• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Operator portowy, fundusz inwestycyjny i PFR kupują DCT

Robert Kiewlicz
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj.

Operator portowy PSA i australijski IFM Global Infrastructure Fund przy udziale Polskiego Funduszu Rozwoju podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk. Oficjalnie kwota transakcji nie została podana do publicznej wiadomości. Wiadomo, że chodzi o ponad 5 mld zł. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sama transakcja została sfinansowana przy współpracy z konsorcjum ośmiu banków



Sprzedaż DCT to:

O tym, że australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT pisaliśmy już w 2018 roku. Wówczas Fundusz wynajął dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. Początkowo mówiło się, że transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku. Negocjacje się jednak przeciągnęły.

- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk - powiedział Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.
Jak wynika z nieoficjalnych informacji wartość transakcji to ponad 5 mld zł. Paweł Borys, prezes PFR pytany przez dziennikarzy o finansowanie inwestycji odpowiedział, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum ośmiu banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego. Wiadomo też, że Polski Fundusz Rozwoju przejął 30 proc. udziałów w terminalu. Reszta udziałów podzielona została pomiędzy dwóch pozostałych inwestorów.

Chińczycy i Australijczycy udziałowcami DCT



PSA (40 proc. udziałów w DCT) to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w dziewięciu krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów.

- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

IFM Investors (30 proc. udziałów) to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami, należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro.


DCT inwestuje w rozwój



W gdańskim terminalu DCT przeładowywanych jest ponad dwie trzecie wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych.

Dodatkowo w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Opinie (163) 6 zablokowanych

  • Super firma, pracuje się idealnie. Polecam

    • 4 14

  • Wszystko na kredyt :) Powodzenia

    • 2 0

  • Szczury uciekają z jednego tonącego terminalu ....

    • 2 4

  • ta 2m pojdzie do klajpedy wiekszej bzdury nieslyszalem

    • 5 2

  • A nie chodzi o nie płacenie podatków?

    • 3 1

  • Ani słowa o tym, że DCT obsługuje ponad 2/3 kontenerów jakie przewijają się drogą morską przez Polskę (2)

    Ankieta też do bani. Nie zakłada opcji, że dzięki inwestycjom sfinansowanym przez nowych właścicieli terminal jeszcze bardziej się rozwinie zyskując zdolność przeładunkową 4,5 mln TEU

    • 7 2

    • Jest, w podpisie pod zdjęciem

      Chyba, ze dopisali później.

      • 2 0

    • i co z tego?

      Nie sztuka się narobić, sztuka jest zarobić.

      • 2 1

  • Kwestia czasu i Chiny przejmą 100%

    Uczcie sie Mandaryńskiego rodacy.
    Państwo Środka za kilkanaście lat będzie rządzić światem.

    • 7 1

  • Po co ta sprzedaż??? (1)

    Jakaś ukryta przyczyna sprzedaży musi być skoro jak rozkręcali port to mieli plany na dwadzieścia lat albo i więcej a teraz nagle sprzedali??? Dziwne kto sprzedaje super rozwijający się port z bardzo dobrymi perspektywami.

    • 1 4

    • Zarobili swoje, a teraz zainwestują w nowy projekt na którym zarobią więcej

      • 4 1

  • Precz z komuną (2)

    Kolejna nacjonalizacja. Teraz pisiewicze podzielą się stołkami i za dwa lata DCT będzie bankrutem.

    • 3 8

    • Taka nacjonalizacja, że PFR ma 30% akcji, reszta w rękach prywatnego kapitału. (1)

      Jak już chcesz krytykować to rób to z głową. Obecnie tylko się ośmieszasz.

      • 1 1

      • O ile zakład, że rząd zmusi ich z czasem do odsprzedania swoich udziałów?

        Terminal za złotówkę ;)

        • 2 3

  • dobrze

    Rozwój tego miejsca jest nam na rękę i lepiej, zeby był w rękach państwa niż obcych kapitałów

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane