• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

Miał być gotowy do końca wakacji, nie ma go do dziś. Chodzi o tymczasowy parking buforowy w sąsiedztwie DCT. Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe niecierpliwią się i zapowiadają protest. Na razie przejazd kolumny samochodów ciężarowych przez centrum. Władze portu, miasta i DCT zapewniają o swoim zaangażowaniu, jednak dużo przy tym słów, a może za mało treści. A parkingu wciąż nie ma.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


Rok temu władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł i 92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom zaprotestowało Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wsparte przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Według przewoźników rozwiązaniem byłby parking buforowy w sąsiedztwie terminalu, gdzie kierowcy mogliby spokojnie poczekać, odpocząć i skorzystać z niezbędnej infrastruktury - i taki po serii rozmów obiecały im władze gdańskiego portu i miasto. Na początek - do końca tegorocznych wakacji - miał powstać parking tymczasowy, potem docelowy z całą niezbędną infrastrukturą. Niestety, prace utknęły.

Czytaj też: DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe zrzeszeni w Pomorskim Stowarzyszeniu Przewoźników Drogowych tracą cierpliwość i zapowiadają protest. Na razie w formie przejazdu kolumny samochodów ciężarowych przez centrum Gdańska.

- Będzie to ostrzeżenie środowiska transportowo-spedycyjnego skierowane do kierownictwa DCT Gdańsk, miasta Gdańska oraz Zarządu Morskiego Portu Gdańskiego, dotyczące stworzenia odpowiednich warunków obsługi pojazdów samochodowych na terenie DCT Gdańsk, oddania parkingu buforowego dla klientów Portu Gdańskiego, przede wszystkim DCT wraz z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom przyzwoite warunki socjalne i sanitarne oraz zapewnienia przez DCT Gdańsk koordynacji między parkingiem buforowym a systemem bramowym - napisali w komunikacie. Termin i trasa jeszcze nie została wyznaczona. Na razie stowarzyszenie zbiera deklaracje od członków stowarzyszenia chętnych do udziału w proteście.
Miasto przyznaje, że jest opóźnienie

Z ramienia miasta sprawą zajmuje się InvestGda (Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego). Jak nas poinformowano, w sierpniu udało się w końcu uzyskać w dzierżawę teren po dawnych zakładach Polleny. Powstaje tam plac dla ok. 100 tirów, jako tymczasowe miejsce postojowe do czasu powstania docelowego parkingu buforowego na terenie portu.

- Prace trwają i potrwają jeszcze do końca listopada. Natychmiast po ich zakończeniu będziemy się starali, aby był dostępny dla tirów. Zakres prac faktycznie jest bardzo duży. W listopadzie planujemy zorganizowanie wizytacji placu przez przedstawicieli PSPD zanim zostanie uruchomiony - poinformował nas Alan Aleksandrowicz, prezes InvestGda.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Jak widać prace przedłużają się. Według deklaracji, jakie padły w zeszłym roku parking tymczasowy powinien już funkcjonować, a docelowy powinien już być bliski ukończenia. Jak wówczas zapowiadano, budowa takiego parkingu z projektowaniem powinna trwać rok. Ten parking ma postać w pobliżu łącznicy ul. Sucharskiego i ul. Kontenerowej.

- Jeżeli chodzi o budowę parkingu docelowego na terenach oferowanych przez naszą Agencję, to prowadzimy negocjacje z firmą Budimex, która złożyła ofertę w postępowaniu na dzierżawę terenu oraz budowę i prowadzenie parkingu - mówi Alan Aleksandrowicz i dodaje - Jest to nasz wkład w funkcjonowanie portu w ramach naszych skromnych możliwości. Niemniej to nie GARG, ani miasto Gdańsk jest stroną w tej sprawie.  
Co na to z kolei gdański port?

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi obecnie rozmowy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego w celu pozyskania najbardziej optymalnych terenów pod budowę parkingu buforowego i stacji paliw dla samochodów ciężarowych, bowiem temat budowy w tej części portu takiego obiektu, tj. parkingu buforowego, w chwili obecnej ZMPG traktuje jako temat priorytetowy. Zakup dodatkowego terenu pod taki parking wymagać będzie od ZMPG uzyskania stosownych zgód korporacyjnych, gdyż parking buforowy z przeznaczeniem dla samochodów ciężarowych ciążących do prawobrzeżnej części portu, w tym do terminalu DCT, z racji natężenia ruchu tam obserwowanego będzie wymagał dość dużego obszaru - na co najmniej 500 samochodów ciężarowych. Nie wyklucza się jednak, że w toku trwających analiz koniecznym będzie wybudowanie parkingu na większą liczbę pojazdów - rzędu 1000 czy nawet 1500 samochodów ciężarowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi.
A z niej wynika, że według portu temat parkingu docelowego jest wciąż na etapie rozmów. Poza tym według ZMPG pilniejszy jest parking w lewobrzeżnej części portu.

- Na ten moment dużo szybszym rozwiązaniem, które niebawem wdrożone zostanie przez ZMPG, będzie budowa parkingu buforowego dla aut w lewobrzeżnej części portu, w okolicach Nabrzeża Wiślanego. Tu bowiem nie będzie konieczny aż tak duży parking. Pod jego budowę wykorzystane zostaną tereny znajdujące się w dyspozycji ZMPG, stąd proces w tym przypadku nie będzie wymagał dodatkowych zgód. Zarząd ZMPG bardzo poważnie podchodzi do tematu parkingu i miejsc postojowych dla pojazdów oczekujących na załadunek lub wyładunek w porcie - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. - Najlepszym tego przykładem jest choćby sytuacja z ub. tygodnia na ul. Marynarki Polskiej, gdzie kilkadziesiąt aut ciężarowych oczekiwało na rozładunek zboża z przeznaczeniem do terminalu spółki Gdańskie Młyny. Spółka nie jest dzierżawcą portu, niemniej jednak w celu zapewnienia sprawnego ruchu na ul. Marynarki Polskiej oraz w celu zapewnienia kierowcom miejsca do legalnego parkowania, udostępniła nieodpłatnie swoje place składowe usytuowane w okolicach ul. Handlowej i Śnieżnej, co pozwoliło na rozładowanie korka w tej części dzielnicy oraz na uniknięcie płacenia przez kierowców mandatów.
A co na to wszystko DCT?

Władze terminalu DCT informują, że oddanie do użytku i osiągnięcie pełnych mocy przeładunkowych nowego nabrzeża T2 ma się zakończyć w grudniu 2016, zgodnie z planem. Tak duży projekt wymaga stopniowego oddawania wszystkich elementów do eksploatacji.

- Terminal jest otwierany stopniowo i tego procesu w wielu wypadkach nie można przyspieszyć bez szkody dla klientów i kontrahentów DCT. Zarząd DCT podjął decyzję o przedterminowym oddaniu części placów składowych i suwnic na T2 z uwagi na wymagającą sytuację operacyjną i angażuje dodatkowe siły ludzkie oraz pozostałe zasoby, aby w tym trudnym okresie zabezpieczyć operacyjność na najlepszym możliwym poziomie - informuje Katarzyna Zabkiewicz z biura prasowego DCT.
W sprawie parkingu to władze DCT - jak to określono - wspierają działania miasta Gdańsk w tworzeniu zewnętrznego parkingu dla samochodów ciężarowych.

Co do pozostałych zarzutów PSPD władze DCT tłumaczą, że w celu poprawy obsługi zakupiono nowy sprzęt - m.in. 15 suwnic RTG, które będą wchodzić stopniowo do użytku (obecnie pracuje 10 suwnic RTG i kolejne będą oddawane do końca listopada). Większa ilość sprzętu placowego pozytywnie wpłynie na produktywność terminalu, a co za tym idzie na obsługę bramy drogowej oraz kolejowej. Od początku 2016 roku załoga zwiększyła się o ponad 200 osób. Wzrost zatrudnienia wynika z potrzeb bieżących, nie tylko związanych z budową nabrzeża T2.

- Zreorganizowaliśmy ruch na parkingu DCT oraz w kompleksie bramowym tak, aby udostępnić dla samochodów ciężarowych jak najwięcej miejsca na pasach dojazdowych przed bramami. Dzięki temu samochody parkujące nie blokują bieżącej obsługi bramowej - informuje Katarzyna Zabkiewicz. - Udostępniliśmy wszystkie bramy. Obecnie samochody ciężarowe obsługiwane są przez wszystkie 8 bram. Wprowadzaliśmy podział ruchu na bramach w zależności od tego, czy kierowca pobiera czy składa kontener. Udostępniliśmy całodobowy podgląd on-line parkingu przed DCT oraz system pokazujący liczbę samochodów oczekujących na obsługę przy bramie. Chcemy odzyskać kontrolę także nad godzinowym natężeniem ruchu samochodów w terminalu. Rozpoczęliśmy dialog z przewoźnikami drogowymi (odbyliśmy z nimi serię spotkań od czerwca do końca września 2016) w związku z wdrażanymi nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych (Projekt e.brama), który usprawni planowanie podjęć oraz złożeń kontenerów oraz zniweluje wzmożony ruch na kompleksie bramowym.
Jak zapewnia zarząd DCT, w najbliższych tygodniach rozpoczną się szkolenia dla kierowców, przewoźników i spedytorów z obsługi systemu e.brama. Następnym etapem będzie rozpoczęcie wdrażania systemu w codziennej pracy terminalu planowane do końca 2016 roku.

Miejsca

Opinie (125) 4 zablokowane

  • Tiry na tory! (6)

    Tiry na tory!

    • 87 47

    • (1)

      połóż się na torach, na pewno tym skromnym aktem pomożesz ludzkości

      • 24 14

      • Zwłaszcza tym, którzy się przezeń spóźnią..

        • 5 1

    • Na ten moment bez szans.

      DCT ma gdzieś bocznicę kolejową, niby ją rozbudowali, a wiecznie jest zapchana.

      • 7 4

    • I przywrócić auto-kuszetki!!

      • 12 0

    • Tory na Tiry!

      Tory na Tiry!

      • 11 6

    • Tak tak

      I wybudujmy tory do wszystkich magazynów

      • 4 3

  • (2)

    Ktoś z um wziął kasę i udaje ze teraz środków nie ma bo sa inne cele. Z takimi to trzeba równo jechać. 6 rano i do paki.

    • 33 23

    • (1)

      cele będą niedługo nowe i przestronne :)

      • 2 3

      • lepiej byłoby zamiast nowej celi wykorzystać lochy w katowni

        • 4 0

  • zrobić im darmowy parking a oni zrobią sobie na nim bazę i będą kręcić pauze 9 godzinną. (5)

    bez przesady.

    • 34 49

    • (4)

      Bo pauzę mają kręcić na Długiej, albo pod Żurawiem.... Czy ty wiesz, o czym piszesz??

      • 33 10

      • Nie na jednym z wielu parkingów chociażby przy autostradzie (3)

        • 14 12

        • Nie masz pojęcia o terminach, czasie pracy kierowców i o pojemności parkingów autostradowych, odległości tychże od portu. Podjedź o godz. 18 na parking przed bramkami w Rusocinie i sprawdź, czy uda ci się tam zaparkować coś więcej niż rower. Max. 25 miejsc postojowych. A tu mowa o 500 miejscach dla "tirów".

          • 24 3

        • Ludzie, używajcie znaków przestankowych! (1)

          To zdanie bez przecinka po "nie" ma sens odwrotny od zamierzonego.

          • 16 2

          • brałeś dzisiaj tabletki?

            • 4 13

  • Propaganda (5)

    Zapraszam pod DCT i zobaczcie jaki jest laczny czas pobrania/zdania kontenera w pseudo europejskim terminalu kontenerowym...

    • 59 16

    • Gadasz bo tak bo szwab ci prowizję płaci

      • 2 9

    • (3)

      To dlaczego przyjeżdżają wszyscy o 17 pogońcie spedycje i celników bo stopki robią na setkach kontenerów i to opóźnia podejmowanie kontenerów.Nie wspomnę o ty zw spedycja licytuje się z przewoznikami ko pojedzie taniej w momencie jak jest malo zleceń.O tym nikt nie pisze powinien powstać parking na siarkopolu bylo by najbliżej dopóki ni wybuduje się tego właściwego.

      • 6 0

      • (1)

        Jezeli spedytor zleca podjecie i transport przewoznikowi przed zdjeciem hold_a to jes kret...ale to nie ma wplywu na kolejki przed portem.... DCT na obecna chwile jest niewydolny..Wystarczy podjechac i porozmawiac z kierowcami jak wyglada obsluga przed i w porcie

        • 5 2

        • to przyjec modralo i zobaczcz caly czas wjezdzaja i wyjezdzaja ciezarowki z kontenerami.statek tez trzeba rozladowac i zaladowac kierowcy nie sa jedyni w dct pracuja tak jak sie da na swoje mozliwosci tak ze niewidze o co te pretensie.Bo czesiek musi sie dzis zaladowac na drugi dzien w warszawie i wieczorem znowu jest czesiek spocony zmeczony bo wczesniejsza pauze w warszawie robil na magnesie .Jak nie dojedzie na jutro rano to pojutrze rozladuje ale pani z hartwiga ,dsv i wielu innych spedycyjek bialej goraczki dostanie i na drugi raz zlecenia nie dostanie.WIelu ludkow niewie jak wyglada transport kontenerow i wypisuje tu taj brednie.

          • 1 0

      • co to znaczy robić stopki? Stopki są automatyczne, dopóki nie ma odprawy jest stopka..

        • 0 0

  • Dac temat wiceprezydentowi Grzelakowi (1)

    On sie zna na parkingach. Na pewno cos wymyśli

    • 41 4

    • jak się pracuje ?

      czy to prawda że na DCT pracują konfidenci ??
      kolega kolegę podpie..ala żeby dostać premie , czy to prawda ??
      jakie są stawki na godzinę bo może bym się zatrudnił, ale jak tam tyle konfidentów to zakład nie dla mnie !!
      dziękuję za odpowiedz

      • 1 1

  • (3)

    Naprawde nie rozumiem, w czym problem - te kilka podmiotow, o ktorych mowa w artykule nie moze "zrzucic sie" na parking? Takowy powinien moim zdaniem powstac gdzies przy krzyzowce Sucharskiego z Kontenerowa. Zaryzykuje stwierdzenie, ze w kosztach zgodzilby sie partycypowac ktorys z operatorow stacji paliw. Do tego postawic kierowcom jakas niedroga restauracyjke i zaplecze sanitarne - wszyscy beda zadowoleni.

    • 53 4

    • (1)

      Nie do końca.... To raczej DCT powinno zależeć na zorganizowaniu takiego parkingu. Usprawni to obsługę, zmniejszy zadymę przed bramkami, no i wizerunkowo sporo zyskają. Kierowcom, czy firmom spedycyjnym nie zależy na staniu na parkingach, tylko na sprawnej i szybkiej obsłudze w porcie.

      • 19 3

      • zgadzam sie

        kierowca ma jeździć a nie czekać łaskawie na DCT kiedy zostanie obsłuzony

        s

        • 9 2

    • bedzie lepiej

      Nie narzekaj w Gdyni tez byly kolejki i tak nieplakaliscie.Kierowco na dobę wjeżdża i wyjeżdża 1500 kontenerów sa to duże ilości i musi byc kolejka bo wszystkich nie wpuszcza bo tam by srodku DCT by stali a jednocześnie odbywa się rozladunek statku.Tak ze kierowcy nie sa jedyni i nie sa piorytetem !!!!!!! Statek jest pierwszy kolej a ciężarówki na końcu.Tak ze troche cierpliwosci

      • 2 8

  • Zarząd Portu (7)

    Niestety ale dotychczasowe Zarządy Portu Gdańska to była porażka. Zobaczymy czy obecny Zarzad zrozumie specyfikę pracy portu. Poprzednia Pani prezes zajmowała sie upiększaniem portu a nie jego rozwojem. Jeśli Zarzad oddaje w dzierżawę teren pod DCT Lub inny terminal to musi zapewnić dojazd i parking buforowy przed terminalem. DCT bedzie czekać na ruch Zarządu.

    • 25 8

    • Chodzi o to, że nie wiadomo kto ma płacić za grunt i budowę.

      • 13 0

    • (1)

      Jakby wszystko to (infrastruktura) była państwowa, to by było wiadomo kto ma płacić. A tak narobili spółek i spółeczek i trwa spychoteka.

      • 3 3

      • No super pomysł

        państwowa infrastrutura czyli ja i Ty mielibyśmy pokrywać koszty, a prywatny właściciel miałby kosić zyski?

        • 1 0

    • nie musi (2)

      Dzierżawa dotyczy terenu DCT a nie infrastuktury otaczającej. Inwestor może/musi ocenić to otoczenie. Druga sprawa to fakt, że jest to przedsięwzięcie publiczno - prywatne. "Wkład" publiczny to ulgi w dzierżawie. Pytaniem jest czy były inne "zobowiązania".

      • 0 0

      • (1)

        Wydaje mi się, że nie jest to przedsięwzięcie mieszane. Zarząd Portu jako przedstawiciel właściciela terenu (Skarb Państwa) wydzierżawił teren na zasadzie przetargu. Jedyne ograniczenie to wymóg aby Najemca musiał być z branży morskiej. Kto dał więcej ten wygrał. DCT pozyskał teren pod operacje przeładunkowe a Zarząd powinien pozyskać środki na infrastrukturę około terminalową, czyli parking buforowy. Dotychczas Zarządy w Gdańsku były bierne. Zajęte były same sobą a nie rozwojem portu. Niech się wypowie któraś ze spółek przeładunkowych czy Zarząd zbudował im jakiś magazyn?

        • 1 0

        • Zarząd ma budować prywatnej firmie magazyn? Widać ewidentnie, że nie zna Pan ani roli zarządu portu ani prawa, które muszą respektować. Może na początek poczytać wystarczy o pomocy publicznej. Najpierw wiedza, potem wypowiedzi.

          • 0 1

    • To ja zadam Ci pytanie, jak buduje się Super Market, czy centrum handlowe to miasto buduje im parkingi lub urząd jakiś? To są prywatne inicjatywy i aby móc wykonywać swój prywatny biznes, musi inwestor zagwarantować jego obsługę.

      • 0 0

  • Głupota w czystej postaci

    Stworzenie sztucznego problemu. Skrócono czas parkowania z 12 do 2 h i zrobił się problem. Domyślam się, że gdyby nie ta zmiana nie było by problemu.
    Trzeba wrócić do tego co było i wszystko się rozwiąże.
    Jak za rządów PO- usunąć wszystko ze sklepików szkolnych a później odtrąbić sukces, że drożdżówki wracają :)

    • 24 8

  • Co to jest to DCT (12)

    Uważnie przeczytałem cały artykuł ale nie znalazłem rozwinięcia skrótu DCT,może mi ktoś wyjasnii co to za stwór

    • 12 30

    • (1)

      Wujek google nie daje rady?

      • 10 5

      • Jak pisze się artykuł dla ludu - powinno być przynajmniej jedno rozwinięcie.

        • 10 1

    • (8)

      Deepwater Container Terminal

      • 12 2

      • A po polsku ? (2)

        • 6 6

        • dipłoter kontejner terminal (1)

          • 46 0

          • gud dżołk...

            :)

            • 13 0

      • (3)

        weź słownik i sobie przetłumacz, jak bez słownika nie umiesz, mieszkańcu Gdańska od tygodnia

        • 9 5

        • (2)

          ma rację buraku w UK jakoś nie spotkałem nazw Polskich na terminalach

          • 4 0

          • (1)

            Branża morska to język angielski

            • 0 1

            • bo ty tak powiedziałeś...

              • 1 1

      • proszę

        Głębokowodny terminal kontenerowy

        • 4 1

    • Głęboko wodny terminal kontenerowy.

      • 2 1

  • Starczy porównać port w Hamburgu (1)

    zaplecza naszych portów to 3 świat i oby się to zmieniło

    • 46 2

    • Jak to mówią

      Starczy to jest uwiąd. Wystarczy?

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane