• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Paliwo bardzo drogie. Małe stacje zarabiają na hot dogach

Robert Kiewlicz
16 kwietnia 2022, godz. 10:00 
Opinie (155)
Najnowszy artykuł na ten temat Drogie paliwo - o co tu chodzi?
Według danych  Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach niż sprzedaż paliwa - są to głównie sklepy, gastronomia i usługi dodatkowe. 

Według danych  Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach niż sprzedaż paliwa - są to głównie sklepy, gastronomia i usługi dodatkowe.

Po I kwartale 2022 r. marże stacji benzynowych spadły w przypadku ON nawet do zera; odczuwają to najbardziej mniejsze podmioty. Mniej stacje sieciowe - poinformował PAP, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Według danych organizacji, i tak już niskie marże sprzedawców paliw, spadły w I kwartale tego roku w porównaniu z rokiem ubiegłym: w przypadku oleju napędowego o 94,2 proc., z 0,07 zł do 0,00 zł za litr, a w przypadku benzyny EU 95 z 0,14 do 0,07 zł za litr, czyli o 51 proc. Wzrosła jedynie marża dotycząca autogazu z 0,24 do 0,57 zł za litr, czyli o 136,8 proc.



Lotos i Orlen: Nie wykorzystujemy sytuacji do osiągnięcia dodatkowych zysków



Co decyduje o wyborze stacji paliw?

Jak wynika z analiz POPiHN w 2022 r. przekroczono wszystkie granice psychologiczne cen detalicznych paliw silnikowych. Głównym czynnikiem tego wzrostu była wojna w Ukrainie i związany z nią niespotykany popyt na paliwa w kraju. Nie podążają za tym jednak marże stacji benzynowych.

Marże na stacjach na rekordowo niskich poziomach



- Działania wojenne oraz prace nad sankcjami na Rosję w obszarach produkcji ropy dodają do normalnej ceny ropy i gotowych paliw rentę wojenną, która generuje wzrosty notowań, a to przekłada się na ceny zaopatrzeniowe u producentów paliw. Z kolei ich ceny rosną z tego powodu dużo szybciej niż możliwe do zrealizowania podwyżki cen w detalu. Tym sposobem marże są na niskich poziomach, a operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach - tłumaczy dyrektor ds. analiz rynku paliw w POPiHN Krzysztof Romaniuk.
  • Szacunkowa ilość stacji paliw w Polsce w latach 2014-2021.
  • Orientacyjna struktura rynku stacji paliw w Polsce na koniec grudnia 2021 roku.

Na stacjach paliw większe zyski z gastronomii i usług



- Marża paliwowa jest jednym z głównych czynników decydujących i mających wpływ na rentowność sprzedaży detalicznej stacji paliw. W ciągu ostatnich kilku miesięcy obserwujemy niestety brak stabilności tego parametru na rynku. W celu ograniczenia ryzyka związanego z wysokością marży, spółka Lotos Paliwa dostosowuje swoją politykę cenową oraz odpowiednio zarządza stanem magazynowym paliw, który pełni istotną rolę w sytuacji dynamicznych i skokowych zmian cen zakupu produktów - tłumaczy biuro prasowe Grupy Lotos. - Równocześnie spółka dynamicznie rozwija pozostałe segmenty przychodów. W ostatnich latach znacząco rozwinięto sprzedaż pozapaliwową, w tym sprzedaż gastronomii oraz produktów FMCG. Dzięki rozwojowi pozostałych kategorii sprzedażowych, spółka może ograniczyć ryzyko utraty rentowności biznesu detalicznego.

Ceny paliwa i energii. Rządowe obniżki będą kosztowały ponad 1,5 mld zł



  • Wysokość podatków w cenie detalicznej.
  • Struktura cen detalicznych po trzech miesiącach 2022 r.

Obniżki akcyzy i VAT. Na stacjach wciąż drogo



Od 1 lutego 2022 r. weszły w życie obniżki podatku VAT na paliwa. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje obniżenie do 0 proc. stawek podatku VAT m.in. na żywność i gaz oraz do 8 proc. - na paliwa. Obniżka stawek podatku jest czasowa i będzie obowiązywała w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 lipca 2022 r. Wcześniej, bo 1 stycznia 2022 r., uległy zmianie stawki akcyzy na paliwa.

Niezależność energetyczna. OZE, wodór i energia jądrowa zastąpią ropę i gaz



- Paliwa są obecnie najtańsze od początku marca, ale znacznie droższe niż przed atakiem Rosji na Ukrainę 24 lutego. Średnie ceny benzyny Pb95 i diesla w Polsce kształtowały się wówczas na poziomach 5,57 zł/l oraz 5,62 zł/l. - wynika z prognozy analityków BM Reflex. - Biorąc po uwagę wzrost cen hurtowych benzyny i diesla w skali tygodnia o około 8 gr./l netto oraz niski poziom marż detalicznych, dalsze spadki cen paliw na stacjach stoją pod znakiem zapytania. Niewykluczone, że druga połowa kwietnia przyniesie nam podwyżki cen benzyn i diesla rzędu 10-15 gr./l. Powrót cen paliw do trwałych wzrostów w krótkim okresie wydaje się jednak mniej prawdopodobny.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (155)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...