• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Cargo i Węglokoks nadal mają chrapkę na Port Gdański Eksploatacja

Robert Kiewlicz
30 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne. Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne.

Proces sprzedaży spółki Port Gdański Eksploatacja wzbudza coraz więcej kontrowersji. Zakończenie procesu i podpisanie ewentualnych umów zostało przesunięte na styczeń 2015 roku. Choć jeszcze w listopadzie 2014 Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował, że zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie ze spółką Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian's na Malcie to jej konkurenci - PKP Cargo i Węglokoks - nie składają jeszcze broni.


Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?


Pod koniec listopada 2014 Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie z  Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian's na Malcie w sprawie prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Jak poinformował ZMPG, strony przystąpiły też do realizacji kolejnych procedur przewidzianych w procesie sprzedaży.

Zaskoczeni takim rozwojem sprawy zdają się być rywale maltańskiej spółki - konsorcjum spółek PKP Cargo i Węglokoks SA. W tekście opublikowanym na łamach "Pulsu Biznesu" poinformowano, że obydwie spółki postanowiły interweniować w sprawie procesu prywatyzacji. Napisały list do Doroty Raben, prezes ZMPG, prosząc o spotkanie i możliwość osobistego przedstawienia swojej oferty. List trafił też do wiadomości Włodzimierza Karpińskiego, ministra skarbu, i Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

- Tekst w "Pulsie Biznesu" zawiera informacje niezgodne z faktami oraz prezentację stanowiska wyłącznie jednej strony. Zgodnie z informacją przedstawioną na stronie internetowej ZMPG SA, proces sprzedaży nie został zakończony, a zawartość złożonych ofert objęta jest klauzulą poufności i jednocześnie stanowi tajemnice handlowe, których ZMPG SA zamierza dochować, zgodnie ze standardami i etyką biznesu - twierdzi w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu ZMPG SA.

Choć, jak twierdzi ZMPG, negocjacje dotyczące sprzedaży spółki nie zostały zakończone to konkurenci Mariner Capital czują się wykluczeni z dalszego procesu prywatyzacyjnego. - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk nie prowadzi żadnych negocjacji z konsorcjum Węglokoks i PKP Cargo w sprawie zakupu spółki Port Gdański Eksploatacja - twierdzi Marzena Mrozik, rzecznik prasowy Węglokoks SA.

Obydwie spółki twierdzą jednocześnie, że są nadal zainteresowane zakupem PGE. - PKP Cargo, w ramach utworzonego konsorcjum ze spółką Węglokoks, jest nadal zainteresowane nabyciem Portu Gdańskiego Eksploatacja i tym samym jest gotowe do powrotu do rozmów na temat transakcji - zaznacza Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo. - Warto podkreślić, że oferta naszego konsorcjum gwarantuje rozwój portu, co wynika m.in. z pozycji rynkowej PKP Cargo i Węglokoksu. Oznaczałoby to przede wszystkim zwiększenie przepływu transportowanych towarów za pośrednictwem portu.

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Z kolei w wyniku uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników o przekształceniu spółki, w dniu 15 września 2010 roku spółka Port Gdański Eksploatacja została zarejestrowana jako spółka akcyjna.

To już czwarta próba sprzedaży portowej spółki. Do sprzedaży przeznaczono 100 proc. kapitału zakładowego. Na ostatnie ogłoszenie ZMPG o zbyciu akcji swoje oferty złożyło w sumie pięć firm i konsorcjów.

Miejsca

Opinie (45) 1 zablokowana

  • Węglokoks to piękna nazwa :-) (3)

    Jak dla mnie na równi ze Szwagropolem.

    • 44 6

    • i jeszcze (2)

      drutex-em i bodzio meble

      • 9 3

      • A co z Drutex-em nie tak ? (1)

        • 4 3

        • bo okna nie są z drutu?

          być może szwagry najpierw drutem handlowali, potem na okna się przerzucili a nazwa niefortunna została.

          • 4 1

  • Kilka pytań? (15)

    Dokąd pójdą zyski krótkoterminowe, długoterminowe, strategiczne a więc podatki? Dlaczego spółka leżąca na gdańskim terytorium nie może należeć do mieszkańców Gdańska? Dlaczego ma ją kupić jakiś san juan, albo jakaś spółka, która się tylko po polsku nazywa lub przedstawia interesy węglowej spółki i kilku prezesów? Dlaczego nie sprywatyzowano tej gdańskiej spółki a mieszkańcom nie pozwolono wykupić akacji? Prawda? Mielibyśmy spółkę w gdańskich rękach... Tylko zamiast kupić taki strategiczny zakład... Budujemy europejskie muzeum styropianu za ponad 300 milionów złotych.

    • 46 14

    • Co do powiedzenia maja w tej sprawie Marszalek Pomorskiego i nasz kochany Budyn?

      • 13 5

    • Podziekujmy tym ktorzy takie ustawy o sprzedazy takich spolek przygotowali

      • 6 3

    • (1)

      1 Używaj słownika
      2 Złóż ofertę

      • 5 10

      • Dobre rady zawsze w cenie...lecz taka oferte mozna by bylo skladac ,gdyby negocjacje zalezaly od mieszkancow Gdanska a nie od

        Co do slownika i ortografii moge popelniac bledy i narazac sie na takie przycinki takich pseudopoliglotow jak ty...Raczej mi paly nie postawisz.....no chyba ,ze jestes atrakcyjna ....

        • 9 4

    • Sprzedajcie chińskiej spółce. Będzie więcej chińskich kontenerów i dobrobyt. (10)

      Spółka z Malty ach jak cudnie... Będzie tak światowo i bogato. Mieszkańcy Gdańska odczują to bogactwo. Tak, już widzę co tu się będzie działo.

      • 12 2

      • Sprzedam elementy infrastrukturalne Polski.

        Cena korzystna, przetarg bezpośredni, nieograniczony.

        • 6 1

      • Miales chamie zloty rog...ostal ci sie jeno sznur.

        Sprzedajmy cos z domu tych co licytują polskie zakłady..tych syndykow,urzednikow produkujących takie korupcyjne ustawy,prezesow zarzadzajajacych ,obsadzonych tylko przez nadanie publiczne.....Sprzedajmy ich domy,samochody,dzialki i zabierzmy konta w bankach na poczet kar za sprzedaż Polski.

        • 5 2

      • To nie obojętne komu sprzeda się Polska strategiczną spółkę z kawałkiem gdańskiego nabrzeża. (7)

        Czy nie boli was, że kilku kolesi pod krawatami wysyła teraz faksy z zapytaniem o kondycje egzotycznej spółki, zamiast sprzedać ten teren np. Jakiejś gdańskiej spółce? Pytanie, co by można było robić na tym terenie i dlaczego oddaje się to w obce ręce? Trzech panów z zarządu będzie dysponowało komu i za ile sprzedać majątek, który nigdy do nich nie należał, nad którym powinni trzymać opiekę i dobrze zarządzać.... Widać sobie nie radzili skoro sprzedają dźwigi do przeładunku i hektary terenu przeznaczony na różnoraką działalność. Ta banda nieudaczników sprzedaje kawałek gdańskiego wybrzeża. Jaki interes ekonomiczny panie marszałku Struzik i jaki interes ekonomiczny - panie Adamowicz będą mieli z tej sprzedaży gdańszczanie? Jaki jest wasz wkład panowie w to aby takie ważne firmy pozostawały pod polskim zarządem a zyski inwestowane były w Gdańsku? Pytam?

        • 13 3

        • Czy pan pierwszy obywatel mógłby napisać w tej sprawie jakiś list protestacyjny?

          Majestat Najjaśniejszej...

          • 2 1

        • (3)

          Przeczytaj ustawę o portach i przystaniach morskich, to może nie będziesz zaśmiecał internetu bzdurami. Żadnego nabrzeża się nie sprzedaje.

          • 9 4

          • Sorry ale mozesz konkretniej?Co sie sprzedaje kawalek ogrodka na wsi? (2)

            Chcesz mi powiedzieć,ze trzeba było sprzedać bo tak mowi ustawa?...Widocznie jest to sluszna ustawa..Sprzedać wszystko wlasnie w takiej formie i obojętnie czy komus tu czy za granica....Tak masz racje..Nie mozna bylo tego inaczej zalatwic...Musieliscie sprzedac.

            • 4 4

            • Sprzedaję się tylko spółkę operatorską!!!!

              • 8 3

            • Idiota?

              • 0 0

        • W Polsce tylko ustalenia przetargow sa,,..z gory niewiadome".

          w tym kraju tylko przestępcy wiedza wcześniej kiedy uciec z sadu...a polska telewizja majac ich wizerunek zaslania ich wizerunek aby czasem nie można ich było znaleźć.....

          • 3 2

        • Gdańszczanie będą mieli miejsca pracy a miasto podatki. To chyba normalne i naturalne, że tak się dzieje, a kraj podatki z przepływu towarów do Polski przez polski a nie zagraniczny port.

          • 1 0

  • Gdańskie przepychanki (10)

    Dlaczego w gdyńskim porcie procesy prywatyzacyjne mogły być przeprowadzone czysto i skutecznie, a wszystkie sprywatyzowane spółki eksploatacyjne odnoszą sukcesy gospodarcze, natomiast w porcie gdańskim te procesy są, oględnie rzecz nazywając, jakieś takie mdłe?
    Zresztą, i wyniki gospodarcze samego gdańskiego portu nie dają powodu do szczycenia się nimi.

    • 13 10

    • ...bo spółki zostały kupione przez podmioty silne kapitałowo, nowocześnie zarządzane (1)

      z rozwiniętymi i stabilnymi kanałami sprzedaży

      • 4 1

      • jak zwykle szczurzy bełkot

        Procesy prywatyzacyjne w Gdyni??
        Hahahaha, szczegolnie ten z filipińskim pseudoinwestorem, który sukcesywnie ciągnie Gdynię w otchłań...
        Ochłoń człowieku, Gdynia to malutka przystań nieopodal prężnego i wkrótce największego portu na Bałtyku.

        • 2 1

    • Bo (3)

      prezydent Wojciech Szczurek rodził się w Gdyni, ukończył studia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Uzyskał stopień naukowy doktora.Odpowiedni człowiek na odpowiednim stanowisku. I to by było na tyle.

      • 2 6

      • (2)

        Prezydent miasta Gdyni nie zarządza portem.

        • 4 2

        • (1)

          i nie ciągał na linie żadnego promu czy samolotu

          • 2 3

          • Prezydent miasta portowego wyznacza przewodniczącego rady nadzorczej portu i mniejszość jej członków, licząc łącznie z przewodniczącym.
            Prezydent Gdańska wyznaczył siebie na przewodniczącego rady, co, według mnie, jest patologią. Prawo nie powinno zezwalać na coś takiego.

            • 7 3

    • (3)

      W zeszłym roku Gdański Port miał rekord w swojej historii w zakresie przeładunków i w tym roku też już o tym pisano. Pobił zeszłoroczny rekord. Ma się czym chwalić.

      • 0 0

      • (2)

        Zapewne masz na myśli głównie terminal DCT, bo tzw. port wewnętrzny pozostaje jeszcze jakby w starej epoce. Pisząc wcześniej o wynikach, miałem na myśli też sam ZMPGdańsk SA. Port gdyński też ma rekordowe przeładunki i to głównie przez niego przechodzą towary z Polski i do Polski. DCT realizuje głównie trans-shipmenty nieistotne dla polskiego rynku.

        • 0 0

        • (1)

          Nikt nie twierdzi, że Port w Gdyni nie ma dobrych wyników. Tak samo idzie dobrze i super. Ale nie pisz , że Port Gdańsk nie ma się czym pochwalić, bo ma. Na wyniki wpływają wszystkie terminale i wyniki są najlepsze w jego historii.

          • 0 0

          • OK. Sumarycznie port gdański ma też wyniki.

            • 0 0

  • PKP i Węglokoks nie gwarantują rozwoju spółki... (2)

    ...która stanie się tylko stacją przeładunkową, ograniczy konkurencję (inni przewoźnicy, spółki przeładunkowe itp.).

    • 21 9

    • ciepło, ciepło....

      • 1 0

    • PRAWDA

      Jeden wielki plac składowy węgla,zero inwestycji oraz kolejarze z CARGO

      • 0 0

  • Pachnie przekrętem.

    • 22 2

  • Kanał Portowy

    co to jest?

    • 3 14

  • Polskie porty (1)

    Polskie Porty w Polskich rękach i tyle w temacie!!!

    • 26 2

    • I tak jest! Polskie porty są polskie. Nawet jest na to specjalna ustawa o portach i przystaniach morskich.

      • 5 5

  • Ale jak byście mogli trzeba zaznaczyć, że jest to prywatyzacja na 30 lat (1)

    i kto ją weźmie musi zainwestować sporo a jak nie to po prywatyzacji.

    • 3 2

    • Niezupełnie jest tak, jak napisałeś. Prywatyzacja eksploatacyjnych spółek portowych nie jest ograniczona czasowo. Przeniesienie praw własności akcji tych spółek jest "na zawsze", aczkolwiek w historii gospodarczej zdarzały się i upaństwowienia prywatnych firm.
      Na określony czas (w portach nieraz na 30 lat), działającym na jego terenie firmom, wydzierżawia się nieruchomości będące własnością portu. Okresy dzierżawy są dosyć długie ze względu na opłacalny dla firm okres działalności w porcie. Nierzadko te firmy ponoszą też koszty własnych inwestycji w majątek zaangażowany w porcie. Z powyższych powodów nie ryzykowałyby znacznego własnego zaangażowania w porcie, gdyby nie miały pewnego horyzontu tej działalności, a przecież dotyczy je jeszcze ryzyko rynkowej działalności gospodarczej.
      Firmy prywatyzowane przez porty również zawierają takie umowy dzierżawy nieruchomości od portu.
      Na dzierżawę musi zgodzić się walne zgromadzenie portu, do którego wnioskuje o to zarząd portu po uzyskaniu pozytywnej opinii rady nadzorczej. Ponieważ prawie stuprocentowym właścicielem portu jest Skarb Państwa, to ostateczną decyzję (tak w sprawie dzierżawy nieruchomości portowych, jak i prywatyzacji) w jego imieniu praktycznie podejmuje Minister Skarbu Państwa.

      • 2 1

  • Żenada

    Amatorzy nie potrafią nawet sprzedać...

    • 10 1

  • Lepiej Węglokoks niż maltańska spółeczka z ruskim kapitałem. (1)

    Tyle w tym temacie. Czyżby ktoś chciał zablokować ruskimi pieniędzmi rozwój portu gdańskiego?

    • 10 3

    • Ruski kapitał..a to dobre

      skąd to kłamstwo?

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane