Od portów, przez rafinerie, po energetykę. Drony to przyszłość

Drony mogą chronić bezpieczeństwo aktywów produkcyjnych czy prowadzić monitoring stanu technicznego.
Drony mogą chronić bezpieczeństwo aktywów produkcyjnych czy prowadzić monitoring stanu technicznego. fot. 123rf /Tim Siegert

W Gdańsku w czasie pandemii policja patroluje ulice przy pomocy drona, a w Warszawie wykorzystano takie urządzenie do transportu próbek do badań w kierunku koronawirusa. Bezzałogowe statki powietrzne to przyszłość, którą dziś testują służby, a od dawna wykorzystuje biznes. Bo dron może sprawdzać rafineryjne instalacje, sieć elektryczną czy pilnować bezpieczeństwa w porcie morskim. Drony już testuje Port Gdynia, a teraz ma szanse również Energa.



Czy stosowanie dronów w przemyśle będzie powszechne?

tak, to wcale nie tak odległa przyszłość 82%
nie, nic nie zastąpi człowieka 10%
trudno powiedzieć, może w małej skali 8%
zakończona Łącznie głosów: 182
Wartość rynku dronów wyniesie 3,26 mld zł do 2026 r., natomiast korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł - tak wynika z Białej Księgi Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, którą opracowało Ministerstwo Infrastruktury wraz z Polskim Instytutem Ekonomicznym.  

- Potencjalny wpływ dronów na biznes i rozwój gospodarczy kraju jest olbrzymi. Przeprowadziliśmy ocenę jakich wartości można oczekiwać. Nie chodzi tu o same urządzenia, ale również oprogramowanie, integrację, aplikacje i usługi. Bezzałogowe statki powietrzne będą miały ogromny, pozytywny wpływ na polską gospodarkę - uważa Małgorzata Darowska, pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych.

Przemysł sięga po drony



W lipcu 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, na którego wdrożenie państwa członkowskie dostały rok. W Polsce nowe regulacje miały w pełni obowiązywać od 1 lipca 2020 roku, jednak z powodu pandemii wejście przepisów zostało przesunięte o 6 miesięcy, co oznacza, że zaczną one obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku. Najważniejszą zmianą dla użytkowników dronów będzie obowiązek rejestracji urządzeń, które ważą powyżej 250 gramów, co oznacza, że w praktyce nie będą podlegać jej jedynie zabawki. Jednak w Polsce już od 31 stycznia 2019 roku obowiązują jedne z pierwszych w świecie regulacje, które pozwalają na elastyczne wykonywanie zaawansowanych lotów specjalistycznych, czyli lotów poza zasięgiem wzroku operatora (tzw. BVLOS) oraz automatycznych.

Inwestycje w Trójmieście



Dynamiczny rozwój rynku tzw. bezzałogowych statków powietrznych może przynieść wiele możliwości dla biznesu. Nic więc dziwnego, że właśnie przedsiębiorstwa dość intensywnie testują różne możliwości dronów. Sięgają po nie m.in. koncerny energetyczne i petrochemiczne. W grudniu ub. roku PKN Orlen poinformował o rozpoczęciu testów drona do monitoringu zakładu produkcyjnego w Płocku. Według zapowiedzi, jeżeli testy wyjdą pomyślnie, to drony będą wykorzystywane też do patrolowania ok. 250 km rurociągu. W przyszłości wypracowane przez PKN Orlen rozwiązania zostaną też wdrożone w Grupie Energa, którą ostatnio przejął płocki koncern.

Obajtek: To był ostatni moment na przejęcie Energi



- Biorąc pod uwagę przejęcie Grupy Energa chcielibyśmy, aby technologia przetestowana przez PKN Orlen znalazła swoje zastosowanie również w obszarze energetyki np. w procesie inspekcji stanu jakości linii energetycznych, bezpieczeństwa aktywów produkcyjnych czy monitoringu stanu technicznego. Takie wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych ułatwiłoby znacznie pracę zespołów odpowiedzialnych za konserwację i naprawy linii elektroenergetycznych oraz skróciło czas reakcji jednocześnie zwiększając skuteczność działań - informuje biuro prasowe PKN Orlen.

Drony wykryją zagrożenia i skontrolują instalacje



A co dokładnie testowano w Płocku? PKN Orlen w ramach I rundy programu akceleracyjnego Space3ac Scale Up II we współpracy z firmą Cervi Robotics przeprowadził na przełomie roku testy systemu do monitoringu bezpieczeństwa zakładu produkcyjnego w Płocku przy użyciu autonomicznego drona. Użyta technologia umożliwia realizację w pełni zautomatyzowanych misji monitoringowych i patrolowych obszaru zakładu produkcyjnego w Płocku. Celem wdrożenia takiego rozwiązania było poprawienie szybkości reakcji służb ochrony w sytuacjach wykrycia zagrożenia bezpieczeństwa infrastruktury. Testowany system składał się ze stacji dokującej, drona i aplikacji monitorującej przebieg misji. Stacja dokująca umożliwia autonomiczny start i lądowanie, ładowanie baterii oraz jest miejscem przechowywania drona w czasie oczekiwania na realizację kolejnej misji. Urządzenie wyposażone jest w sześć silników, dzięki którym dron może rozwinąć prędkość maksymalna do 60 km/h. Testy tej technologii pokazały, że tego rodzaju system może w istotny sposób wesprzeć ochronę obiektów i rurociągów należących do spółki.

Morska energetyka wiatrowa? To jest ten czas


 
Wykorzystując swoje doświadczenia z autonomicznym dronem w ramach II rundy programu akceleracyjnego we współpracy ze spółką BZB UAS w kwietniu br. rozpoczął testy bezzałogowego statku powietrznego dla potrzeb monitoringu wybranych fragmentów rurociągu Wrocław-Ostrów Wielkopolski. Pilotażowe wdrożenie tej technologii polega na realizacji serii lotów w formule BVLOS lub VLOS zgodnych z przepisami Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Loty są realizowane za pomocą płatowca pionowego startu i lądowania, które kształtem przypominają klasyczne samoloty. Drony te dzięki zastosowaniu silników elektrycznych cechują się bardzo długim czasem lotu do 240 min i stosuje się je do skanowania dużych obszarów, często o charakterze liniowym (pola uprawne, drogi, gazociągi, linie energetyczne). Płatowce są bardziej skomplikowane w obsłudze niż wielowirnikowce i umożliwiają realizację lotów w gorszych warunkach pogodowych tj. przy większym wietrze niż tradycyjne drony.

Specjalny policyjny dron pomaga gdańskim funkcjonariuszom w patrolach.


Podczas lotów wykonywanych na potrzeby PKN Orlen zbierane są dane fotogrametryczne - zdjęcia robione w wysokiej rozdzielczości, które następnie przy pomocy specjalistycznego programu wykorzystującego sztuczną inteligencję są automatycznie analizowane w zakresie potrzeb związanych z bezpieczeństwem. Końcowym efektem wdrożenia ma być system oparty na uczeniu maszynowym (Machine Learning), który będzie lokalizował próby ingerencji w rurociąg na podstawie zdjęć fotolotniczych.

Orlen i Lotos połączą siły dla rozwoju rynku wodorowego w Polsce



- Przeprowadzony przez PKN Orlen pilotaż autonomicznego drona miał za zadanie weryfikację tej technologii w zakresie kontroli bezpieczeństwa i potwierdził jej skuteczność, ale bezzałogowe statki powietrzne mogą mieć też szereg innych zastosowań w przemyśle petrochemicznym. Dobrym przykładem zastosowania bezzałogowych statków powietrznych jest m.in. wykorzystanie ich podczas realizacji pomiarów stopnia korozji zbiorników służących do przechowywania paliw, czy wsparcie procesów produkcyjnych lub logistycznych. Rozwój technologiczny sprawia, że czynności zarezerwowane do tej pory wyłącznie dla ludzi mogą być zrealizowane z użyciem systemów i narzędzie wykorzystujących sztuczną inteligencję, czy nauczanie maszynowe. Dużym atutem dronów jest, że mogą znacząco szybciej dotrzeć do miejsca potencjalnej awarii i trudno dostępnych miejsc niż człowiek. Na świecie drony już teraz wykorzystywane są do inspekcji platform wiertniczych, instalacji położonych na wysokościach czy do badania potencjalnych złóż ropy naftowej w warunkach utrudnionego ruchu - informuje biuro prasowe PKN Orlen.

Drony testuje Port Gdynia



Na bezzałogowe statki powietrzne postawił też Port Gdynia. Pilotażowo wdrożono monitoring, w którym narzędziem są właśnie drony. W tej sprawie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał list intencyjny z firmą PelixarPomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni.

- Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy to działalności portów. Technologia bezzałogowych statków powietrznych rozwija się bardzo dynamicznie, zmierzając do autonomicznego transportu pasażerskiego i handlowego. To również nowe, coraz bardziej ekologiczne środki transportu i poprawa procesów logistycznych, co wpływa na poprawę środowiska. Wprowadzając system Antydron na terenie Portu Gdynia, wypracowujemy rozwiązania służące do zarządzania przestrzenią powietrzną w obrębie infrastruktury krytycznej, co może posłużyć do stworzenia dobrych praktyk dla innych firm i instytucji - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Jak wyjaśniono, projekt obejmuje pilotażowe wdrożenie Lotniczego Systemu Monitoringu spersonalizowanego na potrzeby Portu Gdynia. Dron ma służyć do monitoringu środowiska i bezpieczeństwa na terenach ZMPG. Będzie także wspierał Portową Straż Pożarną podczas akcji gaśniczo-ratowniczych.

Zbudowali wodnego drona, którym badają zbiorniki retencyjne



W planach ZMPG jest wdrożenie nowatorskiego, kompletnego systemu dronowego opartego na trzech filarach, czyli systemie DTM (Drone Traffic Managment) do zarządzania lotami dronów nad terenem Portu Gdynia, na kontroli dedykowanej przestrzeni powietrznej poprzez system "AntyDron", służący detekcji, identyfikacji i neutralizacji nieautoryzowanych dronów oraz o Lotniczy System Monitoringu wykorzystujący bezzałogowe statki powietrzne do rozpoznania oraz weryfikacji zdarzeń bezpieczeństwa i sytuacji kryzysowych.

Zintegrowanie tych systemów ma stworzyć scalone środowisko współdziałania systemów dronowych niespotykane dotąd na świecie. Obecnie trwają już testy systemu DTM oraz zaawansowane prace nad kontrolą dedykowanej przestrzeni powietrznej.

- Taki program pilotażowy postawi Port w Gdyni wysoko w hierarchii portów morskich świata. W portach morskich podobnie jak w portach lotniczych podstawowa kwestia to bezpieczeństwo transportu, infrastruktury, załóg i oczywiście pasażerów - mówi Sebastian Nowicki, COO - dyrektor operacyjny Pelixar.

Potencjał społeczności dronowej



Użycie dronów w przemyśle jeszcze jest w fazie testowania, ale ma ogromny potencjał. Tworzy się też rynek firm, które mogą świadczyć usługi w tej dziedzinie. Jak wynika z danych Ministerstwa Infrastruktury, w Polsce jest już ponad 16 tysięcy osób posiadających świadectwo kwalifikacji wydane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, upoważniające do realizacji operacji komercyjnych, w zasięgu wzroku operatora lub bardziej skomplikowanych - poza zasięgiem wzroku operatora. Działa też około 100 ośrodków szkoleniowych nadzorowanych przez Prezesa ULC.

Opinie (33) 6 zablokowanych

  • Są jakieś domowe patenty jak to dziadostwo zestrzelić? (7)

    Bo czasami po moim niebie lata to coś...

    • 20 6

    • Polecam wąż ogrodowy i druga osoba niech nagrywa, bo fajnie wgląda jak traci sterowność i spada

      • 11 0

    • pomka 12/70

      i amunicja typu trap lub skeet da radę :-)

      • 7 1

    • Polecam strzelić do siebie

      • 3 5

    • (2)

      "Po moim niebie". Niezły żart. Zdrówka życzę.

      • 6 4

      • Dron to chwilowa moda gadżeciarzy i technokratów (1)

        Logicznie patrząc w obecnych czasach przestrzeń powietrzna nad czyjąś ziemią powinna do iluś tam metrów należeć do właściciela działki. Tymczasem odsyłam do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. oraz Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 8 sierpnia 2016 r.

        • 0 2

        • Przespałeś...

          Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

          • 1 0

    • generator fal radiowych szumu białego ze wzmacniaczem i antena

      to powinno ubic takiego drona bezpiecznie i bez dowodowo.
      W gdyni w porcie jest taka firma startap co takie zestawy na pickupy produkuje.

      • 0 0

  • Póki co nie drony a całe rodzinne klany okupujące spółki skarbu państwa, przerost zatrudnienia i totalny nepotyzm :)

    • 29 2

  • Drony to typowe narzędzi "inwigilacji+" (3)

    • 12 1

    • (2)

      I dobrze. Masz coś do ukrycia?
      Tylko przestępcy się obawiają.

      • 2 3

      • "Ludzie, którzy dla tymczasowego bezpieczeństwa rezygnują z podstawowej wolności, nie zasługują ani na bezpieczeństwo, ani na (1)

        Benjamin Franklin

        • 1 2

        • powiedział mason libertyn

          • 1 1

  • Haha

    Podniecanie się nowinka/zabawka do granic mozliwosci.... Ktos chce zarobić i lansują to na obiekt pożądania.

    • 9 4

  • Kolejne "zabawki" przyszłościo Narodu. (4)

    Dron skontroluje linię energetyczną i obejrzy rurociąg. Bez tego do tej pory elektrownia ani przemysł nie wiedziały gdzie się zerwały linie lub rozszczelniły rury. Normalnie - Hameryka! Przy okazji zajrzy się tym dronem na cudze podwórze, kto polną opuszczoną drogą idzie z psem bez smyczy i kto pod kościołem krzywo zaparkował. Już dziś to dziadostwo służy władzom głównie do inwigilacji. Nad obiektami wodnymi nie pilnuje się czy ktoś nie tonie, tylko czy nie pije browara na plaży. Przestajemy być ludźmi. Stajemy się zależnymi od maszyn marionetkami.

    • 20 2

    • (2)

      "Przy okazji zajrzy się tym dronem kto polną opuszczoną drogą idzie z psem bez smyczy i kto pod kościołem krzywo zaparkował."

      Takich to ja fotografuję smartfonem lub z dystansu aparatem fotograficznym z 63-krotnym zoomem optycznym i wysyłam na policję lub straż miejską.

      • 0 1

      • (1)

        Teraz idź się wysikać, odrób e-lekcję i zapytaj mamę, co jest na kolację. Jak "będziesz DUŻY", zostaniesz prawdziwym trollem,

        • 4 3

        • Za moich czasów nie było ani e-lekcji, ani gimnazjów. Poza tym moje dzieci są już na tyle duże, że potrafią same zrobić sobie kolację i nie muszą się o to pytać żony czy mnie. Zdrówka życzę.

          • 0 0

    • Andrew

      Kiedyś inspekcje lini energetycznej robiło się śmigłowcem a wiesz ile kosztuje godzina lotu? Tu chodzi o zapobieganie awarii bo jak jiz się urwie to ogromne straty. Lecąc i kontrolując linię nie ma nikt ochoty patrzyć co robisz na polnej drodze i z kim. Pomyśl.

      • 0 0

  • Przyszłość

    Pytanie czyja...

    • 7 0

  • Nad moim domem przestrzeń powietrzna do (3)

    jakiej wysokości należy do mnie? Ktoś wie? Pytam, bo co jakiś czas widzę drona, który lata nad posesją i jeśli narusza moją przestrzeń, to chyba mam prawo go zestrzelić?

    • 8 6

    • Pawlak też tak myślał

      • 0 1

    • Do wysokości najwyższej przeszkody na Twoim terenie

      Niestety nie masz prawa go zestrzelić nawet jak jest poniżej tej przeszkody. Pozostaje wezwanie policji.

      • 6 1

    • Przelatuje jedynie wysoko nad posesją czy złośliwie wisi nisko nad podwórkiem lub lata nad głową?

      Przestrzeń powietrzna jest wspólna dla wszystkich. Własność działki dotyczy jedynie gruntu i zabudowań na niej stojących. Wciąż jednak właściciel ma do dyspozycji kodeks cywilny, wykroczeń i karny by egzekwować swoje prawa, a operator ma obowiązki wynikające wprost z rozporządzenia dotyczącego zasad lotów dronów.

      Zgodnie z art. 107 Kodeksem wykroczeń (k.w) Kto w celu dokuczenia innej osobie złośliwie wprowadza ją w błąd lub w inny sposób złośliwie niepokoi, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1500 złotych albo karze nagany.

      lub

      Przestępstwo tzw. stalkingu przewidzianego w art. 190a § 1 Kodeksu karnego (kk) w myśl którego Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

      • 2 1

  • na rafineri nie polata jak nie ma klasy " ex" ( strefa zagrożenia wybuchem)

    • 4 2

  • Drony to teraźniejszosc tylko nie w ciemnej Polsce.Juz są testy dronów osobowych w Polsce za 50 lat :)

    Już niedługo ludzie będą latac dronami osobowymi ,ale w Polsce nadal tkwią w 20 letnich szrotach na ulicach uznające je za luksus .

    • 2 5

  • Prawo dronowe (1)

    W styczniu 2021 nie tyle wejdzie prawo, ale bardzo dobre polskie rozwiązania prawne, już funkcjonujące, zostanie zastąpione przez unijny szajs w postaci dyrektywy. Kto zna temat i porównywał, ten wie.

    • 5 1

    • Bez paniki ;)

      Obejrzyj na YT: "Nowe przepisy dronowe 2020"

      Zrobi się darmowy kurs i test online, zarejestruje i do 1 stycznia 2023 będę latać swoim 450 gramowym Hubsanem H501S tak samo jak i dziś latam.

      Do tego czasu to pewnie powstanie kilkadziesiąt modeli tanich, lekkich chińskich droników z gimbalem - klonów Mavica Mini ważących poniżej 250 gram.
      I też będzie się latać tak jak i dziś.

      Po staremu. Check-in w Droneradar, telefon na epok twr (MCTR) i start.

      • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Nowicka

Head of IT Poland w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Matematyki Uniwersytetu Marii...

Najczęściej czytane