• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PG Eksploatacja: Port Gdański odpiera zarzuty związkowców

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:45 (1 marca 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego. Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego.

Sytuacja spółki PGE jest stabilna, dysponuje ona "solidnymi zasobami finansowymi", spadek przeładunków to zaniedbania poprzedników, ale już udało się go zatrzymać, a przed spółką rok inwestycji - tak w skrócie można streścić oświadczenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, które wydano po ujawnieniu listu związkowców z Portu Gdańskiego Eksploatacji, który wysłali do pani premier i prezesa PiS. Trochę trzeba było na nie poczekać, ale czy usatysfakcjonuje załogę?



Aktualizacja godz. 8:45 Jak widać list związkowców odniósł skutek, bo okazuje się, że resort gospodarki morskiej zajął się sprawą PG Eksploatacji. Do gry wraca PKP CargoWęglokoks, czyli firmy, które 2014 roku starały się już o PGE, ale wówczas wybrano ofertę Mariner Capital Limited. Potem, jak mówi się nieoficjalnie, właśnie ich zakulisowe działania spowodowały wycofanie się Skarbu Państwa z tej sprzedaży. Sprawa z powództwa maltańskiej spółki jest w sądzie. Mówiło się, że w ostatnim czasie próbowano porozumieć się z Mariner Capital Limited, proponując współpracę właśnie z PKP Cargo. Teraz okazuje się, że PKP Cargo i Węglokoks wracają do gry, ale w innej formule. Obie firmy mają powołać spółkę celową, która ma przejąć PGE. Pod uwagę brany jest nie tyle zakup, ile wniesienie do spółki celowej aportem przez Skarb Państwa. Sprawa ma się rozstrzygnąć w ciągu kilku miesięcy.

***
Przypomnijmy. Na początku lutego dwa związki zawodowe reprezentujące załogę spółki Port Gdański Eksploatacja, należącej do Portu Gdańsk, napisały wspólny list do premier Beaty Szydło i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prośbą o podjęcie działań, które uratują przedsiębiorstwo. Podwyższenie stawek dzierżawy, które miał ponosić nowy właściciel spółki, a potem wstrzymanie sprzedaży spółki, które skutkowało sprawą w sądzie, a przede wszystkim brak rozstrzygnięć w sprawie przyszłości PGE, zdaniem związków prowadzi do pogorszenia wyników spółki. List podpisali przedstawiciele zarówno Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdański Eksploatacja, jak i NSZZ Solidarność w PGE.

Czytaj też: Wrze w PG Eksploatacja. Związkowcy piszą do pani premier i prezesa PiS

O sprawie informowaliśmy 13 lutego. Przed publikacja poprosiliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk o ustosunkowanie się do sprawy. Na odpowiedź trzeba było trochę poczekać, ale jest. Czego możemy się z niej dowiedzieć? Przede wszystkim ZMPG odrzuca całkowicie zarzuty dotyczące sytuacji ekonomicznej i prawnej PGE przedstawionej w liście związkowców.

- Od momentu powołania obecny Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, realizując nadzór właścicielski, podejmuje działania porządkujące sytuację w PGE oraz działania naprawcze w związku z zaniedbaniami poprzedników, które hamowały rozwój spółki PGE. Wskaźniki struktury majątkowej i kapitałowej PGE pokazują, że spółka dysponuje stale znacznym kapitałem własnym. Ponadprzeciętne wskaźniki płynności świadczą o tym, że PGE posiada solidne zasoby finansowe. Konieczność tworzenia nowych umów dzierżawy wynikała z prowadzonego procesu sprzedaży akcji Spółki PGE, których właścicielem jest Spółka ZMPG. Podwyższenie czynszu za dzierżawę nieruchomości przez PGE w 2014 r. miało także służyć uniknięciu naruszenia prawa Unii Europejskiej o zastosowaniu niedozwolonej pomocy publicznej. Zarzut o wyłączeniu z umowy dzierżawy terenu o powierzchni około 12 ha wynika jedynie z domysłów. W rzeczywistości zarządy ZMPG i PGE zawarły wstępne, ustne, porozumienie o wyłączeniu tego terenu z opłat - nie z przedmiotu dzierżawy - na czas inwestycji prowadzonych na nim przez ZMPG - czytamy w oświadczeniu.
Według związkowców nie było potrzeby podnoszenia stawek, bo wciąż obowiązywała umowa, która ustalała ich wysokość do 2022 roku. Poza tym, można było nowe stawki uruchomić dopiero po procesie sprzedaży. A skoro do niego nie doszło, to mogły pozostać niezmienione. Co do zasobów związkowcy są zgodni. Twierdzą jednak, że dziś spółka "przejada" to, co zarobiono wcześniej. Gorzej jest z bieżącymi wynikami. Według związkowców strata na działalności za rok 2016 wynosi blisko 6-7 mln zł, w roku 2015 w wyniosła 1,5 mln zł, chociaż w latach 2005-2014 rok w rok spółka generowała zyski (najwyższy w 2011 roku - 11 mln zł).

- Analiza ekonomiczna pokazuje, że na wyniki PGE w największym stopniu ma wpływ ilość przeładowywanych towarów, co wiąże się z pozyskiwaniem nowych kontrahentów. Zaniedbania poprzedników w tej dziedzinie, jak również brak planu rozwoju i inwestycji mimo posiadania znacznych środków finansowych, doprowadziły począwszy od 2014 r. do spadku przeładunków o blisko 1 mln ton i obrotów o ponad 11 mln zł - czytamy dalej w oświadczeniu. - Obecny Zarząd zatrzymał proces degradacji Spółki, niszczenia jej stanu posiadania i obniżania potencjału. PGE podejmuje aktywne działania na rzecz rozwoju działu handlowego oraz prowadzi zakupy inwestycyjne, które w roku 2017 będą jednymi z największych w historii firmy. Równolegle ZMPG realizuje największy od lat projekt inwestycyjny w porcie wewnętrznym polegający na przebudowie nabrzeży oraz pogłębieniu toru wodnego. Autorzy pisma utrzymują, że ważna jest dla nich ochrona polskich portów i stoczni. Obecny Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje taką właśnie politykę, zadeklarowaną przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Przeprowadzone analizy ekonomiczne upewniają nas, że zastosowane działania zaradcze wprowadzają Spółkę na tory stabilnego wzrostu.
Na koniec władze portu podkreślają, że zarzuty zawarte w liście otwartym są całkowicie nieuzasadnione, a publiczne ich formułowanie i rozpowszechnianie szkodzi spółce Port Gdańsk Eksploatacja, jej pracownikom, a także ZMPG. Poinformowano także, że ZMPG prowadzi szczegółową komunikację z panią premier oraz ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej reprezentującym właściciela, czyli Skarb Państwa. Jest również w stałym kontakcie z Radą Nadzorczą.

Czytaj też: Maltańska spółka pozwała gdański port. Sprzedaż PGE zamrożona


A sprzedaż spółki?

- Proces sprzedaży akcji PGE nie został wstrzymany. Zgodnie z ustawą o portach i przystaniach ZMPG ma obowiązek zbycia akcji i będzie chciał ten obowiązek wypełnić. Postępowanie sądowe z powództwa Mariner Capital Limited przeciwko ZMPG, którego przedmiotem jest zawarcie umowy przyrzeczonej sprzedaży akcji PGE, nie zostało jeszcze prawomocnie zakończone. ZMPG ani żaden podmiot nie ma możliwości wpływu zarówno na szybkość zakończenia toczącego się postępowania sądowego, a tym bardziej na jego wynik - czytamy w oświadczeniu.

Miejsca

Opinie (58) 3 zablokowane

  • (3)

    Na 100 pracowników jest 40 brygadzistów nie robow. Jak ma byc dobrze

    • 21 2

    • masz znajomości w ministerstwie?Zmień ustawę o Portach morskich

      żeby przy pracy np. sprzężonymi żurawiami jeden hakowy nie musiał mieć uprawnień brygadzisty,załatw żeby brygady były jak kiedyś pełne,tzn bryg plus dziewięć osób,czyli ganek,masz jakieś pomysły na rozwiązanie ?

      • 3 2

    • TYTAN (1)

      Prawdopodobnie pisze ten co ma ręce w kieszeni i chodzi ,oraz uprzejmie donosi.
      A tak chciał być brygadzistą!!!

      • 3 2

      • Nie sr*jcie w swoje gniazdo matołki....

        • 0 0

  • Najlepiej wszystko zrzucić na poprzedników. (1)

    Ludzie listy piszą......
    Piszą wszyscy listy otwarte. Na początek Związkowcy a potem Zarząd.
    A nowi zarządzający PGE mają choć odrobinę pojęcia o miejscu, w którym pracują!
    Najprościej zrzucić na poprzedników, dzięki którym jest "górka" w kasie i na pensje.

    • 16 1

    • jest gorka kasy ?

      tak jest !!! gorka nie zainwestowana w firme i teraz nie mam czym robić i pracować , bo przez 10 lat nie bylo inewstycji w maszyny

      • 1 1

  • Paniska (2)

    A Ci nowi to w ogóle mają czas pracować. Przybywają na 09, a o 15 czuć tylko spaliny ich samochodów.Zero zaangażowania i wiedzy oczywiście + zaufana świta, która nie da sobie nic powiedzieć. Pany kurna mać.

    • 11 1

    • Prawda

      Przepracowałam w porcie gdańskim 32 lata. Żeby dobrze zarządzać portem to trzeba go czuć, trzeba widzieć jego potrzeby i braki. A cóż mogą zrobić w nim ludzie którzy nigdy nie widzieli kanału, nabrzeża albo i nawet tak dużej wody.. Ostatnio portem zarządzają prawnicy, ekonomiści a nawet aptekarze. I cóż można od nich wymagać? A przede wszystkim od tego rządu, który na tak odpowiedzialne stołki wsadza same osoby nie znające się na gospodarce morskiej.

      • 10 2

    • a co poniektórzy wszystkie piątki mieli wolne bo mają inne zajęcia....

      • 8 0

  • zmpg

    Co na to Rada zmpg do dymisji !

    • 8 1

  • pge (2)

    Poprzednicy wygenerowali nadwyżki, to zasługa obecnego zarządu,spadki przeładunku po roku zarządzania,to wina poprzedników,stabilność finansowa też dzięki obecnej ekipie mimo strat,no mistrzostwo świata w wykonaniu ekipy z PiS-u
    Ekonomi to chyba w ZSRR się uczyli.
    Co do zarządu Portu czym więcej terenów PGE oddawała tym stawki za pozostały teren rosły,no bo kasa za tereny musi się zgadzać.
    za komuny Zarząd Portu mieścił się w jednym budynku,teraz potrzebne są dwa budynki i dodatkowo dobudowano piętro w każdym budynku,pracowników ZPG przybywa to trzeba kosić jeleni ile się da.
    Można by książkę napisać o tym co dzieje się ZMPG i PGE

    • 19 1

    • Brawo

      Bo to jest ekonomia prawnicza w wykonaniu ZMPG. Szukać winnych tylko nie ja.

      • 5 0

    • Tak w Zarządzie Portu wszyscy pracownicy maja się świetnie, rozrastają się biura, a w każdym pokoju po kilka babeczek siedzi i zawija swoje sreberka tylko ciołki nie za taką kasę co wy musicie ciężko pracować na zimnie i na zmianach po nocach. Te paniusie z Portu mają bez wysiłku więcej od Was.

      • 6 1

  • wiosna, na zieloną trawke towarzystwo (1)

    Jeszcze więcej misiewiczów do pge i firma zakwitnie. A związkom nie przeszkadza przyrost kadry co pensje lubi brać a robić nic nie umie?. Popieranie ich dalej to wszyscy równo na zielonej trawie wyglądujęcie! !

    • 13 4

    • No tak słynny Pan M. z dużą teczką.

      • 5 0

  • W innych spółkach portowych też jest nie wesoło

    • 4 4

  • Unieważnić prywatyzacje PKP Energetyki - to jest najważniejsze zadanie ! (2)

    Prywatna maltańska spoleczka z kapitałem 5 tysięcy złotych kupiła kluczowa dla polskich kolei spółkę warta ponad miliard złotych.

    • 5 4

    • Ale tutaj rozwiązujemy sprawy PG Eksploatacja

      • 2 2

    • Matacze

      Przecież zarzàd energii mówi, ale naprawde nie chce i nic nie robi

      • 0 0

  • Tu nie ma żadnej gry, tylko samo życcie

    • 1 1

  • PKP Cargo z kilkuset miilonową stratą za ubiegły rok ma coś kupić? (1)

    Ciekawe za co .

    • 1 0

    • nie PKP CARGO tylko utworzona do tego celu spółka i nie kupić tylko przejąć w formie aportu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane