• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen przejmuje Lotos. List intencyjny ze Skarbem Państwa

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos. PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos.

Podpisano list intencyjny w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku. Pracownicy spółki i związki zawodowe są zaskoczeni takim działaniem. Zarząd Grupy Lotos nie komentuje oficjalnie decyzji PKN Orlen.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone

Czy jesteś za połączeniem Orlenu i Lotosu?


Zarząd Polskiego Koncernu Naftowego poinformował we wtorek, że podpisany został list intencyjny pomiędzy spółką i Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Podpisując list intencyjny obie strony zobowiązały się do podjęcia w dobrej wierze rozmów, których celem będzie przeprowadzenie transakcji nabycia przez Orlen akcji Grupy Lotos od jej akcjonariuszy, w tym w szczególności od Skarbu Państwa.

Rok na przejęcie Lotosu przez Orlen



- Ze względów formalnych, m.in. konieczności uzyskania niezbędnych zgód, proces przejęcia przez płocki koncern Grupy Lotos potrwa około roku - informuje Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane.
Przeprowadzenie transakcji będzie możliwe m.in. po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz zgód odpowiednich organów ochrony konkurencji na dokonanie koncentracji.

Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.

- Podpisanie listu intencyjnego to przejście od trwającej wiele lat fazy planów i pomysłów do realizacji - twierdzi prezes Orlenu.
- Nie obawiam się zagrożenia dla konkurencji na rynku, nie wpłynie to na odbiorców detalicznych - powiedział, pytany przez PAP, minister energii Krzysztof Tchórzewski. - Cieszę się, że proces konsolidacji branży petrochemiczno-paliwowej wszedł w bardzo konkretną fazę.
Orlen zaznacza jednocześnie, że list intencyjny nie stanowi wiążącego zobowiązania do przeprowadzenia transakcji.

Pracownicy Lotosu zaskoczeni decyzją



Takim obrotem sprawy zaskoczeni są sami pracownicy Lotosu. Choć zapowiedzi połączenia obydwu koncernów było w ostatnim czasie wiele to jednak nic nie zapowiadało, że stanie się to tak nagle.

- Nic nie wiedzieliśmy na ten temat. Spadło to na nas jak "grom z jasnego nieba". Musimy porozumieć się jak najszybciej z kolegami z innych organizacji i zastanowić się jakie kroki podejmiemy - mówi Andrzej Trzciński, przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos.
Jak twierdzą związkowcy Lotos jest w obecnej chwili w bardzo ważnym okresie realizacji miliardowej inwestycji, jaką jest projekt EFRA.

- Spółka posiadała też plany związane z realizacją kolejnych projektów rozwojowych m.in. z możliwością wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych i obecnie w naszej ocenie jest to niszczone. Kilkanaście miesięcy funkcjonowania obecnego Zarządu Grupy Lotos odbieramy jako okres zaniechań w podejmowaniu koniecznych decyzji. Niezmiennie gwarantem dla utrzymania warunków i źródeł finansowania projektów oraz warunkiem podstawowym dla komfortu każdego pracownika włączonego w ich obecną bądź przyszłą realizację jest stabilność i kompetencja kadry, która systematycznie jest zastępowana innymi osobami bez dostatecznego doświadczenia. Z zwielokrotnionym podobnym procesem należy liczyć się przy przejęciu firmy przez Orlen - czytamy w oświadczeniu ZZ Inżynierów i Techników Grupy Lotos.
Związkowcy zaznaczają, że dotychczasowe próby przejęcia Lotosu nigdy nie wiązały się z przedstawieniem planów rozwojowych oraz efektów synergii i skutków takich decyzji, ale za to częste były działania mające na celu opóźnianie decyzji formalnych związanych z wcześniejszymi programami rozwojowymi firmy w latach 1997-1999 oraz 2006-2011.

- Tylko dzięki determinacji i kompetencji ówczesnego kierownictwa jesteśmy tak nowoczesną firmą i dlatego wyrażamy obawę o skutki zapowiadanych decyzji tj. na gwarancje zatrudnienia pracowników oraz dochody samorządów Pomorza, co przenosić się będzie na warunki życia zatrudnionych - twierdzą związkowcy z Lotosu.

Lokalne PiS uspokaja, PO protestuje



- To są jedynie zmiany na poziomie właścicielskim. Nie oznaczają one, według mnie, żadnych negatywnych stuków dla Trójmiasta, czy Pomorza. Zakład nie straci na znaczeniu, a region na pewno nie straci podatków - mówi portalowi Trojmiasto.pl Janusz Śniadek, poseł PiS i przewodniczący partii na Pomorzu.
Jak twierdzi Śniadek, takie działanie może jednak wykorzystać Platforma Obywatelska.

- PO, jako niezdolna do żadnego pozytywnego działania, może wykorzystać ten fakt do politycznej gry - dodaje Śniadek.
Dzień przed ogłoszeniem decyzji PKN Orlen pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu. PO che obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza w tej sprawie.

W związku z podpisaniem listu intencyjnego w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez Orlen radni klubu PO w porozumieniu z prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem złożyli wniosek o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska.

Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Był Kulczyk, Rosjanie i Anglicy

Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny, a ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju. Dodał też, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

O tym, że warto rozważyć połączenie PKN Orlen i Lotos powiedział na początku 2017 roku Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów i likwidator resortu Skarbu Państwa. Wypowiedź ta wywołała szeroką dyskusję w ogólnopolskich mediach. Sprawę starał się zbagatelizować minister energii, Krzysztof Tchórzewski, twierdząc, że "różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań".

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (496) ponad 10 zablokowanych

  • Polski Statoil? (1)

    Dlaczego nie? Rząd norweski ma więszkosc udziałow w Statoil (Circle K) i jest OK.
    Platfusy niech się nie stroją nagle w piórka obronców pomorskiej gospodarki -jako KLD , UW i PO- chetnie sprzedawali polskie firmy Niemcom.

    • 3 9

    • Tylko, że Orlen jest tylko w 27% polski.

      • 1 0

  • Zaskoczeni....

    Buahahaha. Zaskoczeni? Buahahaha. Już od dawna trąbili na lewo i prawo

    • 3 7

  • Smutny dzień dla Pomorza...

    • 7 4

  • A może by tak..... (1)

    Lotos wziął Ojciec Tadeo z Torunia ?

    • 3 1

    • lecz się, chłopie...

      • 0 0

  • (4)

    dobrze tak wam lemingi gdańskie , dalej popierajcie tego amatora mieszkań to pójdziecie z torbami!! a pis bedzie jeszcze długo rzadził , bo dobrze rzadzi ( dla ludzi a nie dla siebie)
    matecznik PO hahaha I jaki wstyd-juz mnie w całejPolsce wytykaja palcami, kiedys to była chluba przyznać sie że jetem z Gdańska a teraz wstyd

    • 8 16

    • A co ma Adamowicz do przerobu ropy naftowej? Widać po bzdurnych postach, że pisane są na zamówienie przez PiS który zatrudnia do tego Trolli internetowych. Zocydzić, oczernić , opluć i zmieszać z błotem.

      • 3 0

    • A ja Ciebie wytykam za to że nie znasz gramatyki i ortografii.

      • 2 2

    • I ty jesteś Gdańszczanką. Pewnie napływowy słoik pisowski.

      • 2 2

    • Co za bzdury pleciesz, dobrze rządzi dla ludzi? Dla tego poobstawial wszystkie mozliwe stołki swoimi ludźmi? TKM

      A z tym wytykaniem Gdańska to już coś pomiędzy Science Fiction a Fantasy

      • 0 2

  • Wolne Miasto Gdańsk (2)

    Jestem za odłączeniem Gdańska od IV RP!

    • 73 19

    • i to jak najszybciej ,

      • 2 0

    • Tak! POwolne miasto Gdańsk!

      • 1 14

  • Wszystko jedno. (2)

    Mie to nie obchodzi czy się połączą bo nie kupuję z ich paliwa.

    • 1 10

    • x

      Chyba gość nie do końca jest zorientowany jak działa handel paliwami w Polsce.

      • 1 0

    • A gdzie kupujesz? BP, Shell? Cirkle? oni zaopatrują sie właśnie w Lotosie. czyli defacto kupujesz z Lotosu ...

      • 4 0

  • Złodzieje!

    Tego wam nigdy nie zapomnimy.

    • 7 4

  • Restrukturyzacja i zwolnienia.... , płock przejmie działy administracyjne grupy Lotos (4)

    • 12 2

    • I bardzo dobrze (2)

      Pozostaną tylko Ci którzy naprawdę pracują - pracownicy instalacji, aparatowi, służby techniczne, kadra inżynierska ... cała reszta to przerost nikomu niepotrzebnej administracji wymyślającej coraz to nowsze hasła, slogany, akcje typu sadźmy drzewa za pieniądze, których przeciętny pracownik produkcji nigdy na oczy nie widział

      • 7 3

      • Ale ta administracja także szuka odbiorców paliwa, sprzedaje , kupuje, wylicza tobie pensję, dba o to abyś w terminie otrzymał wypłatę na konto , abyś nie zapomniał o badaniu okresowym, o szkoleniu BHP itd. Sorry ale nie oceniaj innych pracy swoją miara. Co do sloganów to dział marketingu ale reszta jest potrzebna w tym trybiku napędzającym rafinerię. Co będziesz robił jak ci z administracji którzy w twojej ocenie siedzą i pierdzą w stołki nie zakupi ropy surowej do przerobu? Będziesz przerabiał powietrze? Salomon z pustego nie nalał a ty chcesz. Oj nic nie wiesz o działalności firmy ...

        • 5 1

      • Jak coś się ma zadziac to pracownicy lotosu będą ostatnimi poinformowani,podpisza dokumenty z hr a zwiazki zawodowe nic nie zrobia...

        • 1 1

    • Niestety masz racje. Co się tylko da to z czasem przeniosą do Płocka albo Warszawy

      • 5 2

  • A na koniec roku GPEC wchłonie PGE (2)

    Wszytko już się odbywa. Repolonizacja za pieniądze podatników kosztem załogi 500 osób...

    • 1 4

    • od kiedy to zakup lotosu przez orlen to repolonizacja (1)

      Raczej odwrotnie to wałsnie prywatyzacja, bo orlen nie jest skarbu panstwa.

      • 4 1

      • A czyj?

        Tak z ciekawości pytam ;-)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane