• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięciu chętnych na przejęcie spółki Port Gdański Eksploatacja

Robert Kiewlicz
15 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Port Gdański Eksploatacja zatrudnia prawie 600 osób i prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. To już druga próba sprzedaży tej spółki.

Port Gdański Eksploatacja zatrudnia prawie 600 osób i prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. To już druga próba sprzedaży tej spółki.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył zbieranie ofert wstępnych od podmiotów zainteresowanych przejęciem spółki Port Gdański Eksploatacja. Swoje zainteresowanie PGE wyraziły: wchodzący w skład międzynarodowej grupy Rhenus Port Logistics, Mariner Capital Limited z Malty, PKP Cargo z Węglokoksem oraz Erontrans z Pruszcza Gdańskiego i Morski Terminal Masowy Gdynia. Do końca maja ZMPG wybierze podmioty, które zaprosi do złożenia konkretnych ofert.



Port Gdański Eksploatacja to spółka operatorska skupiająca się przede wszystkim na przeładunkach drobnicowych, w tym kontenerowych oraz masowych. Jej działalność realizowana jest na ponad 90 ha gdańskiego portu. Zajmuje się wykonywaniem usług przeładunkowych w relacji morskiej, jak też usługami składowania towarów dostarczanych środkami transportu wodnego, drogowego i kolejowego. Na sprzedaż wystawiono blisko 100 proc. akcji spółki (99,91 proc. akcji jest własnością Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, pozostałe 0,09 proc. akcji w trakcie wykupu przymusowego).

- Nasze zainteresowanie PGE wynika z planów rozwojowych naszego właściciela. Chce on rozszerzyć swoją działalność także na Gdańsk - mówi Bogdan Buczko, dyrektor naczelny Morskiego Terminalu Masowego Gdynia.

W 2011 roku spółka Atic Services nabyła 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Atic Services to francuska firma, uznawana za europejskiego lidera w branży logistycznej. W zakresie jej działalności mieści się kompleksowe zarządzanie transportem, składowanie oraz przeładunek ładunków masowych. Z kolei Morski Terminal Masowy Gdynia zajmuje się przeładunkiem i składowaniem ładunków masowych. Jego infrastruktura przygotowana jest do obsługi ładunków suchych, takich jak węgiel, koks, zboża, pasze czy rudy, a także płynnych, np. ropy i przetworów naftowych.

Poważnym graczem jest też PKP Cargo, które występuje w konsorcjum ze spółką Węglokoks SA. Węglokoks już w 2012 przymierzał się do przejęcia PGE. Spółka w planach na 2012 rok miała zapisane liczne akwizycje, a - jak twierdzili jej przedstawiciele - Port Gdański Eksploatacja świetnie wpisywał się się w rozwój grupy. Węglokoks SA jest największym polskim eksporterem węgla, obecnym na rynkach międzynarodowych od 1951 roku. Zakupy węgla na eksport dokonywane są na podstawie wieloletnich umów zawartych z Kompanią Węglową, Jastrzębską Spółką Węglową, Katowickim Holdingiem Węglowym oraz Południowym Koncernem Węglowym.

- Potwierdzamy informacje o naszym udziale w prowadzonym procesie prywatyzacji PGE. Budujemy komplementarne łańcuchy logistyczne w celu kompleksowej obsługi naszych klientów. Potencjalna obecność kapitałowa w PGE wzmacnia pozycję PKP Cargo jako przewoźnika tym bardziej, iż realizowana jest wspólnie z naszym kluczowym klientem - spółką Węglokoks - mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo. - To ostatnia okazja inwestycyjna w polską infrastrukturę portową z unikalnym potencjałem rozwoju - PGE dysponuje ponad 100 ha gruntu w porcie wewnętrznym w Gdańsku, z nabrzeżami o charakterze uniwersalnym do przeładunku drobnicy i ładunków masowych. Jest także wyłącznym operatorem w Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym.

Teraz Węglokoks przy wsparciu największego w Polsce operatora kolejowych przewozów towarowych ma duże szanse na przejęcie PGE. Tym bardziej, że także inne spółki kolejowe widzą duże szanse w inwestycjach na terenach portowych. PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do modernizacji i uporządkowania infrastruktury kolejowej na terenie gdyńskiegogdańskiego portu.

Czy prywatyzacja PGE wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?


O przejęcie PGE mają zamiar walczyć też nasze rodzime spółki, czyli Erontrans z Pruszcza Gdańskiego. Firma powstała w 1989 roku, a obecnie jest jednym z czołowych, polskich operatorów logistycznych, oferujących kompleksowe rozwiązania w zakresie frachtu drogowego, spedycji morskiej, usług celnych oraz logistyki. Erontrans to także 14 terminali partnerskich w Polsce, ponad 40 w Europie oraz globalna sieć agentów morskich i lotniczych.

PGE skusiła także spółki z kapitałem zagranicznym. Rhenus Port Logistics z siedzibą w Szczecinie jest częścią międzynarodowego koncernu skupiającego ponad 350 oddziałów na całym świecie i ponad 19 tys. pracowników. W Polsce spółka ma biura w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni, Gliwicach, Krakowie, Małaszewiczach, Ostrowcu Świętokrzyskim. Zajmuje się koordynacją i wszelką działalnością związaną z przeładunkiem, przewozem, składowaniem, dystrybucją i innymi rozwiązaniami logistycznymi na całym świecie. Jej oferta obejmuje pełen zakres usług logistycznych i spedycyjnych dla kontenerów, węgla i minerałów luzem, wyrobów stalowych, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych oraz frachtowanie statków morskich i barek rzecznych jak również organizację transportu drogowego i kolejowego.

Mariner Capital Limited z Malty zajmuje się budową, zarządzaniem oraz inwestowaniem w terminale morskie. Spółka świadczy także usługi logistyczne. Spółka zainwestowała dotychczas w trzy terminale - Baltic Container Terminal w Rydze, włoski Terminal Intermodale Venezia i Durres Terminal Kontenerowy w Albanii.

To już druga próba sprzedaży spółki Port Gdański Eksploatacja. W 2012 roku ustalono nawet harmonogram sprzedaży spółki. Rozpoczął się też nabór doradcy prywatyzacyjnego. Do 30 września 2012 miał być wyłoniony inwestor, a do końca roku miała zostać podpisana z nim umowa. Terminów nie udało się jednak dotrzymać.

Eksploatacją zainteresowana była szczecińska spółka OT Logistics. Kończy ona obecnie proces prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Na początku 2014 roku przejęła też kontrolę nad C.Hartwig Gdynia.

Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Spółka powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Spółka jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I i WOC II zobacz na mapie Gdańska, Oliwskim zobacz na mapie Gdańska, Wiślanym zobacz na mapie Gdańska, Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska, Węglowym zobacz na mapie Gdańska, Rudowym zobacz na mapie GdańskaAdministracyjnym zobacz na mapie Gdańska. Maksymalna długość statku, który może być obsługiwany przy nabrzeżach PG Eksploatacja wynosi 225 m przy maksymalnym zanurzeniu 10,2 m - w porcie wewnętrznym do 14 m zanurzenia. W wyniku uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników o przekształceniu spółki, w dniu 15 września 2010 roku spółka Port Gdański Eksploatacja została zarejestrowana jako spółka akcyjna.

Miejsca

Opinie (24) 1 zablokowana

  • A inwestora z katarem nie ma?

    • 28 4

  • nowy inwestor,nowe inwestycje? (1)

    Filipinca niech wykupią,

    • 10 2

    • Najpierw restruktyzacja czyli zwolnienia pracownikow

      • 3 0

  • typowanie (2)

    konkurs bez nagród
    kto i czy w ogóle wygra?

    • 5 1

    • (1)

      typy proszę ,typy...

      • 1 0

      • atic

        • 1 1

  • Ile jest tam zwiazków zawodowych? (1)

    5 lub 10( w tym tzw działacze co chca brac szmal za bycie w radzie nadzorczej)
    nie dziekuje bardzo

    • 6 15

    • Dwa związki >RN trzy osobowa bez działaczy.
      jak piszesz to sprawdź

      • 14 3

  • Najlepiej wszystko sprzedac !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 18 4

  • Autor ma stare info, w PG Eksploatacji pracuje mnij niż 500 osób (1)

    • 10 6

    • Z autora taki fachowiec...portal schodzi na psy.

      • 2 3

  • pracownik

    z tych pięciuset naprawdę pracuje połowa

    • 17 5

  • 1zl

    moge dac 1$

    • 3 5

  • Czemu wszystkie zdjęcia przedstawiają MTM Gdynia? (2)

    • 5 6

    • (1)

      Ale za to zdjęcie "tytułowe" w artykule to PGE SA Basen Górniczy ,nab.węglowe.

      • 2 1

      • Jogibabo, brawo Jasiu!

        • 0 0

  • Czy jest jeszcze (1)

    jakiś zakład przemysłowy polski w Polsce? Pytam retorycznie. Nie ma już nic, a obecny nierząd rozwala ostatki.

    • 13 3

    • Poprzednie rządy kaczyńskich rozwaliły tyle, że niewiele temu rządowi już zostało

      • 5 6

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane