• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

Miał być gotowy do końca wakacji, nie ma go do dziś. Chodzi o tymczasowy parking buforowy w sąsiedztwie DCT. Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe niecierpliwią się i zapowiadają protest. Na razie przejazd kolumny samochodów ciężarowych przez centrum. Władze portu, miasta i DCT zapewniają o swoim zaangażowaniu, jednak dużo przy tym słów, a może za mało treści. A parkingu wciąż nie ma.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


Rok temu władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł i 92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom zaprotestowało Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wsparte przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Według przewoźników rozwiązaniem byłby parking buforowy w sąsiedztwie terminalu, gdzie kierowcy mogliby spokojnie poczekać, odpocząć i skorzystać z niezbędnej infrastruktury - i taki po serii rozmów obiecały im władze gdańskiego portu i miasto. Na początek - do końca tegorocznych wakacji - miał powstać parking tymczasowy, potem docelowy z całą niezbędną infrastrukturą. Niestety, prace utknęły.

Czytaj też: DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe zrzeszeni w Pomorskim Stowarzyszeniu Przewoźników Drogowych tracą cierpliwość i zapowiadają protest. Na razie w formie przejazdu kolumny samochodów ciężarowych przez centrum Gdańska.

- Będzie to ostrzeżenie środowiska transportowo-spedycyjnego skierowane do kierownictwa DCT Gdańsk, miasta Gdańska oraz Zarządu Morskiego Portu Gdańskiego, dotyczące stworzenia odpowiednich warunków obsługi pojazdów samochodowych na terenie DCT Gdańsk, oddania parkingu buforowego dla klientów Portu Gdańskiego, przede wszystkim DCT wraz z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom przyzwoite warunki socjalne i sanitarne oraz zapewnienia przez DCT Gdańsk koordynacji między parkingiem buforowym a systemem bramowym - napisali w komunikacie. Termin i trasa jeszcze nie została wyznaczona. Na razie stowarzyszenie zbiera deklaracje od członków stowarzyszenia chętnych do udziału w proteście.
Miasto przyznaje, że jest opóźnienie

Z ramienia miasta sprawą zajmuje się InvestGda (Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego). Jak nas poinformowano, w sierpniu udało się w końcu uzyskać w dzierżawę teren po dawnych zakładach Polleny. Powstaje tam plac dla ok. 100 tirów, jako tymczasowe miejsce postojowe do czasu powstania docelowego parkingu buforowego na terenie portu.

- Prace trwają i potrwają jeszcze do końca listopada. Natychmiast po ich zakończeniu będziemy się starali, aby był dostępny dla tirów. Zakres prac faktycznie jest bardzo duży. W listopadzie planujemy zorganizowanie wizytacji placu przez przedstawicieli PSPD zanim zostanie uruchomiony - poinformował nas Alan Aleksandrowicz, prezes InvestGda.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Jak widać prace przedłużają się. Według deklaracji, jakie padły w zeszłym roku parking tymczasowy powinien już funkcjonować, a docelowy powinien już być bliski ukończenia. Jak wówczas zapowiadano, budowa takiego parkingu z projektowaniem powinna trwać rok. Ten parking ma postać w pobliżu łącznicy ul. Sucharskiego i ul. Kontenerowej.

- Jeżeli chodzi o budowę parkingu docelowego na terenach oferowanych przez naszą Agencję, to prowadzimy negocjacje z firmą Budimex, która złożyła ofertę w postępowaniu na dzierżawę terenu oraz budowę i prowadzenie parkingu - mówi Alan Aleksandrowicz i dodaje - Jest to nasz wkład w funkcjonowanie portu w ramach naszych skromnych możliwości. Niemniej to nie GARG, ani miasto Gdańsk jest stroną w tej sprawie.  
Co na to z kolei gdański port?

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi obecnie rozmowy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego w celu pozyskania najbardziej optymalnych terenów pod budowę parkingu buforowego i stacji paliw dla samochodów ciężarowych, bowiem temat budowy w tej części portu takiego obiektu, tj. parkingu buforowego, w chwili obecnej ZMPG traktuje jako temat priorytetowy. Zakup dodatkowego terenu pod taki parking wymagać będzie od ZMPG uzyskania stosownych zgód korporacyjnych, gdyż parking buforowy z przeznaczeniem dla samochodów ciężarowych ciążących do prawobrzeżnej części portu, w tym do terminalu DCT, z racji natężenia ruchu tam obserwowanego będzie wymagał dość dużego obszaru - na co najmniej 500 samochodów ciężarowych. Nie wyklucza się jednak, że w toku trwających analiz koniecznym będzie wybudowanie parkingu na większą liczbę pojazdów - rzędu 1000 czy nawet 1500 samochodów ciężarowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi.
A z niej wynika, że według portu temat parkingu docelowego jest wciąż na etapie rozmów. Poza tym według ZMPG pilniejszy jest parking w lewobrzeżnej części portu.

- Na ten moment dużo szybszym rozwiązaniem, które niebawem wdrożone zostanie przez ZMPG, będzie budowa parkingu buforowego dla aut w lewobrzeżnej części portu, w okolicach Nabrzeża Wiślanego. Tu bowiem nie będzie konieczny aż tak duży parking. Pod jego budowę wykorzystane zostaną tereny znajdujące się w dyspozycji ZMPG, stąd proces w tym przypadku nie będzie wymagał dodatkowych zgód. Zarząd ZMPG bardzo poważnie podchodzi do tematu parkingu i miejsc postojowych dla pojazdów oczekujących na załadunek lub wyładunek w porcie - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. - Najlepszym tego przykładem jest choćby sytuacja z ub. tygodnia na ul. Marynarki Polskiej, gdzie kilkadziesiąt aut ciężarowych oczekiwało na rozładunek zboża z przeznaczeniem do terminalu spółki Gdańskie Młyny. Spółka nie jest dzierżawcą portu, niemniej jednak w celu zapewnienia sprawnego ruchu na ul. Marynarki Polskiej oraz w celu zapewnienia kierowcom miejsca do legalnego parkowania, udostępniła nieodpłatnie swoje place składowe usytuowane w okolicach ul. Handlowej i Śnieżnej, co pozwoliło na rozładowanie korka w tej części dzielnicy oraz na uniknięcie płacenia przez kierowców mandatów.
A co na to wszystko DCT?

Władze terminalu DCT informują, że oddanie do użytku i osiągnięcie pełnych mocy przeładunkowych nowego nabrzeża T2 ma się zakończyć w grudniu 2016, zgodnie z planem. Tak duży projekt wymaga stopniowego oddawania wszystkich elementów do eksploatacji.

- Terminal jest otwierany stopniowo i tego procesu w wielu wypadkach nie można przyspieszyć bez szkody dla klientów i kontrahentów DCT. Zarząd DCT podjął decyzję o przedterminowym oddaniu części placów składowych i suwnic na T2 z uwagi na wymagającą sytuację operacyjną i angażuje dodatkowe siły ludzkie oraz pozostałe zasoby, aby w tym trudnym okresie zabezpieczyć operacyjność na najlepszym możliwym poziomie - informuje Katarzyna Zabkiewicz z biura prasowego DCT.
W sprawie parkingu to władze DCT - jak to określono - wspierają działania miasta Gdańsk w tworzeniu zewnętrznego parkingu dla samochodów ciężarowych.

Co do pozostałych zarzutów PSPD władze DCT tłumaczą, że w celu poprawy obsługi zakupiono nowy sprzęt - m.in. 15 suwnic RTG, które będą wchodzić stopniowo do użytku (obecnie pracuje 10 suwnic RTG i kolejne będą oddawane do końca listopada). Większa ilość sprzętu placowego pozytywnie wpłynie na produktywność terminalu, a co za tym idzie na obsługę bramy drogowej oraz kolejowej. Od początku 2016 roku załoga zwiększyła się o ponad 200 osób. Wzrost zatrudnienia wynika z potrzeb bieżących, nie tylko związanych z budową nabrzeża T2.

- Zreorganizowaliśmy ruch na parkingu DCT oraz w kompleksie bramowym tak, aby udostępnić dla samochodów ciężarowych jak najwięcej miejsca na pasach dojazdowych przed bramami. Dzięki temu samochody parkujące nie blokują bieżącej obsługi bramowej - informuje Katarzyna Zabkiewicz. - Udostępniliśmy wszystkie bramy. Obecnie samochody ciężarowe obsługiwane są przez wszystkie 8 bram. Wprowadzaliśmy podział ruchu na bramach w zależności od tego, czy kierowca pobiera czy składa kontener. Udostępniliśmy całodobowy podgląd on-line parkingu przed DCT oraz system pokazujący liczbę samochodów oczekujących na obsługę przy bramie. Chcemy odzyskać kontrolę także nad godzinowym natężeniem ruchu samochodów w terminalu. Rozpoczęliśmy dialog z przewoźnikami drogowymi (odbyliśmy z nimi serię spotkań od czerwca do końca września 2016) w związku z wdrażanymi nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych (Projekt e.brama), który usprawni planowanie podjęć oraz złożeń kontenerów oraz zniweluje wzmożony ruch na kompleksie bramowym.
Jak zapewnia zarząd DCT, w najbliższych tygodniach rozpoczną się szkolenia dla kierowców, przewoźników i spedytorów z obsługi systemu e.brama. Następnym etapem będzie rozpoczęcie wdrażania systemu w codziennej pracy terminalu planowane do końca 2016 roku.

Miejsca

Opinie (125) 4 zablokowane

  • port DCT- najgorszym portem

    Nie ma gorszego portu od DCT- obóz pracy ,nie dają rady z załadunkiem kontenerów , kolejki wielogodzinne ,nie maja szacunku do kierowców ,powini się uczyć od portów za granicą , jak się traktuje ludzi co na nich pracuja

    • 0 0

  • (2)

    tak wielki port, o swiatowym znaczeniu, a kierowcow maja za nic. kilometrowe kolejki do wjazdu, bo wpuszczaja na teren portu wyznaczona ilosc aut to jakas kpina. kierowcy juz dawno powinni protestowac. jak mozna stac i czekac na zaladunek czasami nawet 10 godzin. sa to ogromne straty dla firm, a wladze portu kompletnie sie tym nie przejmuja. nowe nabrzeza, najwieksze statki, wszystko pieknie, ale co z zaladunkiem??? caly swiat moze sie smiac z takiego portu!! a tak poza tym samochod ciezarowy to nie tir! tir to konwencja,

    • 5 1

    • Ciemniaku wszyscy maja wjechac do srodka i tam stac wpuszczaja po kilkanascie aut by sie niezablokowac. Kierowcy to jednak ciemna masa pół glowki .Pozatym bedzie awizacja i bedziesz przyjezdzal na dana godzine awizacji nie bedzie kolejek wszyscy beda ładnie poladowani i nie bedzie problemu skonczy sie narzekanie.

      • 0 0

    • Skończ już pieprzyć z tą konwencją!

      No oczywiście że nie TIR. Będziemy pisać specjalnie dla ciebie ciągnik siodłowy umożliwiający transport wielotonowych ładunków. Osioł.

      • 0 0

  • Zrobić Kiss and f.... Jak na lotnisku.

    • 0 0

  • niech se firmy przewozowe same wybudują - za swoje. Przeciez to głównie oni kręcą lody na transporcie (5)

    a poza tym kierowcy TIRów to:

    - obszczymury
    - brudne łajzy
    - capy
    - luje
    - lumpy
    - łachudry
    - łachmyty
    - menele
    - etc

    • 7 15

    • Szcz*ja w butelki i wyrzucaja za okno.Na parkingach leja pod kolo i potem smierdzi na parkingu.I sr*ja w krzakach albo na gazete w kabinie.Zebow nie myja pety pala spocone kamizelki capia na dwa metry.Polowa to rolniki z mlawy co w polu z zoska robi w weekedy.Cala prawda o drajwerach

      • 0 0

    • Nie wrzucaj wszystkich do jednego wora.I pamiętaj.Dzięki tym kierowcom masz towar na półkach.Ciekawe jak Ty byś wyglądał siedząc cały tydzień w kabinie kiedy często nie masz dostępu do sanitariatów.

      • 1 0

    • Haha

      A wiesz co to jest Tir nie ma takiego czegos jak kierowca tira

      • 1 0

    • Dokładnie opisałeś siebie ?

      • 1 0

    • Jaki ty głupi jesteś.

      • 1 0

  • Też mi problem. (5)

    Przez tydzień nie odbierajcie pudeł. Jak się zatkają, to zaraz znajdzie się miejsce gdzie będzie można zaparkować, umyć itd tylko jak to zrobić żeby tylu zawistnych Polaków się dogadało w jednej sprawie .

    • 11 2

    • Ha ha (2)

      Ciekawe czy szef firmy transportowej i kierowca sie zgodzi na to żeby przez tydzień nic nie odbierać? Jak będzie brak kasy to w podskokach tu przylecicie brudasy ;)

      • 2 1

      • (1)

        jak decet się zapcha to i on sam stanie.i kary się posypią za brak przerobu.kij ma dwa końce .brudasie.

        • 0 2

        • Palancie to ty zaplaciszkare za nietrminowe zaplaty za leasin i spedycja bo nie potrafi zorganizowac transportu.A dct zarobi za kazdy nastepny postuj na placu za kazda dobe bedzie naliczac kaske i znowu odbiorca cisnie spedycje by kontener wywiesc z portu.

          • 0 0

    • dobre

      • 2 0

    • Super

      • 2 0

  • Oto właśnie DCT... (1)

    Niby wszystko pięknie i cacy, a w praktyce nieco inaczej. Place składowe zapchane, brak miejsc parkingowych i notoryczne opóźnienia na bocznicy kolejowej. Fakt, że różnie bywa z punktualnością zawinięć, szczególnie M2, ale to tylko jeden z kilku problemów trapiących terminal. Mniej pijaru, więcej działania!

    • 20 3

    • Nieznasz problemu to niepisz o tej bocznicy to pkp cargo niewyrabia sie z podstawianiem skladow .Zaladunki odbywaja sie sprawnie

      • 0 1

  • Propaganda (5)

    Zapraszam pod DCT i zobaczcie jaki jest laczny czas pobrania/zdania kontenera w pseudo europejskim terminalu kontenerowym...

    • 59 16

    • (3)

      To dlaczego przyjeżdżają wszyscy o 17 pogońcie spedycje i celników bo stopki robią na setkach kontenerów i to opóźnia podejmowanie kontenerów.Nie wspomnę o ty zw spedycja licytuje się z przewoznikami ko pojedzie taniej w momencie jak jest malo zleceń.O tym nikt nie pisze powinien powstać parking na siarkopolu bylo by najbliżej dopóki ni wybuduje się tego właściwego.

      • 6 0

      • (1)

        Jezeli spedytor zleca podjecie i transport przewoznikowi przed zdjeciem hold_a to jes kret...ale to nie ma wplywu na kolejki przed portem.... DCT na obecna chwile jest niewydolny..Wystarczy podjechac i porozmawiac z kierowcami jak wyglada obsluga przed i w porcie

        • 5 2

        • to przyjec modralo i zobaczcz caly czas wjezdzaja i wyjezdzaja ciezarowki z kontenerami.statek tez trzeba rozladowac i zaladowac kierowcy nie sa jedyni w dct pracuja tak jak sie da na swoje mozliwosci tak ze niewidze o co te pretensie.Bo czesiek musi sie dzis zaladowac na drugi dzien w warszawie i wieczorem znowu jest czesiek spocony zmeczony bo wczesniejsza pauze w warszawie robil na magnesie .Jak nie dojedzie na jutro rano to pojutrze rozladuje ale pani z hartwiga ,dsv i wielu innych spedycyjek bialej goraczki dostanie i na drugi raz zlecenia nie dostanie.WIelu ludkow niewie jak wyglada transport kontenerow i wypisuje tu taj brednie.

          • 1 0

      • co to znaczy robić stopki? Stopki są automatyczne, dopóki nie ma odprawy jest stopka..

        • 0 0

    • Gadasz bo tak bo szwab ci prowizję płaci

      • 2 9

  • (2)

    Dlaczego ktoś zamierza budować parking bez konsultacji ze środowiskiem rowerowym? Ile jeszcze będziemy żyli pod dyktando TIRów? Kiedy brakuje tras szybkiego ruchu rowerowego to ktoś chce budować parkingi! Miasto dla ludzi, nie dla statków i TIRów! Dlaczego pomimo tylu sygnałów Obowodowa i DK7 nie mają wyłączonego prawego pasa na rzecz rowerów? Zrównoważony transport!

    • 1 9

    • Minusujący to ironii nie wyczują....

      ...nawet jakby im po łbie skakała.

      • 0 0

    • Jezdze na rowerze ale nie rozumiem kolegi.

      Transport drogowy to biznes wokół którego trzeba chodzić i dmuchać aby rozwijał się jak najszybciej. A rower to rozrywka sport relaks. Nie widzę konfliktu między tym aby rozwijał peryferyjnego portu wpływał negatywnie na jazdę na rowerze.

      • 0 0

  • Budowa, utrzymanie i operowanie

    takim parkingiem nie jest rentowne, wie o tym DCT, ZMPG, miasto oraz GARG, dlatego od ponad 2,5 roku (a nie od roku jak pisze redaktor) trwają poszukiwania frajera który wyłoży kasę na rozwiązanie tego problemu ;-)

    • 2 0

  • (1)

    Co to takiego DCT?

    • 0 1

    • Wytwór korporacji i funduszy nie ma nic wspólnego z terminalem Morskim

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane