• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwa morskie mają być czystsze. Duże statki ograniczą emisję gazów cieplarnianych

Robert Kiewlicz
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (82)
Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Unijne porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich zakłada zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r.

Parlament Europejski i Rada Europy osiągnęły porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich, wzywając do zmniejszenia emisji ze statków o 2 proc. od 2025 r. i o 80 proc. od 2050 r. Duże statki mają stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG). Kontenerowce i statki pasażerskie w głównych portach UE mają korzystać z zasilania z lądu od 2030 r.





Czystsze paliwa dla żeglugi to:

Statki będą musiały stopniowo ograniczać emisję gazów cieplarnianych (GHG) poprzez zmniejszenie ilości GHG w zużywanej przez nie energii (poniżej poziomu z 2020 roku 91,16 gramów CO2 na MJ) o 2 proc. od 2025 roku, 6 proc. od 2030 roku, 14,5 proc. od 2035 roku, 31 proc. od 2040 roku, 62 proc. od 2045 roku i 80 proc. od 2050 roku.

Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu powyżej 5 tys., które są zasadniczo odpowiedzialne za 90 proc. emisji CO2 oraz do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub pomiędzy nimi, jak również do 50 proc. energii zużywanej podczas rejsów, w których port wyjściowy lub port docelowy znajduje się poza UE lub w najbardziej oddalonych regionach UE.

Posłowie zapewnili również, że komisja dokona przeglądu przepisów do 2028 roku, aby zdecydować, czy rozszerzyć wymagania dotyczące ograniczenia emisji na mniejsze statki lub zwiększyć udział energii wykorzystywanej przez statki pochodzące z krajów spoza UE.



Podłączanie statków do zasilania z lądu



Zgodnie z umową wstępną, od 2030 roku kontenerowce i statki pasażerskie będą zobowiązane do korzystania z przybrzeżnych źródeł zasilania dla wszystkich potrzeb energetycznych podczas cumowania przy nabrzeżu w głównych portach UE. Od 2035 roku będzie to również dotyczyć pozostałych portów UE, o ile porty te będą miały zasilanie z lądu. Powinno to znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w portach.

Zastosowanie będą miały pewne wyłączenia, takie jak przebywanie w porcie przez mniej niż dwie godziny, stosowanie własnej technologii o zerowej emisji lub zawijanie do portu z powodu nieprzewidzianych okoliczności lub sytuacji awaryjnych.



Transport morski ma być bardziej ekologiczny



Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu, żegluga morska i śródlądowa w UE odpowiadała za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w Unii Europejskiej. Transport drogowy odpowiada za 71 proc. emisji, lotnictwo cywilne odpowiada za 14,4 proc., a transport kolejowy za 0,5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.

Transport morski emituje takie substancje jak: tlenki siarki (SOx), tlenki azotu (NOx) czy pył zawieszony (PM), które mogą mieć wpływ na ludzkie zdrowie. W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Morska wprowadziła przepisy, które ograniczają zawartość siarki w paliwie stosowanym w transporcie morskim. Od stycznia 2020 roku przepisy te obowiązują na całym świecie, co spowodowało spadek emisji siarki.

Opinie (82) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ideologiczne szaleństwo wchodzi na coraz wyższe poziomy (16)

    Skończy się to wszystko albo powszechną biedą w Europie albo poleje się krew.

    • 53 4

    • (15)

      Albo będziemy mieć czyste powietrze, a takie marudy jak ty będą narzekać, że kiedyś było lepiej i teraz nie ma czasów.

      • 2 37

      • Dbanie o czyste powietrze w powszechnym rozumieniu polega na likwidacji tych "brudnych dizli" (14)

        Tymczasem jednym z glownych trucicieli srodowiska jest chociazby przemysłowa hodowla mięsa. Albo niepohamowana niczemu nie sluzaca konsumpcja, swiadome i planowe ograniczanie czasu dzialania produktow. Łatwo kupic samochod na baterie i mowic "jestem taki ekologiczny!" I zmienic go za 4 lata na nowszy, jeszcze bardziej ekologiczny. Swojego brudnego diesla mam juz 18 rok. W tym czasie znajomi maja juz 5 albo 6 auto, coraz bardziej ekologiczne. Swietuja to grilowana karkóweczka i nowym iphonem co rok.

        • 21 2

        • (13)

          To prawda, ale to nie jest wcale sprzeczne z tym co napisałem.
          Jestem wege od 20 lat, więc swoją cegiełkę dołożyłem.
          Jedzenie mięsa należy ograniczyć odpowiednią polityką podatkową bo jest nieetyczne i szkodliwe.

          • 2 22

          • A co ty dołożyłeś tym wege?! (8)

            Twoje wege to wielohektarowe monouprawy, wycinane lasy i puszcze pod kolejne uprawy dla wegan.

            • 18 5

            • Nie znam sie ale sie wypowiem. Poczytaj najpierw a potem sie madrz. (2)

              • 1 13

              • Przecież weganizm to teraz noworeligia, bo opartqa jest na dogmatach a nie faktach (1)

                • 17 2

              • religia w której guru jest owsiak

                • 9 1

            • (4)

              Nie masz zielonego pojęcia o czy piszesz. Monouprawy, wycinanie lasów to wszystko pod pastwiska i uprawę soi, ale nie, nie na tofu dla wegan tylko na paszę dla twojej szynki, schabowych i steków. Ile kg soi jest potrzebnych żeby zapewnić 100 g białka człowiekowi ze steka?

              • 1 14

              • Poczytaj sobie o przyswajaniu białka zwierzęcego i roślinnego (1)

                • 9 1

              • To sobie jedz trawę, ale od innych się odczep

                bo pewnie jesteś z tych co latali z błyskawicami na mordach i krzyczeli "moje ciało, moja sprawa", więc ja Ci mówię "mój talerz mój wybór"

                • 11 1

              • Co za różnica czy paszę żre szynka czy weganin (1)

                pasza ta sama. Przecież wiadomo, że natura stworzyła zwierzęta roślinożerne by były częścią łańcucha pokarmowego i by zjadali je mięsożercy.

                • 12 1

              • Wszyscy tam w Konfederacja jesteście tacy mało inteligentni, żeby nie zrozumieć, że do powstania 1kg szyneczki potrzebujesz najpierw 100kg paszy?

                • 2 9

          • A mi się wydaje, że ograniczenie liczebności takich osobników jak Ty będzie bardziej zbawienne dla planety niż propagowanie (3)

            Wegetotalitaryzmu

            • 8 3

            • (2)

              To jest już mowa nienawiści. Takie opinie powinny być kasowane.

              • 2 7

              • Ojej, tak mi wszystko jedno

                • 5 1

              • Kasowani to powinni być tacy pseudoekolodzy jak Ty

                • 4 2

  • Pojdzmy dalej, a czemu nie. Niech unia droga ustawy wprowadzi wylacznie statki elektryczne od 2035 roku (3)

    Jak szalec to szalec. Na oceanie pobuduje sie pływajace ładowarki.

    • 45 2

    • część dużych statków ma silnik główny elektryczny a obok agregat

      • 3 7

    • Nie trzeba by nawet połowy tych statków gdybyśmy

      w "trosce o klimat" nie wypchnęli niemal całej produkcji do Azji.
      Wolność gospodarcza też powinna mieć swoje granice, nie powinniśmy pozwalać burżuazji inwestować w krajach uznanych przez nas za np. totalitarne czy też kupować produktów/surowców od takich krajów. Jednak pieniądz i polityka rządzi - niestety ludzie już nie, zwykłych ludzi o nic się dziś nie pyta, mamy sobie gęby napchać ideolo i chrząszczami.

      • 5 0

    • Również Tiry. Albo Tiry na tory i pociągi elektryczne

      • 0 1

  • drogi dziennikarzu dopytaj jak poszło z dyrektywą IMO która miała być wdrożona do 2020r.... (2)

    a tak przy okazji w ramach walki z SOx i NOx co jest wlewane z instalacji oczyszczających spaliny prosto do morza ;)

    Walcząc z jednym problemem tworzymy problem w innym miejscu. Ale przynajmniej ktoś na scrubberach się dorobi ;)

    Cudów nie będzie dopóki będziemy wszystko wozić z Chin zamiast konsumować mniej i co potrzebaprodukować u nas na miejscu.

    • 28 0

    • Jednym z efektow ubocznych CV2019 i wojny UKR/RUS jest ograniczenie bezsensownej konsumpcji. Ludzie przycisnieci

      najpierw brakami w dostawach a potem jeszcze drozyzna zauwazyli, ze da sie zyc bez chinskich latarek, trzymaczy patelni ktorych koniecznie potrzebujesz w domu , pojemników na zuzyte gumki recepturki czy jednorazowych kaloszy we wzorki ze star treka.

      • 12 0

    • Szkopy

      Niech was wszystkich jasna cholera weźmie!!!!

      • 4 0

  • W szalonej walce niby o czysty klimat (3)

    Zakażą nam oddychać

    • 35 6

    • "czysty klimat" - ty nawet nie rozumiesz słów, których używasz

      • 2 14

    • Nam TAK, ale Chiny, Indie, USA beda dalej truly. To chodzi o wyniszczenie starego kontynentu a nie ekologie (1)

      • 12 0

      • Ich samochody i fabryki nie emitują spalin :)

        • 2 0

  • po co nam statki jeżeli wszystko możemy wozić rowerami?

    • 20 3

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    No i kto za to płaci? Pan płaci, pani płaci, społeczeństwo. UE jak zwykle w socjalizmie bohatersko walczy z problemami, które sama stwarza a Europa z oazy dobrobytu staje sie oaza biedy i zacofania. No ale wszystkie imperia się kiedyś kończą, śmieszne jest tylko to, że Europa kończy się na własne życzenie

    • 56 18

    • (9)

      A kto płaci za choroby dróg oddechowych, układu krwionośnego, koszmarny wpływ jaki ma zanieczyszczenie na rozwój płodu? A to tylko bezpośrednie skutki zanieczyszczenia. Co z kosztami związanymi ze zmianami klimatycznymi? Niszczenie płodów rolnych, susze, nagłe ulewne deszcze tam gdzie wcześniej one nie występowały, można wymieniać długo.

      • 10 18

      • Problemem coraz większym będzie koszt ubezpieczenia upraw przez rolników. Dane pokazuje, że bardzo nasila się występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych (ulewy, usze, wichury itd.) które rujnują uprawy. Coraz trudniej i drożej ubezpieczyć uprawy. Może być tak, że aby rolnictwo dalej się opłacało takie ubezpieczenia będzie musiał gwarantować skarb państwa, więc będziemy płacić za to wszyscy, albo inflacja cen żywności z ostatniego roku to będzie dla nas za kilka lat wspomnienie "starych dobrych czasów"

        • 7 4

      • (6)

        Nooo i te wszystkie ekstremalne zjawiska pogodowe mina jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki bo końcowy klient zapłaci 10 razy więcej za towar lub energię. Bo przecież teren UE bo nawet nie całej Europy geograficznie jest zaklęta wyspą ze swoim zamkniętym ekosystemem

        • 16 7

        • nie róbmy nic? (5)

          Siedźmy i trujmy się, bo sąsiad też pali oponami...

          • 4 12

          • Ostanio wpadł mi artykuł z gazety popularnonaukowej z roku 1996 (2)

            Tam było napisane, że Holandia będzie pod wodą do roku 2020. Wnioski wyciągnij sam

            • 16 4

            • A tymczasem zamiast malec Holandia dosypala sobie troche ladu i jest wieksza :)

              • 6 1

            • I byłaby pod wodą, gdyby nie powiększyli wałów przeciwpowodziowych...

              • 1 0

          • (1)

            Nie popadajmy że skrajności w skrajność, sąsiada który pali oponami trzeba tępić i karać, oczywista zgoda, ale też trzeba miec swój rozum i podchodzić krytycznie do tego co się wokół dzieje bo dużo cwaniaków robi gigantyczna kasę na eko a nam się opowiada bajki

            • 11 2

            • a czy przypadkiem odejście od gazu i ropy to nie strzelenie w r** Putinowi? "make Russia weak again" czy jak to szło ?

              • 0 0

      • rozumiem, że jak jakiś wulkan wybuchnie i przez to wyemituje od groma gazów, to będę mógł się swobodnie przykuć do niego i go zbojkotować za śmiała próbę trucia ziemi ?

        • 0 1

  • Totalna bzdura.

    Wyciętych filtrów w ropniakakach na terenie UE nie są w stanie kontrolować, a biorą się za statki. Błazenada...

    • 16 1

  • Ciekawy jestem co marksiści z UE jutro wymyślą?

    • 25 2

  • sama organizacja terrorystyczna z USA zwana pentagonem, produkuje tyle szkodliwych spalin co szwecja

    • 7 5

  • Za to kocham i popieram Unię, że walczy o planetę

    Xo rozporządzenie to mądrzejsze.

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane