• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen przejmuje Lotos. List intencyjny ze Skarbem Państwa

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos. PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos.

Podpisano list intencyjny w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku. Pracownicy spółki i związki zawodowe są zaskoczeni takim działaniem. Zarząd Grupy Lotos nie komentuje oficjalnie decyzji PKN Orlen.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone

Czy jesteś za połączeniem Orlenu i Lotosu?


Zarząd Polskiego Koncernu Naftowego poinformował we wtorek, że podpisany został list intencyjny pomiędzy spółką i Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Podpisując list intencyjny obie strony zobowiązały się do podjęcia w dobrej wierze rozmów, których celem będzie przeprowadzenie transakcji nabycia przez Orlen akcji Grupy Lotos od jej akcjonariuszy, w tym w szczególności od Skarbu Państwa.

Rok na przejęcie Lotosu przez Orlen



- Ze względów formalnych, m.in. konieczności uzyskania niezbędnych zgód, proces przejęcia przez płocki koncern Grupy Lotos potrwa około roku - informuje Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane.
Przeprowadzenie transakcji będzie możliwe m.in. po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz zgód odpowiednich organów ochrony konkurencji na dokonanie koncentracji.

Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.

- Podpisanie listu intencyjnego to przejście od trwającej wiele lat fazy planów i pomysłów do realizacji - twierdzi prezes Orlenu.
- Nie obawiam się zagrożenia dla konkurencji na rynku, nie wpłynie to na odbiorców detalicznych - powiedział, pytany przez PAP, minister energii Krzysztof Tchórzewski. - Cieszę się, że proces konsolidacji branży petrochemiczno-paliwowej wszedł w bardzo konkretną fazę.
Orlen zaznacza jednocześnie, że list intencyjny nie stanowi wiążącego zobowiązania do przeprowadzenia transakcji.

Pracownicy Lotosu zaskoczeni decyzją



Takim obrotem sprawy zaskoczeni są sami pracownicy Lotosu. Choć zapowiedzi połączenia obydwu koncernów było w ostatnim czasie wiele to jednak nic nie zapowiadało, że stanie się to tak nagle.

- Nic nie wiedzieliśmy na ten temat. Spadło to na nas jak "grom z jasnego nieba". Musimy porozumieć się jak najszybciej z kolegami z innych organizacji i zastanowić się jakie kroki podejmiemy - mówi Andrzej Trzciński, przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos.
Jak twierdzą związkowcy Lotos jest w obecnej chwili w bardzo ważnym okresie realizacji miliardowej inwestycji, jaką jest projekt EFRA.

- Spółka posiadała też plany związane z realizacją kolejnych projektów rozwojowych m.in. z możliwością wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych i obecnie w naszej ocenie jest to niszczone. Kilkanaście miesięcy funkcjonowania obecnego Zarządu Grupy Lotos odbieramy jako okres zaniechań w podejmowaniu koniecznych decyzji. Niezmiennie gwarantem dla utrzymania warunków i źródeł finansowania projektów oraz warunkiem podstawowym dla komfortu każdego pracownika włączonego w ich obecną bądź przyszłą realizację jest stabilność i kompetencja kadry, która systematycznie jest zastępowana innymi osobami bez dostatecznego doświadczenia. Z zwielokrotnionym podobnym procesem należy liczyć się przy przejęciu firmy przez Orlen - czytamy w oświadczeniu ZZ Inżynierów i Techników Grupy Lotos.
Związkowcy zaznaczają, że dotychczasowe próby przejęcia Lotosu nigdy nie wiązały się z przedstawieniem planów rozwojowych oraz efektów synergii i skutków takich decyzji, ale za to częste były działania mające na celu opóźnianie decyzji formalnych związanych z wcześniejszymi programami rozwojowymi firmy w latach 1997-1999 oraz 2006-2011.

- Tylko dzięki determinacji i kompetencji ówczesnego kierownictwa jesteśmy tak nowoczesną firmą i dlatego wyrażamy obawę o skutki zapowiadanych decyzji tj. na gwarancje zatrudnienia pracowników oraz dochody samorządów Pomorza, co przenosić się będzie na warunki życia zatrudnionych - twierdzą związkowcy z Lotosu.

Lokalne PiS uspokaja, PO protestuje



- To są jedynie zmiany na poziomie właścicielskim. Nie oznaczają one, według mnie, żadnych negatywnych stuków dla Trójmiasta, czy Pomorza. Zakład nie straci na znaczeniu, a region na pewno nie straci podatków - mówi portalowi Trojmiasto.pl Janusz Śniadek, poseł PiS i przewodniczący partii na Pomorzu.
Jak twierdzi Śniadek, takie działanie może jednak wykorzystać Platforma Obywatelska.

- PO, jako niezdolna do żadnego pozytywnego działania, może wykorzystać ten fakt do politycznej gry - dodaje Śniadek.
Dzień przed ogłoszeniem decyzji PKN Orlen pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu. PO che obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza w tej sprawie.

W związku z podpisaniem listu intencyjnego w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez Orlen radni klubu PO w porozumieniu z prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem złożyli wniosek o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska.

Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Był Kulczyk, Rosjanie i Anglicy

Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny, a ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju. Dodał też, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

O tym, że warto rozważyć połączenie PKN Orlen i Lotos powiedział na początku 2017 roku Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów i likwidator resortu Skarbu Państwa. Wypowiedź ta wywołała szeroką dyskusję w ogólnopolskich mediach. Sprawę starał się zbagatelizować minister energii, Krzysztof Tchórzewski, twierdząc, że "różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań".

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (496) ponad 10 zablokowanych

  • Ulala, no to teraz będziemy jak pacynki skakać.. (6)

    Ceny paliw dyktowane przez jedną wielką firmę .
    - Stefan, podnieś ceny paliw, bo trza dziurę zasypać . budżetową.

    • 110 15

    • durniu tak jest bylo i bedzie (2)

      myslisz ze w sektorze paliwowym jest jakas konkurencja ?

      • 2 20

      • A dlaczego używasz tak obraźliwych słów ? (1)

        Nie możesz używać słów powszechnie uznawanych za nieobraźliwe ?

        • 9 1

        • prawdziwi polacy tak mają, oni tak już mają, oni mają tak

          • 8 2

    • A widziałeś ceny na orlenie i lotosie teraz? Jakaś różnica?

      • 4 6

    • Na 500+ musi być, więc podniosę premierze. (1)

      • 11 0

      • znikną korki przynajmniej

        • 1 0

  • Jak nie od frontu

    Do od zaplecza i tak bedzie w przejmowaniu wszystkiego! Cóż można zrobic tak lidzie wybrali i tak mają ...

    • 57 8

  • Łapy precz kaczowiercy i w PiSdu Gdańsk rozdu*czony

    • 66 17

  • Reżim bierze wszystko

    Poza jeńcami...

    • 78 14

  • Ludzie trzeba wyjść na ulicę zbojkotować tych złodzieji! (3)

    Nie jakiś biały protest ale totalny rozpi**dol.

    • 87 23

    • ha ha ha, dobre, kto ci teraz wyjdzie? w wirtualnym świecie chyba, apke 'strajk' trzeba stworzyć (2)

      teraz to nie ci sami ludzie co kiedyś, teraz to szczekacze netowi. w rzeczywistości zastraszeni przez swoich panów solidaruchów, cwaniaków co się stołków podorabiali.

      • 13 1

      • Dobry pomysł z ta aplikacja zaraz sobie napiszę :)

        • 0 1

      • Jesli apka bedzie umiala zrobic skoordynowany atak ddos to moze byc calkiem dobry pomysl na strajk

        • 1 0

  • (1)

    No i macie co chcieliście komuna socjalizm centralizacja wraca !i Orlen czytaj CPN

    • 93 12

    • a tak się zapierali że nie wzorują na prlu

      • 2 0

  • Juz wiadomo poco Obajtek, teraz monopol a z niego budowa elektrowni atomowej .

    trzymajcie się za kieszenie.

    • 58 8

  • Paniusie z Paliw, - szykujcie się na kasjerki w Biedrze ! (2)

    • 45 30

    • (1)

      Człowieku tam nie pracuje nikt bez doświadczenia, osoby z lotosu mogą iść do pracy w biedronce, ale kasjerki z biedronki do lotosu już nie, bo trzeba mieć skończoną szkołę i mieć doświadczenie, to nie jest piekarnia. A za skończoną szkołę, doświadczenie, dostaje się zasłużone wynagrodzenie, fachowcy zawsze więcej zarabiają.

      • 3 4

      • masz rację i szkoda że takich fachowców będą zwalniać

        • 2 1

  • Związki zawodowe zaskoczone....... (1)

    pisowskie przystawki, normalne związki już by ogłosiły strajk generalny

    • 88 14

    • Do puki związki zawodowe są opłacane przez pracodawce, możesz zapomnieć o walce o pracownika.

      • 4 0

  • Andrzej Trzciński, przewodniczący Związku Zawodowego (5)

    Związki zawodowe to rak każdej firmy. A przewodniczący to rak mózgu.

    • 44 15

    • racja, bez związków pracownik byłby jeszcze większym zerem niż jest teraz

      • 4 5

    • (1)

      Mylisz się. Związki nie blokuja inwestycji w Lotosie. Jedynie walcza o to co zapisane jest w układzie zbiorowym. Prowadza rozmowy na temat podwyżek inflacyjnych, po to aby pracownicy jak najmniej odczuli to co im zabiera inflacja ktrajowa. Walcza aby firmy nie oddali Rosji, Orlenowi, Aby nie było zwolnień grupowych itp. Ale nigdy nie stała przeciwko inwestycji , rozwojowi, nowym kontraktom itd.

      • 8 7

      • xDDDDD to się pośmialiśmy

        .

        • 4 3

    • krótka opinia (1)

      Panowie związkowcy dbają o swoje synekury kosztem troski o losy firmy i pracowników.

      • 7 3

      • I wyrażają opinie

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane