• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PGE sprowadza węgiel drogą morską nie tylko dla siebie. Ruszyła sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton.

Tylko od lipca tego roku Polska Grupa Energetyczna sprowadziła drogą morską 2 mln ton węgla, a do 30 kwietnia przyszłego roku ma w planach import ok. 1,1 mln ton miesięcznie - poinformował prezes PGE na konferencji w Porcie Gdańsk. Węgiel zabezpieczy spółkę, ale będzie też sprzedawany klientom instytucjonalnym oraz przedsiębiorcom, a także tzw. pośredniczącym podmiotom węglowym, którymi mogą być jednostki samorządowe.



Czy wiedziałe(a)ś, że Polska importuje węgiel drogą morską?

Polska Grupa Energetyczna (spółka Skarbu Państwa), do której należą między innymi dwie elektrociepłownie w Trójmieście, czyli w Gdańsku i Gdyni, podjęła się sprowadzenia węgla nie tylko dla siebie. PGE Paliwa, czyli spółka z Grupy PGE, właśnie rozpoczęła sprzedaż importowanego węgla do określonej grupy odbiorców - klientów instytucjonalnych (np. szpitali, szkół, ośrodków zdrowia, domów pomocy społecznej), przedsiębiorców, którzy w swojej działalności zawodowej wykorzystują węgiel (w tym gospodarstwa rolne lub gospodarstwa ogrodnicze) oraz pośredniczących podmiotów węglowych.

- Wywiązujemy się ze swojego zadania i rozpoczynamy dystrybucję sprowadzonego węgla. Przypominam, że PGE Paliwa importuje węgiel tylko i wyłącznie od sprawdzonych kontrahentów. Każdy transport poddawany jest kontroli jakości węgla zarówno w porcie nadania, jak i w porcie odbioru. Badania jakości węgla wykonywane są przez niezależne, akredytowane laboratoria. Ich wyniki są potwierdzone certyfikatem - poinformował Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
- Zwracam się do wszystkich wójtów, starostów, aby spółki komunalne działające na państwa terenie rejestrowały się jako pośredniczący podmiot węglowy - zaapelował w Gdańsku Wojciech Dąbrowski, prezes PGE. - Zwracam się do wszystkich wójtów, starostów, aby spółki komunalne działające na państwa terenie rejestrowały się jako pośredniczący podmiot węglowy - zaapelował w Gdańsku Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.

Prezes ogłosił plany spółki w Porcie Gdynia, bo chodzi głównie o węgiel sprowadzany drogą morską. W tej dziedzinie firma ma doświadczenie. W kwietniu 2020 r. informowaliśmy o przybyciu do Gdańska rekordowo dużego statku, czyli największego jak dotąd masowca obsługiwanego w polskich portach. Na pokładzie "Agia Trias" był węgiel z Kolumbii. Zamówił go właśnie koncern energetyczny PGE, m.in. do trójmiejskich elektrociepłowni. Tym razem węgiel też głównie pochodzi z Kolumbii.

Obniżki dla oszczędzających energię. Dostawcy nie wiedzą, jak będą je liczyć Obniżki dla oszczędzających energię. Dostawcy nie wiedzą, jak będą je liczyć

Za ile węgiel od PGE?



- Cena węgla opałowego typu ekogroszek/groszek lub orzech to około 2100 zł netto plus VAT plus akcyza dla podmiotów nieobjętych zwolnieniem. Cena węgla typu miał energetyczny to około 1700 zł netto plus VAT plus akcyza dla podmiotów nieobjętych zwolnieniem. Minimalny wolumen dostawy wynosi około 25 ton i wielokrotność tej ilości - poinformowały władze PGE.
- Zwracam się do wszystkich wójtów, starostów, aby spółki komunalne działające na państwa terenie rejestrowały się jako pośredniczący podmiot węglowy. Dzięki temu będą mogły kupować węgiel sprowadzany przez PGE Paliwa i sprzedawać go mieszkańcom Państwa gminy. W ten sposób zapewnią Państwo mieszkańcom możliwość szybkiego zakupu węgla na cele opałowe - dodał prezes Wojciech Dąbrowski.
W czerwcu br. spółka PGE Paliwa skontaktowała się z 350 ciepłowniami w Polsce z informacją o możliwości złożenia oferty na zakup paliwa dla systemów ciepłowniczych. Dodatkowo, w sierpniu br., spółka wysłała pismo do ponad 2,8 tys. jednostek samorządu terytorialnego, w którym przekazała informację o możliwości zakupu węgla od PGE Paliwa na potrzeby lokalnych ciepłowni i elektrociepłowni, a we wrześniu br. przypomniała o możliwości rejestracji spółek komunalnych jako pośredniczących podmiotów węglowych upoważnionych do zakupu i sprzedaży węgla mieszkańcom gminy.

Bój o węgiel, czyli liczy się refleks



PGE udało się to, czego nie wykonała Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, która zamierzała sprowadzić w połowie września 300 tys. ton surowca właśnie z Kolumbii. Wynajęty pośrednik nie dopilnował jednak procedur na czas i węgiel popłynął do Niemiec. W tej sytuacji zamówiony węgiel dotrze do Polski nawet z półtoramiesięcznym opóźnieniem.

Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla Porty szykują się na zwiększone przeładunki węgla

Agencji udało się w ramach przyspieszonej procedury kupić 100 tysięcy ton węgla z Kazachstanu. Węgiel ma być przewieziony koleją do Rygi, a stamtąd statkami do Gdańska. Pierwszy z 10 tysiącami ton węgla na pokładzie spodziewany jest w ciągu kilku najbliższych dni.

  • W tym roku można się spodziewać wzrostu przeładunków węgla. Jak wynika z danych, trójmiejskie porty mają potencjał, bo w ostatnich latach przeładowywały mniej niż mogły.
  • W tym roku można się spodziewać wzrostu przeładunków węgla. Jak wynika z danych, trójmiejskie porty mają potencjał, bo w ostatnich latach przeładowywały mniej niż mogły.

Temat roli polskich portów w zabezpieczaniu dostaw węgla pojawił się ostatnio w kręgach rządowych. Zarzucono nawet, że dostawy utrudniają problemy logistyczne w portach. Pamiętać jednak należy, że to nie porty jako takie przeładowują, tylko spółki prywatne operujące na terenach portowych. A one jako podmioty biznesowe, czując koniunkturę na rynku robią, co mogą. Węgiel zamawiają nie tylko instytucje rządowe i spółki z udziałem państwa.

Spółki portowe gotowe na większe przeładunki



W Porcie Gdańsk przeładunkiem węgla i koksu zajmują się dwie firmy - Port Gdański Eksploatacja (jedyna państwowa, należąca do Portu Gdańsk) i Sea Invest, czyli Port Północny, który specjalizuje się w przeładunku tego towaru. W ubiegłym roku przeładowano w Gdańsku 4,8 mln ton, ale były lata, kiedy przeładowano nawet 6,8 czy 7,2 mln ton. Jak twierdzą władze gdańskiego portu, terminale są w stanie przeładować nawet 12 mln ton materiałów sypkich różnych rodzajów, m.in. węgla i rud. Na terenie portu od kilku miesięcy organizowane są już nowe powierzchnie płacowe i magazynowe. A skoro w ub. roku przeładowano ok. 5 mln ton, to mamy zapas ok. 7 mln ton.

W Porcie Gdynia przeładunkiem "czarnego" surowca zajmują się trzy terminale - HES Gdynia Bulk Terminal, Speed oraz Bałtycka Baza Masowa. Dla tych terminali jest to jedna z grup przeładowywanych towarów. W ub. roku w Porcie Gdynia w sumie przeładowano 1,2 mln ton. Moce przeładunkowe wynoszą jednak ok. 3,2 mln ton. Jest więc jeszcze spory zapas. Podobnie jak w Gdańsku władze portu zdecydowały o zabezpieczeniu dodatkowego placu składowego.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (183)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane