- 1 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (64 opinie)
- 2 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (201 opinii)
Ośmiornica ze stoczni Crist zbudowała autostradę
Specjalistyczna barka samopodnośna, która powstała w stoczni Crist zakończyła budowę autostrady wokół wyspy Réunion koło Madagaskaru. Wiadukt o długości 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Właśnie tam jednostka realizowała swoje zadania.
Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105 (NB105), która zbudowana została przez Crist na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem barka została wykorzystywana do budowy najdłuższego i - jak podkreślają krytycy projektu - najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego.
Jednostka pracowała wokół malowniczej wyspy La Réunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim, charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Wiadukt o długość 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Właśnie tam jednostka NB105 realizowała swoje zadania.
- Wokół Reunion, wyspy położonej 700 km na wschód od Madagaskaru, przebiega autostrada łącząca kluczowe punkty infrastrukturalne. Jeden z jego fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą. Zourite realizowała kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Wiadukt został umieszczony na wysokości blisko 30 m n.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o nośności 2400 t i rozpiętości 30 m. Budowa drogi była również możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up - z ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. NB 105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.
Zobacz jak pracuje Zourite.
Zobacz specjalistyczną barkę samopodnośną Zourite od środka.
Miejsca
Opinie (45) 1 zablokowana
-
2019-04-15 17:26
Był plan
Nieśmiało zwracam uwagę, że wyspiarze mieli już całkiem wydajną (i bez korków) dwupasmówkę. U nas wszystko na odwrót. Uspokojenie ruchu, zwężanie, a projekty usiłują robić cykliści nie ogarniający nawet swoich pedałów.
- 14 6
-
2019-04-15 18:13
Autostrada
Francuzi jak skonczyli budowac autostrade to My trzeba wykupic cud techniki aby zbudowac droge z Gdyni na Hel, to najkrotsza droga z Helu do Polski
- 3 1
-
2019-04-15 20:10
ja
Drobna uwaga. Konstrukcja nad przeszkodą wodną nazywana jest od zawsze mostem. Wiadukt to nad przeszkodą pozostałą.
- 1 1
-
2019-04-15 21:08
super film
ten pierwszy
- 2 1
-
2019-04-15 22:19
Film z budowy rewelka
Jestem pod wrażeniem!
- 3 1
-
2019-04-16 19:10
Opinia wyróżniona
Polska język truda sprawa (2)
Wiadukt o długości 5,4 km w większości znajduje się w morzu. Raczej na morzu.....
- 0 0
-
2020-11-17 15:42
Statek wychodzi w morze a nie na morze
Więc bym się nie czepiał takiego słownictwa smutasie.
- 0 0
-
2021-09-16 13:36
Może się już zawalił, więc jest w morzu a nie na morzu :)
- 0 0
-
2019-04-17 08:24
Też kiedyś mieliśmy stocznie!
Patrząc na film przypominają mi się praktyki sprzed 30 lat w trójmiejskich stoczniach. Niestety ten potencjał został zniszczony...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.