• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowa instytucja chce kupić terminal zbożowy w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
29 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR. Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR.

Państwowy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Które? Na razie nie ujawnia. Po co? Aby poprawić warunki eksportu polskiego zboża.



Ostatnio na profilu w mediach społecznościowych Portu Gdynia pojawiła się informacja, że "Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża". Skąd ten pomysł? Po szczegóły udaliśmy się do centrali KOWR.

- Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu, które stanowi jeden z filarów gospodarczych kraju. Państwo w celu realizacji strategicznych założeń rozwojowych powinno dysponować niezależnym od operatorów ogólnodostępnym terminalem przeładunkowym - poinformował nas Mariusz Rytel z biura prasowego KOWR.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa to instytucja państwowa, która powstała w 2017 r. Do zadań KOWR należy gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (sprzedaż i dzierżawa), nieodpłatne przekazywanie gruntów i bezzwrotna pomoc finansowa, nadzór nad spółkami o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, wydawanie decyzji dotyczących zgody na prywatny obrót ziemią, promocja polskich produktów rolno-spożywczych w kraju i za granicą, opracowywanie oraz upowszechnianie informacji związanych z realizacją mechanizmów aktywnej polityki rolnej na rynkach produktów rolnych i żywnościowych.

Obecnie przeładunkiem produktów rolnych w Porcie Gdynia zajmują się operatorzy prywatni - polska firma OT Port Gdynia, holenderska HES Gdynia Bulk Terminal, Bałtycki Terminal Zbożowy należący do dwóch firm: holenderskiej i amerykańskiej oraz polska spółka Speed.


- W Porcie Gdynia funkcjonują terminale zbożowe, które mają doskonałe warunki do świadczenia usług realizowanych w standardach HACCP and GMP+B3 w odniesieniu do jakości i bezpieczeństwa obrotu ładunków. Dysponują one powierzchnią magazynową o pojemności co najmniej  71 tys. ton,  w skład której wchodzą magazyny płaskie, silosy oraz elewatory zbożowe. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego, które usprawni transport z i do portów morskich. Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze trzy kwartały 2020 r. wyniosła 76,5 proc. - poinformował ostatnio Port Gdynia na swoim profilu.

Komisja zbada przyczyny pożaru magazynu w porcie w Gdyni



Czy KOWR zamierza wykupić któregoś z operatorów, czy prowadzić konkurencyjną działalność w oparciu o nowy podmiot? Nie wiadomo.

- Spodziewamy się, że do końca bieżącego roku zostanie sfinalizowana transakcja zakupu dwóch terminali zbożowych w Gdyni i Świnoujściu. Do czasu zakończenia procesu nabycia, tj. do momentu tzw. zamknięcia transakcji, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest zobligowany do zachowania poufności szczegółów transakcji - odpowiedział Mariusz Rytel.

Miejsca

Opinie (40)

  • Sasin

    Sasin to załatwi razem z Horałą i będzie git

    • 0 0

  • (4)

    Jeżeli ma to działać i być rentowne to na boga nie może być państwowe...

    • 51 10

    • tak nam ciągle to powtarzacie od 30 lat (2)

      telekomunikacja i wodociągi sprzedane francuskiemu państwu, komunikacja miejska niemieckiemu państwu, ale jest dobrze, bo nie jest państwowe

      • 3 3

      • Nie - jest dobrze, bo jest rentowne

        • 0 2

      • Tak właśnie tak

        • 2 1

    • "działać i być rentowne"

      dla kogo rentowne?

      • 2 2

  • (1)

    Komuna wraca , wałach z Żoliborza jest szczęśliwy

    • 60 12

    • Jo

      Lepiej sprzedac wszystko jak za pO...

      • 1 4

  • oczywiście (1)

    że takie rzeczy powinny zostać w polskich rękach, jest budowana trasa via Carpatia, czyli szlak północ - południe i głupotą by było sprzedawanie tego w obce ręce, to państwo polskie ma zarabiać na swoim położeniu geograficznym a nie jakieś obce biznesy

    • 7 5

    • Na via Carpati to zarobią

      litwini, lotysze, Estonczycy, Finowie ale nie Polacy. mogliśmy z bialorusinami interesy robić. to nie. a port w Klajpedzie kasę trzepie na interesach z Białorusią. DLA Polski via Carpati jest bez sensowna damy tylko Litwie dobra drogę by Słowacy czy Węgrzy przez Klajpede towary wysyłali a nie przez Polskie porty w Gdyni i Gdańsku. sami sobie strzelamy w kolano.

      • 1 0

  • "Krajowy Ośrodek..." wcale nie musi oznaczać że to firma państwowa (3)

    jak z mennicą narodową...

    • 18 22

    • piszę jak byk

      Że 100% udziałów ma Skarb Panstwa

      • 1 0

    • i

      nie myl mennic

      • 4 0

    • to była

      AWRSP

      • 3 0

  • Autonomia (3)

    Handel zbożem jest zmonopolizowany przez rodzinę Cargill i Dreyfuss, potem są inni. Oni nie zapewniaja nam korzyści z tego handlu. Więc, jak ktoś tego nie rozumie niech nie narzeka na PiS bo to nudne. Nie tylko Izraelici mają prawa do korzyści.

    • 19 24

    • Glencore przede wszystkim

      • 4 0

    • Hehehe,jasne, misiewicz znowu jakis utopi kase....

      Ale za 3 miechy będzie następny,jeśli Ty tego nie rozumiesz to nie narzekaj na Tuska bo to nudne

      • 2 2

    • Cargill i LD w PL to mali gracze

      • 0 0

  • Mój Tata tam pracował ,z pracy wykształcił 4 dzieci wszyscy wyższe wykształcenie.Praca to nie tylko zysk dla pracodawcy ale rozwój pracownika i ich dzieci.

    • 6 0

  • Nie dopuścić do sprzedaży, bo amatorzy z państwowej spółki rozwala terminal zbożowy a najpierw wydoją pieniadze.

    • 6 3

  • Epidemia szaleje

    demonstracje na ulicach itp. Na prawdę nie ma na co kasy wydawać?

    • 4 2

  • Centralizacja komuna wraca

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane