• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen i Lotos połączą siły dla rozwoju rynku wodorowego w Polsce

Robert Kiewlicz
25 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. Koncern liczy, że fuzja z Lotosem przyspieszy rozwój technologii wodorowej także w Polsce. 

Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. Koncern liczy, że fuzja z Lotosem przyspieszy rozwój technologii wodorowej także w Polsce.

Połączenie sił w tworzeniu rynku wodorowego w Polsce, wspólna budowa hubu wodorowego na Pomorzu czy stworzenie sieci stacji tankowania wodoru to tylko część planów, jakie wobec rozwoju technologii wodorowych ma PKN Orlen. Jego przedstawiciele nie ukrywają, że planowana fuzja Grupy Lotos i PKN Orlen może znacznie przyspieszyć rozwój tych technologii w naszym kraju.



Ogniwa wodorowe to:

PKN Orlen już jest zaangażowany w kilka projektów, które pozwolą na zwiększenie możliwości produkcyjnych wodoru oraz na wprowadzenie na rynek nowego produktu, jakim jest wodór do zasilania pojazdów z ogniwami wodorowymi.

- Obecnie realizujemy kilka projektów o różnym stopniu zaawansowania w różnych częściach, w Grupie Kapitałowej. Testujemy te rozwiązania w sprzedaży detalicznej. Koncern posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. W tym roku rozpocznie się budowa trzech stacji wodorowych, zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie - informują przedstawiciele PKN Orlen.
Wodór może być wykorzystany także do napędu pojazdów komunikacji miejskiej, dlatego spółka prowadzi rozmowy z miastami, które są zainteresowane uruchomieniem zeroemisyjnych, wodorowych linii autobusowych. Pierwszy list intencyjny w tym zakresie został podpisany w 2019 roku z Metropolią Górnośląsko-Zagłębiowską, drugi z miastem Płock. PKN Orlen zawarł również porozumienie z Pesa Bydgoszcz na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego, który ma na celu budowę pojazdu szynowego zasilanego wodorem.

Wspólny rozwój rynku wodorowego w Polsce



PKN Orlen chce kreować rynek paliwa wodorowego, angażując się we współpracę przy tworzeniu regulacji krajowych  i zostać liderem produkcji i sprzedaży wodoru na potrzeby automotive w Polsce.

- Przyglądamy się również możliwości wykorzystania wodoru jako magazynu i nośnika energii na potrzeby regulacji sieci elektroenergetycznych oraz jego produkcji z różnych surowców, np. odpadów - twierdzą władze koncernu. 

Także gdański Lotos pracuje nad projektami wodorowymi w tym: wejściem na rynek paliwa wodorowego dla pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi, m.in w Trójmieście. Realizowany jest również projekt budowy hubu i stacji wodorowych. Jak twierdzą władze Orlenu, planowane przejęcie Lotosu mogłoby spowodować połączenie sił i wspólne tworzenie rynku wodorowego w Polsce.

Pierwsze punkty ładowania wodoru w Polsce



Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Grupę Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej. Drugi punkt powstanie w Warszawie. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru mają powstać do końca 2021 roku.

Rafineria w Gdańsku produkowała dotychczas około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA ponad 16,5 ton na godzinę. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Klaster wodorowy na Pomorzu



W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.

Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (85) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • wodór (14)

    Szkoda tylko że Mercedes i VW wycofują się z programu produkcji i dalszych prac rozwojowych nad autami napędzanymi wodorem. BMW coś jeszcze robi w temacie ale traktuje temat bardziej naukowo . Budować stacje tylko pod jedną markę z Japonii to skok na główkę do basenu bez wody.

    • 22 28

    • Do pierwszej eksplozji

      Później zacznie się hejt

      • 9 8

    • To bardzo ciekawe co mówisz... (11)

      bo miesiąc temu oficjalnie Audi podpisało umowę z Toyotą w celu wspólnego rozwoju tej technologii.

      • 17 0

      • Toyota będzie kombinować, jak będzie mogła (10)

        Bo władowali się w ślepą uliczkę przez to na rynku elektryków są dekadę do tyłu.

        • 1 9

        • toyota (8)

          już tak mocno poszła w hybrydy, że przygotowała mentalnie swoich odbiorców. jak przeskoczą na czyste elektryki, to nie dość że mają przygotowane podłoże, zgłębiony temat ładowania i odzysku energii, to mają na to budżet, bo hybrydy okazały się strzałem w dziesiątkę. nieufne społeczeństwo nie chciało na główkę skakać, tylko mały palec u lewej nogi najpierw zamoczyć i temperaturę wody nim sprawdzić. ten krok pośredni jaki toyota wykonała to mistrzostwo biznesu

          • 9 0

          • I z tego powodu próbują oddawać patenty na hybrydy za darmo, byle ta gałąź nie umarła :) (7)

            Zanim pojawiła się Tesla i elektryki miały 80km zasięgu, hybryda faktycznie miała sens. Wpasowali się w niszę idalnie.
            Prius praktycznie nie miał konkurencji.
            Problem w tym, że ta nisza znika.

            Masz wady elektryka - większa masa, łatwopalne akumulatory i spalinówki - dalej trzeba tankować, serwisować, martwić się o pierdoły, jak rozrząd i milion innych ruchomych części.

            Do tego poziom skomplikowania całego układu jest wręcz kosmiczny w porównaniu do zwykłej spalinówki, a koło elektryka, który z napędowych części ruchomych ma koła, czasem dyfer i koniec, to nawet nie ma co stawać.

            • 3 3

            • (1)

              Auto napędzane wodorem to dokładnie ten sam samochód co elektryczna wersja, z tą różnicą, że zamiast baterii jest ogniwo wodorowe.

              Będąc w delegacji w Niemczech rozmawiałem z kolegą z pracy (Niemcem), którego znajomy pracuje w BMW. Gość mówił, że BMW na razie odpuszcza temat wodoru ze względów technologicznych. Mieli problem ze zbiornikiem paliwa. Wodór ma jedne z mniejszych cząsteczek, co powoduje ulatywanie paliwa ze zbiornika. Mówił, że w ciągu dnia potrafiło im do 60% paliwa uciec do atmosfery.
              Są instalacje, gdzie wodór otacza się płaszczem CO2 w celu zatrzymania go w zbiorniku, ale problem z gabarytami tego mieli.

              Na koniec dodam, że kwestie bezpieczeństwa nie stanowią problemu, są rozwiązania pozwalające na pełne bezpieczeństwo. Ludzie jeżdżą na Pb, LPG i nie wybuchają masowo, więc i na wodorze da radę.

              • 6 0

              • Z wodorem są dwie opcje

                Możesz użyć ogniwa i silników elektrycznych,
                ale było też BMW 7 kilkanaście lat temu, które wodoru używało dokładnie, jak LPG.

                • 0 1

            • Tesra oto cała prawda (2)

              Auta pana "Mózga największego przekrętu" to kompletna ściema, sprzedają się bo koleś stworzył atmosferę histerii kosmicznego sukcesu, tymczasem ich produkcja jest nierentowna i nieekologiczna. Pan M jeszcze trochę ponaciąga frajernie "na stoku" a później "wszystko rąb..e", no chyba że nikt amerykanom nie wmówi że białe jest białe...

              • 0 2

              • Gadaj co chcesz na temat ekoligii itp (1)

                Ale fakt jest faktem, że przed wynalazkami Muska żaden elektryk nie był w stanie dotelepać się z Gdańska do Warszawy bez ładowania.

                Producenci samochodów zauważyli, że to jest podstawowy problem i masz wysyp innych marek.

                Ktoś tylko musiał to ruszyć z miejsca.

                • 2 0

              • porównaje ceny Tesli do innych aut i czar nagle pryska

                • 0 0

            • Hybryda to najlepsze możliwe rozwiąznie (1)

              nie jesteś uzależniony od gniazdka - lejesz i jedziesz, a silnik elektryczny wspomaga spalinowy, odzyskuje energię hamowania. Co wg ciebie jest skomplikowanego w takim układzie ? Mam priusa 1 generacji od nowości i te auto się nigdy nie zepsuło (czego o szmelcu z Francji nie mogę powiedzieć, którego miałem równolegle i które zrobiło 1/5 tego przebiegu co prius)

              • 0 1

              • Hybryda nadaje się na miasto, jak robisz trasy to jest guzik warta bo silnik elektryczny nie pomaga a spalinowy musi ciągnąć dodatkowy, zbędny na trasie szmelc. Do tego silniki spalinowe w hybrydach to wolnossące zamulacze, kiepskie osiągi, wysoka paliwożerność.

                • 0 0

        • ooooo ?

          Chyba nie wiesz co piszesz ... tak się składa, że Toyota jest pod tym względem na topie. Zobacz ile aut w USA lub Skandynawii to auta Toyoty.....80% ciekawe dlaczego ?

          • 0 0

    • Wojt nie doczytal artykulu o wycofaniu sie VW i Mercedesa z programu produkcji aut z napedem wodorowym.

      Dlatego buduje infrastrukture stacji dla zlomow sprowadzanych z zachodu.

      • 0 0

  • (10)

    Tylko jedno 'ale' : produkcja wodoru wcale nie jest 'czysta'. Elektroliza wody jest zupełnie nieopłacalna/nieefektywna, produkujemy więc wodór dalej z paliw kopalnych.
    W końcowym efekcie i tak trujemy, tylko i winnym miejscu
    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    W obecnej chwili 48% produkowanego wodoru powstaje w efekcie reformingu metanu przy użyciu pary wodnej, 30% z ropy naftowej głównie w rafineriach, 18% z węgla a pozostałe 4% z elektrolizy wody.

    • 19 8

    • Czyli nie róbmy nic, bo teraz jest paliwem kopalnym. Piękne myślenie.

      • 4 2

    • (4)

      ale nikt specjalnie wodoru nie produkuje, wodór to produkt uboczny w rafinerii, odpady poprodukcyjne

      • 8 4

      • (2)

        Wodór odpadam - większych bredni dawno nie czytałem. Hydroodsiarczanie, hydrokraking, instalacje reformingu parowego... Poczytaj zanim się wypowiesz.

        • 4 3

        • no i jeszcze gacz (1)

          bo Polacy lubią znicze. Ale dadzą się pokroić, że w zniczach jest parafina.
          A wodór się pali w dwóch "świeczkach" w Rafinerii....

          Buahahahaha

          • 0 1

          • Sam się palisz, ekspercie.

            • 1 0

      • w lotosie jest kilka instalacji produkcji wodoru.

        Wchodzi gaz ziemny - wychodzi H2 i CO2.

        Tą "produkt uboczny" powiedzmy, że się aktualnie buduje. Węzeł Odzysku Wodoru - WOW.

        • 0 0

    • (1)

      I tak lepsze to niż dla elektryków prąd z węgla lub promieniotwórczych i wybuchowych elektrowni atomowych.

      • 3 7

      • Chrzanisz

        ...

        • 1 0

    • Troche nie jestes w temacie

      W Norwegii są "kioski wodorowe" - wodór jest uzyskiwany w drodze elektrolizy dzięki energii słonecznej.
      I pozamiatane.

      • 1 0

    • Pomyśl

      Produkcja produkcja, nawet panele fotowoltaiczne i wiatraki produkuje się nieekologiczne. Chodzi o to żeby ekologiczne było w trakcie stosowania.

      • 0 0

  • Dla niewtajemniczonych - najtańszą metodą masowej produkcji wodoru jest pozyskiwanie jej z ropy (9)

    Stąd też zainteresowanie tym Orlenu i Lotosu. Wodór w masowej produkcji jest kolejnym paliwem kopalnym uzależnionym w dodatku od wydobycia i cen ropy.

    • 25 4

    • (1)

      Prawda taka ze produkuja go duzo tylko nie ma co z jim robic

      • 5 2

      • Co za bzdety. Zatrzymałeś się na etapie destylacji atmosferycznej. Wodór jest bardzo ważny dla rafinerii i buduje się instalacje do jego produkcji.

        • 3 1

    • Z ropy? (3)

      Z gazu opałowego wychodzi taniej. Można produkować wodór z gazu, bez posiadania rafinerii.

      • 2 3

      • (2)

        ale tu masz wodór jako produkt uboczny a z gazów kopalnianych nie ma takiej instalacji w Polsce

        • 3 1

        • Czytanie może boleć, wywoływać uczulenie, ale warto (1)

          Weź się trochę wysil... Instalacja HGU (Hydrogen Generation Unit). Główny Surowiec - Gaz Opałowy (Orlen/Lotos!!!). Jeśli ekonomia pozwoli to dopiero wtedy LPG lub benzyna lekka.

          • 0 0

          • Może uzupełnię.

            Produkuje się z czego się opłaca, czego jest nadmiar.
            Skoro cena gazu jest stała a ropy się zmienia to raz produkują z gazu a raz z cieczy ;-)

            • 0 0

    • Może i tak, ale jeśli nie będą nad nią pracowali, to nie wymyślą innej.

      • 0 0

    • preis

      tyle że ten wodór wykorzystywany w procesach rafineryjnych nie nadaje się do stosowania jako paliwo. Potrzebny jest tzw. czysty wodór.

      • 0 0

    • To są instalacje pilotażowe lub testowe.

      I gdzie je zbudujesz ? Tam gdzie akurat wodoru jest dużo.

      No i musi być bogaty sponsor bo chyba nie powiesz, że na instalacjach testowych/pilotażowych robi się kokosy.

      • 0 0

  • Jedyną technologią którą wprowadziliście perfekcyjnie to karuzela prezesów. (4)

    • 51 5

    • 500.000 +

      • 12 1

    • To za POpaprańców (2)

      były najlepsze i największe karuzele, największa hucpa! Dobrze że się to skończyło.

      • 0 18

      • taaaaa...a teraz jest tak jak Naczelnik przykazał?

        Bez Misiewiczów i Pisiewiczów??? Ilu pisowskich prezesów w Enerdze się już przewinęło? Mało?

        • 12 0

      • Nie było...

        ...Olechnowicz był dobry i nikt gotowe nie wyrzucał.

        • 5 1

  • (7)

    Nie ma aut wodorowych a ci wymyslaja

    • 14 10

    • nie potrzeba, ważne że są plany i można robić analizy za grube miliony

      • 5 5

    • a Toyota mirai ? (3)

      • 3 0

      • (2)

        Stoi w salonach? Jakoś nie widziałem

        • 0 0

        • (1)

          To, ze u Waldera nie ma to nie znaczy, ze nie ma. Na swiecie sie sprzedaje.

          • 0 0

          • Sprzedaje się jak cholera...

            • 0 0

    • Ha,ha - jak to nie ma? (1)

      Pół Japonii na tym jeździ! To elektryki to niewypał i już w zasadzie na szczęście przeszłość bo to była pomyłka!

      • 2 3

      • Sam nie wiesz co piszesz

        Wodorowych samochodów długo nie będzie, przynajmniej osobowych. Elektryczne nas, zaleją.

        • 0 0

  • to temat zastępczy, Sasin ma teraz inne zadania (2)

    minister aktywów państwowych robi teraz za jednoosobowe PKW i nie wodór mu w głowie, tylko pełne zadowolenie Jarka

    • 22 7

    • Zadowolenie Jarka - zadowoleniem narodu (1)

      • 8 0

      • Naród z partią - partia z narodem !

        • 6 0

  • Czemu nie podpisano, że to artykuł sponsorowany?!

    Już się boję, ile kasy pójdzie w błoto. Ten program jest tylko po to, by wyciągnąć unijne subwencje i nie stoi za nim żaden twórczy pomysł.

    • 21 8

  • Tylko co to zmienia Gdańsk jest w ogonie Polskich miast jesli chodzi o bezemisyjny transport publiczny (3)

    Nawet jeśli będą takie autobusy to w Gdańsku kupią je jako ostatni

    • 11 5

    • to jak lepiej, ostatni czy zostać przy spalinach?

      • 2 1

    • Sam fakt, że mamy tramwaje już sprawia, że nie masz racji :) (1)

      • 4 2

      • leming tramwaje są wszedzie .

        • 2 3

  • Mysle, ze to sluszny kierunek (2)

    O ile kierunek 'innowacyjnosc', ktora ta wladza niesie na sztandarach mozna wlozyc miedzy bajki, tak z wodorem mamy szanse wyjsc przed szereg.
    Jesli sa producenci wodoru i bedzie infrastuktura to pojawia sie tez samochody.
    Podobnie bylo z elektrykami. Ludzie ich poczatkowo nie kupowali z obawy na slaba infrastukture, producenci nie robili aut, bo znali nastroje konsumentow, teraz infrastuktura rosnie, producenci aut zwachali piniadz i praktycznie kazda marka ma w swojej ofercie elektryki.
    Pewnie, ze zarowno elektryki jak i auta wodorowe sa aktualnie drogie, ale tak jak z wszystkim, potrzeba czasu i ceny spadna.

    • 7 7

    • opinia (1)

      Elektryki w ofercie każdego producenta występują tylko po to, aby zmniejszyć emisję ogólną produkowanych aut, gdyż inaczej są kary. Zainteresowanie jest dalej niewielkie, bo elektryki są drogie, są ograniczone możliwości ładowania (chcesz jechać na weekend na drugi koniec Polski? Elektrykiem możesz nie zdążyć za dużo zwiedzić na miejscu. Ale stacje ładowania to bardzo dobrze). Wodór jest alternatywą, ale skoro jest produktem ubocznym przetwarzania ropy, to dalej mamy przerób ropy i emisje z nią związane. Dla transportu publicznego i ciężarówek - ok! Kwestia ile będzie kosztować "tankowanie"

      • 2 0

      • Po czesci w tym momencie jest to prawda, ale

        Prosze nie zapominac, ze Tesla przecierala rynki szerokiej produkcji elektrykow i otwierala oczy niedowiarkom z koncernu VAG, ze mozna na elektrykach robic piniadz. Tesla robi tylko i wylacznie elektyki zatem wierzy w swoja misje i jak pokazuje rynek Europy zachodniej te auta sie sprzedaja.
        Obecnie popyt na elektryki generowany jest glownie z powodu panstwowych subwencji i ulg podatkowych poniewaz ich ceny raczej odstraszaja niz zachecaja, ale kwestia czasu jest sprowadzenie ich ceny do poziomu kieszeni przecietnego Kowalskiego
        Zmniejszajace sie co kilka lat normy emisji CO2 sprawia, ze juz wkrotce, albo bedziemy wszyscy jezdzili nowymi podwojnie turbodoladowanymi kosiarkami z silnikami 0.6-0.8l albo wsiadziemy w auta napedzane alternatywna energia, ktore dadza nam frajde z jazdy.
        Rope tak czy tak bedziemy przerabiac, bo bez watpienia bedzie jeszcze dlugo niezastapiona, ale jesli z jej produktu ubocznego mozemy zrobic niezly uzytek to mysle, ze warto te szanse wykorzystac w imie tej naszej 'innowacyjnosci'

        • 1 0

  • (2)

    Ile kadencji bedzie potrzebował PiS żeby zrealizować swoje plany,za pomocą spółek skarbu państwa.

    • 13 6

    • chodzi o żart z cyklu ilu milicjantów potrzeba do wymiany żarówki? czy pytasz serio?

      • 6 0

    • niech realizują je społkami skarbu panstwa i dobrze lepiej tak niz w cale.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane