• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowa instytucja chce kupić terminal zbożowy w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
29 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR. Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR.

Państwowy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Które? Na razie nie ujawnia. Po co? Aby poprawić warunki eksportu polskiego zboża.



Ostatnio na profilu w mediach społecznościowych Portu Gdynia pojawiła się informacja, że "Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża". Skąd ten pomysł? Po szczegóły udaliśmy się do centrali KOWR.

- Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu, które stanowi jeden z filarów gospodarczych kraju. Państwo w celu realizacji strategicznych założeń rozwojowych powinno dysponować niezależnym od operatorów ogólnodostępnym terminalem przeładunkowym - poinformował nas Mariusz Rytel z biura prasowego KOWR.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa to instytucja państwowa, która powstała w 2017 r. Do zadań KOWR należy gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (sprzedaż i dzierżawa), nieodpłatne przekazywanie gruntów i bezzwrotna pomoc finansowa, nadzór nad spółkami o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, wydawanie decyzji dotyczących zgody na prywatny obrót ziemią, promocja polskich produktów rolno-spożywczych w kraju i za granicą, opracowywanie oraz upowszechnianie informacji związanych z realizacją mechanizmów aktywnej polityki rolnej na rynkach produktów rolnych i żywnościowych.

Obecnie przeładunkiem produktów rolnych w Porcie Gdynia zajmują się operatorzy prywatni - polska firma OT Port Gdynia, holenderska HES Gdynia Bulk Terminal, Bałtycki Terminal Zbożowy należący do dwóch firm: holenderskiej i amerykańskiej oraz polska spółka Speed.


- W Porcie Gdynia funkcjonują terminale zbożowe, które mają doskonałe warunki do świadczenia usług realizowanych w standardach HACCP and GMP+B3 w odniesieniu do jakości i bezpieczeństwa obrotu ładunków. Dysponują one powierzchnią magazynową o pojemności co najmniej  71 tys. ton,  w skład której wchodzą magazyny płaskie, silosy oraz elewatory zbożowe. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego, które usprawni transport z i do portów morskich. Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze trzy kwartały 2020 r. wyniosła 76,5 proc. - poinformował ostatnio Port Gdynia na swoim profilu.

Komisja zbada przyczyny pożaru magazynu w porcie w Gdyni



Czy KOWR zamierza wykupić któregoś z operatorów, czy prowadzić konkurencyjną działalność w oparciu o nowy podmiot? Nie wiadomo.

- Spodziewamy się, że do końca bieżącego roku zostanie sfinalizowana transakcja zakupu dwóch terminali zbożowych w Gdyni i Świnoujściu. Do czasu zakończenia procesu nabycia, tj. do momentu tzw. zamknięcia transakcji, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest zobligowany do zachowania poufności szczegółów transakcji - odpowiedział Mariusz Rytel.

Miejsca

Opinie (40)

  • Jak to po co? (1)

    po kolejne stołki dla swoich kolesi

    • 70 9

    • 20 tysiączków miesięcznie każdy przytuliłby .....chyba?

      jest ok

      • 6 0

  • (1)

    Komuna wraca , wałach z Żoliborza jest szczęśliwy

    • 60 12

    • Jo

      Lepiej sprzedac wszystko jak za pO...

      • 1 4

  • "Krajowy Ośrodek..." wcale nie musi oznaczać że to firma państwowa (3)

    jak z mennicą narodową...

    • 18 22

    • to była

      AWRSP

      • 3 0

    • i

      nie myl mennic

      • 4 0

    • piszę jak byk

      Że 100% udziałów ma Skarb Panstwa

      • 1 0

  • jasne

    a po co chcą kupic?
    aby zaraz doprowadzić do bankructwa i sprzedać inwestorowi za grube pieniazki ???

    • 35 9

  • (4)

    Jeżeli ma to działać i być rentowne to na boga nie może być państwowe...

    • 51 10

    • "działać i być rentowne"

      dla kogo rentowne?

      • 2 2

    • tak nam ciągle to powtarzacie od 30 lat (2)

      telekomunikacja i wodociągi sprzedane francuskiemu państwu, komunikacja miejska niemieckiemu państwu, ale jest dobrze, bo nie jest państwowe

      • 3 3

      • Tak właśnie tak

        • 2 1

      • Nie - jest dobrze, bo jest rentowne

        • 0 2

  • Juz nie ma gdzie misiewiczy upychać?

    • 40 8

  • (2)

    "powierzchnią magazynową o pojemności co najmniej 71 tys. ton"
    Co to za bełkot?? Powierzchnia jest w metrach kwadratowych, pojemność w metrach sześciennych, a tony to waga, są to 3 różne jednostki.

    • 34 5

    • Pojemność

      W magazynach zbożowych podaje się w tonach (przeliczenie na pszenicę) bo zboże ma wartość usypową. Czyli nie zapełnia całej objętości magazynu. Więc jak nie wiesz to nie pisz.

      • 12 2

    • powierzchnię podaje się w L3

      • 0 0

  • Autonomia (3)

    Handel zbożem jest zmonopolizowany przez rodzinę Cargill i Dreyfuss, potem są inni. Oni nie zapewniaja nam korzyści z tego handlu. Więc, jak ktoś tego nie rozumie niech nie narzeka na PiS bo to nudne. Nie tylko Izraelici mają prawa do korzyści.

    • 19 24

    • Cargill i LD w PL to mali gracze

      • 0 0

    • Hehehe,jasne, misiewicz znowu jakis utopi kase....

      Ale za 3 miechy będzie następny,jeśli Ty tego nie rozumiesz to nie narzekaj na Tuska bo to nudne

      • 2 2

    • Glencore przede wszystkim

      • 4 0

  • nie wiadomo o co chodzi

    więc wiadomo o co chodzi. Ale czy na pewno za moje podatki? Będą stołki dla znajomych kiepskie zarządzanie, wsparcie publiczne, upadłość i w konsekwencji prywatyzacja znajomym królika. Przerabialiśmy to wielokrotnie. Gdyby choć raz zamiast pociotka albo partyjnego lizusa dali fachowca.

    • 31 6

  • Chcieć to może, tylko czy ktoś chce sprzedać?

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane