• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt dla szwedzkiej marynarki powstaje w Gdyni

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, zwodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu.
  • Na zdjęciu HMS Orion, obecny okręt SIGINT Szwedzkiej MW.

Na terenie PGZ Stoczni Wojennej (dawniej Stocznia Marynarki Wojennej) w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod okręt rozpoznania radioelektronicznego dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ta ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.



W 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich. Jednostka ma być gotowa w 2020 roku.

W ramach kontraktu Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Okręt będzie miał 74 m długości i wyporność 2,2 tys. ton.

- Polska stocznia została wybrana z kilku względów. Pierwszym jest położenie geograficzne. Mamy świetne połączenie promowe łączące Pomorze z Karlskroną. To bardzo ważne przy ścisłej współpracy. Dodatkowo umiejętności specjalistów z Polski i możliwości waszych firm powodują to, że możemy się wzajemnie uzupełniać - mówi Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
- Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości. Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie - stwierdził Konrad Konefał, prezes PGZ Stocznia Wojenna. - Położenie stępki to taki symboliczny moment nowego "tchnienia" w stoczniową infrastrukturę. Chcemy prężenie działać i odmłodzić naszą kadrę. Trwa właśnie rekrutacja i czekamy na zgłoszenia chętnych do pracy w branży stoczniowej.
Saab Kockums (dawniej ThyssenKrupp Marine Systems) to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

To nie pierwsza współpraca Saab'a z firmą z Pomorza. W 2017 roku koncern powierzył budowę komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26 firmie Base Group z Koszwał pod Gdańskiem. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (71) 1 zablokowana

  • Saaba, nie saab'a

    • 2 1

  • Pochwalcie się lepiej jak tam Nowe Budowy w Gdańsku (3)

    Słyszałem, że zamykają

    • 14 0

    • (2)

      Leżą i kwiczą.

      • 3 0

      • A ten młody Prezes co za dobrej zmiany przyszedł (1)

        Mówił ,że tak źle było ale my teraz zrobimy to i tamto i będzie super , zdaje się już nowy po nim jest prezesem . Ciekawe czy kompetentny

        • 5 0

        • Jak powiedzial

          Antoni ważne niecsą kompetencje tylko lojalność. A chłopcy conlodzika zrobią są lojalni więc się załapali

          • 5 0

  • Lotniskowiec co najmniej

    Okręt ...

    • 3 1

  • Wartość wypowiedzi (1)

    "Jedynie urządzenia związane z detekcją sygnału i kryptografią, co jest zastrzeżone przez stronę szwedzką, zostaną zamontowane w Karlskronie" - lepiej nie mówić nic, w tematach na których się nie znamy, lub przygotować się wcześniej do wypowiedzi. Nie jest wstydem pytać się fachowców, nikt nie jest wszechwiedzącym.

    • 8 2

    • Kolejny raz przedstawiciel SW gada bzdury

      • 8 0

  • Współpraca z Nautą

    "Okręt budujemy wspólnie ze stocznią Nauta niemal w całości" płacąc za to.

    • 4 4

  • Zemsta za Potop

    Budowa tego okrętu przez Nautę, to zemsta za szwedzki Potop :-(

    • 7 2

  • (1)

    Jakie dajecie stawki za pracę, wyłącznie umowa o prace , monter rurociągòw okr z 20- tnim stażem.

    • 2 0

    • 12 zł za godzinę :-)

      • 3 0

  • Nie krytykujcie prosze zarządów Nauty i SW. (1)

    Oni co prawda nigdy w życiu żadnego statku nie zbudowali, nie mają bladego pojęcia o okrętownictwie, a gdy się odezwą to kompromitują się na każdym kroku. Kazdy fachowiec to widzi.

    Ale są młodzi, zdolni i napewno chcą dobrze.

    • 5 6

    • buhaha

      Wiesz, dobrymi chęciami to piekło jest wybrukowane

      • 5 0

  • (1)

    Nie do końca jest to prawda. Wizualizacja 3D to nie PT i PR. A dokumentacji już na obecnie budowane sekcje brakuje. No i jakość pozostawia wiele do życzenia. Tak, że nie chwalmy dnia przed zachodem słońca a MMC przed końcem projektu.

    • 5 0

    • Obawiam się, że MMC to najlepszy element tego projektu po polskiej stronie

      • 0 2

  • Arek co ty na to?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane