• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Cargo ma chrapkę na kolejową spółkę Lotosu

Robert Kiewlicz
20 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Lotos Kolej ma dziś najnowocześniejszą flotę lokomotyw w Polsce. Udział spółki w polskim rynku wynosi ponad 8 proc. Nz. Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. Lotos Kolej ma dziś najnowocześniejszą flotę lokomotyw w Polsce. Udział spółki w polskim rynku wynosi ponad 8 proc. Nz. Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej.

PKP Cargo jest zainteresowane przejęciem spółki kolejowej gdańskiego Lotosu. Decyzja o sprzedaży Lotos Kolej może zapaść 2013 roku. Grupa Lotos już od kilku lat prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. Poprzez przejęcie Lotos Kolej spółka PKP Cargo chce wzmocnić swoją pozycję w segmencie przewozu paliw.


Udział PKP Cargo w rynku przewozów towarowych wyniósł na koniec 2011 roku ok. 55 proc. Spółka jest również drugim kolejowym przewoźnikiem towarów w UE, pod względem masy i wielkości pracy przewozowej. Udział PKP Cargo w rynku przewozów towarowych wyniósł na koniec 2011 roku ok. 55 proc. Spółka jest również drugim kolejowym przewoźnikiem towarów w UE, pod względem masy i wielkości pracy przewozowej.

O planach dotyczących sprzedaży spółki Lotos Kolej informowaliśmy już w tekście Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?

Teraz zainteresowanie gdańską spółka potwierdził prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun. - Jeśli firmy typu Lotos czy Orlen zdecydują o sprzedaży swoich spółek kolejowych, to my jesteśmy zainteresowani taką ofertą - stwierdził podczas spotkania z dziennikarzami prezes Balczun. Spółki specjalizujące się w przewozie paliw są bardzo atrakcyjnymi inwestycjami dla PKP Cargo. W tym segmencie spółka wypada stosunkowo słabo.

Grupa Lotos nie chce obecnie komentować informacji PKP Cargo na temat ewentualnego przejęcia Lotos Kolej.

Spółka PKP Cargo powstała 17 lipca 2001 roku, na bazie Dyrekcji Przewozów Towarowych Cargo Przedsiębiorstwa Państwowego PKP. Akcjonariuszami spółki są: Skarb Państwa posiadający 90,96 proc. udziałów w kapitale zakładowym i PKP SA z udziałem 9,04 proc. Podstawowym przedmiotem działalności PKP Cargo jest krajowy i międzynarodowy kolejowy przewóz towarów oraz prowadzenie kompleksowych usług logistycznych w zakresie kolejowych przewozów towarowych. W 2011 roku PKP Cargo przewiozło 130,5 mln ton towarów. Spółka szacuje, że w 2012 roku przewiezie ok. 116 mln ton ładunków.

Lotos Kolej jest przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy. Udział spółki w polskim rynku wynosi ponad 8 proc.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (22) 1 zablokowana

  • (5)

    Swoją drogą warto zauważyć, że PKP Cargo osiągnęło w zeszłym roku 240 mln zysku netto - chyba nieźle jak na państwową firmę działającą na konkurencyjnym rynku...

    • 29 3

    • a z kim oni konkurują? z dojcze ban cargo? (1)

      bo chyba tiry to nie konkurencja przy przewozie dajmy na to węgla

      • 7 0

      • Oczywiście, że z dojcze ban cargo (tylko, że to się nazywa: DB Schenker), które jest największym przewoźnikiem w Europie.

        • 6 1

    • Bo to jedyna dochodowa i dobrze prosperująca spółka PKP (1)

      Przed podziałem na spółki Cargo tak naprawdę finansowało nierentowne linie regionalne. Przez co zamiast rozbudowywać Cargo jeszcze bardziej zaczeło ono przeżywać stagnację.

      • 7 1

      • jest jeszcze Energetyka

        • 4 0

    • Ale jakimi środkami, złomowaniem lokomotyw i zejściu z zarobków bo dużo pracowników odeszło, kontrakty im leca na łeb a zagranicę to będa jeździc ale chyba na targi. zamiast inwestowac w nowy tabor to reanimuja trupa i go modernizuja za miliony, gdzie tu logika, 4h jazdy 8 postoju i/lub pasażerów ten zysk to chyba liczony na liczydle.

      • 0 0

  • Optymalizacja czy Optymalna Ekspansja to taka ładna nazwa na Cięcie Kosztów i Wyprzedaż Majątku w Celu spłaty Kredytów

    Gratulacje dla Marketingowców z Lotosu

    • 14 2

  • to własnie jest POlska zeczywistosc setki spólek kolejowych (1)

    a potem jeden wielki burdel pchły w wagonach biletry drogie odwołane połaczenia itp

    • 8 19

    • A co maja przewozy towarowe do pasażerskich, idioto nie znasz tematu to popisz sobie na fejsie a nie tu kretyn.

      • 0 0

  • Złota akcja

    Tak ale już dziś wiadomo, że złotą akcję zachowa Skarb Państwa. I bardzo mnie to cieszy.

    • 1 0

  • czyli co upanstwowienie Lotos Kolej? (1)

    Bo jak inaczej traktować taka ścieżkę sprzedaży . Panstwowa rafineria -> Mieszany (giełda/państwo)Lotos ->podział na części (spółki )Lotosu-> zakup spółek za państwowe pieniądze. Pralnia jakaś czy co ?

    • 9 0

    • raczej "kreatywna księgowość"

      bo w końcu z czegoś muszą pokryć te 2 MILIARDY złotych bezpowrotnie utopionych w YME !!!

      2 MILIARDY PAŃSTWOWEJ KASY czyli hmmm... dwie południowe obwodnice lub trzy stadiony w gdańsku... i 0 KONSEKWENCJI KARNYCH lub chociaż PERSONALNYCH

      WESOŁYCH ŚWIĄT!!!

      • 1 0

  • A co z ludźmi ? (2)

    Wiadomo że każdemu zainteresowanemu przejęciem lotos kolej zależy wyłącznie na umowach. Należy pamiętać że w spółce pracuje kilkaset osób, ciekawe co cargo lub inny kupujący z nimi zrobi ?

    • 7 0

    • ...

      szarych na bezterminowych raczej zostawią
      na terminowych trudno powiedzieć --> związki coś tam zadbają o ich interes

      kadra kierownicza do wymiany, ale o nich się nie bójta, bo zdążą przeskoczyć do innych spółeczek siostrzyczek

      • 5 0

    • Jak co dadza może 2000zł albo za brame

      • 0 0

  • Po co to??

    Przecież lotosowi jest potrzebna kolej do wywozu paliw. A potem bedą korzystać z usług cargo?? Bez sens!!! Niech lepiej rozwiną tą działkę a nie sprzedają. Sprzedać zawsze można.

    • 14 0

  • Umiesz liczyć licz na siebie

    Lotos Kolej może dziś przewieźć ok. 11-12 mln ton paliw. Oczywiście paliwa te może przewozić i PKP Cargo, z początku nawet niedrogo. Ale może być i tak, że tego polskiego przewoźnika Tusk "sprzeda" Niemcom bo za stanowisko "w Europie" gotów Anieli obiecać wszystko - DB Schenker (post-obok - dzięki za ściągawkę) może kasować już "jak za zboże".

    Grupo Lotos, wg mnie Lotos Kolej sprzedawać nie warto.

    • 11 2

  • kk

    sprzedamy Lotos Kolej dla Cargo, następnie dofinansowane przez państwo Polskie Cargo za psie pieniądze Niemcom i gra muzyka - lody sie kręcą same, nie trzeba kręcić.

    • 7 1

  • Taaa, sprzedajcie kolejarzom dobrze prosperującą firmę

    a rozpirzą ją w mak w przeciągu roku. Bez konkurencji łatwiej, dlatego wykupuje się konkurencję i pozbywa problemu. Mam nadzieje że w Lotosie ktoś myśli i nie skarze się na usługi kolejarzy, gdy mają swoją rentowną i dochodową spółkę.

    • 9 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane