• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OT Logistics zbuduje w Gdańsku port agro

Wioletta Kakowska-Mehring
22 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na działce znajduje się m.in: południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw.
Na działce znajduje się m.in: południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydzierżawił ostatni wolny kawałek Portu Zewnętrznego. Na działce o pow. ok. 26 ha operator portowy spółka OT Logistics wybuduje największy w regionie terminal przeładunkowo-składowy ładunków agro, czyli przede wszystkim zbóż. Umowę podpisano na 30 lat. W pierwszym etapie OTL zainwestuje 130 mln zł.



W 2013 przejęli C. Hartwig Gdynia, w 2014 Bałtycki Terminalu Drobnicowy Gdynia, teraz 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym w gdańskim porcie zobacz na mapie Gdańska. Szczecińska spółka OT Logistics odgrywa coraz większą rolę w trójmiejskiej branży morskiej.

- Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jednocześnie jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminala wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro - powiedział Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics.
Czytaj też: OT Logistics: przetarg musi być transparentny. Port: tu nie ma drugiego dna

Proces faktycznie trwał długo. Kilka lat temu spółka OTL starała się już o dzierżawę tego terenu. W maju 2013 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaakceptował ofertę złożoną przez OT Logistics w postępowaniu przetargowym, co zostało potwierdzone również akceptacją Rady Nadzorczej ZMPG. Na początku kwietnia 2014 r. OT Logistics otrzymało jednak od zarządu ZMPG pismo informujące o niedojściu do uzgodnienia warunków oraz tekstu umowy. W uzasadnieniu ZPMG wskazał jako przyczynę powyższego, złożenie przez spółkę propozycji modyfikacji tekstu umowy dzierżawy, które w ocenie ZMPG były niezgodne z warunkami określonymi w dokumentacji przetargowej. OT Logistics nie podobał się zapis w umowie, który przenosił na nią odpowiedzialność za stan prawny i faktyczny nieruchomości, zwalniając w całości z tej odpowiedzialności ZMPG.

Czytaj też: DCT dalej rośnie. Chce wydzierżawić kolejną działkę

W 2014 roku jedyną ofertę w drugim przetargu na nieruchomość złożył terminal DCT. Jednak już na początku 2015 roku przetarg został po raz kolejny unieważniony z uwagi na to, że złożona oferta nie wyczerpywała merytorycznych założeń przedstawionych w dokumentacji przetargowej. W tej sytuacji ogłoszono kolejny, trzeci przetarg. Jedynym oferentem była spółka OT Logistics. Ten zakończył się pomyślnie.

Czytaj też: Nowy przetarg na portową działkę i Pirs Rudowy

Inwestycja OTL ma polegać na budowie terminala przeładunkowo-składowego, przystosowanego i wykorzystywanego do obsługi statków i ich ładunków w obrocie portowym, obsługi ładunków w relacjach lądowych oraz składowania. Na działce znajduje się m.in: południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw. Bateria 16 silosów żelbetowych oraz magazyn to pozostałość po nieudanej inwestycji kanadyjskiej spółki Euro Port Poland.

OTL oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona. W 2014 r. porty OTL przeładowały łącznie ok. 8 mln ton ładunków. Realizacja pierwszego etapu to koszt ok. 130 mln zł.

- Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną - ze względu na wyjątkowo dużą powierzchnię magazynową, jako najlepszy port agro na Bałtyku. Gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikalną ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty - tłumaczy Zbigniew Nowik. - Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej Grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem - poprzez ograniczenie kosztów transportu - znacząco podnieść konkurencyjność naszego rolnictwa.
- Port Gdański od zarania dziejów był polskim portem morskim, który w znakomitej większości obsługiwał właśnie zboża. Dziś historia zdaje się zataczać krąg, bowiem niewykluczone, że już wkrótce Port Gdańsk za sprawą nowej inwestycji ponownie przywoływany będzie jako największy port polski do obsługi zbóż - powiedziała Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Według warunków kontraktu, wartość stała opłaty czynszowej za nieruchomość wyniesie ok. 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo, w skład czynszu wejdzie część zmienna, która będzie zależna od ilości ładunku przeładowanego w terminalu.

- W kolejnych tygodniach planujemy przedstawić szczegółowe analizy oraz przygotowane w oparciu o nie: plan inwestycyjny i harmonogram działań - mówi Zbigniew Nowik.
OT Logistics jest polską spółką z branży TSL, która w przyszłym roku obchodzić będzie 70-tą rocznicę powstania. Pod koniec lipca tego roku spółka przejęła 21 proc. akcji Luka Rijeka, największego chorwackiego portu morskiego. Transakcja miała na celu wzmocnienie pozycji Spółki w korytarzu transportowym północ-południe. W lipcu 2014 r. OTL przejęła 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia, obecnie OT Port Gdynia. Ponadto w skład Grupy Kapitałowej OT Logistics wchodzą porty morskie w Świnoujściu i Kołobrzegu, porty śródlądowe we Wrocławiu i Opolu oraz terminal przeładunkowy w Krównikach k/Medyki w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej. Uzupełnieniem jej działalności jest spedycja, a główną rolę w tym zakresie odgrywa multi-spedytor ze 157-letnią tradycją C. Hartwig Gdynia, którego główną specjalizacją są kontenery.

Miejsca

Opinie (43) 1 zablokowana

  • Szkoda tego terenu (9)

    Była tam najładniejsza plaża w Gdańsku :(((

    • 12 58

    • (2)

      Mylisz miejsca. Tam nie ma plaży.

      • 35 1

      • Kiedys byla. (1)

        • 0 8

        • to sztuczny teren

          • 6 1

    • OLT-plaża (2)

      No wiadomo, w samym środku portu, pomiędzy silosami a kontenerami plaże zawsze są bajeranckie. Ale faktycznie 50 lat temu , poza smrodkiem z pól irygacyjnych było tam całkiem fajnie / tylko że to teren wojskowy był/

      • 21 1

      • nie do końca (1)

        Olt będzie miał część (połowę) pirsu oraz z 50 m linii brzegowej. A i reszty terenu 50 lat temu nie było bo jest to teren sztucznie utworzony podczas budowy portu w latach 70.

        • 7 1

        • Olt express rządzi

          • 1 1

    • następny nic nie wiedzący (...) się odezwał (1)

      Polska w ruinie

      • 3 10

      • W ruinie to jest to, co zostało z twojego mózgu

        Za każdym razem klepiesz to samo, jak małpa przyuczona do klawiatury.
        Zmień płyt.ę, bo żałosny jesteś.

        • 2 1

    • Plażą była tam gdzie teraz DCT 2 budują..

      fakt - moja ulubiona! Nigdy im tego nie daruję!!!

      • 0 0

  • Brawo Gdańsk (3)

    Pięknie ze w Gdansku non stop inwestycje. Pozdrowienia dla Gdyni ;)

    • 34 10

    • Gdański Okręg Przemysłowy. (1)

      Tu już nie ma miejsca dla mieszkańców. Rozbudowa rafinerii itp. przemysłowo jest OK dla gospodarki, ale to przestaje być miasto do życia.

      • 3 16

      • Ja zawsze myślełem, że to praca daje warunki do życia

        Bez rozbujanej gospodarki nie ma dużych firm i lepszej płacy, a co za tym idzie i niższy poziom życia. Trójmiasto ma szanse stać się drugim ośrodkiem w kraju po Warszawie, ale aby to się stało to przydałby się jeszcze większy kop gospodarczy niż to co mamy obecnie.
        Mamy idealne położenie, a dzięki temu i większe szanse na rozwój, a brak w pobliżu innych wielkich miast działa na plus.

        • 7 0

    • Brawo JA

      • 1 1

  • (7)

    Polska w ruinie.

    • 35 12

    • (2)

      Dokładnie, nic się nie dzieje, nie ma pieniędzy, inwestycji, firmy upadają ;)

      • 14 6

      • (1)

        Kredyty, kredyty, kredyty Misiu - ktoś kiedyś będzie musiał to spłacić :)

        • 9 11

        • Kredyty i obligacje. Ależ będzie piękna katastrofa za chwilę.

