• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt dla szwedzkiej marynarki powstaje w Gdyni

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Na zdjęciu HMS Orion, obecny okręt SIGINT Szwedzkiej MW.

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej (dawniej Stocznia Marynarki Wojennej) w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ta ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.



W 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich. Jednostka ma być gotowa w 2020 roku.

W ramach kontraktu Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Okręt będzie miał 74 m długości i wyporność 2,2 tys. ton.

- Polska stocznia została wybrana z kilku względów. Pierwszym jest położenie geograficzne. Mamy świetne połączenie promowe łączące Pomorze z Karlskroną. To bardzo ważne przy ścisłej współpracy. Dodatkowo umiejętności specjalistów z Polski i możliwości waszych firm powodują to, że możemy się wzajemnie uzupełniać - mówi Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
- Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości. Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie - stwierdził Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. - Położenie stępki to taki symboliczny moment nowego "tchnienia" w stoczniową infrastrukturę. Chcemy prężenie działać i odmłodzić naszą kadrę. Trwa właśnie rekrutacja i czekamy na zgłoszenia chętnych do pracy w branży stoczniowej.
Saab Kockums (dawniej ThyssenKrupp Marine Systems) to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

To nie pierwsza współpraca Saab'a z firmą z Pomorza. W 2017 roku koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (71) 1 zablokowana

  • Racowalem tam

    Porażka bhp młody szczon za kask ściga a rusztowania maja wiele do powiedzenia o swoim stanie 0 oświetlenie wyciągów itd kto takich durni zatrudnia czuje ze z tym statkiem to popłynąć na dno 0 kompetentnych osób podnoszących odpowiedzialność za cokolwiek stolat wam brakuje do północnej czy remontowej

    • 0 0

  • oby kolejne okręty budowano dla Polski (3)

    • 8 5

    • Jak mają budować jak Nauta to już zaprzestała budowy nowych statków (2)

      • 9 1

      • a co, tylko stare teraz budują? (1)

        • 1 6

        • Mają długi jak marzenie

          • 0 0

  • Kolejni zatrudnieni z nauty (1)

    Specjaliści z gdańskiego oddziału nowych budów nauty, zostali zatrudnieni w SW. Kierownik i jeszcze jedna osoba :-) Brawo! Komu zależy na rozpadzie jedynej niezadłużonej stoczni.

    • 6 1

    • A jaki kierownik przeszedl z Nauty Stoczni Gdanskiej i kto jeszcze???

      • 0 1

  • (1)

    Kiedyś miałem okazję pracować na terenie smw. ciekawe czy do teraz panuje tam neopeerelowski układ polegający na tym że:
    Pani wydająca przepustki jest najważniejszą osobą na terenie stoczni.
    Nikt nie przestrzega przepisów BHP.
    Panuje wszechobecne pijaństwo, łapówkarstwo i złodziejstwo ale to może nie takie złe bo za flachę można było wszystko załatwić.
    Wystrój biur pamięta czasy późnego Gierka ale i w głowach niektórych decydentów też próżno szukać nowofalowego myślenia.
    Stoczniowy bar serwuje co popadnie bo i tak ludzie zjedzą. Hitem były flaki na wodzie morskiej. I can Pan nam zrobi?

    • 44 6

    • Ciekawe co z ciebie za" PTICA" ? Pewnie sam chlałeś, a będąc na kacu nie mogłeś z nikim wytrzezwieć. Dawałeś łapówki , ale nikt nie chciał wziąć. A za flache próbowałeś coś "zorganizować", ale nie udało się. Teraz wściekły, żalisz się jak harcerzyk. Mówi ci to coś ???

      • 1 1

  • SR.N i SW (6)

    Pierwsze "słyszę" że stocznia budująca,buduje na terenie podwykonawcy.Powinno być odwrotnie. sr.n ma długów więcej niż ja włosów.W-ce prezes SR.N (zorientowani wiedzą o kogo chodzi) jest też szychą w SW.Czy nikt nie widzi konfliktu interesów?Pan Prezes nie widzi !!! SR.N wchodzi do SW tylnymi drzwiami.Bankrut pociągnie SW na dno.SW jako nowy zakład jest oddłużona,a SR.N pragnie przytulić się od SW ,połączyć i oddłużyć kosztem SW. Może SR.N była"gospodarzem" wodowania,ale SW finansowała imprezę ze swoich pieniędzy(no bo skąd SR.N ma wziąć ?) Ja to czarno widzę.

    • 10 1

    • (2)

      Gów......o wiesz więc się nie wypowiadaj w kwestii kto to sfinansował. A co robi Karstensen w w Naucie - to samo co Nauta w pgz sw.

      • 2 1

      • SR.N nie płaciła podwykonawcom,więc olali takiego zleceniodawcę i nie pracują dla niej.Nie rozumiem dlaczego SW nie kopnie w d*p... sr.n , skoro od początku roku nie zapłaciła SW nawet 1 zł. A do tego SW funduje załodze N wypłaty , bez gwarancji zwrotu pieniędzy !!! Czy jest COŚ o czym załoga SW powinna wiedzieć ? Przekręt grubymi nićmi szyty. sr.n - bankrut . SW - zakład bez długów . Połączenie = utopienie sw . jak mawiał "klasyk" " Przypadek ??? nie sądzę". Karstensen może jest w N. ale płaci !!! ot co.

        • 3 3

      • Uderz w stół...

        • 2 0

    • Budowę tego okrętu finansuje SW. Nauta nie ma kasy i podwykonawcy nie chcą z nią pracować. Nie dotyczy to tylko tego Szweda, to samo dotyczy remontu Piasta i Śniardwy.

      • 3 2

    • (1)

      A SW/SMW to nie bankrut? Ta stocznia przecież działała w upadłości wiele lat. Przez ten czas do teraz jest tam coraz gorzej. To że ktoś zapłacił za długi SMW to nie znaczy że jest to wspaniale działający zakład przynoszący zyski.

      • 6 2

      • Nie twierdze,że teraz SW to wspaniale działający.... wszyscy za oddłużenie zakładów pracy płacimy,za kopalnie i inne oddłużone zakłady też.Ważne że po przejęciu SMW przez Syndyka, w przeciągu paru lat , stocznia była in +. Więc PGZ, kupił SMW jako zakład przynoszący zyski,może niewielkie, ale zawsze.

        • 2 4

  • Kilka pytań laika z boku: (3)

    1. Ile statków w swoim życiu wybudował Prezes pgz sw ?
    2. Ile statków w swoim życiu wybudował Prezes Nauty ?
    3. Jakie mają przygotowanie zawodowe do kierowania stocznią ? ( to nie stoisko z kebabem)

    Na zdjęciach widać że są to bardzo młodzi ludzie, prawie dzieci, w stosunku do wyżeraczy ze szwedzkiego Saaba.

    • 7 1

    • Odpowiedź (2)

      1. zero
      2. zero
      3. zero

      • 9 0

      • I dlatego dają się okręcać przez tych samych dyrektorów obu stoczni. Zainteresowani wiedzą o co chodzi :-)

        • 3 0

      • TKM - Dojna zmiana

        Mierny,bierny ale wierny ......

        • 4 1

  • Przemysł stoczniowy odbudowa dobrej zmiany (5)

    Ciekawe ,tak dużo było zapowiadane a nic się nie dzieje .Stocznia Gdańska----zwija się,Nauta -długi kosmiczne ,Vistal upadł,Cristiano coś buduje ale bez większych sukcesów ,Remontowa ......ledwie dycha . śmiało być tak fajnie..

    • 6 2

    • (4)

      Panie Gąsior fakty są takie:
      Nauta - długi spowodowane działalnością zarządów za czasów PO
      Vistal - prywatna firma - dobra zmiana nie ma tutaj nic do rzeczy.
      Remontowa - prywatna firma - walczy na trudnym obecnie rynku i sobie radzi i na pewno sobie poradzi.

      • 4 9

      • remontawa taka dobra stocznia ze 4 statki na sznurku stoja.
        Tak szybko i sprawnie je budowali.

        • 2 0

      • (1)

        Panie Bezstronny, z tą Nautą to pojechałeś.

        • 6 4

        • Przecież dopiero za prezesa Latosa Nauta odżyła

          • 4 2

      • To mówisz Pan, że za Prezesa Latosa

        Długów nie zwiększyliście? Ciekawe...

        • 2 4

  • Jakieś jaja, komuś budujemy, a sami sobie nie potrafimy???

    • 3 0

  • Sukces? (5)

    Projekt już na starcie opóźniony o 3 miesiące z powodu przejęcia prac przez SW. Więc czym tu suę chwalić?

    • 22 9

    • MMC (1)

      projekt w sensie dokumentacji PT i PR nie był i nie jest opóźniony. A trzeba dodać, że powstaje w Polskiej firmie

      • 1 4

      • Nie do końca jest to prawda. Wizualizacja 3D to nie PT i PR. A dokumentacji już na obecnie budowane sekcje brakuje. No i jakość pozostawia wiele do życzenia. Tak, że nie chwalmy dnia przed zachodem słońca a MMC przed końcem projektu.

        • 4 0

    • (2)

      Skąd takie bzdury piszesz. Gdyby nie SW to byłoby to daleko w polu. SW nie tylko buduje, ale i finansuje to przedsięwzięcie. Nauta to sztucznie podtrzymywany bankrut.

      • 3 8

      • (1)

        SW buduje? Kim? Budują podwykonawcy. Mam uzasadnione obawy, że włączenie SW do tego przedsięwzięcia to sporych rozmiarów błąd.

        • 5 4

        • Nie do końca podwykonawcy, część sekcji SW. Gdyby nie SW to nie byłoby tego projektu. Z Nautą nie chcą już niektórzy współpracować, zalega z płatnościami u wielu podwykonawców, dlatego sponsorem Nauty jest teraz SW. Jak długo, to zobaczymy. Syndykowa jeszcze się nie wyniosła.

          • 2 5

  • Hahaha heheh (1)

    o ja pier...... nauta z marwojem budują statek .....

    • 45 7

    • zazdrościsz?

      • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane