• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PGZ Stocznia Wojenna wyprzedaje działki

Wioletta Kakowska-Mehring
17 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych.

PGZ Stocznia Wojenna chce sprzedać lub wydzierżawić tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Zdecydowano się na ruch, o którym mówi się od dawna, a który na jakiś czas może poprawić sytuację finansową zakładu. Prawo pierwokupu tych terenów ma Port Gdynia, ale nie wiadomo, czy z niego skorzysta.



Na stronie internetowej PGZ Stoczni Wojennej pojawiło się ogłoszenie, w którym zarząd informuje, że "w ramach prowadzonych procesów optymalizacji i poprawy efektywności Stoczni zamierza zbyć lub oddać w długoterminową dzierżawę część tzw. terenów wschodnich leżących w obrębie Stoczni, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. W zależności od przedstawionej przez oferenta koncepcji istnieje możliwość zagospodarowania gruntów przylegających, jak również zalądowienie działek wodnych" - czytamy w komunikacie.

Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków.

Mniejsza nie znaczy, że bez możliwości produkcyjnych



Firmy z branży morskiej w Trójmieście



Oficjalnie chodzi o proces tzw. kompaktyzacji obszarów produkcyjnych.

- Sukcesywnie od dwóch lat opuszczamy kolejne budynki produkcyjne i magazynowe leżące na terenach najbardziej oddalonych od miejsc budowy i remontu okrętów i relokujemy poszczególne funkcje bliżej nich, aby wyeliminować straty czasu produkcyjnego na przemieszczanie się pracowników i materiału. Przenosząc poszczególne wydziały produkcyjne, modernizujemy docelowe ich miejsca warsztatowe, jak na przykład będące obecnie na ukończeniu przygotowanie warsztatu elektrycznego. W naszych planach jest budowa nowej hali produkcyjnej na potrzeby wydziału mechanicznego, rurarskiego i ślusarskiego. Na ten cel chcemy pozyskać środki inwestycyjne pochodzące z udostępnienia podmiotom zewnętrznym tej części naszego majątku, która nie jest nam niezbędna do działalności - mówi Konrad Konefał, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej.
To, co zostanie, ma wystarczyć Stoczni do prowadzenia działalności i uczestniczenia w programach modernizacji marynarki wojennej.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Analizy wykonane przez nasze biuro projektowo-technologiczne pokazują wyraźnie, że na mniejszym terenie moglibyśmy uzyskać nawet siedem razy większą moc produkcyjną niż obecnie wykorzystywana, co prawdopodobnie znacznie przewyższa zapotrzebowanie rynkowe. Biorąc pod uwagę dostępne miejsce, możemy realizować na różnych etapach budowę nawet trzech okrętów klasy fregata. Pewne jest, że na mniejszym terenie mocy produkcyjnych nam nie zabraknie, oczywiście tych materialnych. Inna sprawa to zasoby ludzkie, ale to już osobne zagadnienie - dodaje Konrad Konefał.

Port Gdynia ma prawo pierwokupu



Prawo pierwokupu działek na terenie Stoczni Wojennej ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Jak się dowiedzieliśmy, taki scenariusz będzie analizowany. Przypomnijmy, że rozmowy na temat przejęcia przez Port Gdynia terenów po upadłej Stoczni Marynarki Wojennej toczyły się już w 2017 roku, kiedy majątek po niej został wykupiony przez PGZ Stocznię Wojenną. Wówczas mówiło się nawet o 20 hektarach. Kilka lat temu Port Gdynia, otoczony miastem, był jednak bardziej zdeterminowany w powiększaniu swojego obszaru. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Plan budowy Portu Zewnętrznego stał się priorytetowym. To, czy Port Gdynia będzie zainteresowany ofertą Stoczni Wojennej, będzie zależało od wyniku ekspertyz i oczywiście od ceny.

Tereny z dostępem do nabrzeży są bardzo atrakcyjne, niestety w przypadku działek Stoczni Wojennej minusem jest sąsiedztwo, bowiem są to działki przyległe do Portu Wojennego Gdynia i obszarów NATO.

Niełatwa sytuacja finansowa Stoczni Wojennej



Optymalizacja i kompaktyzacja to jedno. Nie jest jednak tajemnicą, że sprzedaż mogłaby poprawić sytuację finansową Stoczni Wojennej. W ub. roku na spotkaniu sejmowej Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa Witold Słowik, ówczesny prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, poinformował, że Stocznia Wojenna ma długi. Po czterech miesiącach 2019 r. - 9 mln zł, a w 2018 r. - 26 mln zł. Jak jest teraz - nie wiadomo. W styczniu tego roku zadaliśmy pytanie na temat sytuacji finansowej gdyńskiego zakładu.

- Kwoty, które przedstawił prezes Witold Słowik na przedmiotowym posiedzeniu, dotyczyły wyniku finansowego netto za rok 2018 oraz za cztery pierwsze miesiące roku 2019. Pełne dane w zakresie wyniku finansowego PGZ Stoczni Wojennej za cały rok obrotowy 2019 zostaną przedstawione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez właściwe organy Spółki i akceptacji sprawozdania przez biegłego rewidenta. Warto podkreślić, że wynik finansowany netto nie jest tożsamy z długiem (zobowiązaniami) o określonej wartości, jaki posiada spółka - należy te dwa pojęcia wyraźnie rozgraniczyć - poinformowała nas PGZ Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie (93) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Konrad Konefał. Prezes. (3)

    KUL to polski Harvard.

    • 56 8

    • (1)

      kapitał zakładowy spółki PGZ Stocznia Wojenna Sp. zoo to raptem 5tyś zł, tylko po to, żeby Pana Prezesa nie zabolało za bardzo :D

      • 5 1

      • Sprawdź sobie

        Kapitał zakładowy to 176 mln

        • 0 0

    • Yale

      takie jajle

      • 5 0

  • Szczurek

    Masz szanowny prezydent już czeka aż będzie mógł to sprzedać deweloperom. Przykre, nie mamy na to wpływu. Nic z tego nie będziemy mieli a to nasza Gdynia na która płacimy podatki. Warszawka czeka na nowe mieszkania pod wynajem.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Stocznia wojenna (2)

    Rzecz w tym, że to jest wirtualna stocznia. Nie podjęto żadnych działań by zacząć prefabrykację i budowę jednostek dla polskiej marynarki wojennej. Jedynie okręty podwodne nie mogą być budowane w Polsce a to z prostego powodu, nie manigdzie odpowiednich warunków technicznych oraz nikt nie opracuje dokumentacji technicznej dla tego typu okrętu. Brakuje też stoczniowców zarówno monterów jak i spawaczy no i kadry technicznej
    Chociaż są cwaniacy którzy chcieliby wyssać sporo kasy mógłbym podać kilkanaście nazwisk ale nie mam ochoty bo nikt im nic nie zrobi. W tej chwili jedynie holding gdańskiej remontowki mógłby kontynuować budowę okrętów dla marynarki wojennej tyle że do dziś rząd nie podjął jakichkolwiek decyzji.

    • 74 6

    • Podwodny czy nawodny (1)

      To właśnie z tej stoczni pochodzi anegdota, że to czy będzie to okręt nawodny czy podwodny okazuje się podczas wodowania.

      • 0 1

      • Ludzie, tu same bzdury piszą. Nie wierzcie brukowcom.

        • 1 0

  • Tunel. (1)

    Zrobić tunel do śródmieścia jak zakładał Kwiatkowski, będzie git rozwój północnych dzielnic miasta.

    • 0 0

    • Gienek - Brawo TY

      • 0 0

  • Odczepcie się od komuny (2)

    Boooordel to nie znaczy .." jak za komuny "
    Kiedy rozpoczynałem prace w Pólnocnej.. w 1974 Stocznia Marynarki przebudowywała hydrograf
    " Kopernik. ". Jednostka była wyposażana w urządzenia służące do poszukiwania złóż ropy naftowej.
    Jednostka została skierowana i dzierżawiona przez Brazylię. Urządzenia zostały zaprojektowanie i wykonane w Polsce.. Czego opluwanie komunę.. wstyd patałachy

    • 11 9

    • (1)

      następny sentymentalista.. napisz coś jeszcze o wspaniałych czasach Gierka, tanich kredytach, maluchu i coca-coli.

      • 5 2

      • Nie sentymenty tylko prawda

        komuna jako ustrój nie była zła , praca dla każdego, opieka socjalna, przemysł ten strategiczny trzymał się dobrze, dopiero po 1990 roku i chęci wejścia do UE zaczęło się planowe niszczenie gospodarki RP, zamykanie zbrojeniówek, zakaz handlu bronią, odmawianie przez polski bank kredytów dla firm (np Radmor, który chciał zakupić technologie by produkować nowoczesne systemy dla armii) podpisanie dziwnej umowy na dostawy vw dla policji i doprowadzenie do ruiny polskiego przemysłu samochodowego. Komuna nie zniszczyła stoczni tylko zniszczyli je posolidarnościowe ciołki w rządach. Skoro polska stocznia dostała dofinansowanie na podobnych warunkach jak stocznie w Niemczech, czemu rząd polski ugina się przed UE i przyjmuje bezkrytycznie wyrok o pomocy publicznej i kasę zabiera? Nie ważne kto rządzi , ważne ile się nachapią zanim oddadzą koryto.

        • 1 0

  • Stocznia chce sprzedać nabrzeże w ramach optymalizacji działaności (4)

    TL;DR , spoko, normalny biznesowy ruch ruch - sprzedać aktywa w postaci nieruchomości portowi, który z resztą na potęgę wyprzedaje tereny deweloperce... Jak rozwiną działalność, to dokupią teren pod Wrocławiem...

    • 15 1

    • (2)

      jakie to tereny Port Gdynia sprzedał ostatnio deweloperce ?

      • 2 0

      • (1)

        A po dalmorze?

        • 0 1

        • A po dalmorze

          tereny nigdy nie należały do portu. Były Dalmoru i są Dalmoru, który ma układ z Polskim Holdingiem Nieruchomości.

          • 0 0

    • Cóż, skoro zakład kolejny rok przynosi straty, to wyprzedają, co mogą. Ewidentnie widać, że ktoś się nie sprawdził.

      • 1 0

  • finansowy (1)

    Finansowy vce przeszedł z portu Gdynia do SW i wie co robi... i tyle w temacie.

    • 1 0

    • ludzie, po co tyle hejtu

      ...

      • 0 2

  • A Nauta -tez już koncowka (5)

    • 25 1

    • a biuro konstrukcyjne (1)

      się dzielnie trzyma?

      • 1 0

      • Z takimi kierasami pewka

        Nie ma to jak dwie par0wy prowadzą coś na czym się nie znają. Ale najważniejsze to że są na działalności i mogą auto w leasing wziąć;)

        • 0 0

    • a jak tam akcje Nauty? coś warte? ile dają za 1? (1)

      ongiś to nawet dostawałem propozycje odkupu, ale teraz już mnie olano...

      • 0 0

      • jest link do

        kursu tych akcji?

        • 0 0

    • heh

      Nauta ma potencjał którego PGZ SW może pozazdrościć.

      • 0 3

  • Sprzedają co się da

    wycinają drzewa gdzie popadnie, wszystko tylko po to żeby na 500+ wystarczyło.
    Za chwilę sprzedadzą złoto z Londynu i nie będzie już nic jak mawiał klasyk .

    • 2 1

  • (4)

    byłem kiedys kilka razy służbowo w stoczni MW, wspominam te wizyty koszmarnie. Poczawszy od kołków z ochrony na bramie po ten obraz zardzewiałego i zaniedbanego terenu. Normalnie jakby sie cofnąć do głebokiej komuny. Mogła to byc naprawdę świetna mała stocznia ale trepy rozpieprzą wszystko.

    • 33 4

    • Dokładnie,trepy to tragedia... (1)

      • 6 2

      • Trepy tam mają najwięcej do gadania

        Wszystko się robi pod ich dyktando. Poprawia, przerabia wielokrotnie zmienia.
        Nigdy ta stocznia nie będzie dochodowa...
        To jest armator któremu nie zależy właściwie na niczym na czasie pieniądzach itd.
        Wojsko i ekonomia to jest fatalne połączenie

        • 2 0

    • Nie trepy tylko dobra zmiana pissssu (1)

      • 4 5

      • Ja bywałem na tej stoczni i za PIS i za PO. Taki sam bajzel. Głównym problemem jest brak zamówień dla rodzimej MW. Ta stocznia głównie po to miała funkcjonować. Nie ma zamówień nie ma kasy. Nie ma kasy, to próbuje się sprzedać aktywa nieprodukcyjne. Pytanie na jak długo starczy. Na kolejne 2-3 lata?

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane