• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pociąg z Chin do DCT. Kontener w 12 dni

Wioletta Kakowska-Mehring
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pierwszym transportem z Chin do Gdańska przyjechało 30 kontenerów, następny pociąg z liczbą 41 kontenerów jest planowany w grudniu.
  • Firma Adampol, Port Gdańsk i DCT pracowały nad uruchomieniem połączenia kolejowego Chiny-Gdańsk ponad trzy lata.
  • Pierwszym transportem z Chin do Gdańska przyjechało 30 kontenerów, następny pociąg z liczbą 41 kontenerów jest planowany w grudniu.
  • Pociąg z Chin do Gdańska jechał 12 dni.
  • Pociąg z Chin do Gdańska jechał 12 dni.

Z Chin do Gdańska jedzie 12 dni, ale jest dwa razy droższy niż kontenerowiec. Do terminala kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk przyjechał pierwszy pociąg z kontenerami z Dalekiego Wschodu w ramach połączenia uruchomionego przez firmę Adampol. Pierwszym transportem przyjechało 30 kontenerów, głównie z elektroniką i odzieżą, część uda się w dalszą podróż, ale tym razem drogą morską m.in. do Helsinek.



Transport kontenerów z Chin do Polski to nic nowego. Firma Adampol, która ma terminal przeładunkowy w Małaszewiczach, zajmuje się tym od dawna. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów z wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych, jak: Xi'an, Chengdu, Chonqging, Hefei, Zhenghzou, Wuhan, Changsha czy Harbin. Jednak połączenie tego suchego terminala z terminalem morskim DCT w Gdańsku to już nowość.

- Dzięki uruchomieniu połączenia między naszym terminalem w Małaszewiczach a DCT Gdańsk wiele szlaków transportowych, do tej pory prowadzących z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii oraz Skandynawii, zostanie przyspieszonych nawet o pięć dni. Będzie to miało bardzo duży wpływ na jeszcze większą rozpoznawalność Portu Gdańsk, który do tej pory był bardziej kojarzony w Chinach ze swoich połączeń oceanicznych - powiedziała Elena Łukanowa, prezes zarządu Adampolu.

Krócej o pięć dni od konkurencji



Czas przejazdu pociągu wyniesie 12 dni, ale możliwe jest skrócenie tranzytu nawet do 10 dni, a - doliczając do niego dwudniowy czas bezpośredniego serwisu morskiego - całe rozwiązanie umożliwi dostawy towarów z centralnych Chin w okolice Londynu, Sztokholmu, Oslo czy Helsinek przez Port Gdańsk w 12-14 dni.

- To wartość dodana portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód na to, że transport morski oraz lądowy mogą się rozwijać i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję portu i terminala DCT jako północnej bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie - powiedział z kolei Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk.
- Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu jesteśmy w stanie przyspieszyć transport kontenera o pięć dni. Należy pamiętać również o mniejszej liczbie operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

2 tys. dolarów za kontener



O tym, która forma transportu jest atrakcyjna, decydują priorytety, jakie ma klient. Jeśli komuś najbardziej zależy na czasie, może wybrać transport lotniczy, niestety jest on 20, a czasem nawet 30 razy, droższy niż pociąg czy statek. Najtaniej jest przewieźć towar statkiem, ale też trwa to najdłużej. Kontenerowce do Europy płyną od 40 do 50 dni (do DCT ok. 45 dni).

- Pociąg w tym zestawieniu jest bardzo atrakcyjny. Towar dociera na miejsce w 10-14 dni i jest tylko dwa razy drożej niż statkiem. Mówimy tu o kosztach rzędu 2 tys. dolarów za kontener. Kiedy ktoś kupuje kontener z towarem wartym 100 tys. euro i ma na tym 10 tys. euro marży, to jeżeli ten kontener dojedzie do niego nawet o 1 tys. dolarów drożej, to gdy ten towar sprzeda w ciągu tygodnia, może taką operację powtórzyć nawet cztery razy, zarobić 40 tys. euro i nie czekać, aż dopłynie kolejny statek. Natomiast powrotne pociągi, czyli do Chin, w tej chwili mogą być tańsze i konkurować kosztami z frachtami morskimi - mówi Łukasz Szutenberg, business development manager w Adampol SA.
  • Firma Adampol, Port Gdańsk i DCT pracowały nad uruchomieniem połączenia kolejowego Chiny-Gdańsk ponad trzy lata.
  • Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk
  • Miry Sun, ambasador Republiki Korei w Warszawie
  • Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
Jednak według założeń właśnie uruchomione połączenie kolejowe nie ma być konkurencją dla połączeń dalekomorskich, a jedynie uzupełnieniem oferty. Pamiętajmy, że pociąg jednorazowo zabiera ok. 40 kontenerów, a największe kontenerowce ponad 23 tys. kontenerów.

Pierwszym transportem z Chin do Gdańska przyjechało 30 kontenerów, następny pociąg z liczbą 41 kontenerów jest planowany w grudniu. Regularne transporty cotygodniowe są planowane od stycznia 2020 r.

- Mamy nadzieję, że do tego czasu uruchomimy już połączenie ro-ro. Z tym jest związanych dużo formalności. Obecnie do kontenera możemy spakować trzy samochody, a do kontenera ro-ro zmieści się 10, a nawet 12 aut - mówi Łukasz Szutenberg.

Port i terminal dla Białorusi



Co będzie wożone tymi kontenerami?

- Wszystko, od elektroniki i kosmetyki, po samochody. Właśnie w branży moto nasza firma ma największe doświadczenie. Chcemy, żeby przyjeżdżały w kontenerach na specjalnych platformach i dalej były dystrybuowane do Anglii i Szwecji. Zainteresowanie jest ogromne, nie spodziewaliśmy się. Mamy bardzo dużo zapytań od firm, głównie producentów odzieży, elektroniki i koncernów samochodowych - dodaje Łukasz Szutenberg.
Eksperci podkreślają też inne zalety tego połączenia. W drodze powrotnej połączenie to również będzie wykorzystywane do transportów w kierunku Białorusi, umożliwiając DCT i Portowi Gdańsk zostanie strategicznym portem tego kraju, a Adampolowi terminalem przeładunkowym. To nie koniec. Pociąg z Chin do Polski przejeżdża przez Kazachstan. Niedaleko jest też do Korei Południowej. Dlatego te dwa kraje też są zainteresowane tym projektem. Na spotkaniu w Porcie Gdańsk obecna była Miry Sun, ambasador Republiki Korei w Warszawie.

Miejsca

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Chińczycy to nasi bracia. Jesteśmy tak samo d.m.ni za nędzne pieniądze.

    • 0 0

  • Dla wschodu jesteśmy tylko żywymi chodzącymi portfelami.Ludzie obudźcie się

    • 0 0

  • Baron (20)

    lepsza współpraca z chinami niż z zachodnim motłochem . Dla Państw zachodnich jesteśmy niewolnikami chcą nas okraść i wcisnąć x razy droższe rzeczy oraz trującą powodującą raka żywność .

    Pora myśleć przyszłościowo i współpracować ze wschodem .

    • 96 67

    • Bzdury (7)

      A kim są mieszkańcy Chin dla rządzącej tam komunistycznej partii? Zapytaj jak bardzo cieszą się z wolności mieszkańcy Hongkongu, gdzie w wyniku protestów ie żyje już ok. 2 tyś ludzi. Zostali w ciągu kilku miesięcy zamordowani, w tym jeden Polak. Ale o tym pewnie nie słyszałeś...

      • 16 14

      • a mówią o tym ? (2)

        media mówią tyko o tym co im pozwoli zachód i zachodni właściciele

        • 8 9

        • (1)

          I dlatego zamiast wciągać zachodnią propagandę będziesz wciągać chińską?

          • 2 1

          • oni po jednych pieniądzach - zarabiać na nich trzeba

            a nie szanuje się tego, kto sam sie nie szanuje...

            • 0 0

      • Nie żyje dwóch, porąbały ci się ranni z zabitymi

        • 0 0

      • (1)

        Napisz jeszcze kto organizuje te zamieszki i komu zależy na destabilizacji Chin.

        • 4 2

        • jakoś powtarzalny ten scenariusz...

          Chyba powinno sie coś nowego wymyślić...

          • 2 0

      • uuu, a to się dowiedziałem o liczbie ofiar...

        Widziałem protesty na własne oczy, czułem zapach gazu łzawiącego, rozmawiałem ze znajomymi z Chin kontynentalnych i Hongkongu, ale o 2000 ofiar nie słyszałem. O jednym, podpalonym przez protestujących - tak, ale skąd pozostałych 1999 ofiar?

        • 12 2

    • Polska mogłaby importować z Białorusi energię elektryczną.

      • 0 0

    • I tak zachodnie produkty sa produkowane w chinach glabie. (4)

      Od lalek barbie przez dzinsy levisa az po meble z ikei.

      • 18 9

      • bzdury wyPiSujesz ... (3)

        meble Ikea teraz w 80% made in Poland są

        • 22 1

        • (2)

          Za to ostateczne zyski w 100 % skandynawskie

          • 7 0

          • (1)

            Możesz otworzyć Polską firmę Ikeła i zatrudnić Szwedów.

            • 3 1

            • Drzwiami i oknami będą walić za polskie stawki

              • 0 0

    • Dla takich zakompleksionych tępaków to bardzo szybko zastąpią

      Chińczycy miejsce wg twoich obaw o zachodnie państwa pod względem wyzysku i trucia.Bo Chińczycy robią to z miłości do takich trolli

      • 0 0

    • no, Chińczycy to tylko na naszą korzyść będą pracować hahahaha

      • 4 0

    • baron 2 (1)

      prawda... dzisiejszy zachod to syf... wiem bo mieszkalem w scandynawii 10 lat... sama chemia w jedzeniu

      • 6 3

      • Ale sami to kupujemy! Gdyby nie było popytu to nikt by tego nie produkował. Sałata liściasta, papryka, borówki, ogórki, rukola, roszponka, szpinak często nie widzą słońca czy nawet ziemi. Sadzonka, sztuczne podłoże, woda, ogrzewanie i wilgotność i taaadam - mamy super zdrowe owoce i warzywa. Przez cały rok. A to że gdzieś tam specjaliści od żywienia pisali że jedzenie tego nie ma sensu bo nie zawierają śladowe ilości mikroelementów, witamin tylko wodę to głupie gadanie, pewnie jacyś niedouczeni.

        • 4 1

    • Bzdury (1)

      Sprawdź sobie jak chwalą chińskich biznesmenów murzyni ,którzy dla nich pracują w kopalniach miedzi w Afryce. Niebawem zjedzą swoich skośnookich pryncypałów na kolację dodając pieczeń z Chińczyka do miski ryżu którą od nich dostają 2X dziennie. Startuj chłopie do Zambii Masz etat w kopalni za 2 dolary dziennie będziesz pierwszym białasem w firmie Może z czasem awansujesz na białego nadzorcę wtedy sobie postrzelasz oficjalnie do czarnych jak będą protestować .Takie tam wprowadzili zwyczaje Twoi azjatyccy idole .

      • 13 6

      • To i tak jeszcze daleko im do zwyczajów belgów i holendrów w okresie eksploatacji nowych terytoriów.

        • 12 2

  • Pociąg z Chin (4)

    Po przekopie Mierzei Wiślanej chiński pociąg zakończy bieg w porcie w Elblągu, a stamtąd barkami kontenery trafią do Europy. Następnie Mateusz Krzywomordy odtrąbi sukces na konferencji prasowej. Czego nie rozumiecie?

    • 53 52

    • Nie rozumiem skad w tobie tyle jadu chlopie

      Walnij browarka, wez niunie na kolana i odtrabisz sukces

      • 5 0

    • Mateusz

      Ten Mateusz był na uczelniach w czołówce studentów,jeżeli mówimy o ocenach,O twoim wodzu mogę powiedzieć,że jest ryży,fałszywy i był kiepskim studentem,poza tym sepleni i zamiast rura mówi juja.

      • 11 6

    • krzywommorde

      to ty masz korposzczurze

      • 8 13

    • Właśnie. Czego nie rozumiom?

      My odbudujemy RWPG i CPK.
      Będzie Niemcom i Francuzom łyso

      • 12 6

  • Natychmiast należy przerwać jakiekolwiek kontakty z chinami.
    To wrogie państwo podobnie jak rosja.

    • 2 3

  • Jak najbardziej Chiny

    Chiny tak USA nie

    • 1 3

  • A w powrotnej drodze co jest wywożone......??

    Puste kontenery i dolary zarobione w workach.....

    • 5 1

  • ciekawe co pali mniej ropy na tej trasie (20)

    lokomotywa czy kontenerowiec, ktoś wie? Jak to się da porównać przy tej ilości kontenerów?

    • 30 16

    • (2)

      Mniej pali to co jest tańsze czyli kontenerowiec. I on nie pali ropy tylko mazut.

      • 5 0

      • (1)

        nikt nie pali ropy, co najwyżej olej opałowy a od mazutu się odchodzi na rzecz LNG i oleju opałowego

        • 2 1

        • gdzie w konteneraqch?!

          co najwyżej prom na 2 kilometry!

          • 0 0

    • Oczywiście że lokomotywa pali mniej (2)

      Liczy się zużycie na tonę przewiezionego ładunku, który w przypadku transportu morskiego jest najmniejszy

      • 14 2

      • (1)

        "morskiego najmniejszy", ale jak się weźmie pod uwagę, że droga koleją jest krótsza, to wynik może być inny. Dokładając łatwość zasilania energią odnawialną kolej to przyszłość.

        • 7 8

        • Którą odnawialną kolej pociagniesz?!

          enegrgia...

          • 0 0

    • lokmotywa nie pali ropy tylko prąd żre (9)

      • 15 7

      • to chyba taka u was (6)

        w podkarpackiem i podlaskiem ...czarne punkty na mapie polski wylęgarnia pis ciemnoty zabobonów najgłębsze zagłębie i siedlisko przenno'kartoflacko'buraczanych prymitywów

        • 17 23

        • przenno? :) Ty sam widać burak jesteś

          • 2 1

        • gupoty gadasz - podkarpacie to Dolina Krzemowa Polski (4)

          • 7 7

          • Dolina Krzemowa? O czym Ty mówisz?! (3)

            Jest tam cokolwiek oprócz Asseco co jest związane z IT? Jaką mają przewagę w IT nad Warszawą, Krakowem, Wrocławiem czy Trójmiastem?

            • 6 5

            • it w trójmieście

              to chyba żart - same call center

              • 2 4

            • Prezes Kolanko i Premier tak powiedzieli (1)

              Dolina Krzemowa i koniec. Kropka.

              • 14 2

              • z krzemu jest tuczeń drogowy, asfalcik

                więc podkarpacie pasi: robole budowlani, każdy z pylicą krzemionkową

                • 6 1

      • A prąd u nas z wungla (1)

        • 6 0

        • Mówi z wyngla

          • 1 0

    • Lokomotywa (3)

      Spali mniej ale mniej tez pociągnie kontenerów. Tutaj kluczowym czynnikiem jest czas i za to się płaci więcej przy transporcie koleją.

      • 25 4

      • (2)

        Należy przeliczać konsumpcję energii (ropy/prądu) na kontener. Natomiast pociąg ma tą przewagę, że łatwiej napędzać go energią odnawialną.

        • 17 4

        • tak samo jak statki akurat (1)

          • 4 9

          • pokaż mi kontenerowiec

            korzystający z energii odnawialnej

            • 10 1

  • Z tego co wiem... (6)

    To Polskie porty są mało atrakcyjne dla Białorusi, bardziej atrakcyjna jest Pribaltyka, my raczej na końcu owego ogonka.

    • 17 9

    • Sprostowanie 2 (1)

      Pribałtyka to była za Breżniewa.

      • 0 1

      • Teraz jest bałtycki Benelux :)

        • 0 0

    • -sprostowanie (3)

      - DCT nie jest polskim portem / tylko znajduje się na terenie polski.

      • 9 5

      • Juz jest... (1)

        Polska kupila udzialy od austalijskich emerytow.
        Poza tym, to nie byla wlasnosc a dzierzawa na 30lat. Australijczykom wystarczylo 15 lat, aby wyjsc z grubym zyskiem.
        A nasi "bonzowie" "nie da sie, nie oplaca sie" chca budowac bloki na nabrzezach...

        • 7 0

        • nie nasi tylko gdyńscy

          • 4 0

      • DCT jest terminalem

        a nie portem

        • 8 2

  • Super

    Aż dziw, że to się dzieje w Polsce. Tylko się cieszyć. Brawo.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane