• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen i Lotos. Kolejne porozumienie ws. przejęcia

VIK
27 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Sprawa przejęcia Lotosu przez Orlen jest badana przez Komisję Europejską. Decyzja powinna być wydana do 22 stycznia przyszłego roku. Sprawa przejęcia Lotosu przez Orlen jest badana przez Komisję Europejską. Decyzja powinna być wydana do 22 stycznia przyszłego roku.

Lotos, PKN Orlen i Skarb Państwa podpisali porozumienie dotyczące wspólnego rozumienia kształtu fuzji Orlenu i Lotosu. Jak podano w komunikacie, to kolejny etap zapowiadanej transakcji, porozumienie nie zmienia jednak sytuacji Lotosu oraz przebiegu procesu planowanej transakcji i nie jest wiążące.



W komunikacie Orlenu czytamy, że porozumienie nie jest wiążące i nie kreuje zobowiązań dla sygnatariuszy w sprawie transakcji, lecz określa ich wspólne rozumienie kształtu umowy i szczegóły dalszej współpracy.

- Ponadto, wskazuje ono również na dalszy kierunek przedsięwzięcia konsolidacyjnego Spółki i Grupy Lotos, którego celem ma być pełna konsolidacja ww. spółek oraz ich przedsiębiorstw w celu osiągnięcia maksymalnych efektów synergii - napisano w komunikacie.
W dokumencie opisano między innymi sposób określenia ceny sprzedaży Lotosu. W pierwszym etapie PKN Orlen planuje nabyć 32,99 proc. akcji od Skarbu Państwa. W kolejnym konieczne będzie ogłoszenie wezwania na zakup akcji reprezentujących do 66 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Grupy Lotos. Z dokumentu wynika, że Orlen daje sobie czas na ogłoszenie wezwania do sprzedaży akcji Lotosu do 30 czerwca przyszłego roku. Potem porozumienie wygasa. W przypadku sprzedaży akcji Lotosu w inny sposób niż w drodze wezwania wycena ma być dokonana według co najmniej dwóch powszechnie uznanych metod.

Porozumienie reguluje także warunki wstępne przeprowadzenia pierwszego etapu "przedsięwzięcia konsolidacyjnego", które obejmują nie tylko zgodę Komisji Europejskiej na dokonanie koncentracji, ale również uchylenie lub modyfikację statutowego ograniczenia prawa głosu na WZ Lotosu oraz uzyskanie niezbędnych zgód administracyjnych i korporacyjnych. Porozumienie reguluje również kwestię wykonywania prawa głosu z akcji Lotosu przez PKN Orlen i Skarb Państwa po transakcji.

- Jeżeli w wyniku transakcji dojdzie do proporcjonalnej redukcji zapisów złożonych przez Skarb Państwa w wezwaniu, to intencją Spółki oraz Skarbu Państwa jest, z zastrzeżeniem ewentualnych odmiennych pisemnych uzgodnień, aby prawo głosu na walnym zgromadzeniu Grupy Lotos było wykonywane przez Spółkę oraz Skarb Państwa w sposób niezależny i aby nie łączyło ich żadne pisemne ani ustne porozumienie dotyczące nabywania akcji Grupy Lotos, zgodnego wykonywania prawa głosu na walnym zgromadzeniu Grupy Lotos ani prowadzenia trwałej polityki wobec Grupy Lotos - napisano w komunikacie.
Zamiar przejęcia kontroli nad Grupą Lotos płocki koncern ogłosił pod koniec lutego 2018 roku. PKN Orlen i Skarb Państwa podpisały wtedy list intencyjny w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos w drodze nabycia bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. akcji Lotosu. W sierpniu Komisja Europejska wydłużyła o 20 dni roboczych, do 22 stycznia 2020 roku, termin na rozpatrzenie w drugim etapie wniosku PKN Orlen w sprawie planowanego połączenia z Grupą Lotos.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (61) 2 zablokowane

  • PO-KO Troll się udziela :) (4)

    Na portalu aby komentować powinno się logować imieniem i nazwiskiem.
    Nie byłoby problemu z komentarzami - śmieciami.

    • 13 31

    • (3)

      Powiedz to Ziobrze i jego hejterom. Przejrzyj na oczy co PiS robi z Polską!!!!!

      • 25 2

      • Robi coś, czego twoja kochana Platforma nie robiła przez lat 8. (2)

        Wszystko w temacie.

        • 3 23

        • No prawda, Platfforma przez 8 lat

          tak nie rozwaliła kraju jak PiS w 4...

          • 25 3

        • Komunikacyjnie Gdańsk zyskał bardzo. Tunel pod Wisłą, Obwodnica Południowa. Dla mnie jakość jazdy po Gdańsku bardzo się poprawiła.

          No a Obwodnica Kaszubska z obciętymi środkami od dojnej zmiany.

          • 1 0

  • Orlen łapy precz od Gdańska.

    • 38 9

  • (2)

    Mamy czasy, że rządzą nami nieudacznicy, krętacze i oszuści. Na wysokich stanowiskach w spółkach "buraki" a popiera ich tzw. Ciemny lud według Kurskiego. Są poniżani i obrażani, ale oglądają TVP w/w. Kurskiego i głosują na dojną zmianę. Przyjdzie czas, że obudz ą się z nocnikiem w ręku.

    • 33 10

    • Niestety, ty z nocnikiem w ręku chodzisz cały czas.

      Tak już się przyzwyczaiłeś że o tym nie wiesz......

      • 2 9

    • chyba...

      ...z ręką w nocniku?

      • 2 1

  • GL (3)

    Komisja powie Nie! Tyle w temacie na szczęście dla Lotosu pilnują żeby ta fuzja nie zagroziła koncernom zachodniej Europy

    • 22 10

    • (1)

      ty się bardziej martw jak ta fuzja wpłynie na sytuację w kraju

      • 6 2

      • kraj to nie tylko warszafka i kacyki niskiego jareczka.

        • 1 0

    • Aby fuzja nie zagroziła przyszłości Pomorza.

      Chciałeś napisać

      • 2 0

  • cala kasa poplynie niebawem do wawy (1)

    a ze 60% budzetu miasta jest z lotosu nareszcie staniemy sie zaciszna prowicncja !
    co za szczescie ! wkrotce bedzie tyle dziur w drogach ze zadna stonka turystyczna nie dojedzie ! zaciszny gdansk stanie sie ogrodem spokojnej starosci !

    • 20 5

    • I dobrze. Spokój i cisza

      • 0 2

  • Nadzieja w KE, że nie pozwoli na fuzję. Jak również w wygranych wyborach przez dzisiejszą opozycję. Lotos musi pozostać w Gdańsku

    • 16 6

  • Skarb Państwa zarobi (1)

    Skarb Państwa na tej transakcji zarobi = będą pieniądze na kolejne świadczenia. Tylko nie wiem czy sprzedawanie (przejadanie) biznesu, jest tym czego chcemy.
    Powód jest prosty - skarb państwa dostanie na czysto pieniądze za sprzedaż 53% udziałów Lotosu, a sprzeda je orlenowi gdzie SP ma udział 27,5%). Innymi słowy inni udziałowcy zostaną pozbawieni części dywidendy. Skarb Państwa za te udziały zapłaci - ale rękami Orlenu.

    I cały biznes się kończy tam gdzie mieliśmy 53% udziałów w Lotosie a będziemy mieli 66% udziałów za pośrednictwem Spółki w której mamy 27,5% udziałów.

    Szybka kalkulacja na kwotach kapitalizacji obu spółek. Łączna wartość udziałów sp w obu spółkach teraz : 18,7 mld PLN. Łączna wartość udziałów SP po przejęciu - 13,3 mld PLN. Czyli odliczając pieniądze wydane na zakup udziałów z poziomu 53% do poziomu 66%, SP zyska 3,4 mld PLN. Chociaż tak na prawdę straci, bo sprzeda biznes. A kto kupi? Różne OFE i TFI. A znacie jakiś wielki fundusz o polskim kapitale? Ja też nie. I właśnie tu się skończyła wielka repolinizacja biznesu kapitału...

    Ludzie, poważnie to nie są żarty - sprzedają coś co jako naród budowaliśmy od lat 90.

    • 25 4

    • Mysle ,ze to trafna ocena...jednym slowem poprzez zagraniczne fundusze sektor paliwowy w Polsce zostanie prawdopodobnie

      zaorany i przejety ...W Polskich rekach bedzie tylko z nazwy. Majstersztyk ministerstwa skarbu panstwa.Internowani za Koru zrobili niebagatelna kariere.

      • 0 0

  • Założę się, że większość załogi głosowała na pis

    Chcieliście komunę to ją macie.

    • 12 10

  • Czyli prywatyzacja po pisowsku...

    • 13 5

  • sprawa jest prosta (2)

    tylko odsunięcie od władzy PIS uratuje Lotos dla Gdańska i Pomorza, wszyscy do urn!!! Żarty się skończyły

    • 21 7

    • Oj synku oj (1)

      Robiąc takie nieupowaznione założenie że naprawdę jesteś aparatowym to przypomnij sobie ile było podwyżek za Olechnowicza A ile po 2016 roku? Dlaczego wcześniej były same straty A teraz są zyski, dlaczego wcześniej przekręt gonił przekręt i tak dalej i tak dalej. A aktualne zmiany na produkcji to zawdziecacie tylko jednej osobie i to nie mającej nic wspólnego z pisem.

      • 2 7

      • A Ty przestałeś się już sprzedawać za pieniądze ??

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane