• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski Rejestr Statków, wbrew sankcjom USA, robi interesy z irańskim gigantem

Robert Kiewlicz
26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy prezes Polskiego Rejestru Statków
W 2016 roku do Gdańska przypłynął pierwszy od lat transport irańskiej ropy. Na zdjęciu tankowiec "Atlantas".
W 2016 roku do Gdańska przypłynął pierwszy od lat transport irańskiej ropy. Na zdjęciu tankowiec "Atlantas".

Pomimo sankcji, jakimi Stany Zjednoczone objęły Iran gdańska firma postanowiła sprzeciwić się polityce zagranicznej Donalda Trumpa. Polski Rejestr Statków nie posłuchał ostrzeżeń Amerykanów, aby nie wchodzić w żadne interesy z irańskim armatorem National Iranian Tanker Shipping Co. (największą tego typu firmą na Bliskim Wschodzie) i przyjął pod swoją klasyfikację przynajmniej pięć irańskich supertankowców (VLCC) i jeden statek klasy suezmax.


Czy polskie firmy powinny robić interesy z krajami objętymi sankcjami?


Jak twierdzi branżowy serwis Lloyd's List, Polski Rejestr Statków klasyfikuje irańskie tankowce typu VLCC (Very Large Crude Carriers): Deep Sea, Felicity, Hilda I, Herby i Starla oraz jeden suezmax Salina.

Jak wynika z informacji Lloyd's List, statki te klasyfikowane były wcześniej przez Lloyd's Register, Korea Shipping Register i DNV GL. Jednak we wrześniu 2018 roku rozpoczęło się przekazywanie jednostek do Polskiego Rejestru Statków.

W tym samym czasie irańskie statki opuściły też inne europejskie towarzystwa klasyfikacyjne, a większość z nich trafiła do rejestru China Classification Society.

Czym jest świadectwo klasy?



Świadectwo klasy, nadane przez PRS lub inne towarzystwo kwalifikacyjne, potwierdza spełnienie przez statek wymagań technicznych zapewniających bezpieczeństwo żeglugi.

Statki poddawane są okresowej inspekcji, która obejmuje:

  • kadłub,
  • urządzenia maszynowe,
  • wyposażenie.

Potwierdza ono przepisową stateczność, niezatapialność, zabezpieczenie przeciwpożarowe. Świadectwa takie nadają i odnawiają prywatne instytucje klasyfikacyjne na podstawie własnych norm i działalności nadzorczej. Są one wymagane np., przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

PRS wbrew polityce Donalda Trumpa



Przypomnijmy, że w listopadzie 2018 weszły w życie amerykańskie sankcje przeciwko Iranowi. Według informacji Białego Domu, objęto nimi ponad 700 osób, statków, samolotów i przedsiębiorstw, takich jak banki, firmy transportowe i eksporterzy ropy naftowej. Eksport ropy naftowej i gazu stanowi około 70 proc. eksportu tego państwa.

Polski Rejestr Statków postanowił sprzeciwić się polityce sankcji wobec Iranu. Przyjął do klasy sześć irańskich statków twierdząc, że decyzja administracji Białego Domu o objęciu sankcjami statków zagraża międzynarodowemu bezpieczeństwu żeglugi i środowisku morskiemu.

- PRS jest świadomy działań podejmowanych przez USA przeciwko Iranowi. Podkreślić należy, że PRS potępia wszelkie akty przemocy i terroru oraz tych, którzy je wspierają lub finansują. PRS stoi jednak na stanowisku, że stosowanie sankcji wobec statków irańskich, prowadzące do braku profesjonalnego nadzoru technicznego nad tymi statkami, które wbrew sankcjom i tak będą uprawiały żeglugę, może doprowadzić do katastrof morskich, uderzających nie tylko w interesy irańskie, ale również w interesy wspólnoty międzynarodowej. W opinii PRS minimalny poziom technicznego bezpieczeństwa statków powinien być zawsze utrzymany. Współpraca PRS z irańskimi armatorami ma właśnie powyższe na względzie - twierdzą władze PRS w przesłanym do Trojmiasto.pl oświadczeniu. - PRS jest przekonany, że realizacja celów politycznych nie powinna prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa na morzu i środowiska morskiego, zatem PRS wypełnia przypisaną sobie misję, świadcząc usługi nadzoru technicznego.
W przeszłości (2012-2015) PRS podporządkował się decyzjom dotyczącym sankcji nałożonych na Iran, m.in. przez ONZ i UE, i nie podejmował żadnej współpracy na rzecz irańskich statków.

USA nakłada sankcje na Iran



W 2015 roku uchylono szereg międzynarodowych ograniczeń w odniesieniu do Iranu o charakterze gospodarczym i finansowym, obowiązujących zarówno na mocy przepisów Unii Europejskiej, jak i Stanów Zjednoczonych, które wprowadzone zostały w związku z zaangażowaniem Iranu w rozwój programu nuklearnego.

Jednak na początku listopada 2018 r. USA ponownie nałożyły na Iran sankcje dotyczące sprzedaży ropy, które zostały zniesione po podpisaniu w 2015 roku porozumienia nuklearnego. Spowodowane było to wypowiedzeniem w maju 2018 roku przez amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa umowy nuklearnej z Iranem.

Trump stwierdził, że umowa, podpisana wcześniej przez Baracka Obamę, nie rozwiązuje całkowicie problemu związanego z programem nuklearnym tego kraju i nie powstrzymuje Iranu przed rozwijaniem broni konwencjonalnej oraz destabilizowaniem regionu.

W 2015 roku eksport państw członkowskich UE do Iranu wyniósł 6,48 mld euro. Polski eksport wyniósł 45,07 mln euro (w 2014 r. 34,94 mln euro). Natomiast import państw członkowskich UE z Iranu wyniósł 1,23 mld euro.

Przypomnijmy, że w 2016 roku tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły do gdańskiego Naftoportu. Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć liczbę źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern. W 2017 roku gdański koncern zakupił kolejny ładunek ropy naftowej z Iranu.

Polski Rejestr Statków jest niezależną instytucją rzeczoznawczą działającą na rynku międzynarodowym od ponad 80 lat. Choć narodziny instytucji związane były z klasyfikacją statków żeglugi śródlądowej a okrętownictwo i żegluga nadal stanowią dominujący obszar aktywności, to obecnie PRS zajmuje się świadczeniem usług w wielu dziedzinach, w tym niezwiązanych ze statkami.

Polski Rejestr Statków jest jedną z nielicznych polskich instytucji, których działalność regulowana jest ustawą. Ustawa, przyjęta przez Sejm w październiku 2000 roku, stanowi, że Polski Rejestr Statków jest instytucją klasyfikacyjną, której przedsiębiorstwo ma charakter użyteczności publicznej.


Supertankowiec Atlantas zawinął do gdańskiego portu

Miejsca

Opinie (135) 7 zablokowanych

  • Wrony

    Orłom i Wroną trzeba dac sankcje ,pierwszym krokiem jest usuniecie dyrektora i jego gang...

    • 0 1

  • A Remontowa Shipbuilding S.A.

    Przygotowuje się do upadłości z 4 statkami na cumie

    • 2 4

  • Taki jest skorumpowany Gdańsk... (1)

    ... Wbrew USA ale sztama z Putinem, są przeciw przekopowi mierzei, są za Nord Stream 2 itd.

    • 4 12

    • Zapomniałeś tabletek?

      • 4 2

  • USA i Izrael

    USA i Izrael dyktują nam kto gdzie i z kim... no i ta ustawa 447 o roszczeniach żydowskich... takich mamy przyjaciół...

    dziękuję!!! "polski" rządzie kiedy będziesz robił coś dla polskiego obywatela? a nie dla ameryakńskiego czy izraelskiego?

    • 7 1

  • Amerykanom trzeba wytlumaczyc ze Polska zawsze miala (1)

    znakomite wrecz stosunki dyplomatyczno handlowe z Iranem i nie chce tego zniszczyc. Takze nalezy Ameykanom wytlumaczyc ze to wlasnie Iran pomagal polskim uchodzcom w czasie ostatniej wojny. I jakos Zydom w Polsce wcale to nie przeszkadzalo. Pamietam ze w latach 60-tych nasza Stocznia Komuny Paryskiej budowala statki dla Iranu. Pozbywanie sie Iranu z kregu naszych historycznie udokumentowanych wiezi bylo by wrecz gorzej niz glupie.

    • 14 0

    • Nie chodzi więzi historyczne.

      Chodzi o ekonomię i wplatywanie nas w bliskowschodnie awantury Trumpa.
      To się nam na 100 proc nie opłaca.

      • 2 2

  • Sankcje?!

    ... i bardzo dobrze!

    • 0 3

  • Ciekawa jestem który bank przeprocesuje im jakąkolwiek transakcję. Hahaha.

    • 0 4

  • Tańsza rosyjska ropa?

    W dniu 25.03.2019 r. cena 1 baryłki rosyjskiej ropy URAL kosztowała 66,80 USD, amerykańskiej ropy WTI 59,04 USD a ropy z Morza Północnego BRENT 67,03 USD. I takie proporcje cen utrzymują się od co najmniej 3 lat. Dlaczego więc niektórzy czytelnicy portalu wypisują jakieś bzdury o najtańszzej rosyjskiej ropie.
    Cena Pb95 w Tczewie -Stanisławiu 4,77 zł.

    • 2 0

  • I takim sposobem PRS zostanie znowu wyrzucony z IACS (2)

    Jak już kiedyś było, a papiery wystawione przez PRS będzie można sobie powiesić w kiblu na gwoździu

    • 1 7

    • (1)

      jestes tak głupi, ze nawet papier do podcierania ci niepotrzebny.

      • 3 0

      • uzasadnij wypowiedź mądry człowieku

        • 0 0

  • Dość już agresywnej polityki amerykańskiego okupanta. (2)

    Nasza polityka, nasze interesy, nasz biznes. Jak USA nie chcą handlować z Iranem to niech nie handlują, ale po co próbują nas zmuszać? To nie w naszym interesie.

    Nam Polakom Irańczycy nie wyrządzili nigdy krzywdy a jeszcze gościli Polaków w trudnych dla Ojczyzny czasach. Mimo odmiennego wyznania należy się z nimi przyjaźnić i handlować, choć niekoniecznie przyjmować jako gości w dużych ilościach.

    Należy też przyjaźnić się i żywo handlować z Rosją, Chinami i Indiami. Kto ma wielu kontrahentów, ten dostaje lepsze warunki handlowe. Kto dobrze handluje i rozwija gospodarkę ten jest bogaty i silny. Taka właśnie ma być Polska.

    • 12 0

    • Ale nie z tymi leniwymi i klamliwymi Hindusami. (1)

      • 0 0

      • Czyli Polak -Hindus dwa bratanki.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane