organizowanym przez gdański port. Przyznam, że zastanawiam się teraz co z tym dalej zrobić - powiedział Piotr Chajderowski, prezes zarządu OT Logistics, do zebranych na konferencji prasowej dziennikarzy. - To spotkanie miało mieć inny przebieg. Jestem trochę zaskoczony. Przetarg musi być transparentny.

Władze firmy miały ogłosić swoje zainteresowanie i zaangażowanie w przetarg dotyczący dzierżawy nieruchomości gruntowej zabudowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, przeznaczonej pod budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu przeładunku towarów pochodzenia roślinnego. Chodzi o 15 hektarów. Oferty można było składać do 20 września. Dziś firma dowiedziała się, że termin został przedłużony do 12 października. Takie nagłe przesuwanie rozstrzygnięcia zaniepokoiło prezesa Chajderowskiego, którego firma już wpłaciła wadium w wysokości 750 tys. zł.

- Mam wrażenie, że firma OT Logistics trochę wyszła przed szereg. Mogli zorganizować konferencję po 20 września - twierdzi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Portu Morskiego Gdańsk - Mogliśmy przedłużyć termin składania ofert i na prośbę dwóch podmiotów zainteresowanych tym przetargiem uczyniliśmy to. Faktycznie sezon urlopowy może nie był najszczęśliwszy na taki proces. W decyzji tej nie ma jednak żadnych podtekstów i drugiego dna. Duże zainteresowanie tym terenem nas nie dziwi, bo ta nieruchomość w części głębokowodnej portu jest bardzo atrakcyjna. Na tzw. wizji lokalnej było aż osiem podmiotów. Przetarg dotyczy jednej z najważniejszych przestrzeni w głębokowodnej części Portu Gdańsk oraz tzw. pirsu rudowego, odzyskanych po dwóch dekadach niefortunnej dzierżawy od kanadyjskiej firmy Europort. Dla niezwykle cennego obszaru, ZMPG SA wyłonić pragnie partnera, gwarantującego szybką inwestycję i znaczną dynamikę obrotów

Prezes Chajderowski ogłosił jednak, że firma dalej jest zainteresowana udziałem w przetargu, bo gdański port "pasuje im do strategii". - W przypadku wygranej planujemy liczne inwestycje, m.in. dokończenie budowy magazynu i baterii silosów oraz zagospodarowanie działek sąsiadujących z terminalem paszowo-zbożowym - mówi Piotr Chajderowski. - Chodzi o przygotowanie tego obszaru zarówno do importu jak i eksportu. Chodzi o zboża, śrutę, pasze i oczywiście biomasę.

Szacuje się, że nakłady inwestycyjne związane związane z dzierżawą - 30 letnią - tych terenów sięgają ok. 150 mln zł.

Spółka OT Logistics zainteresowana jest też planami prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja (PGE). Jest to spółka operatorska, zajmująca się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego. Według wstępnego harmonogramu do 30 września miał być wyłoniony inwestor, a do końca roku powinna zostać podpisana z nim umowa - taki plan ogłaszał pod koniec stycznia Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, czyli sprzedający. Dziś wiadomo, że terminów nie uda się dotrzymać.

- Takie przedłużanie prywatyzacji też nas niepokoi. Ta spółka wymaga doinwestowania, inaczej nie będzie czego prywatyzować. Na razie mamy na to środki, ale nie będziemy mogli czekać zbyt długo. Do tej inwestycji pozyskaliśmy partnera, mogę tylko powiedzieć, że dużą firmę międzynarodową. Nie rozumiemy dlaczego tyle to trwa. W biznesie trzeba działać w miarę szybko - ostrzega prezes OT Logistics.

- To nie sklep z pietruszką, ani nawet delikatesy. Sprzedaż takiej spółki to bardzo poważna sprawa - odpowiada Janusz Kasprowicz. - Trzeba się do niej przygotować, rozeznać rynek. To bardzo odpowiedzialne zadanie, pośpiech wcale nie służy.

Prezes Chajderowski przyznaje, że z gdańskim portem spółce OT Logistics "jest po drodze", ale nie wyklucza zainteresowania gdyńskim portem. Gdyński port szykuje się bowiem do prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

- Bierzemy pod uwagę inwestycje w tym porcie - powiedział Chajderowski. - Tam praktycznie nie potrzeba żadnych nakładów. To są drobiazgi w porównaniu do PGE. Jest to bardzo ciekawa oferta.

OT Logistics to nowa nazwa grupy logistycznej Odratrans. Spółka zajmuje się logistyką, transportem i spedycją. Jest także liderem rynku śródlądowego transportu rzecznego w Polsce, ale działa przede wszystkim na rynku niemieckim (50 proc. udziału w rynku). OT Logistics dysponuje 800 jednostkami pływającymi o ładowności 325 tys. ton. Przewozi ok. 10 mln ton ładunków rocznie. W Grupie są różne spółki spedycyjne, terminale i port. Dziś spółka ma 40 proc. udziałów w Porcie Handlowym Świnoujście, ale niebawem będzie miała już 92 proc..Właścicielami spółki są dwa fundusze typu private equity: I Fundusz Mistral (75 proc. akcji) oraz Krokus PE (25 proc. akcji). Jest to w całości kapitał polski. W listopadzie spółka planuje debiut na warszawskiej giełdzie.

- Rozwijamy się bardzo prężnie. Jeszcze osiem lat temu mieliśmy 60 mln zł przychodu. Dziś jest to już półtora miliarda złotych - mówi Piotr Chajderowski, prezes zarządu OT Logistics.

Miejsca

Opinie (17)

  • (1)

    Nic z tego nie kumam, facet przed złożeniem oferty i jej rozstrzygnięciu awansem zwołał konferencję że wygrał.
    Chyba tu jednak miało być drugie dno.

    • 15 1

    • Mogę wyjaśnić, proszę o telefon

      • 0 0

  • Żadnego drugiego dna tu nie ma...

    ... jest jedno ... wielkie dno

    • 11 1

  • OT L (ogistyk)? (1)

    Nazwa brzmi znajomo.......

    • 6 5

    • OTL, OLT chyba Marcin znow cos kreci ;)

      • 5 1

  • pge prywatyzują? a co z gtk? (1)

    szczecińskie tez na sprzedaż?

    • 4 1

    • sprawdź co to jest PGE

      • 1 3

  • Oczywiście że...

    ...proces niszczenia gospodarki morskiej w Polsce trwa dalej!
    Trzeba dokończyć dzieło - w koncu nie wszystko jeszcze zostało zmarnowane i rozkradzione!

    • 6 3

  • Niszczenie Polski ....

    Chajderowski jeszcze nie zniszczył PG Eksploatacja a już straszy Polaków ? Czy z tym zagranicznym inwestorem może tak jest ,jak z inwestorem od Stoczni Gdynia i Szczenin ? Przecież już Tusek zniszczył Stocznie a napewno zniszczą Eksploatacje , ponieważ to jest PORT WEWNĘTRZNY a Portowi Gdynia zawsze przeszkadzał Port Gdański. Za chwilę Polska nie będzie miała dostępu do MORZA bo wszystkie Stocznie i Porty będą w Szwabskich rękach . Kiedy Polacy przejrzą na oczy ? Przeciez świadomie PO-matoły niszczą POLSKIE ZAKŁADY PRACY I POLAKÓW !!!!

    • 6 9

  • aby nie figuruje w słynnym wykazie vincenta?

    • 0 1

  • OT - L

    Prawdopodobnie OT Logistics to spółka córka OLT Express. Kto ma tyle pieniędzy żeby kupować porty na lewo i prawo? Trzeba sprawdzić czy to nie są pieniądze z Amber Gold, które trzeba zabezpieczyć na wypłaty dla ludzi?!

    • 4 4

  • Niemcy w Gdańsku

    OT Logistics to dawniej Odra Trans, firma kupiona przez DB Schenker. Niemcy już raz zapisali się złotymi zgłoskami w historii Gdańska i jego portu w szczególności. Tylko czekać na pancernika.

    • 3 9

  • TAK,TAK (2)

    Sprzedawajcie,niszczcie co się da,jeszcze tyle można sp...erdolić.

    • 4 2

    • tutaj Polak chce kupić matołku....poczytaj...od razu widać, że bierzesz się za komentowanie nie czytając (1)

      PiSowska młodzieżówka działa....

      • 2 6

      • Zmuszę się i ...

        ... napiszę jeszcze raz j...bany ciemniaku aby tacy d..bile jak ty zrozumieli że pisząc "Sprzedawajcie,niszczcie co się da,jeszcze tyle można sp...erdolić." chodzi o upadek przemysłu morskiego bez względu na właściciela.

        • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane