• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej

Robert Kiewlicz
21 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Petrobaltic chce odejść od świadczenia usług dla branży offshore na rzecz morskiej energetyki wiatrowej. Petrobaltic chce odejść od świadczenia usług dla branży offshore na rzecz morskiej energetyki wiatrowej.

W ciągu najbliższych czterech lat flota Petrobalticu ma powiększyć się o pięć specjalistycznych jednostek. Statki mają być wykorzystywane przy budowie i serwisowaniu farm wiatrowych na Bałtyku. Firma prowadzi już zaawansowane rozmowy z trójmiejskimi stoczniami.



Czy morska energetyka wiatrowa to branża z przyszłością?

W najbliższych latach Petrobaltic chce przejść ze świadczenia usług dla branży offshore na rzecz morskiej energetyki wiatrowej. Już teraz spółka realizuje badania geotechniczne, geofizyczne czy hydrograficzne dla podmiotów zewnętrznych.

Jednak chce też zaangażować się w układanie kabli podmorskich, instalację fundamentów czy turbin wiatrowych oraz stacji transformatorowych. Petrobaltic ma też zajmować się konserwacją, wymianą i naprawą elementów morskich farm wiatrowych, ich modernizacją czy reinstalacją.

Petrobaltic planuje zakup pięciu nowych, specjalistycznych jednostek. Petrobaltic planuje zakup pięciu nowych, specjalistycznych jednostek.

Nowe jednostki Petrobalticu



Lotos Petrobaltic planuje realizację czterech projektów, w ramach których zbudowane zostaną następujące jednostki:

  • jednostka do instalacji fundamentów,
  • jednostka do instalacji turbin,
  • jednostka do układania kabli,
  • dwie jednostki do serwisowania i utrzymywania infrastruktury.

Petrobaltic się zmienia. Przyszłością energetyka wiatrowa



Przypomnijmy, że w czerwcu 2021 r. spółka podpisała list intencyjny z Baltic Trade and Invest - spółką zależną niemieckiej firmy RWE Renewables - drugiego co do wielkości dewelopera i operatora morskich farm wiatrowych na świecie. Współpraca Petrobaltic i BTI ma obejmować: badania geotechniczne gruntu, potencjalne zapewnienie statków instalacyjnych i statku inspekcyjnego podczas fazy prac budowlanych i obsługi farmy wiatrowej oraz inspekcję i serwis instalacji podwodnych.

Zobacz, jak wygląda Sylur po modernizacji.


Morskie przedsiębiorstwo górnicze



Obecnie Petrobaltic to jedyne polskie przedsiębiorstwo górnicze zajmujące się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego oraz kompleksową obsługą logistyczną offshore, obsługą badań morza oraz zarządzaniem flotą.

Jednostki wykorzystywane przez Petrobaltic do świadczenia usług w zakresie badania dna morskiego.  Jednostki wykorzystywane przez Petrobaltic do świadczenia usług w zakresie badania dna morskiego.

Majątek produkcyjny grupy kapitałowej Lotos Petrobaltic tworzy pięć platform: dwie platformy wiertnicze i trzy platformy eksploatacyjne (w tym bezzałogowa platforma PG-1), wielozadaniowe holowniki, statki dozorowe i ratownicze, zbiornikowiec oraz baza lądowa z nabrzeżem przeładunkowym. Do świadczenia usług dla sektora offshore w zakresie badań dna morskiego Petrobaltic wykorzystuje obecnie jednostki: Sylur (PSV - statek do zaopatrzenia platform wiertniczych) i Kambr (holownik zaopatrzeniowy). Do floty spółki należą też: Bazalt (AHTS - statek do pracy przy instalacjach offshore), Ikarus III (tankowiec) i Aphrodite I (statek dowozowy). Statkami zarządza spółka Technical Ship Management.

Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku



PKN Orlen prowadzi przygotowania do budowy morskiej farmy wiatrowej. Koncern prowadzi prace nad rozwojem morskiej energetyki wiatrowej poprzez spółkę Baltic Power, która posiada koncesję na budowę farm wiatrowych o maksymalnej łącznej mocy do 1,2 GW. Jej obszar, o łącznej powierzchni ok. 131 km kw., zlokalizowany jest ok. 22 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Łeby i Choczewa.

Platforma wiertnicza Lotos Petrobaltic od środka.


Polenergia wraz z Equinor (dawny Statoil) realizuje trzy tego typu obiekty na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy ponad 3 tys. MW. Grupa jako pierwszy podmiot w Polsce dysponuje dwiema prawomocnymi decyzjami środowiskowymi na budowę MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III wraz z umową przyłączeniową oraz ważną decyzję środowiskową na budowę infrastruktury przesyłowej. Trzeci projekt MFW Bałtyk I ma ważne pozwolenie na lokalizację oraz uzyskane warunki przyłączenia od operatora systemów przesyłowych. Okres eksploatacji morskich farm wiatrowych przewidziany jest na 25-30 lat.

Platforma Baltic Beta od środka.


PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę o utworzeniu spółki joint venture 50/50, której celem będzie rozwój, budowa i eksploatacja dwóch morskich projektów wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 2,5 GW. Szacowany koszt Elektrowni Wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3 mieści się w granicach 30-40 mld zł. Baltica 1 powstanie dopiero po 2030 r. Najbardziej zaawansowanym z projektów jest projekt Baltica 3, który może zacząć produkować energię elektryczną w 2026 r.

Miejsca

Opinie (54) 3 zablokowane

  • Już dzielą skórę na niedźwiedziu. Tam jest potężna kasa i największe wałki i rabunek będzie na przepłaconych zamówieniach i kontraktach. Tak politycy i znajomi króliki będą rabować Polskę.

    • 20 15

  • (3)

    2023 rok czasu na projekt i zbudowanie jakiegoś statku . Czyli będzie jak z petrobaltic 5-6 lat.

    • 11 4

    • Projekty gotowe. Bardziej martwi sprawność podejmowania decyzji w GLSA (2)

      • 1 2

      • (1)

        Te wszystkie statki to parę mld złotych będą kosztować ciekawe skąd ta wezmą od Orlenu czy po sprzedaży części aktywów które musi sprzedać żeby Orlen mógł przejąć.

        • 3 2

        • Może być formuła z finansowaniem zewnętrznym. Nie trzeba wykładać gotówki. Wyjść cała masa.

          • 1 2

  • Super

    ale czy Trójmiasto PL w końcu napisze coś o tym, że od dawna jest napór deweloperki na tereny na których jest obecnie baza Petrobalticu ? Bo jakoś cicho o tym wszędzie a wiadomo w branży od dawna, że tam mają być osiedla budowane, nawet wizualizacje były już porobione, tylko szkoda, że u nas ich nie pokazywali zbyt często a były bardziej pod fundusze inwestycyjne z Bliskiego Wschodu, USA i Niemiec, od taka ciekawostka...UM o tym doskonale wie, tak jak wiedział od początku co ma być na terenach dawnej rzeźni przy Angielskiej Grobli i doskonale było widać na planach i wizualizacjach, że to co ma być wybudowane będzie wymagało wyburzenia większości tego co tam stoi i co podchodzi pod zabytki... A nie sorry, tam to się prawdopodobnie spali albo zostanie podmyte, bo ktoś rurę od hydrantu uszkodzi akurat w pobliżu fundamentu...

    • 34 5

  • Za pòźno

    Już rok temu to zapowiadali i dalej nic. Trzeba zamòwić statki, a nie bajki opowiadać. Tylko ta propaganda.

    • 35 8

  • Pamiętam jak PIS doszło do władzy i zamkneli koncesje farm wiatrowych (4)

    • 22 11

    • Ustawa antywiatrakowa, konflikt z Invenergy o zabranie koncesji, stanowisko Ministerstwa Energii w kwestii rezygnacji z

      rozbudowy wiatraków na lądzie
      Można tak książkę napisać

      • 8 4

    • Ale lądowe, a nie morskie. To dwa inne światy, wiec nie mieszaj ludziom w głowach (2)

      • 9 7

      • Morskie są kilka razy droższe w budowie. (1)

        • 6 1

        • I o wiele bardziej wydajne. Co ma piernik do wiatraka?

          • 4 5

  • RSB (3)

    Oby były budowane w RSB

    • 9 8

    • (1)

      Nauta da radę :-)

      • 4 6

      • Haha

        Nauta, da radę się utopić jak cały Mars.

        • 7 2

    • Kto q tym rsb je wybuduje? Tam więcej spółek niż stoczniowców

      • 2 0

  • (3)

    smiech na sali...........ta firma sie zwija!!!!!!tacy specjalisci tu sa w biurach...pociotki...

    • 25 7

    • rzeczywiście specjaliści

      czas się zatrzymał tam w 1981 roku i tak już zostało.

      • 13 2

    • Ciekawy (1)

      Czyli tam pracowałeś i Cię zwolnili?

      • 2 3

      • Praca w polskiej firmie za średnio dobre pieniądze to nie wszystko. Liczy się jeszcze klimat, a tu niestety wiele do życzenia. Nie chciałem pracować wśród chorych psychicznie więc zmieniłem robotę :)

        • 4 0

  • Nierealne (1)

    Terminy realuzacji tych jednostek jeśli miałyby być realizowane w Polsce są nierealne. W 2 lata nie da sie tego zbudować - budowa to nie tylko kadlub ale również specjalistyczne wyposażenie dla takich jednostek robione pod konkretne zamówienie. A to się jeszcze nie zaczęło, zanim machina ruszy, projekt się wdrożyć zbierze oferty to bedziemy mieć wiosne 2022 w optymistycznej wersji, do tego złożenie zamówień realizacja u podmiotów zewnetrznych, kadlub, instalacje wszelakie, testy, odbiory, rozruchy i 2023 odpada. To powinno być od dobrych 2 lat uruchomione aby była szansa dotrzymać tych terminów. Zwlaszcza ze każde zamówienie i każde urzadzenie dodatkowo musi być zatwierdzone przez Petrobaltic, a to też nie będzie od ręki (standardowe 100 zmian, modyfikacji, uwag i spychania odpowiedzialności). Fajny peojekt, fajna koncepxja, ale polacy sami się spoźnili na swoje farmy wiatrowe

    • 25 2

    • PiS po dojściu do władzy zaczął walkę z farmami wiatrowymi na lądzie.

      Teraz zaczyna budować na wodzie kilka razy drożej niż na lądzie.

      • 6 2

  • Ale to musi bolec totalnych donosicieli z Thuskiem na czele...

    • 10 30

  • W stoczni w Radomiu niech te statki wybudują.

    Promy już tam zbudowali.

    • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane