• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • i bardzo dobrze że idzie to w Polskie ręce- a lewactwo już kwiczy (4)

    • 23 36

    • A niby dlaczego kwiczy, może rży?

      • 12 2

    • nie wiem czy wiesz, ale 30% oznacza, ze 70% jest w rękach 'niepolskich' prawacki i**oto

      • 33 1

    • (1)

      taaa lepiej żeby trafiło w ręce Misiewiczów a nie zawodowców - co za sposób myslenia. Na razie co trafia w te "polskie ręce" to pada...od stadnin koni po Pese. Rynku nie oszukasz - właściciel państwowy jest zawsze mniej efektywny, a u nas to głównie ekspeci typu Misiewicz, Sadurska itp. biora się za zarządzanie. Zła wiadomość dla Gdanska

      • 10 5

      • Akurat Pesę położyli prywatni właściciele.

        I to państwo musiało wyciągnąć ich z zapaści grożącej likwidacją zakładu. Trochę nietrafiony przykład.

        • 7 3

  • Jakie zarobki młodszego kontrolera? (9)

    • 8 6

    • (3)

      Netto 2100

      • 7 3

      • (2)

        Naprawdę??

        • 3 0

        • (1)

          nie 3200-3500 bez nad godzin

          • 0 1

          • Glupot nie opowiadaj

            3300 brutto to sobie policz

            • 1 0

    • (4)

      3300-3500 bodajrze bez nadgodzin

      • 3 3

      • (3)

        Netto czy brutto?

        • 0 0

        • (2)

          Netto, plus dodatki i premie.
          Łącznie ponad 4k.

          • 2 3

          • Chyba ciągnik siodłowy a nie kotroler

            • 4 3

          • Pracownik

            Co ty za bzdury piszesz. 4k to chyba brutto i do tego z kompletem nadgodzin i pełna premia

            • 2 2

  • (4)

    PSA to COSCO, wywalą M2 , albo M2 samo pójdzie do Kłajpedy

    • 4 16

    • (1)

      A my im jeszcze viacarpatia zbudujemy

      • 7 1

      • PIS od zawsze był za ułatwieniami dla Rosji, Niemiec

        i utrudnieniami dla Trójmiasta - kontenery można przywieźć, wyładować, ale potem trzeba je dalej transportować...

        • 2 5

    • M2 idzie o jeden port dalej

      • 3 0

    • skad to info o Cosco ?

      • 0 2

  • (3)

    Jak chinczyki kupili to teraz za miske ryżu bedziecie pracować

    • 15 5

    • Czyli o misce ryżu Mateusz nie kłamał

      • 13 0

    • d**ilizm kiedyś był chorobą, widać są jeszcze przypadki i trzeba nazywać rzeczy po imieniu.

      • 0 1

    • Weź zarób u chińczyk 2300

      • 2 0

  • Gdynia upada na naszych oczach:( (3)

    • 14 13

    • Gdynia sie ma bardzo dobrze i obrabia maerska bo DCT nie ma sily ich robic (2)

      • 6 2

      • (1)

        To dlaczego Maerski stoją codziennie w DCT? i to same 399m :)

        • 2 4

        • bo wystarcza dla wszystkich

          i o to chodzi...

          • 2 1

  • (1)

    Czyli PFR kupił to na krechę. Ok 1,5 mld zł wywalili - plus odsetki.

    • 3 1

    • Wszyscy kupili to na krechę . Tak jest bezpieczniej bankrutować .

      • 2 0

  • IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro. 

    Czyli o co chodzi tak w ogóle?

    • 4 1

  • ohoho (1)

    już Panowie związkowcy się cieszą :)

    • 7 0

    • .

      Buźka :)

      • 0 0

  • sukces czy porażka..?? (1)

    • 11 2

    • Sukces

      • 0 3

  • DCT musi dopłacić do CPK (2)

    ale spokojnie będą latające kontenerowce po 30 tysiency czegoś tam
    rzond Matołusza Krzywogębego zapewni 10 tysiency+...

    • 8 16

    • Wszystko ok?

      Trochę się zaniepokoiłem...

      • 4 2

    • Śmigaj do psychologa

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane