stat

PKP Cargo i Węglokoks nadal mają chrapkę na Port Gdański Eksploatacja

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy terminal w gdańskim porcie. Anwil pracuje nad koncepcją

Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne.
Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne. źródło: ZMPG SA

Proces sprzedaży spółki Port Gdański Eksploatacja wzbudza coraz więcej kontrowersji. Zakończenie procesu i podpisanie ewentualnych umów zostało przesunięte na styczeń 2015 roku. Choć jeszcze w listopadzie 2014 Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował, że zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie ze spółką Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian's na Malcie to jej konkurenci - PKP Cargo i Węglokoks - nie składają jeszcze broni.


Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?

tak, firmy dostają impuls do rozwoju 28%
tak, jednak niektóre portowe spółki radzą sobie dobrze i bez inwestora 23%
nie, są zbyt ważne dla naszej gospodarki i nie powinny być prywatyzowane 49%
zakończona Łącznie głosów: 152

Pod koniec listopada 2014 Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie z  Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian's na Malcie w sprawie prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Jak poinformował ZMPG, strony przystąpiły też do realizacji kolejnych procedur przewidzianych w procesie sprzedaży.

Zaskoczeni takim rozwojem sprawy zdają się być rywale maltańskiej spółki - konsorcjum spółek PKP Cargo i Węglokoks SA. W tekście opublikowanym na łamach "Pulsu Biznesu" poinformowano, że obydwie spółki postanowiły interweniować w sprawie procesu prywatyzacji. Napisały list do Doroty Raben, prezes ZMPG, prosząc o spotkanie i możliwość osobistego przedstawienia swojej oferty. List trafił też do wiadomości Włodzimierza Karpińskiego, ministra skarbu, i Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

- Tekst w "Pulsie Biznesu" zawiera informacje niezgodne z faktami oraz prezentację stanowiska wyłącznie jednej strony. Zgodnie z informacją przedstawioną na stronie internetowej ZMPG SA, proces sprzedaży nie został zakończony, a zawartość złożonych ofert objęta jest klauzulą poufności i jednocześnie stanowi tajemnice handlowe, których ZMPG SA zamierza dochować, zgodnie ze standardami i etyką biznesu - twierdzi w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu ZMPG SA.

Choć, jak twierdzi ZMPG, negocjacje dotyczące sprzedaży spółki nie zostały zakończone to konkurenci Mariner Capital czują się wykluczeni z dalszego procesu prywatyzacyjnego. - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk nie prowadzi żadnych negocjacji z konsorcjum Węglokoks i PKP Cargo w sprawie zakupu spółki Port Gdański Eksploatacja - twierdzi Marzena Mrozik, rzecznik prasowy Węglokoks SA.

Obydwie spółki twierdzą jednocześnie, że są nadal zainteresowane zakupem PGE. - PKP Cargo, w ramach utworzonego konsorcjum ze spółką Węglokoks, jest nadal zainteresowane nabyciem Portu Gdańskiego Eksploatacja i tym samym jest gotowe do powrotu do rozmów na temat transakcji - zaznacza Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo. - Warto podkreślić, że oferta naszego konsorcjum gwarantuje rozwój portu, co wynika m.in. z pozycji rynkowej PKP Cargo i Węglokoksu. Oznaczałoby to przede wszystkim zwiększenie przepływu transportowanych towarów za pośrednictwem portu.

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Z kolei w wyniku uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników o przekształceniu spółki, w dniu 15 września 2010 roku spółka Port Gdański Eksploatacja została zarejestrowana jako spółka akcyjna.

To już czwarta próba sprzedaży portowej spółki. Do sprzedaży przeznaczono 100 proc. kapitału zakładowego. Na ostatnie ogłoszenie ZMPG o zbyciu akcji swoje oferty złożyło w sumie pięć firm i konsorcjów.

Opinie (45) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wojciech Czajko

W 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Samochodów i Maszyn Politechniki...