Orlen otrzyma zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu

Najnowszy artukuł na ten temat

Polwax odwołał się od decyzji KE w sprawie fuzji Lotos-Orlen

PKN Orlen otrzyma zgodę KE na przejęcie Lotosu - wynika z informacji agencji Reuters.
PKN Orlen otrzyma zgodę KE na przejęcie Lotosu - wynika z informacji agencji Reuters. mat.prasowe

Komisja Europejska nie będzie robiła problemów i wyda zgodę na przejęcie przez PKN Orlen Grupy Lotos - wynika z informacji agencji Reuters. Komisja miała zaakceptować propozycje Orlenu dotyczące działań ograniczających ewentualne niekorzystne skutki planowanej fuzji. Termin na rozpatrzenie wniosku w sprawie połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos mija 22 lipca 2020 roku. Do 2 lipca KE ma poinformować narodowe urzędy antymonopolowe o sprawie.



Jak wynika z informacji Reutersa, PKN Orlen zaproponował Komisji Europejskiej sprzedaż udziałów Lotosu w spółce Lotos Air BP Polska - to joint-venture z BP. Przedmiotem działalności Lotos-Air BP Polska jest sprzedaż paliwa lotniczego JET - A1 oraz tankowanie paliwem lotniczym statków powietrznych.

Orlen miał też zaproponować budowę nowego terminala importowego paliwa lotniczego na jednym z lotnisk, zobowiązał się do dostarczania paliwa lotniczego dla Lotos Air BP Polska i dostępu do magazynów paliwa lotniczego dla trzech portów lotniczych.

Komisja Europejska ma obawy wobec fuzji



Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 Komisja Europejska wyraziła obawy, że połączenie koncernów - PKN Orlen i Grupy Lotos - może źle wpłynąć na konkurencję. Wyniki analiz przeprowadzonych w drugiej fazie postępowania, związanego z przejęciem kapitałowym Grupy Lotos, zostały przesłane przez Komisję Europejską do PKN Orlen. Zastosowana została procedura "Statement of Objections".

PKN Orlen przejmuje Lotos



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN ORLEN został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie Lotos rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. W lipcu 2019 roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos, określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Opinie (86) 3 zablokowane

  • No to teraz (3)

    Pan Kawula i Kruk trzęsą portkami jak rozwalili produkcje

    • 38 10

    • (1)

      Do roboty !

      • 0 5

      • Dobrze

        Panie dyrektorze

        • 1 0

    • Raczej mają się dobrze

      Tylko pracowników nie lubią.

      • 1 0

  • wladze gdanska mialy wazniejsze sprawy (18)

    lotos dawal 80% wplywow do budzetu miasta.....teraz cala kasa poplynie do wawy a my staniemy sie zaciszna prowincja pelna zasikanych dworcow i dziur w drogach. szczerze? chcialbym obwinic pania dulska ale to byloby niesprawiedliwe krzyczala apelowala ale niewiele mogla uczynic skoro sami mieszkancy mieli to gleboko gdzies...wszyscy zaplacimy za te niefrasobliwosc

    • 90 35

    • Tylko się cieszyć.. (1)

      Cała kasa pójdzie do Pana Rafała T....przecież to On rządzi Warszawą ?

      • 4 45

      • Przecież siedziba Orlenu jest w Płocku...

        • 0 0

    • Tu akurat Pis się nie zgadzam (4)

      Moim zdaniem nie będzie przeniesienia siedziby Lotos-u jako tako, ale zostanie on podzielony i nie stracimy całość, a co najwyżej część.
      Ponadto ilość zatrudnienia nie spadnie, a wręcz przeciwnie może wzrosnąć.
      Rafineria zostanie w Gdańsku.
      Zapewne Lotos Kolej, Paliwa itd zostaną zaś połączone ze spółkami identycznymi w Orlenie i tu jestem ciekaw co będzie zrobione i gdzie będzie siedziba.
      Ciekawa sytuacja może też być ze stacjami benzynowymi, bo tu pewnie też będzie wydzielona spółka i łączona z Orlenem.

      Oczywiście ciekawie to może wyglądać wraz ze spółkami Energi, a już na pewno moim zdaniem mocną zmianą rodzaju jakiego typu będą budowane nowe elektrownie. Teraz zapewne pójdziemy w elektrownie gazowe i na jądrową bym nie liczył, bo żadna ze spółek nie ma w tym interesu.

      • 1 29

      • Bedzie jak w Starogardzie-najwieksza Polfa tam,a kasa w warszawce u Staraka

        jasne ,ze rafinerii nie przeniosa-smrod zostawia nam.Do warszawki pojada zarzady i pieniadze.Tak samo jak z Polfarma Starogard-toksyczne wyziewy i biede maja Starogardzianie ,a kase z zyskow maja warszawiacy.Cala filozofia.Warszawa to miasto wschodu-i robi nam panstwo na wzor moskiewski.Cala kasa do stolicy,a prowincjonalne raby do roboty.

        • 33 1

      • Gdańsk upada

        Walka z rządem przynosi korzyści tylko politykom, miasto cierpi. Kiedyś Gdańsk był pełen inwestycji infrastrukturalnych, dziś wybudują drogę rowerową, gdzieś chodnik, wyleją asfalt od skrzyżowania do skrzyżowania i koniec.

        • 3 19

      • L Paliwa to są od roku wystawione na sprzedaż w całości i cały czas trwają spotkania z potencjalnymi kupcami. Sprzedanych ma być blisko 250 z 310 stacji. Te kilkadziesiąt co zostanie weźmie sobie Orlen. Jedyną niewiadomą jest kto przejmie te 250 obiektów.

        • 2 0

      • Fantazja, bo fantazja, bo fantazja jest od tego..... żeby bawić się, żeby bawić się na całego.

        • 0 0

    • Jak można łączyć władze Gdańska z tym przejęciem? (1)

      Przecież oni nie mieli nic do powiedzenia. To, że Gdańsk i Pomorze straci na tej fuzji to nie żadnej wątpliwości. Pytanie tylko jak bardzo. Wszyscy lokalni wyborcy obecnej władzy mogą sobie pogratulować działania na szkodę własnej społeczności...

      • 37 2

      • No tak, bo motto gdańskiej władzy to od lat - nie da się...

        • 2 2

    • (1)

      Siedziba spółki pozostanie w Gdańsku i tu na takich samych zasadach jak dzisiaj trafiać będzie część podatków CIT. Budynki Grupy LOTOS wciąż będą użytkowane, więc wpływy z podatków od nieruchomości pozostaną w Gdańsku. Podobnie będzie z redystrybucją dochodów z PIT pracowników do lokalnego samorządu.

      pkn orlen z szacunkiem podchodzi do korzeni poszczególnych spółek córek i przeważnie pozostawia ich siedziby w miejscach, z których się wywodzą. Dlatego właśnie siedziba orlen oil znajduje się w Krakowie, Anwilu we Włocławku, orlen południe w Trzebini, a spółki orlen centrum Serwisowe w Opolu.

      • 6 22

      • Ale zyski będą transferowane do spółki matki

        • 8 3

    • Chyba do locka,bo tam jest siedziba Orlenu.

      • 5 0

    • Tak wykończyć chcą nieprzychylny rządowi Gdańsk

      • 15 3

    • (2)

       punktu widzenia podatkowego, LOTOS i energa zachowają pełną odrębność. To oznacza dalsze wpływy do budżetu miasta Gdańsk na identycznych zasadach, jak obecnie. Siedziby spółek pozostaną w Gdańsku i tu, tak jak do tej pory, trafiać będą wpływy z tytułu podatku CIT. Podobnie będzie z podatkami od nieruchomości. Rozliczane będą w Gdańsku, ponieważ budynki firm nadal będą przez nie użytkowane.

      • 5 9

      • a jak zniknie marka Lotos

        to od czego będą te podatki naliczane dla Gdańska?

        • 4 2

      • Zostanie sama rafineria. Wszystkie Spółki które są w 10 największych płatników CIT zostaną połączoneze spółkami PKN. Tylko Kolej i Petrobaltic będą tutaj. Reszta nie. Orlen położył na tacy cały Lotos łącznie z marką wartą wiele monet. Z dwóch mocnych firm wyjdzie jedna z małym dodatkiem. 1+1 powinno dawać 2. W tym wypadku może da 1,25. Ktoś na sprzedaży aktywów dobrze zarobi, najbardziej kupujący. Jak zawsze kasa w tle.

        • 2 0

    • Lotos to spółka Skarbu państwa. Władze Gdańska nic nie mogą w tej sprawie poza protestem. A protestują w tej sprawie zarówno samorząd jak i posłowie opozycji. Niestety posłowie PiS z Płażyńskim, Horałą mają to gdzieś. A w zasadzie popierają przejęcie Lotosu!

      • 12 4

    • dziekuje za powszechny odzew

      ten post dawno powiniem byc wyrozniony a jednak i dla redakcji jest niewygodny....

      • 0 0

  • (3)

    No to czas na grupowe zwolnienia. Tak samo jak w Enerdze.
    Czyli pod koniec roku będzie wysyp bezrobotnych z Lotosu. Kończą się intratne posady administracyjne. Tylko produkcja może być spokojna. Reszta na bruk.

    Takie realia.

    • 88 6

    • GL (2)

      Produkcja, Straż, Ochrona i mniejsza administracja .Reszta zwolnienie!

      • 18 0

      • (1)

        A co z petrobaltic?

        • 1 0

        • To co innego

          Sławek uratuje. Polecą łby, ale gdzie indziej.

          • 0 0

  • Panie Horała, a co z podatkami? (1)

    gdzie będą płacone?

    • 72 3

    • Pan Horala jest zajety gadaniem bdur na temat budowy nowej linii kolejowej z Gdyni...

      • 9 4

  • Polska pada na twarz, próbując wstać z kolan!

    • 61 6

  • (1)

    ciekawe czy KE opędzlowała Lotos za spółkę Lotos-BP

    • 22 4

    • a właściwie źle się wyraziłem, BP przejmie Lotos-BP w zamian za Lotos sprzedany Orlenowi, tacy to będą solidarni z Ojropy ;)

      • 11 1

  • okazja do podreperowania budżetu państwa paroma miliardami wyciągniętymi podczas fuzji, a potem niech się dzieje co chce

    • 52 2

  • Czy to dobrze ze Orlen przejmie Lotos?

    Skoro komisja Europejska (czyli Niemcy) pozwala w swoim wschodnim landzie o nazwie Polska na takie przejęcie, to znaczy że jest to zgodne (bądź obojetne) z ich racją stanu i ich interesem narodowym.

    • 12 41

  • Dobra decyzja! (2)

    Podatki popłyną do W-wy . Cała ta gdańska ekipa liberałów będzie miała mniej kasy na psucie państwa i walkę z rządem.

    • 19 86

    • Widzisz (1)

      teraz zostanie tylko Janów Podlaski i hodowla koni pisowskich.

      • 17 1

      • Konie to były, teraz są szkapy.

        • 2 0

  • Rece precz o Lotosu

    • 80 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....