- 1 Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany (14 opinii)
- 2 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (85 opinii)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (33 opinie)
- 4 150 mld zł na elektrownię jądrową (181 opinii)
- 5 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
- 6 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (91 opinii)
Pięciu chętnych na przejęcie spółki Port Gdański Eksploatacja
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył zbieranie ofert wstępnych od podmiotów zainteresowanych przejęciem spółki Port Gdański Eksploatacja. Swoje zainteresowanie PGE wyraziły: wchodzący w skład międzynarodowej grupy Rhenus Port Logistics, Mariner Capital Limited z Malty, PKP Cargo z Węglokoksem oraz Erontrans z Pruszcza Gdańskiego i Morski Terminal Masowy Gdynia. Do końca maja ZMPG wybierze podmioty, które zaprosi do złożenia konkretnych ofert.
- Nasze zainteresowanie PGE wynika z planów rozwojowych naszego właściciela. Chce on rozszerzyć swoją działalność także na Gdańsk - mówi Bogdan Buczko, dyrektor naczelny Morskiego Terminalu Masowego Gdynia.
W 2011 roku spółka Atic Services nabyła 100 proc. udziałów w Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Atic Services to francuska firma, uznawana za europejskiego lidera w branży logistycznej. W zakresie jej działalności mieści się kompleksowe zarządzanie transportem, składowanie oraz przeładunek ładunków masowych. Z kolei Morski Terminal Masowy Gdynia zajmuje się przeładunkiem i składowaniem ładunków masowych. Jego infrastruktura przygotowana jest do obsługi ładunków suchych, takich jak węgiel, koks, zboża, pasze czy rudy, a także płynnych, np. ropy i przetworów naftowych.
Poważnym graczem jest też PKP Cargo, które występuje w konsorcjum ze spółką Węglokoks SA. Węglokoks już w 2012 przymierzał się do przejęcia PGE. Spółka w planach na 2012 rok miała zapisane liczne akwizycje, a - jak twierdzili jej przedstawiciele - Port Gdański Eksploatacja świetnie wpisywał się się w rozwój grupy. Węglokoks SA jest największym polskim eksporterem węgla, obecnym na rynkach międzynarodowych od 1951 roku. Zakupy węgla na eksport dokonywane są na podstawie wieloletnich umów zawartych z Kompanią Węglową, Jastrzębską Spółką Węglową, Katowickim Holdingiem Węglowym oraz Południowym Koncernem Węglowym.
- Potwierdzamy informacje o naszym udziale w prowadzonym procesie prywatyzacji PGE. Budujemy komplementarne łańcuchy logistyczne w celu kompleksowej obsługi naszych klientów. Potencjalna obecność kapitałowa w PGE wzmacnia pozycję PKP Cargo jako przewoźnika tym bardziej, iż realizowana jest wspólnie z naszym kluczowym klientem - spółką Węglokoks - mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP Cargo. - To ostatnia okazja inwestycyjna w polską infrastrukturę portową z unikalnym potencjałem rozwoju - PGE dysponuje ponad 100 ha gruntu w porcie wewnętrznym w Gdańsku, z nabrzeżami o charakterze uniwersalnym do przeładunku drobnicy i ładunków masowych. Jest także wyłącznym operatorem w Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym.
Teraz Węglokoks przy wsparciu największego w Polsce operatora kolejowych przewozów towarowych ma duże szanse na przejęcie PGE. Tym bardziej, że także inne spółki kolejowe widzą duże szanse w inwestycjach na terenach portowych. PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do modernizacji i uporządkowania infrastruktury kolejowej na terenie gdyńskiego i gdańskiego portu.
O przejęcie PGE mają zamiar walczyć też nasze rodzime spółki, czyli Erontrans z Pruszcza Gdańskiego. Firma powstała w 1989 roku, a obecnie jest jednym z czołowych, polskich operatorów logistycznych, oferujących kompleksowe rozwiązania w zakresie frachtu drogowego, spedycji morskiej, usług celnych oraz logistyki. Erontrans to także 14 terminali partnerskich w Polsce, ponad 40 w Europie oraz globalna sieć agentów morskich i lotniczych.
PGE skusiła także spółki z kapitałem zagranicznym. Rhenus Port Logistics z siedzibą w Szczecinie jest częścią międzynarodowego koncernu skupiającego ponad 350 oddziałów na całym świecie i ponad 19 tys. pracowników. W Polsce spółka ma biura w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni, Gliwicach, Krakowie, Małaszewiczach, Ostrowcu Świętokrzyskim. Zajmuje się koordynacją i wszelką działalnością związaną z przeładunkiem, przewozem, składowaniem, dystrybucją i innymi rozwiązaniami logistycznymi na całym świecie. Jej oferta obejmuje pełen zakres usług logistycznych i spedycyjnych dla kontenerów, węgla i minerałów luzem, wyrobów stalowych, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych oraz frachtowanie statków morskich i barek rzecznych jak również organizację transportu drogowego i kolejowego.
Mariner Capital Limited z Malty zajmuje się budową, zarządzaniem oraz inwestowaniem w terminale morskie. Spółka świadczy także usługi logistyczne. Spółka zainwestowała dotychczas w trzy terminale - Baltic Container Terminal w Rydze, włoski Terminal Intermodale Venezia i Durres Terminal Kontenerowy w Albanii.
To już druga próba sprzedaży spółki Port Gdański Eksploatacja. W 2012 roku ustalono nawet harmonogram sprzedaży spółki. Rozpoczął się też nabór doradcy prywatyzacyjnego. Do 30 września 2012 miał być wyłoniony inwestor, a do końca roku miała zostać podpisana z nim umowa. Terminów nie udało się jednak dotrzymać.
Eksploatacją zainteresowana była szczecińska spółka OT Logistics. Kończy ona obecnie proces prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Na początku 2014 roku przejęła też kontrolę nad C.Hartwig Gdynia.
Miejsca
Opinie (24) 1 zablokowana
-
2014-05-15 13:04
A inwestora z katarem nie ma?
- 28 4
-
2014-05-15 13:05
nowy inwestor,nowe inwestycje? (1)
Filipinca niech wykupią,
- 10 2
-
2014-05-16 07:51
Najpierw restruktyzacja czyli zwolnienia pracownikow
- 3 0
-
2014-05-15 13:16
typowanie (2)
konkurs bez nagród
kto i czy w ogóle wygra?- 5 1
-
2014-05-15 16:32
(1)
typy proszę ,typy...
- 1 0
-
2014-05-15 17:25
atic
- 1 1
-
2014-05-15 13:26
Ile jest tam zwiazków zawodowych? (1)
5 lub 10( w tym tzw działacze co chca brac szmal za bycie w radzie nadzorczej)
nie dziekuje bardzo- 6 15
-
2014-05-15 13:40
Dwa związki >RN trzy osobowa bez działaczy.
jak piszesz to sprawdź- 14 3
-
2014-05-15 15:10
Najlepiej wszystko sprzedac !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 18 4
-
2014-05-15 15:46
Autor ma stare info, w PG Eksploatacji pracuje mnij niż 500 osób (1)
- 10 6
-
2014-05-15 18:09
Z autora taki fachowiec...portal schodzi na psy.
- 2 3
-
2014-05-15 16:07
pracownik
z tych pięciuset naprawdę pracuje połowa
- 17 5
-
2014-05-15 16:34
1zl
moge dac 1$
- 3 5
-
2014-05-15 18:00
Czemu wszystkie zdjęcia przedstawiają MTM Gdynia? (2)
- 5 6
-
2014-05-15 21:08
(1)
Ale za to zdjęcie "tytułowe" w artykule to PGE SA Basen Górniczy ,nab.węglowe.
- 2 1
-
2014-05-23 01:09
Jogibabo, brawo Jasiu!
- 0 0
-
2014-05-15 18:15
Czy jest jeszcze (1)
jakiś zakład przemysłowy polski w Polsce? Pytam retorycznie. Nie ma już nic, a obecny nierząd rozwala ostatki.
- 13 3
-
2014-05-15 19:12
Poprzednie rządy kaczyńskich rozwaliły tyle, że niewiele temu rządowi już zostało
- 5 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.