• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowe spółki rezygnują z Polsatu i TVN-u. Stawiają na TVP

Robert Kiewlicz
3 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych na rzecz telewizji publicznej. Na zdjęciu poranny program gdańskiego oddziału TVP. Spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych na rzecz telewizji publicznej. Na zdjęciu poranny program gdańskiego oddziału TVP.

Największe spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych. Już w 2016 roku Energa oraz Lotos znacznie ograniczyły wydatki lub całkowicie zrezygnowały z reklamy w takich stacjach jak TVN i Polsat. Nie oznacza to jednak, że reklamy tych koncernów zniknęły całkowicie z telewizji. Przeniosły się jedynie z TVN Turbo czy Polsat Sport do TVP Kultura czy TVP Seriale.


Z jakich powodów najczęściej oglądasz telewizję?


Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, firmy zajmującej się, m.in badaniami oglądalności telewizji, Grupa Energa w 2016 roku nie wydała ani złotówki na reklamy w Polsacie i TVN-ie. Choć jeszcze rok wcześniej wydatki na reklamę w tych dwóch stacjach wyniosły koncern odpowiednio ponad 2 mln zł i ok 1 mln zł. Energa reklamowała się jednak w telewizji publicznej. W stacjach TVP i TVP2 wydała po prawie 2 mln zł.

Więcej: Ulubione gazety klientów stacji Lotosu

Grupa Lotos w 2016 roku w TVN nie wydała nic, podczas gdy jeszcze w 2015 roku przeznaczyła na reklamy w tej stacji 2,2 mln zł. Natomiast w Polsacie wydała prawie 50 proc. mniej niż rok wcześniej - ok. 3,4 mln zł. W 2015 kwota ta wyniosła 6,7 mln zł. Najwięcej Lotos wydał w TVP i TVP 2 - odpowiednio ok 5 i ok. 2 mln zł. Spore kwoty trafiły też do kanałów: TVP Seriale, TVP Rozrywka i TVP Historia.

Dlaczego spółki zdecydowały się na reklamę głównie w telewizji publicznej i w jaki sposób dobierają kanały telewizyjne, w których się reklamują? Ani Energa, ani Lotos nie ustosunkowały się do zadanych im przez portal Trojmiasto.pl pytań.

Natomiast w rozmowie z portalem WirtualneMedia przedstawiciel Grupy Lotos stwierdził, że spółka dobierała kanały telewizyjne na bazie dopasowania stacji do odpowiedniej grupy docelowej oraz wynegocjowanych warunków emisji reklam. Ograniczenie wydatków reklamowych w TVN-ie wynika z tego, że stacja ta nie transmituje wydarzeń sportowych i nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany.

  • Udziały telewizji publicznej w latach 2005 - 2016.
  • Podział rynku telewizyjnego w IV kwartale 2016 roku.
  • Udziały programów koncesjonowanych w IV kw. 2016 r.


W przeszłości, np. kampanie reklamowe paliw Dynamic z Lotosu pojawiały się w TVP, TVP Info, Polsat i TVN a koncern był partnerem programów motoryzacyjnych Automaniak i Raport Turbo na TVN Turbo a także Traffic w TVN24. Oprócz tego reklama prasowa pojawiała się w takich tytułach prasowych jak Rzeczypospolita, Polityka, Newsweek, a także Playboy i Focus oraz w magazynach motoryzacyjnych - Auto Świat, Motor, Auto Motor.

Reklamę dotyczącą programu 10 + zobaczyć można było w ogólnopolskich stacjach: TVP, Polsat, TVN, TV4, TVN7, w stacjach informacyjnych i biznesowych: TVN24, TVP Info, Polsat News, CNBC Biznes, TV Biznes, a także w stacjach tematycznych m.in.: Canal+, Discovery Channel, Discovery World, Discovery Science, National Geographic, BBC Knowledge, Canal+ Sport, Polsat Sport, TVN Turbo, History.

Czytaj też: Radwańska ambasadorką Grupy Lotos

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w IV kwartale 2016 roku do sektora publicznego łącznie (TVP1, TVP2, TV Polonia, TVP Info, TVP Regionalna, TVP Rozrywka, TVP Kultura, TVP Seriale, TVP Sport, TVP HD, TVP Historia , TVP ABC ) należało 28,8 proc. rynku (przed rokiem 31,9 proc rynku). Programy publiczne ogółem straciły więcej niż w poprzednim kwartale bo ponad 3 punkty procentowe. Jak wynika z zestawienia udziałów w przypadku zdecydowanej większości programów odnotowano spadki. Największy dotknął TVP1 - 1,9. Najwięcej zyskał natomiast program adresowany do dzieci - TVP ABC.

Spośród programów koncesjonowanych wzrosty osiągały przede wszystkim programy obecne na multipleksach, choć nie wszystkie. Natomiast wśród programów spoza oferty naziemnej telewizji kablowej dużym przyrostem udziału zakończył się ostatni kwartał roku dla programu TVN 24.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (237) 5 zablokowanych

  • Czas na klientów (1)

    Przyjdą inne firmy do niereżimowych stacji. Z lepszą ofertą niz np Energa bo ta dołuje i będzie raczej podwyższać ceny.A 30 proc. elektoratu oglądające gadzinówkę to za mało na ekonomiczny sukces i reklamodawców i kurski (tfu)tv.

    • 10 8

    • sprawa wyglada tak, że jak sie skończy kasa z pińcet plus,

      to suweren będzie na lampach wieszał swoich zbawicieli.

      • 7 2

  • TVP

    Ja czeka aż Posłowie i Posłanki z PIS nie będą się wypowiedzi dla innych stacji niż TVP oraz Trwam idziemy w tym kierunku wielkimi krokami

    • 9 5

  • ciekawe

    zobaczymy kiedy zaczną sie procesy za szkodliwe działania w spółkach . kto się reklamuje w upadających mediach ? zdelegalizować PIS jak kiedyś PZPR

    • 13 8

  • to juz nie jest RP to wyznaniowe panstwo pisiorskie (1)

    chyba nikogo nie dziwi ze kasa zostaje u "swoich" , ja totalnie bojkotuje wszystko co zwiazane z tym wyznaniowym panstwem pisiorskim , lotos, orlen, pzu pkobp i tak dalej nie mowiac o tvpis , nie ogladam , nie wydaje pln , kazdy ma wybor gdzie ma konto , u kogo sie ubezpiecza , gdzie kupuje paliwo i co oglada , zycie bez tego pisiorskiego bagna polecam wszystkim

    • 15 15

    • piszesz z lemingradu?

      wez tabletke...

      • 2 9

  • Zdrowi na umysle Polacy juz dawno zrezygnowali z TVP

    • 22 17

  • "Mało, mało chcecie nas...

    ...żądza spali was"

    • 3 2

  • widzę lemingoza panuje (3)

    ciężko uwierzyć że ludzie oglądają tvn24 i podobne bzdety, wierzą w to co wciskają, ludzie łykają to jak pelikan ryby, ( nie oglądam tv) przecież z daleka widać że interesy Polski miały te obce nam media głęboko w d. Propaganda na zasadzie - dziel i rządź.

    • 21 37

    • to radzę właczyć tv

      i zobaczyć jaki kabaret teraz się dzieje w reżimówce. Widać zatrzymałeś się na etapie sprzed x lat, kiedy to tvn był oskarżany o podobne rzeczy. Porównaj to z obecną jedynką - gwarantuję, że zmieni ci się definicja manipulacji :)

      • 8 9

    • widzę PiSoza panuje

      ciężko uwierzyć że ludzie oglądają tvPiS i podobne bzdety, wierzą w to co wciskają, ludzie łykają to jak pelikan ryby, (oglądam tv) przecież z daleka widać że interesy Polaków mają te "bliskie" nam media głęboko w d. Propaganda na zasadzie - dziel i rządź.

      • 10 9

    • a co mają oglądać?

      TVPropaganda?

      • 7 4

  • brawo, świetnie :-)

    • 7 0

  • Reklama jest po to aby

    wzrosła sprzedaż.
    Moze pokaża badania na temat skutecznosci reklamy w reżimowej kurskiej TV

    • 6 10

  • "Rezygnują" bo im nakazano...

    Zwykła utajona tzw. "pomoc publiczna" dla upadającej firmy.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane