PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy

Polskie Linie Oceaniczne wymienią flotę. Na zdjęciu znajdujący się pod zarządem PLO kontenerowiec m/s "Port Gdynia".
Polskie Linie Oceaniczne wymienią flotę. Na zdjęciu znajdujący się pod zarządem PLO kontenerowiec m/s "Port Gdynia". mat.prasowe

Wymianę dotychczas użytkowanych statków na jednostki bardziej nowoczesne i o większej masie ładunkowej zapowiedział właściciel Polskich Linii Oceanicznych. Obecnie PLO ma dwa statki, a dodatkowo zarządza jednym należącym do innego armatora. To w ostatnich latach kolejna zapowiedź rozbudowy floty państwowych spółek żeglugowych. W 2019 roku Polska Żeglug Morska zapowiedziała zakup ośmiu nowych jednostek, a Polska Żegluga Bałtycka po licznych perturbacjach zakupiła prom "Nova Star" i nadal pracuje nad promem ro-pax, pod który stępkę położono w 2017 roku.


Czy jest szansa na odbudowanie silnej polskiej floty handlowej?

tak, na transporcie morskim nadal można zarobić 23%
tak, jednak jak na razie nie widać chęci ze strony kolejnych rządów 21%
nie, szansa na zbudowanie potęgi morskiej już dawno została zaprzepaszczona 56%
zakończona Łącznie głosów: 460

O tym, że Polskie Linie Oceaniczne mają zamiar zmodernizować flotę, poinformowała Kancelaria Premiera Rady Ministrów w odpowiedzi na poselską interpelację Marka Rutki. Okazało się jednocześnie, że nie można ujawnić szczegółów modernizacji, bo szczegółowe informacje w tym zakresie... stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa spółek z Grupy PLO i są chronione na zasadach określonych w art. 11 ust. 2 Ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1010).

PLO chce powiększyć i zmodernizować flotę



Spółka planuje też remonty statków obecnie należących do spółek wchodzących w skład Grupy PLO. Równolegle PLO będzie też w dalszym ciągu rozwijać kompetencje w zakresie dostaw okrętowych (jako działalność wspomagającą pion żeglugowy). PLO nie wyklucza zakończenia eksploatacji jednego z posiadanych aktualnie statków i jego zbycia. Zaznaczono też, że alternatywnym rozwiązaniem może być remont tej jednostki i kontynuowanie eksploatacji.

Obecnie grupa kapitałowa PLO ma dwa statki typu ro-ro zbudowane w 1987 r. i 1988 r., o tonażu 8044 DWT każdy, posiadające świadectwa klasyfikacyjne ważne do sierpnia 2020 r. i do sierpnia 2021 r. Spółka sprawuje też zarząd handlowy i techniczny dla statku kontenerowego o pojemności ok. 3,1 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), będącego własnością armatora spoza grupy PLO, który został zbudowany w 2011 r., o tonażu 41956 DWT i ważności świadectw do czerwca 2021 r.

Pod koniec grudnia 2019 roku prezesem PLO została była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Akcjonariuszami PLO są: Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek Agencji Rozwoju Przemysłu, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.), Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia w upadłości posiadająca 1,88 proc. akcji. Pracownicy PLO i ich spadkobiercy (3779 osób) posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

PŻM i PŻB także chcą modernizować floty



Plany rozwojowe zapowiadają też inne spółki żeglugowe. W 2019 roku Polska Żegluga Morska zapowiedziała, że pomyślnie przeszła restrukturyzację i jest gotowa do zamawiania nowych masowców oraz promów. W 2019 roku PŻM wzbogaciła się o m/s "Karlino" oraz bliźniaczą jednostkę m/s "Sopot". Polska Żegluga Morska to jeden z większych w Europie przewoźników suchych ładunków masowych. Posiada 62 statki o łącznej nośności 2,2 mln DWT.

Firma od 2017 roku była pod zarządem komisarycznym z powodu bardzo trudnej sytuacji finansowej. 13 grudnia 2019 r. odwołano jednak Pawła Brzezickiego ze stanowiska zarządcy komisarycznego przedsiębiorstwa. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podjął decyzję, iż przedsiębiorstwo wraca do normalnego funkcjonowania. W 2019 roku statki narodowego armatora przewiozły 16,8 mln ton ładunków.

Wnętrze nowego promu Nova Star.


Natomiast Polska Żegluga Bałtycka borykała się z innymi problemami. Chodzi o prom typu ro-pax -"Nova Star". Przez dłuższy czas prom zamiast wozić pasażerów między Gdańskiem a Nynäshamn, pływał głównie od Stoczni Remontowej do Bazy Promowej. Kilkakrotnie przekładano też termin jego pierwszego rejsu. Ostatecznie prom wypłynął 14 września 2018 roku.

Jedna z wizualizacji promu, którego projekt dopiero powstaje.
Jedna z wizualizacji promu, którego projekt dopiero powstaje. mat.prasowe

W 2020 roku miną trzy lata od położenia słynnej już stępki pod budowę nowego promu dla PŻB, który ma zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Według pierwszych deklaracji prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. W 2018 roku zapewniano, że cięcie blach ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r.


Historia Polskich Linii Oceanicznych
Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i do znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Opinie (94) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Pewnie we współpracy ze znanym ministrem-obiecywaczem-niedotrzymywaczem (2)

    Czyli p. Gróbarczykiem. Taki duet p. Mielewczyk-Arciszewska + p. Gróbarczyk to jak połączenie rakiet V1 i V2.

    Czekam na to słynne powstanie z kolan państwowego przemysłu stoczniowego, może być na podstawie równie słynnej ustawy stoczniowej (z której chyba praktycznie nikt nie skorzystał).

    • 103 13

    • Gróbarczyk trzy lata temu obiecywał, że daje głowę, że za rok będzie gotowy projekt promu budowanego w szczecinie. (1)

      Sprawdza się powiedzenie, że każdy daje to co ma najsłabszego!

      • 24 0

      • no przecież stępka nadal tam leży...

        • 14 0

  • wiedziałem, że tak będzie....zaczyna się dojenie (1)

    szkoda, że miałem rację, ale patrząc na Arciszewską to trudno, żeby było inaczej

    • 99 15

    • Dojenie trwa już od 5 lat :)

      • 13 2

  • Prawdziwa z nas morska potęga!! Dwa własne statki i jeden pożyczony, oraz stępka...

    • 104 7

  • Tajemnica. (1)

    Za jakiś czas się okaże że nowa pani prezes z nadania jaśnie panującego zawsze dziewicy, potajemnie spłaci swoje wielomilionowe długi, a PLO nadal będzie pływać na odmalowanym szrocie. To wszystko w imię tajemnicy wiary......

    • 108 11

    • PLO ma 2 statki a trzecim zarządza - buhahahahahaha :)

      Jaśnie panujący zawsze dziewica plany skupia na 2 wieżach :)

      • 14 1

  • Dlaczego dalej nie są zmienione przepisy żeby polskie statki pływały pod polską banderą ?? (4)

    • 44 9

    • Bo by już nie pływały.

      Nie było by stać na ich utrzymanie już wogole

      • 19 2

    • Bo nie opłaca się pływac pod polską banderą

      nie bez przyczyny statki rejestruje się w różnych bananowych krajach

      • 5 0

    • nie opłaca sie zmieniac przepisow dla dla dwoch starych statkow

      • 4 0

    • Prosta przyczyna !

      Wysokie podatki i chytrość fiskusa !

      • 2 0

  • PLO (4)

    Co za bzdury.
    Jak mozna tak ludzia ciemnote wciskac.
    Aby rozwijac jakakolwiek flote to trzeba miec na ten temat duza wiedze.
    Czy Pani Arciszewska ja posiada?
    Czy bycie tylko poslanka PiS wystarczy?
    To juz niech kazdy sobie sam odpowie.

    • 115 17

    • Ma doświadczenie... (1)

      Coś tam kiedyś było o krętactwach jakiejś fundacji przy starej zajezdni w Oliwie, a Polskie Pierze Puch również ma długą tradycję niepłacenia, także pasuje tu w sam raz.

      Poza tym, dwa statki z lat osiemdziesiątych, hehehe, Narodowa potęga, żeby nie powiedzieć muzeum. Nic dziwnego że chcą to utrzymać w tajemnicy, bo na pewno będzie to cios dla europejskiej i oceanicznej żeglugi ....
      Chyba tylko dla folkloru trzymają te statki..

      • 20 1

      • Bezczelna cwaniara !

        Ale nie tylko !
        - Skończyła Wyższą Szkołę Morską w Gdyni !
        - Jej tatuś, był kapitanem i miał pecha, bo przejął statek - złom gdzieś na Kamczatce / ZSRR i nie dopłynął do Gdyni...Statek = złom, przy złej pogodzie zatonął z całą załogą !
        Rozprawa sądowa obyła się i b.b.dużo informacji na ten temat przekazał niedoszły członek załogi, który po wejściu na statek, rozejrzał się i stwierdził, że to pływająca trumna, więc zrezygnował z rejsu !!! Kapitan - ojciec tej pani (pośmiertnie) ponosi pełną odpowiedzialność za śmierć całej załogi !
        Sposób postępowania tej pani to lustrzane odbicie jej ojca jak i byłego męża, który na skutek "twardego" lądowania helikoptera podobnie, tragicznie zakończył swój żywot !!! Możemy sobie wyobrazić jaki może być los PLO ...

        • 5 0

    • Plywa bardzo sprawnie... ;)

      Ciagle na powierzchni, nie daje sie zatopic...
      To niezle rekomendacje ;)

      • 7 0

    • Żegnaj PLO !

      Ta pani pokasuje, pokasuje i zwinie żagle , bo nie będzie nic do kasowania !

      • 1 0

  • Skandal !

    Na zarządzaniu szrotem też można ukręcić niezły wałek i udawać, że to na spłatę milionowych długów ! Ta pani D. A.-M. nie jest od dawania a od kombinowania i kumulowania kasy na Cyprze !
    SKOK'i już są obrobione i teraz czas na PLO !

    • 69 8

  • pan lewandowski i pan balcerowicz - likwidacja plo po 1989 roku (14)

    • 45 61

    • Niemcy mają Trzecią Flotę na Świecie a Polska wszystko zlikwidowała (3)

      • 40 6

      • Buhahaha. Gdzieś ty to wyczytał? (1)

        Po Watykanie, Słowacji i San Escobar.

        • 13 3

        • Największą flotę świata ma Panama, a potem Cypr.

          • 10 4

      • Niemcy, trzecią flotę na świecie? Czy my tu o II wojnie światowej mówimy? ;)

        To jest bardzo konkurencyjny biznes dla naprawdę dobrze poukładanych firm a nie dla państwówki, w której czy się stoi czy się leży...

        • 13 1

    • Gdynia tu się nic nie opłaci tu się gasi światło i stąd się ucieka (3)

      • 46 18

      • (2)

        A co to ma do Gdyni? Przeniesienie siedziby do Gdańska lub Szczecina sprawi, że PLO zacznie doskonale prosperować?

        • 4 1

        • zastanów się czy wsystko jest ok ze zdrowiem (1)

          • 0 5

          • Rzeczowa odpowiedź.

            • 0 0

    • Kto ma Flotę ten ma Kasę tak jak Przemysł i Produkcję a Polacy wszystko likwidują

      • 17 2

    • Chiny mają Drugą Flotę na Świecie

      • 7 1

    • pani arciszewska - zmartwychwstanie plo po 2020 roku ! (1)

      • 14 5

      • I o to chodzi, powyżej dali d. bo nie skumali, że nie chodzi o to żeby firma zarabiała tylko żeby zarabiali królik i przyjaciele a to pani A. wie bardzo dobrze.

        Tak jak nasza piękna korweta - nie chodzi o to żeby zbudować, tylko o to żeby budować i brać zarabiać na tym kasę.

        • 11 1

    • zapomniałeś o

      Jan Olszewski ;Waldemar Pawlak ; Hanna Suchocka ;Józef Oleksy ;Włodzimierz Cimoszewicz; Jerzy Buzek itp. itp

      • 11 6

    • Nie pisz głupot trollu.

      Kryzys 1980 roku, stan wojenny i sankcje ekonomiczne, to były przyczyny upadku PLO. W 1989 PLO było w głębokiej zapaści; przestarzałe, trwale nierentowne, nieudolnie zarządzane.

      • 14 8

  • Brednie PiS nie mają końca.

    Jasne statki i następnie promy kosmiczne zbudują nic nie będzie tylko nachapanie kasa kieszeni tak jak CPK budowanego pod egidą Horaly

    • 29 6

  • Ja też chce

    Ja też chcę zbudować lotniskowiec... Będzie gotowy w 2027r... A tak na poważnie - konkretny remont to tylko Remontowa.. a jeśli chcą coś zbudować to też tylko Remontowa Shipbuilding.. Innych bez obrazy ale nie widzę... Pozdrawiam

    • 19 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane