• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • (2)

    Tjaa... najciekawsze w tej historii jest to, że proces negocjacyjny splatał się z procesem nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt nowelizacji pojawił się na wiosnę 2018 i zawierał sprzeczny z konstytucją przepis, zgodnie z którym sprzedaż udziałów w spółce dzierżawiącej nieruchomość w porcie wymagała zgody ministra właściwego ds. gospodarki morskiej, zaś w przypadku gdyby sprzedaż odbyła się bez tej zgody, to spółka (!!!) miałaby zostać pozbawiona dzierżawy. W pewnym momencie prace utknęły w miejscu. W tym samym czasie w prasie zagranicznej pojawiły się informacje, że "min.20% akcji DCT zostanie w rękach polskich". I chwilę później Minister Gróbarczyk opublikował nowy projekt, w którym już tych kontrowersyjnych przepisów nie było, po czym cała nowelizacja poszła na półkę. Przypadek? Nie sądzę. Ot po prostu polski rząd zachował się jak profesjonalny reketier - najpierw pogroził klientowi pałką, potem dostał swoją dolę, i w końcu schował pałkę do kieszeni. Jest to niezmiernie nowatorskie podejście do prawotwórstwa. Brawo.

    • 24 3

    • No tak było

      • 1 0

    • normalna gra

      za darmo nikt nie da, jak nie musi...

      • 2 0

  • To teraz zwiazaki zawodowe będą miały władze - współczuje

    • 8 7

  • Terminal T3 mogą budować tylko na plaży no bo gdzie (2)

    ????

    • 3 16

    • kolego przedluza t1

      • 7 0

    • Spokojnie, moga dalej isc w morze, nawet byloby to tansze

      • 9 0

  • Paskudne Strony (1)

    Trzeba przyznać, że Port Gdańsk i DCT mają potwornie brzydkie strony internetowe. Na tle konkurencyjnych portów wygląda to dziadosko.

    • 6 14

    • Rozumiem ,że zajmujesz się zakładaniem stron w internecie i szukasz pracy

      • 4 0

  • Brawo my....

    A po sąsiedzku, po cichaczu rośnie konkurencja........... Port elbląg

    • 10 16

  • Państwowy terminal?

    Cienko to widzę

    • 8 9

  • czary mary (2)

    a PIS kopie kanał przez mierzeję aby uruchomić konkurencyjny port w Elblągu...
    Panowie choćbyście się ze...li to nie da rady!!!!!

    • 3 10

    • Konkurencyjny raczej dla Gdyni

      Statki wpywajace do dtc nie wpłyną do Elbląga :p

      • 3 0

    • dlaczego stale myślicie kategoriami konkurencji?

      To ograniczające...

      • 2 3

  • z tytułu podatków, ceł, VAT itp (3)

    ile zarabia w skali roku Państwo dzięki Portowi Gdańsk? 5, 10 , 15 a może więcej mld pln rocznie, jakaś część z tych ogromnych kwot powinna zasilać budżet Miasta Gdańska

    • 6 9

    • podatki, cła a w szczególności VAT nie sa zarobkiem (2)

      Bo to my, klienci, je płacimy.
      Zarobkiem jest wartość dodana a tę bierze własciciel.

      • 6 1

      • (1)

        Ale z podatków bodajże 48% zasila budżet gminy

        • 1 4

        • w ten sposób korumpując samorząd

          i skłaniając go do działań, które w efekcie podnoszą nam koszty życia.

          • 3 0

  • A co u Karolka?
    Jest już prezesem?

    • 11 1

  • a Boris

    co na to?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane