• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowa instytucja chce kupić terminal zbożowy w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
29 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR. Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu - uważają władze KOWR.

Państwowy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Które? Na razie nie ujawnia. Po co? Aby poprawić warunki eksportu polskiego zboża.



Ostatnio na profilu w mediach społecznościowych Portu Gdynia pojawiła się informacja, że "Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża". Skąd ten pomysł? Po szczegóły udaliśmy się do centrali KOWR.

- Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu, które stanowi jeden z filarów gospodarczych kraju. Państwo w celu realizacji strategicznych założeń rozwojowych powinno dysponować niezależnym od operatorów ogólnodostępnym terminalem przeładunkowym - poinformował nas Mariusz Rytel z biura prasowego KOWR.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa to instytucja państwowa, która powstała w 2017 r. Do zadań KOWR należy gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (sprzedaż i dzierżawa), nieodpłatne przekazywanie gruntów i bezzwrotna pomoc finansowa, nadzór nad spółkami o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, wydawanie decyzji dotyczących zgody na prywatny obrót ziemią, promocja polskich produktów rolno-spożywczych w kraju i za granicą, opracowywanie oraz upowszechnianie informacji związanych z realizacją mechanizmów aktywnej polityki rolnej na rynkach produktów rolnych i żywnościowych.

Obecnie przeładunkiem produktów rolnych w Porcie Gdynia zajmują się operatorzy prywatni - polska firma OT Port Gdynia, holenderska HES Gdynia Bulk Terminal, Bałtycki Terminal Zbożowy należący do dwóch firm: holenderskiej i amerykańskiej oraz polska spółka Speed.


- W Porcie Gdynia funkcjonują terminale zbożowe, które mają doskonałe warunki do świadczenia usług realizowanych w standardach HACCP and GMP+B3 w odniesieniu do jakości i bezpieczeństwa obrotu ładunków. Dysponują one powierzchnią magazynową o pojemności co najmniej  71 tys. ton,  w skład której wchodzą magazyny płaskie, silosy oraz elewatory zbożowe. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego, które usprawni transport z i do portów morskich. Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze trzy kwartały 2020 r. wyniosła 76,5 proc. - poinformował ostatnio Port Gdynia na swoim profilu.

Komisja zbada przyczyny pożaru magazynu w porcie w Gdyni



Czy KOWR zamierza wykupić któregoś z operatorów, czy prowadzić konkurencyjną działalność w oparciu o nowy podmiot? Nie wiadomo.

- Spodziewamy się, że do końca bieżącego roku zostanie sfinalizowana transakcja zakupu dwóch terminali zbożowych w Gdyni i Świnoujściu. Do czasu zakończenia procesu nabycia, tj. do momentu tzw. zamknięcia transakcji, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jest zobligowany do zachowania poufności szczegółów transakcji - odpowiedział Mariusz Rytel.

Miejsca

Opinie (40)

  • A kiedy państwowa spółka zakupi terminale do przeładunku chińskiego węgla?

    • 7 0

  • Najgorsze co może być (1)

    jak państwo zaczyna zajmować się biznesem zamiast tworzyć warunki dla niego

    • 13 3

    • a jaki interes tworzyć komuś warunki

      kto i tak cię orżnie na podatkach a majątek wyprowadzi?

      • 1 3

  • po 1 kasa, po 2 kasa a po 3 długo to nie pociągnie

    PRL jak nic

    • 8 2

  • To już po tym teminalu

    • 8 2

  • Super czyli bankrut za 1- 2 lata???? Prezesi odprawy a pracownicy na bruk. brawo piSS

    Ile jest państwowych firm które przynoszą większy zysk za czasów "dobrej zmiany" niż za czasów Merkelowej okupacji??? Większy zysk ZERO; taki sam zysk ZERO; malutki zysk aby starczało prezesom PARĘ; przynoszą regularne straty więc do których utrzymania dopłacają wszyscy inni ciężko pracujący w Polsce - mnóstwo !!!!

    • 9 4

  • No to po terminalu....

    Ale.kolesie będą zadowolone....

    • 7 3

  • Kacza myśl

    Następuje nacjonalizacja Polski. Komuna wraca.

    • 8 4

  • Zniszczą kolejną instytucję aby koleś miał zatrudnienie

    • 8 4

  • Centralizacja komuna wraca

    • 5 4

  • oczywiście (1)

    że takie rzeczy powinny zostać w polskich rękach, jest budowana trasa via Carpatia, czyli szlak północ - południe i głupotą by było sprzedawanie tego w obce ręce, to państwo polskie ma zarabiać na swoim położeniu geograficznym a nie jakieś obce biznesy

    • 7 5

    • Na via Carpati to zarobią

      litwini, lotysze, Estonczycy, Finowie ale nie Polacy. mogliśmy z bialorusinami interesy robić. to nie. a port w Klajpedzie kasę trzepie na interesach z Białorusią. DLA Polski via Carpati jest bez sensowna damy tylko Litwie dobra drogę by Słowacy czy Węgrzy przez Klajpede towary wysyłali a nie przez Polskie porty w Gdyni i Gdańsku. sami sobie strzelamy w kolano.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane