• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oferty na "Drobnicowy" i inwestor dla "Masowego". Gdyński port sprzedaje

Wioletta Kakowska-Mehring
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zarząd portu chce sprzedać w tym roku 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Zarząd portu chce sprzedać w tym roku 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej.

Do 15 stycznia gdyński port czeka na oferty prywatyzacyjne dotyczące Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia, z kolei do 15 lutego przedłużono negocjacje z inwestorem zainteresowanym udziałami w Bałtyckiej Bazie Masowej. To już ostatnie spółki, dla których zarząd portu szuka właścicieli.


Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?


Dziś Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia - wbrew nazwie - poza typową drobnicą, wszedł w nową sferę działalności, czyli w ładunki masowe (węgiel, śrut i koks). - Mamy nadzieję, że dzięki temu umocnił swoją pozycję i będzie łatwiej znaleźć dla niego inwestora. BTDG to też prawie 90 proc. obsługi ro-ro, jeżeli chodzi o polskie porty - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Zainteresowanie jest spore, trzeba było nawet dodrukować memoranda. Jednak jak będzie, okaże się w połowie stycznia.

Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znaczącą drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób. - Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówi prezes Jarosiński.

Zarząd portu chce też sprzedać 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Drugim udziałowcem BBM są Zakłady Azotowe Puławy SA. - W tym przypadku mieliśmy do czynienia z prawem pierwokupu. Jednak Zakłady Azotowe Puławy nie skorzystały z takiej możliwości i musieliśmy poszukać innego nabywcy na nasze udziały - wyjaśnia Jarosiński. Transakcja miała zostać zawarta w drugiej połowie 2012 roku. Jednak na prośbę inwestora przedłużono czas negocjacji do 15 lutego tego roku. Jeśli wszystko przebiegnie bez zakłóceń, to umowa zostanie podpisana w kwietniu.

Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 r. przez Port Gdynia Holding SA oraz Zakłady Azotowe Puławy SA w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W latach 1997-1999 w ramach działalności wybudowane zostały dwa terminale przeładunkowo-składowe, jeden do obsługi ładunków masowych płynnych, drugi do obsługi ładunków masowych sypkich luzem. Terminale BBM usytuowane są w najstarszej części portu, w rejonie basenu III, przy Nabrzeżu Szwedzkim i Nabrzeżu Inżyniera Wendy. zobacz na mapie Gdyni

Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (32)

  • Gospodarka rabunkowa.... (5)

    Polskie Stocznie , Polskie Porty - jest to gospodarka rabunkowea rudego i POmatołów . Za pysk wywalić tych ,którzy niszczą Polskę. Przez 5 lat nierządów rudego zniszczono wszystko. Tylko głupi nie widzi tego ,że podcina gałąż na której siedzi.Jeżeli w Polsce pejsiaści i szwabscy decydenci decydują o wszystkim , to gdzie mamy POLSKI RZĄD ???

    • 30 28

    • Źle skierowany protest... (1)

      Port gdyński sprzedaje tylko swoje spółki eksploatacyjne, do czego zresztą zobowiązuje go ustawa sprzed ponad dziesięciu lat (nie było wtedy "POmatołów"). Te "POmatoły" nie odbierają portowi zysków ze sprzedaży do budżetu państwa. Uzyskane ze sprzedaży środki finansowe są przeznaczane na modernizacje i rozbudowę infrastruktury i suprastruktury portowej, której właścicielem pozostaje port, a którą wydzierżawia lub odpłatnie udostępnia podmiotom działającym na terenie portu. Te portowe inwestycje służą jego rozwojowi i unowocześnieniu, co zwiększa jego atrakcyjność dla jego klientów i co, w konsekwencji, przyczynia się do rozwoju gospodarki krajowej.
      Lepiej byłoby gdybyś swoje protesty skierował w stronę tych, którzy hamują rozwój portu gdyńskiego, ograniczając jego obszar.

      • 20 3

      • i po co mu tłumaczysz? o i tak wie swoje

        spali oponkę, zrobi flaszkę, założy wyprasowany drelich i nowy kask, że niby stoczniowiec i tylko to się dla niego liczy.

        • 12 6

    • Sarkazm (1)

      "Pytający Wszech-Polak" musiał poczuć się lepiej wylewając cały swój szowinistyczno-antysemicki jad. Brawo! Właśnie tak trzeba zmieniać Polskę- pustym, pełnym nienawiści językiem.

      • 10 7

      • za antysemicki jad masz minusa, bo akurat przez tych pejsastych tak kijoeo na swiecie jest, a reszta OK

        • 0 5

    • Głupek

      A poprzednie rządy to nie sprzedawały???

      • 9 1

  • Oby tylko nie było sytuacji, w której koszta zakupu nie dorówna kosztowi niedawnych inwestycji. (2)

    No i mam nadzieję, że właścicielem zostanie ktoś z głową na karku, kto pociągnie rozwój portu jak należy licząc na długofalowe korzyści a nie będzie tylko liczył na szybki zwrot inwestycji olewając rozwój po czym odsprzeda go po kilkunastu latach w opłakanym stanie.

    • 9 1

    • Bez obawy (1)

      Jak do tej pory, sprywatyzowane wcześniej przez gdyński port spółki portowe rozwijają się dobrze i nie pojawiły się zagrożenia, o których piszesz.
      Port dokonuje wyceny spółek przed sprzedażą i nie sprzedaje ich ze stratą. Założeniem prywatyzacji jest to, że jeżeli oferty kupna nie spełniają spodziewanego przez port zysku ze sprzedaży, to proces prywatyzacji zostaje przerwany. Już tak się zdarzyło w przeszłości.
      Inwestycje portowe dotyczą głównie infrastruktury, która nie jest sprzedawana, a jest odpłatnie udostępniana podmiotom prowadzącym działalność na terenie portu, w tym sprywatyzowanym portowym spółkom eksploatacyjnym.

      • 11 0

      • Cieszy mnie to.

        Po prostu pamiętam jak sporo spółek opchnęliśmy w naszym kraju poniżej ich wartości na przestrzeni lat (głównym powodem była wycena robiona metodologią rodem z lat 70-tych czyli wycena tylko i wyłącznie aktywów fizycznych firmy z pominięciem znaczenia strategicznego, potencjału do rozwoju, know-how itd.), stąd ta obawa.

        A że z portem w Gdyni związany w jakikolwiek sposób nie jestem, to nie posiadałem wiedzy bo ocenić jak tam wygląda sytuacja. Więc cieszą mnie dobre wieści.

        • 5 0

  • Polska jest już tylko na mapie (3)

    • 22 12

    • Tak, tak... (1)

      Wróg u bram itp. Lecz się, paranoiku, może nie jest dla Ciebie za późno.

      • 11 9

      • Głupiś pryszczu

        • 4 7

    • U "ciebie" na mapie, a u mnie w sercu.

      • 4 1

  • Polska to chory kraj.Ma raka nieuleczalnego.Rząd ,korupcja i kolesiostwo. (1)

    Utrzymanie więznia 500 E miesięcznie.Płaca minimalna 300 E.
    10 mln emerytow czeka na pieniazki.

    • 19 4

    • czeka? a to ciekawe

      • 0 1

  • Najlepiej wszystko sprzedac :{ jak zyc w tym kraju ? (2)

    • 8 9

    • wyjedź na Białoruś (1)

      tam jest dokładnie tak jak w twoich marzeniach

      • 2 4

      • To w Polsce grasuje seryjny Samobójca, spadają samoloty i przez 6 lat ginie więcej generałów niż w II WŚ

        a nie na Białorusi

        • 4 5

  • Nieprawidłowa odpowiedź w załączonej ankiecie (1)

    Porty polskie nie są prywatyzowane!

    Porty prywatyzują swoje spółki eksploatacyjne. Cała infrastruktura, w tym, grunty, pozostają własnością portów lub porty mają je w użytkowaniu wieczystym.

    • 24 0

    • a Zarządy Portów są spółkami Skarbu Państwa, więc żadna prywatyzacja im nie grozi :)

      • 3 0

  • najlepiej jest wszystko co ma jakąkolwiek wartośc sprzedac, prawdziwy przemysł i fabryki kwitną w Niemczech, a dla polaków praca w Biedronce, salonie z telefonami lub odzieżowej sieciówce a w najlepszym razie na zmywaku w UK. 15% oficjalnego bezrobocia, 22% pracujących w sferze budżetowej, 2 mln ludzi na emigracji to skutek takiej właśnie polityki.

    • 12 6

  • jedyny efekt wielu prywatyzacji jest taki ,że paru cwaniaczków ustawiło się razem z rodzinami na resztę życia

    • 7 2

  • "Płemieł" pozwala na prywatyzacje portu w Gdyni...

    ...by go zminimalizować-nie będzie wtedy już zadną konkurencją dla Gdańska i jego kolesi prezesów.

    • 6 7

  • Nazwy może i ładne (2)

    BTG,BBM tylko co ma wspólnego kawa, kakao z koksem i węglem, tym panom z watykanu wszystko już się pomieszało. Zrobili jeden wielki śmietnik ( największy wokół reprezentacyjnego Dworca Morskiego ) tak, że w niedługim czasie będą przeładowywać tylko śmieci ( te trujące już idą ) a więc do MUZEUM MARSZ.

    • 3 7

    • Nie znasz się i uprawiasz czarnowidztwo.

      A jeżeli chodzi o "Dworzec Morski", to nie ma on teraz takiego znaczenia, jak kiedyś. Obecnie nie ma już pasażerskich rejsowych przewozów oceanicznych, a Bałtyk obsługują małe statki. Dlatego znaczna jego część zostaje udostępniona miastu na zorganizowanie tam muzeum emigracji. Natomiast ruch turystyczno-wycieczkowy powinien być obsługiwany z nabrzeży po Dalmorze, po ich przebudowie. Ale miasto Gdynia, poprzez naszą "władzę centralną", wyrwało ten teren z obszaru portu na deweloperkę, swego czasu skutecznie lobbując za takim rozwiązaniem, i uchwalając do tego odpowiedni plan rozwoju przestrzennego.

      • 6 0

    • a co masz na mysli piszac "trujace smieci"?

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane