- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (145 opinii)
- 2 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (251 opinii)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (61 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (251 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (180 opinii)
- 6 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (49 opinii)
Opuszczone silosy na Stogach staną się częścią terminalu agro
Zobacz, jaki widok rozciąga się ze szczytu silosów
Dziś pustkowie zarośnięte chaszczami z dziwaczną betonową i mocno zrujnowaną budowlą. Jutro nowoczesny głębokowodny terminal paszowo-zbożowy. OT Logistics przymierza się do inwestycji w gdańskim porcie zewnętrznym.
Nieopodal północnego końca ul. Kontenerowej na Stogach, pomiędzy hałdami węgla zalegającymi na Pirsie Rudowym, placami składowymi terminalu kontenerowego DCT, brzegiem Bałtyku a skrajem pobliskiego lasu góruje potężna budowla. Składa się ona z kilkunastu, wysokich na ponad 30 metrów, ściśle przylegających do siebie żelbetowych walców. Już na pierwszy rzut oka widać, że monumentalna inwestycja nigdy nie została ukończona, a wraz z upływem czasu popada w coraz większą ruinę. Tuż obok, od strony Pirsu Rudowego, znajdują się głębokie na kilka metrów, częściowo zalane wodą, żelbetowe fundamenty, a z ich krawędzi wystają przerdzewiałe pręty zbrojeniowe. Dzięki zdjęciom satelitarnym można się przekonać, że szczyt żelbetowego kolosa został przykryty arkuszami blachy.
Tajemnicza budowla na Stogach to bateria 18 silosów, w których planowano składować zboże. Wraz ze zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów dalej magazynem płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. metrów kwadratowych miała stanowić infrastrukturę głębokowodnego terminalu paszowo-zbożowego. Inwestorem była kanadyjska spółka Euro Port Poland, która rozpoczęła budowę w 1998 roku na terenie wydzierżawionym od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do zakończenia budowy nie doszło. Dopiero po latach batalii udało się odblokować ten atrakcyjny teren w obrębie głębokowodnej części poru. Pod koniec 2015 roku ZMPG wydzierżawił go szczecińskiej firmie OT Logistics.
Na działce o powierzchni ok. 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym operator portowy zapowiedział wybudowanie największego w regionie terminalu przeładunkowo-składowego ładunków agro, czyli przede wszystkim zbóż. Umowę podpisano na 30 lat. Całość ma kosztować prawie 200 mln zł. Według wstępnych zapowiedzi terminal miał być gotowy w przyszłym roku. Dziś mówi się już o 2019 r.
- Termin rozpoczęcia prac przy budowie terminalu uzależniony jest od skompletowania całej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji. Obecnie trwa uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń środowiskowych - mówi Zbigniew Nowik, prezes Grupy Kapitałowej OT Logistics. - Budowa terminalu zaplanowana jest w dwóch etapach. W pierwszym etapie nasz terminal będzie miał roczny potencjał przeładunkowy na poziomie 4 mln ton. Z kolei w drugim potencjał przeładunkowy wzrośnie do 8 mln ton. Przy czym chciałbym zauważyć, że moce przeładunkowe nie muszą się równać realizowanym przeładunkom. Naszą ambicją jest utworzenie największego portu wyspecjalizowanego w obsłudze produktów agro w basenie Morza Bałtyckiego.
A co z betonowymi silosami, czy zostaną one zburzone, czy zagospodarowane? W ramach inwestycji dokończona zostanie budowa istniejącej baterii silosów żelbetowych o pojemności 50 000 MT zboża oraz budowa istniejącego magazynu płaskiego o pojemności 40 000 MT zboża. Następnie do istniejącej baterii silosów żelbetowych zostanie dobudowana nowa bateria silosów, ale już stalowych o tej samej pojemności, a opcjonalnie jest możliwość dobudowania kolejnej baterii.
W ramach inwestycji zostanie także dokończona budowa południowej części Pirsu Rudowego wraz z wykonaniem prac w sąsiadującym akwenie, co pozwoli na stworzenie głębokowodnego stanowiska dla statków o dopuszczalnym zanurzeniu 16 m, przeznaczonego dla jednostek o nośności do 130 000 DWT. Pierwszy etap dotyczyć będzie odcinka o długości 385 m, a drugi obejmie całość istniejącego pirsu o długości 602 m.
W ramach inwestycji dokończona zostanie również budowa istniejącego toru dojazdowego wraz z wewnętrzną bocznicą kolejową obejmującą tory postojowe oraz tory ładunkowe wyposażone w wagi i punkty poboru próbek oraz stanowiska rozładunku i załadunku wagonów. Zostanie wykonany również układ dróg wewnętrznych wraz z parkingiem dla samochodów oczekujących na obsługę. W ramach inwestycji planuje się zakup dwóch wysokowydajnych urządzeń typu shiploader przeznaczonych do efektywnego załadunku statków typu masowiec oraz jednego uniwersalnego urządzenia do obsługi statków w imporcie.
Dzięki infrastrukturze OT Logistics, chce zaoferować unikalną w skali regionu możliwość jednoczesnego załadunku i rozładunku statku przy jednym podejściu. Co więcej, pirs o długości 600 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch statków pełnomorskich. Dzięki nowoczesnym urządzeniom, które firma chce umieścić w porcie będzie można 2-3 krotnie zwiększyć szybkość załadunku statku vs obecne możliwości przeładunkowe innych portów w regionie.
- W naszej ocenie Gdańsk oferuje możliwości do zwiększenia wolumenu przeładunków i chcemy wykorzystać ten potencjał. Głównie nastawiamy się na eksport. Z uwagą obserwujemy rynek rolny w naszej części Europy i wiążemy z nim nadzieje na wzrost naszej działalności. Naszym celem jest przekonanie producentów rolnych i firmy handlujące towarami agro do wyboru Gdańska jako portu obsługującego region naszej części Europy - dodaje Zbigniew Nowik. - Obecnie producenci zbóż z Polski, ale także z krajów ościennych często dostarczają produkt do portów niemieckich, co wiąże się z dość drogim transportem drogowym, rzadziej kolejowym. My oferujemy transport bliżej, do Gdańska, przekonując że można do tego wykorzystać kolej lub żeglugę śródlądową.
OT Logistics już od kilku lat inwestuje w Trójmieście. Oprócz terenów w gdańskim porcie spółka przejęła też Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, a w 2013 firmę logistyczno-spedycyjną C. Hartwig Gdynia.
Miejsca
Opinie (43) 2 zablokowane
-
2017-04-21 09:05
(3)
Gdzie ty wlazłeś tam a gdzie ochrona portu Gdańsk
- 7 25
-
2017-05-02 16:55
SOP
Jaka spółka taka ochrona. Lipa...
- 3 1
-
2017-05-02 17:00
Ochrona (1)
Ludzie łążą a przewodniczący związków i jego przy***asy śpią. Norma.
- 4 1
-
2017-05-03 09:30
Byłem tam kilka razy fajne miejsce.
- 6 0
-
2017-04-21 09:28
w szwecji w czymś takim zrobiono mieszkania (2)
Będąc raz w Szwecji widziałem jak w takich silosach wywiercili otwory okienne + małe balkoniki. w jednym silosie winda i mieszkania gotowe. U nas pewnie do wyburzenia pójdzie i będzie to kosztowało x tys pln-ów .gruby beton nie trzeba elewacji robić wystarczy odmalować:)
- 12 30
-
2017-05-02 08:18
Ty tak naprawdę
Czy zjadłeś jakieś grzybki?
- 13 5
-
2017-05-02 11:59
a w Stanach przerabia się naziemne parkingi na mieszkania :)
- 5 0
-
2017-05-02 09:29
No to kolejny hub w Gdańsku i kolejna dziedzina gdzie Gdynia zostaje daleko w tyle (3)
- 34 6
-
2017-05-03 16:38
Gdynia we wszystkich dziedzinach jest daleko w tyle (2)
- 3 0
-
2017-05-05 06:57
(1)
W jakich dziedzinach? Gdynia w tyle ze jest dct ?
- 0 0
-
2017-05-06 21:25
2 razy mniejsze przeładunki w skali roku to nie są tyły w każdej dziedzinie?
- 0 0
-
2017-05-02 10:18
Silosy są potrzebne... (2)
... żeby przechowywać zboża odpadowe z ameryki i produkować jeszcze więcej syropu glukozowo-fruktozowego którego organizm nie wykrywa jako cukier i dlatego się od niego tyje.
- 22 17
-
2017-05-04 08:29
Matoł- służa do eksportu polskiego zboża.
- 2 1
-
2017-05-04 14:44
A cukier rozpoznaje i od niego się nie tyje? Lecz się.
- 3 2
-
2017-05-02 10:32
a wrak ciągle w Smoleńsku leży (2)
i komu na tym zależy?
- 12 39
-
2017-05-02 11:13
I całe szczęście
Bo jak wrak wróci do polski to wszystkie wizerunki świętych będą ubrane w sukienki wyklepane z ruskich blach samolotu
- 18 4
-
2017-05-02 12:50
I niech tam zgnije albo niech go Ruscy na złom oddadzą.
- 11 6
-
2017-05-02 10:55
Brawo Gdynia, rozwój na każdym kroku:)) gazela biznesu:))) (1)
- 19 3
-
2017-05-03 09:32
To Gdańsk
- 2 3
-
2017-05-02 14:58
budowałem je (3)
silosy były lane w ślizgowym deskowaniu, cała bateria składa się z trzy raz po sześć silosów. Jedna szóstka to było ok 3 tygodnie lania betonu non stop. To były piękne czasy
- 33 1
-
2017-05-03 15:36
a kto zbankrutował przez te betony (2)
bo mu amerykan nie zapalacil
- 2 0
-
2017-05-03 20:12
kto... (1)
...Mistra Elbląg, Mostostal Gdańsk miał kłopoty, paru innych też
- 1 0
-
2017-05-04 08:59
fakt Mostostal to upadł
z tego powodu i z powodu krzyża na bastionie
- 0 1
-
2017-05-02 16:04
Nie Euro Port tylko Europort (3)
Spółka z kapitałem z Saskatchewan dostała dodatkowo wsparcie z Banku Światowego. W Polsce nie miała pracowników, ani Zarządu - działała przez pełnomocnika. Nie wiem, ile kasy wyrwali z Banku i zwrotów VAT....
- 15 1
-
2017-05-02 16:21
eee (1)
SWP miała pracowników, SCI też miało pozdrawiam wszystkich byłych SCI i SWP
- 7 0
-
2017-05-03 15:35
kasy nawyciągali
ale nikogo za to do dzis nie zamknięto. dlaczego????
- 2 0
-
2017-05-03 14:08
proponuje Polski Port
Euro to nie Państwo!
- 2 1
-
2017-05-02 16:30
Wraca normalność (6)
W końcu jakaś normalna firma z polskim kapitałem zagospodaruje ten ostatni wolny kawałek portu gdańskiego. Trzymamy kciuki. Powodzenia.
- 31 8
-
2017-05-02 18:57
Normalna firma??? (2)
A to się uśmiałem. To nie jest normalna firma. To jest grupa kolesi mocno umocowanych w służbach różnorakich
- 11 6
-
2017-05-02 20:06
(1)
A Ty jesteś od Antka? Że takie farmazony walisz.
- 7 7
-
2017-05-03 20:45
Tak, jestem od Antka. Antka Muzykanta ;)
Czym mogie służyć?- 1 1
-
2017-05-03 11:55
Spólka S.A. więc ciekawe kim są akcjonariusze. Za kilka lat może okazać się że kapitał zachodni na "słupy" :D
- 5 0
-
2017-05-03 13:44
Kapitał
Szemrany kapitał że wschodu
- 3 0
-
2017-05-03 14:36
Akcjonariusze/udziałowcy
I Fundusz Mistral
NPN II
Amplico OFE
MetLife Amplico DFE- 3 0
-
2017-05-02 16:39
Dobrze ciekawe czy sami beda obslugiwac czy port polnocny? Moze praca bedzie
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.