stat

OT Logistics zbuduje w Gdańsku port agro

Na działce znajduje się m.in: południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw.
Na działce znajduje się m.in: południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw. fot. W.Jakubowski\KFP

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydzierżawił ostatni wolny kawałek Portu Zewnętrznego. Na działce o pow. ok. 26 ha operator portowy spółka OT Logistics wybuduje największy w regionie terminal przeładunkowo-składowy ładunków agro, czyli przede wszystkim zbóż. Umowę podpisano na 30 lat. W pierwszym etapie OTL zainwestuje 130 mln zł.



W 2013 przejęli C. Hartwig Gdynia, w 2014 Bałtycki Terminalu Drobnicowy Gdynia, teraz 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym w gdańskim porcie zobacz na mapie Gdańska. Szczecińska spółka OT Logistics odgrywa coraz większą rolę w trójmiejskiej branży morskiej.

- Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jednocześnie jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminala wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro - powiedział Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics.
Czytaj też: OT Logistics: przetarg musi być transparentny. Port: tu nie ma drugiego dna

Proces faktycznie trwał długo. Kilka lat temu spółka OTL starała się już o dzierżawę tego terenu. W maju 2013 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaakceptował ofertę złożoną przez OT Logistics w postępowaniu przetargowym, co zostało potwierdzone również akceptacją Rady Nadzorczej ZMPG. Na początku kwietnia 2014 r. OT Logistics otrzymało jednak od zarządu ZMPG pismo informujące o niedojściu do uzgodnienia warunków oraz tekstu umowy. W uzasadnieniu ZPMG wskazał jako przyczynę powyższego, złożenie przez spółkę propozycji modyfikacji tekstu umowy dzierżawy, które w ocenie ZMPG były niezgodne z warunkami określonymi w dokumentacji przetargowej. OT Logistics nie podobał się zapis w umowie, który przenosił na nią odpowiedzialność za stan prawny i faktyczny nieruchomości, zwalniając w całości z tej odpowiedzialności ZMPG.

Czytaj też: DCT dalej rośnie. Chce wydzierżawić kolejną działkę

W 2014 roku jedyną ofertę w drugim przetargu na nieruchomość złożył terminal DCT. Jednak już na początku 2015 roku przetarg został po raz kolejny unieważniony z uwagi na to, że złożona oferta nie wyczerpywała merytorycznych założeń przedstawionych w dokumentacji przetargowej. W tej sytuacji ogłoszono kolejny, trzeci przetarg. Jedynym oferentem była spółka OT Logistics. Ten zakończył się pomyślnie.

Czytaj też: Nowy przetarg na portową działkę i Pirs Rudowy
fot. ZMPG

Inwestycja OTL ma polegać na budowie terminala przeładunkowo-składowego, przystosowanego i wykorzystywanego do obsługi statków i ich ładunków w obrocie portowym, obsługi ładunków w relacjach lądowych oraz składowania. Na działce znajduje się m.in: południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o powierzchni użytkowej 1,6 tys. m kw. Bateria 16 silosów żelbetowych oraz magazyn to pozostałość po nieudanej inwestycji kanadyjskiej spółki Euro Port Poland.

OTL oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona. W 2014 r. porty OTL przeładowały łącznie ok. 8 mln ton ładunków. Realizacja pierwszego etapu to koszt ok. 130 mln zł.

- Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną - ze względu na wyjątkowo dużą powierzchnię magazynową, jako najlepszy port agro na Bałtyku. Gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikalną ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty - tłumaczy Zbigniew Nowik. - Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej Grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem - poprzez ograniczenie kosztów transportu - znacząco podnieść konkurencyjność naszego rolnictwa.
- Port Gdański od zarania dziejów był polskim portem morskim, który w znakomitej większości obsługiwał właśnie zboża. Dziś historia zdaje się zataczać krąg, bowiem niewykluczone, że już wkrótce Port Gdańsk za sprawą nowej inwestycji ponownie przywoływany będzie jako największy port polski do obsługi zbóż - powiedziała Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Według warunków kontraktu, wartość stała opłaty czynszowej za nieruchomość wyniesie ok. 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo, w skład czynszu wejdzie część zmienna, która będzie zależna od ilości ładunku przeładowanego w terminalu.

- W kolejnych tygodniach planujemy przedstawić szczegółowe analizy oraz przygotowane w oparciu o nie: plan inwestycyjny i harmonogram działań - mówi Zbigniew Nowik.
OT Logistics jest polską spółką z branży TSL, która w przyszłym roku obchodzić będzie 70-tą rocznicę powstania. Pod koniec lipca tego roku spółka przejęła 21 proc. akcji Luka Rijeka, największego chorwackiego portu morskiego. Transakcja miała na celu wzmocnienie pozycji Spółki w korytarzu transportowym północ-południe. W lipcu 2014 r. OTL przejęła 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia, obecnie OT Port Gdynia. Ponadto w skład Grupy Kapitałowej OT Logistics wchodzą porty morskie w Świnoujściu i Kołobrzegu, porty śródlądowe we Wrocławiu i Opolu oraz terminal przeładunkowy w Krównikach k/Medyki w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej. Uzupełnieniem jej działalności jest spedycja, a główną rolę w tym zakresie odgrywa multi-spedytor ze 157-letnią tradycją C. Hartwig Gdynia, którego główną specjalizacją są kontenery.

Opinie (43) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wojciech Czajko

W 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Samochodów i Maszyn Politechniki...