          • 7 7

    • Ruina

      Kawałek plaży to nie cała Polska. Teren leżał odłogiem przez wiele lat. Był przedmiotem sporu zapłaty za niezrealizowaną inwestycję. Trzeba dużo kasy, aby zrujnowane silosy i halę przystosować do nowej działalności. Dobrze, że znalazł się inwestor.

      • 6 2

    • Jedna nowa inwestycja w Gdańsku - tysiąc małych miasteczek w ruinie.
      Jedna jaskółka wiosny nie czyni.

      • 2 3

    • polska w ruinie

      W zależności z której strony patrzysz jak ze strony biznesmenów monopolistów i układowiczów to jest pięknie.Jeżeli ze strony np.pani sprzedającej w galerii (1830zł brutto) to kaplica a niestety ludzi mających najniższą krajową jest więcej.

      • 2 2

    • Poczekaj do emerytury....

      • 0 0

  • OT Logistic idzie jak burza. (1)

    • 20 6

    • Amber Gold też szło jak burza....

      • 8 6

  • Co to za firma, że tak grubo idą? (5)

    Skąd kapitał?Rozpychają się bardzo mocno na rynku ostatnio...

    • 22 4

    • Spisek!

      Wymieniajcie propozycje, kto może być władcą marionetek stojącym za tą firmą.

      • 6 3

    • Firma WSI (2)

      Goście od Narodowych Funduszy Inwestycyjnych Lewandowskiego, uwłaszczeni za grosze na dawnej Odratrans.

      • 4 3

      • Jasne, wszystko co nie jest związanie ze SKOKAMI i odnosi jakieś sukcesy to zaraz WSI i nomenkaltura (1)

        • 3 3

        • niestety, ale OTL powstało z dawnej odra trans, do kórej SP wniósł 100% udziałów, więc nie rozumiem po co te głupie uwagi o SKOKach? Masz BUL d*py, kiedy ktoś pisze prawdę, czy jak?

          • 2 0

    • to wbrew pozorom bardzo dobre pytanie i konia z rządem temu który zna odpowiedź... bo jest zupełnie dla mnie cudowne by małe przedsiębiorstwo pchaczy na odrze stało się takim cudem gospodarki...

      • 2 0

  • 20 lat temu podpisano umowe z europort

    i co z tego wyniknelo

    • 7 7

  • kolejne miejsca pracy

    dla zawiedzionych pracowników sąsiedniego terminalu.

    • 24 3

  • 'największy port polski do obsługi zbóż'' (2)

    To zdanie umiejetnie unika oczywistego faktu, że bedzie się to zboże głównie importowało, a nie jak przed wiekami eksportowalo.
    Sorry, takie mamy czasy...

    Chyba, że źle to oceniam to proszę o korektę.

    • 18 13

    • Źle to oceniasz

      Eksportujemy 6 mln ton zbóż rocznie.

      • 7 1

    • ryż?

      Dużo ryżu będzie potrzeba dla przyjezdnych.

      • 1 3

  • no to teraz pora na rozbudowę portu zewnętrznego (3)

    • 10 3

    • Ciekawe gdzie to chcesz robić (2)

      Dalej jest już Głębia Gdańska, a w prawo plaża, której nie ruszą.

      • 1 0

      • Na trójkącie od trawersu ujscia Martwej Wisly (wejście do Portu Wewnętrznego) do zwieńczenia Falochronu Polwyspowego Portu Polnocnego. Owszem refulat jest niezbędny.

        • 1 0

      • Port Centralny się zwie

        poszukaj w inecie

        ps a plaże ruszą, DCT ma w planie rozbudowę pirsu wzdłuż plaży na długość obecnej bocznicy mniej więcej.

        • 1 0

  • ziarno i wegiel (2)

    przeciez obok jest terminal masowy, glownie wegiel. Pirs obecnie obsluguje wegiel, ciekawe jak odseparuja pyl weglowy od ziarna.

    • 9 2

    • A po co odseparowywać?

      Będziesz jadł ciemne pieczywo i palił węglem ze zbożem.

      • 12 0

    • węgiel dobry na biegunkę :)

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane