• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

Miał być gotowy do końca wakacji, nie ma go do dziś. Chodzi o tymczasowy parking buforowy w sąsiedztwie DCT. Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe niecierpliwią się i zapowiadają protest. Na razie przejazd kolumny samochodów ciężarowych przez centrum. Władze portu, miasta i DCT zapewniają o swoim zaangażowaniu, jednak dużo przy tym słów, a może za mało treści. A parkingu wciąż nie ma.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


Rok temu władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł i 92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom zaprotestowało Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wsparte przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Według przewoźników rozwiązaniem byłby parking buforowy w sąsiedztwie terminalu, gdzie kierowcy mogliby spokojnie poczekać, odpocząć i skorzystać z niezbędnej infrastruktury - i taki po serii rozmów obiecały im władze gdańskiego portu i miasto. Na początek - do końca tegorocznych wakacji - miał powstać parking tymczasowy, potem docelowy z całą niezbędną infrastrukturą. Niestety, prace utknęły.

Czytaj też: DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe zrzeszeni w Pomorskim Stowarzyszeniu Przewoźników Drogowych tracą cierpliwość i zapowiadają protest. Na razie w formie przejazdu kolumny samochodów ciężarowych przez centrum Gdańska.

- Będzie to ostrzeżenie środowiska transportowo-spedycyjnego skierowane do kierownictwa DCT Gdańsk, miasta Gdańska oraz Zarządu Morskiego Portu Gdańskiego, dotyczące stworzenia odpowiednich warunków obsługi pojazdów samochodowych na terenie DCT Gdańsk, oddania parkingu buforowego dla klientów Portu Gdańskiego, przede wszystkim DCT wraz z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom przyzwoite warunki socjalne i sanitarne oraz zapewnienia przez DCT Gdańsk koordynacji między parkingiem buforowym a systemem bramowym - napisali w komunikacie. Termin i trasa jeszcze nie została wyznaczona. Na razie stowarzyszenie zbiera deklaracje od członków stowarzyszenia chętnych do udziału w proteście.
Miasto przyznaje, że jest opóźnienie

Z ramienia miasta sprawą zajmuje się InvestGda (Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego). Jak nas poinformowano, w sierpniu udało się w końcu uzyskać w dzierżawę teren po dawnych zakładach Polleny. Powstaje tam plac dla ok. 100 tirów, jako tymczasowe miejsce postojowe do czasu powstania docelowego parkingu buforowego na terenie portu.

- Prace trwają i potrwają jeszcze do końca listopada. Natychmiast po ich zakończeniu będziemy się starali, aby był dostępny dla tirów. Zakres prac faktycznie jest bardzo duży. W listopadzie planujemy zorganizowanie wizytacji placu przez przedstawicieli PSPD zanim zostanie uruchomiony - poinformował nas Alan Aleksandrowicz, prezes InvestGda.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Jak widać prace przedłużają się. Według deklaracji, jakie padły w zeszłym roku parking tymczasowy powinien już funkcjonować, a docelowy powinien już być bliski ukończenia. Jak wówczas zapowiadano, budowa takiego parkingu z projektowaniem powinna trwać rok. Ten parking ma postać w pobliżu łącznicy ul. Sucharskiego i ul. Kontenerowej.

- Jeżeli chodzi o budowę parkingu docelowego na terenach oferowanych przez naszą Agencję, to prowadzimy negocjacje z firmą Budimex, która złożyła ofertę w postępowaniu na dzierżawę terenu oraz budowę i prowadzenie parkingu - mówi Alan Aleksandrowicz i dodaje - Jest to nasz wkład w funkcjonowanie portu w ramach naszych skromnych możliwości. Niemniej to nie GARG, ani miasto Gdańsk jest stroną w tej sprawie.  
Co na to z kolei gdański port?

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi obecnie rozmowy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego w celu pozyskania najbardziej optymalnych terenów pod budowę parkingu buforowego i stacji paliw dla samochodów ciężarowych, bowiem temat budowy w tej części portu takiego obiektu, tj. parkingu buforowego, w chwili obecnej ZMPG traktuje jako temat priorytetowy. Zakup dodatkowego terenu pod taki parking wymagać będzie od ZMPG uzyskania stosownych zgód korporacyjnych, gdyż parking buforowy z przeznaczeniem dla samochodów ciężarowych ciążących do prawobrzeżnej części portu, w tym do terminalu DCT, z racji natężenia ruchu tam obserwowanego będzie wymagał dość dużego obszaru - na co najmniej 500 samochodów ciężarowych. Nie wyklucza się jednak, że w toku trwających analiz koniecznym będzie wybudowanie parkingu na większą liczbę pojazdów - rzędu 1000 czy nawet 1500 samochodów ciężarowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi.
A z niej wynika, że według portu temat parkingu docelowego jest wciąż na etapie rozmów. Poza tym według ZMPG pilniejszy jest parking w lewobrzeżnej części portu.

- Na ten moment dużo szybszym rozwiązaniem, które niebawem wdrożone zostanie przez ZMPG, będzie budowa parkingu buforowego dla aut w lewobrzeżnej części portu, w okolicach Nabrzeża Wiślanego. Tu bowiem nie będzie konieczny aż tak duży parking. Pod jego budowę wykorzystane zostaną tereny znajdujące się w dyspozycji ZMPG, stąd proces w tym przypadku nie będzie wymagał dodatkowych zgód. Zarząd ZMPG bardzo poważnie podchodzi do tematu parkingu i miejsc postojowych dla pojazdów oczekujących na załadunek lub wyładunek w porcie - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. - Najlepszym tego przykładem jest choćby sytuacja z ub. tygodnia na ul. Marynarki Polskiej, gdzie kilkadziesiąt aut ciężarowych oczekiwało na rozładunek zboża z przeznaczeniem do terminalu spółki Gdańskie Młyny. Spółka nie jest dzierżawcą portu, niemniej jednak w celu zapewnienia sprawnego ruchu na ul. Marynarki Polskiej oraz w celu zapewnienia kierowcom miejsca do legalnego parkowania, udostępniła nieodpłatnie swoje place składowe usytuowane w okolicach ul. Handlowej i Śnieżnej, co pozwoliło na rozładowanie korka w tej części dzielnicy oraz na uniknięcie płacenia przez kierowców mandatów.
A co na to wszystko DCT?

Władze terminalu DCT informują, że oddanie do użytku i osiągnięcie pełnych mocy przeładunkowych nowego nabrzeża T2 ma się zakończyć w grudniu 2016, zgodnie z planem. Tak duży projekt wymaga stopniowego oddawania wszystkich elementów do eksploatacji.

- Terminal jest otwierany stopniowo i tego procesu w wielu wypadkach nie można przyspieszyć bez szkody dla klientów i kontrahentów DCT. Zarząd DCT podjął decyzję o przedterminowym oddaniu części placów składowych i suwnic na T2 z uwagi na wymagającą sytuację operacyjną i angażuje dodatkowe siły ludzkie oraz pozostałe zasoby, aby w tym trudnym okresie zabezpieczyć operacyjność na najlepszym możliwym poziomie - informuje Katarzyna Zabkiewicz z biura prasowego DCT.
W sprawie parkingu to władze DCT - jak to określono - wspierają działania miasta Gdańsk w tworzeniu zewnętrznego parkingu dla samochodów ciężarowych.

Co do pozostałych zarzutów PSPD władze DCT tłumaczą, że w celu poprawy obsługi zakupiono nowy sprzęt - m.in. 15 suwnic RTG, które będą wchodzić stopniowo do użytku (obecnie pracuje 10 suwnic RTG i kolejne będą oddawane do końca listopada). Większa ilość sprzętu placowego pozytywnie wpłynie na produktywność terminalu, a co za tym idzie na obsługę bramy drogowej oraz kolejowej. Od początku 2016 roku załoga zwiększyła się o ponad 200 osób. Wzrost zatrudnienia wynika z potrzeb bieżących, nie tylko związanych z budową nabrzeża T2.

- Zreorganizowaliśmy ruch na parkingu DCT oraz w kompleksie bramowym tak, aby udostępnić dla samochodów ciężarowych jak najwięcej miejsca na pasach dojazdowych przed bramami. Dzięki temu samochody parkujące nie blokują bieżącej obsługi bramowej - informuje Katarzyna Zabkiewicz. - Udostępniliśmy wszystkie bramy. Obecnie samochody ciężarowe obsługiwane są przez wszystkie 8 bram. Wprowadzaliśmy podział ruchu na bramach w zależności od tego, czy kierowca pobiera czy składa kontener. Udostępniliśmy całodobowy podgląd on-line parkingu przed DCT oraz system pokazujący liczbę samochodów oczekujących na obsługę przy bramie. Chcemy odzyskać kontrolę także nad godzinowym natężeniem ruchu samochodów w terminalu. Rozpoczęliśmy dialog z przewoźnikami drogowymi (odbyliśmy z nimi serię spotkań od czerwca do końca września 2016) w związku z wdrażanymi nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych (Projekt e.brama), który usprawni planowanie podjęć oraz złożeń kontenerów oraz zniweluje wzmożony ruch na kompleksie bramowym.
Jak zapewnia zarząd DCT, w najbliższych tygodniach rozpoczną się szkolenia dla kierowców, przewoźników i spedytorów z obsługi systemu e.brama. Następnym etapem będzie rozpoczęcie wdrażania systemu w codziennej pracy terminalu planowane do końca 2016 roku.

Miejsca

Opinie (125) 4 zablokowane

  • Też mi problem. (5)

    Przez tydzień nie odbierajcie pudeł. Jak się zatkają, to zaraz znajdzie się miejsce gdzie będzie można zaparkować, umyć itd tylko jak to zrobić żeby tylu zawistnych Polaków się dogadało w jednej sprawie .

    • 11 2

    • Super

      • 2 0

    • dobre

      • 2 0

    • Ha ha (2)

      Ciekawe czy szef firmy transportowej i kierowca sie zgodzi na to żeby przez tydzień nic nie odbierać? Jak będzie brak kasy to w podskokach tu przylecicie brudasy ;)

      • 2 1

      • (1)

        jak decet się zapcha to i on sam stanie.i kary się posypią za brak przerobu.kij ma dwa końce .brudasie.

        • 0 2

        • Palancie to ty zaplaciszkare za nietrminowe zaplaty za leasin i spedycja bo nie potrafi zorganizowac transportu.A dct zarobi za kazdy nastepny postuj na placu za kazda dobe bedzie naliczac kaske i znowu odbiorca cisnie spedycje by kontener wywiesc z portu.

          • 0 0

  • Zblokowac

    Zablokować dobry pomysł tyle że nie zapomnieć trzeba o pseldo spedycjach co tylko handlują robota bo oni się nie zgodzę na to no i szoferka wml i etm oni tylko paatrza jak wydymac innych kierowców w kolejce

    • 7 0

  • niech se firmy przewozowe same wybudują - za swoje. Przeciez to głównie oni kręcą lody na transporcie (5)

    a poza tym kierowcy TIRów to:

    - obszczymury
    - brudne łajzy
    - capy
    - luje
    - lumpy
    - łachudry
    - łachmyty
    - menele
    - etc

    • 7 15

    • Jaki ty głupi jesteś.

      • 1 0

    • Dokładnie opisałeś siebie ?

      • 1 0

    • Haha

      A wiesz co to jest Tir nie ma takiego czegos jak kierowca tira

      • 1 0

    • Nie wrzucaj wszystkich do jednego wora.I pamiętaj.Dzięki tym kierowcom masz towar na półkach.Ciekawe jak Ty byś wyglądał siedząc cały tydzień w kabinie kiedy często nie masz dostępu do sanitariatów.

      • 1 0

    • Szcz*ja w butelki i wyrzucaja za okno.Na parkingach leja pod kolo i potem smierdzi na parkingu.I sr*ja w krzakach albo na gazete w kabinie.Zebow nie myja pety pala spocone kamizelki capia na dwa metry.Polowa to rolniki z mlawy co w polu z zoska robi w weekedy.Cala prawda o drajwerach

      • 0 0

  • W całym tym burdelu jest paru winnych. Port, miasto, DCT - bo powinni już dawno myśleć o parkingu z prawdziwego zdarzenia, oraz spedytorzy którzy czekają do ostatniej chwili kto pojedzie za najmniejsze pieniądze. Zamiast od rana pobierać pudła wszyscy zjada się od 15. No i klienci którzy Kontener by chcieli odrazu. Pozdrawiam Operator RTGa

    • 10 1

  • Nie bedzie parkingu..

    Nie ma na to pieniedzy - bo przecież trzeba opłacić P.A. za jego wielki wkład dla dobrobytu gdańszczan (przynajmniej tych najbardziej POlitycznie POprawnych)

    • 2 4

  • (1)

    Co to takiego DCT?

    • 0 1

    • Wytwór korporacji i funduszy nie ma nic wspólnego z terminalem Morskim

      • 0 0

  • (2)

    Dlaczego ktoś zamierza budować parking bez konsultacji ze środowiskiem rowerowym? Ile jeszcze będziemy żyli pod dyktando TIRów? Kiedy brakuje tras szybkiego ruchu rowerowego to ktoś chce budować parkingi! Miasto dla ludzi, nie dla statków i TIRów! Dlaczego pomimo tylu sygnałów Obowodowa i DK7 nie mają wyłączonego prawego pasa na rzecz rowerów? Zrównoważony transport!

    • 1 9

    • Jezdze na rowerze ale nie rozumiem kolegi.

      Transport drogowy to biznes wokół którego trzeba chodzić i dmuchać aby rozwijał się jak najszybciej. A rower to rozrywka sport relaks. Nie widzę konfliktu między tym aby rozwijał peryferyjnego portu wpływał negatywnie na jazdę na rowerze.

      • 0 0

    • Minusujący to ironii nie wyczują....

      ...nawet jakby im po łbie skakała.

      • 0 0

  • Infrastruktura dla portu to podstawa wzrostu gospodarczego dla Trójmiasta!!!

    Ludzie proszę was dbajcie o port i przewoźników. To wielka szansa dla Gdańska aby stał się europejska potęga portowa. Budyniu proszę nie rób pod górkę kierowcom bo rozejdzie się zła sława dla naszego regionu i po raz kolejny wstyd mi będzie za to, że przez polskie piekiełko straciliśmy wielka szanse na rozwój.

    • 4 0

  • (2)

    tak wielki port, o swiatowym znaczeniu, a kierowcow maja za nic. kilometrowe kolejki do wjazdu, bo wpuszczaja na teren portu wyznaczona ilosc aut to jakas kpina. kierowcy juz dawno powinni protestowac. jak mozna stac i czekac na zaladunek czasami nawet 10 godzin. sa to ogromne straty dla firm, a wladze portu kompletnie sie tym nie przejmuja. nowe nabrzeza, najwieksze statki, wszystko pieknie, ale co z zaladunkiem??? caly swiat moze sie smiac z takiego portu!! a tak poza tym samochod ciezarowy to nie tir! tir to konwencja,

    • 5 1

    • Skończ już pieprzyć z tą konwencją!

      No oczywiście że nie TIR. Będziemy pisać specjalnie dla ciebie ciągnik siodłowy umożliwiający transport wielotonowych ładunków. Osioł.

      • 0 0

    • Ciemniaku wszyscy maja wjechac do srodka i tam stac wpuszczaja po kilkanascie aut by sie niezablokowac. Kierowcy to jednak ciemna masa pół glowki .Pozatym bedzie awizacja i bedziesz przyjezdzal na dana godzine awizacji nie bedzie kolejek wszyscy beda ładnie poladowani i nie bedzie problemu skonczy sie narzekanie.

      • 0 0

  • Budowa, utrzymanie i operowanie

    takim parkingiem nie jest rentowne, wie o tym DCT, ZMPG, miasto oraz GARG, dlatego od ponad 2,5 roku (a nie od roku jak pisze redaktor) trwają poszukiwania frajera który wyłoży kasę na rozwiązanie tego problemu ;-)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane