Okręt dla szwedzkiej marynarki powstaje w Gdyni

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej (dawniej Stocznia Marynarki Wojennej) w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ta ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.



W 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich. Jednostka ma być gotowa w 2020 roku.

W ramach kontraktu Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Okręt będzie miał 74 m długości i wyporność 2,2 tys. ton.

- Polska stocznia została wybrana z kilku względów. Pierwszym jest położenie geograficzne. Mamy świetne połączenie promowe łączące Pomorze z Karlskroną. To bardzo ważne przy ścisłej współpracy. Dodatkowo umiejętności specjalistów z Polski i możliwości waszych firm powodują to, że możemy się wzajemnie uzupełniać - mówi Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
- Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości. Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie - stwierdził Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. - Położenie stępki to taki symboliczny moment nowego "tchnienia" w stoczniową infrastrukturę. Chcemy prężenie działać i odmłodzić naszą kadrę. Trwa właśnie rekrutacja i czekamy na zgłoszenia chętnych do pracy w branży stoczniowej.
Saab Kockums (dawniej ThyssenKrupp Marine Systems) to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

To nie pierwsza współpraca Saab'a z firmą z Pomorza. W 2017 roku koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.

Opinie (71) 1 zablokowana

  • A może (2)

    by tak najpierw dokończyć statek dla Uniwersytetu w Goeteborg ?
    Budowa trwa już chyba ze trzy lata i końca nie widać.
    Propagandowa stępka kolejnego okrętu czy statku nie zamydli oczu tym co mają pojęcie o sytuacji w tej niby stoczni, zarządzanej przez harcerzyków przywiezionych z Warszawy.

    • 55 7

    • (1)

      SW rządzą harcerzyki, choć niektórzy już powinni cokolwiek wiedzieć na temat zarządzania w Stoczni ponieważ pracują w Naucie, a u nas rządzą. Nauta już padła i co wy na to, jaka przyszłość Stoczni Wojennej?
      Oj nowa zmiano... przyjdzie czas, że społeczeństwo was rozliczy.

      • 8 2

      • A co wy dokonaliście przez te 10 lat. Cos tam dalej w krzakach stoi.

        • 8 3

  • Hahaha heheh (1)

    o ja pier...... nauta z marwojem budują statek .....

    • 44 7

    • zazdrościsz?

      • 0 5

  • a dla naszej MW (3)

    a dla czego nie mogli by wybudować okrętów dla naszej M.W?
    nasi przodkowie tak zajadle walczący o dostęp do morza w grobach się przewracają
    kiedy spoglądają na stan naszej MW
    za to admirałów mamy dostatek......

    • 34 4

    • Może "dla tego", że za zamówiony okręt trzeba zapłacić (1)

      a MON wydał całą kaskę na samoloty dla VIP-ów, amatorów z WOT i godzinny zapas rakiet Patriot. Przez najbliższe 5 lat stać nas będzie tylko na grochówkę.

      • 8 1

      • I jeszcze malowanie starych zomowskich hełmów, Antek policmajster mioał fantazję...

        • 3 0

    • no przecież kupimy tego HMS Orion

      • 2 0

  • (1)

    Kiedyś miałem okazję pracować na terenie smw. ciekawe czy do teraz panuje tam neopeerelowski układ polegający na tym że:
    Pani wydająca przepustki jest najważniejszą osobą na terenie stoczni.
    Nikt nie przestrzega przepisów BHP.
    Panuje wszechobecne pijaństwo, łapówkarstwo i złodziejstwo ale to może nie takie złe bo za flachę można było wszystko załatwić.
    Wystrój biur pamięta czasy późnego Gierka ale i w głowach niektórych decydentów też próżno szukać nowofalowego myślenia.
    Stoczniowy bar serwuje co popadnie bo i tak ludzie zjedzą. Hitem były flaki na wodzie morskiej. I can Pan nam zrobi?

    • 44 6

    • Ciekawe co z ciebie za" PTICA" ? Pewnie sam chlałeś, a będąc na kacu nie mogłeś z nikim wytrzezwieć. Dawałeś łapówki , ale nikt nie chciał wziąć. A za flache próbowałeś coś "zorganizować", ale nie udało się. Teraz wściekły, żalisz się jak harcerzyk. Mówi ci to coś ???

      • 1 1

  • Sukces? (5)

    Projekt już na starcie opóźniony o 3 miesiące z powodu przejęcia prac przez SW. Więc czym tu suę chwalić?

    • 22 9

    • (2)

      Skąd takie bzdury piszesz. Gdyby nie SW to byłoby to daleko w polu. SW nie tylko buduje, ale i finansuje to przedsięwzięcie. Nauta to sztucznie podtrzymywany bankrut.

      • 3 8

      • (1)

        SW buduje? Kim? Budują podwykonawcy. Mam uzasadnione obawy, że włączenie SW do tego przedsięwzięcia to sporych rozmiarów błąd.

        • 5 4

        • Nie do końca podwykonawcy, część sekcji SW. Gdyby nie SW to nie byłoby tego projektu. Z Nautą nie chcą już niektórzy współpracować, zalega z płatnościami u wielu podwykonawców, dlatego sponsorem Nauty jest teraz SW. Jak długo, to zobaczymy. Syndykowa jeszcze się nie wyniosła.

          • 2 5

    • MMC (1)

      projekt w sensie dokumentacji PT i PR nie był i nie jest opóźniony. A trzeba dodać, że powstaje w Polskiej firmie

      • 1 4

      • Nie do końca jest to prawda. Wizualizacja 3D to nie PT i PR. A dokumentacji już na obecnie budowane sekcje brakuje. No i jakość pozostawia wiele do życzenia. Tak, że nie chwalmy dnia przed zachodem słońca a MMC przed końcem projektu.

        • 4 0

  • mama nadzieje,ze Polacy nie spartacza roboty

    tak jak to partaczyli budowe statkow dla szwecji, Norwegii jak teraz Rumunii spartaczyli budowe okretow strazy granicznej

    • 11 4

  • Znowu wyjdzie banan

    Heh

    • 6 8

  • Katamaran

    Nauta katamaran budowała hihi robiłem tam powinni kurniku budować może to by im wyszło chociaż też mam wątpliwości

    • 9 4

  • oby kolejne okręty budowano dla Polski (3)

    • 8 5

    • Jak mają budować jak Nauta to już zaprzestała budowy nowych statków (2)

      • 9 1

      • a co, tylko stare teraz budują? (1)

        • 1 5

        • Mają długi jak marzenie

          • 0 0

  • (1)

    Nauta dostała to zlecenie, bo Saab ma nadzieję na kontrakt na okręty podwodne.

    • 16 3

    • I nie tylko

      Oczywiście okręty podwodne to najbardziej łakomy kąsek (program orka), ale są też inne takie jak np. Delfin czyli okręty rozpoznawcze. Jak długo można reanimować Hydrografa I Nawigatora? Szwedzi doskonale zdają sobie sprawę, że w końcu coś będziemy musieli zrobić z naszą MW bo jest w fatalnym stanie.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...