• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pociąg z Chin do DCT. Kontener w 12 dni

Wioletta Kakowska-Mehring
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pierwszym transportem z Chin do Gdańska przyjechało 30 kontenerów, następny pociąg z liczbą 41 kontenerów jest planowany w grudniu.
  • Firma Adampol, Port Gdańsk i DCT pracowały nad uruchomieniem połączenia kolejowego Chiny-Gdańsk ponad trzy lata.
  • Pierwszym transportem z Chin do Gdańska przyjechało 30 kontenerów, następny pociąg z liczbą 41 kontenerów jest planowany w grudniu.
  • Pociąg z Chin do Gdańska jechał 12 dni.
  • Pociąg z Chin do Gdańska jechał 12 dni.

Z Chin do Gdańska jedzie 12 dni, ale jest dwa razy droższy niż kontenerowiec. Do terminala kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk przyjechał pierwszy pociąg z kontenerami z Dalekiego Wschodu w ramach połączenia uruchomionego przez firmę Adampol. Pierwszym transportem przyjechało 30 kontenerów, głównie z elektroniką i odzieżą, część uda się w dalszą podróż, ale tym razem drogą morską m.in. do Helsinek.



Transport kontenerów z Chin do Polski to nic nowego. Firma Adampol, która ma terminal przeładunkowy w Małaszewiczach, zajmuje się tym od dawna. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów z wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych, jak: Xi'an, Chengdu, Chonqging, Hefei, Zhenghzou, Wuhan, Changsha czy Harbin. Jednak połączenie tego suchego terminala z terminalem morskim DCT w Gdańsku to już nowość.

- Dzięki uruchomieniu połączenia między naszym terminalem w Małaszewiczach a DCT Gdańsk wiele szlaków transportowych, do tej pory prowadzących z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii oraz Skandynawii, zostanie przyspieszonych nawet o pięć dni. Będzie to miało bardzo duży wpływ na jeszcze większą rozpoznawalność Portu Gdańsk, który do tej pory był bardziej kojarzony w Chinach ze swoich połączeń oceanicznych - powiedziała Elena Łukanowa, prezes zarządu Adampolu.

Krócej o pięć dni od konkurencji



Czas przejazdu pociągu wyniesie 12 dni, ale możliwe jest skrócenie tranzytu nawet do 10 dni, a - doliczając do niego dwudniowy czas bezpośredniego serwisu morskiego - całe rozwiązanie umożliwi dostawy towarów z centralnych Chin w okolice Londynu, Sztokholmu, Oslo czy Helsinek przez Port Gdańsk w 12-14 dni.

- To wartość dodana portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód na to, że transport morski oraz lądowy mogą się rozwijać i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję portu i terminala DCT jako północnej bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie - powiedział z kolei Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk.
- Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu jesteśmy w stanie przyspieszyć transport kontenera o pięć dni. Należy pamiętać również o mniejszej liczbie operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

2 tys. dolarów za kontener



O tym, która forma transportu jest atrakcyjna, decydują priorytety, jakie ma klient. Jeśli komuś najbardziej zależy na czasie, może wybrać transport lotniczy, niestety jest on 20, a czasem nawet 30 razy, droższy niż pociąg czy statek. Najtaniej jest przewieźć towar statkiem, ale też trwa to najdłużej. Kontenerowce do Europy płyną od 40 do 50 dni (do DCT ok. 45 dni).

- Pociąg w tym zestawieniu jest bardzo atrakcyjny. Towar dociera na miejsce w 10-14 dni i jest tylko dwa razy drożej niż statkiem. Mówimy tu o kosztach rzędu 2 tys. dolarów za kontener. Kiedy ktoś kupuje kontener z towarem wartym 100 tys. euro i ma na tym 10 tys. euro marży, to jeżeli ten kontener dojedzie do niego nawet o 1 tys. dolarów drożej, to gdy ten towar sprzeda w ciągu tygodnia, może taką operację powtórzyć nawet cztery razy, zarobić 40 tys. euro i nie czekać, aż dopłynie kolejny statek. Natomiast powrotne pociągi, czyli do Chin, w tej chwili mogą być tańsze i konkurować kosztami z frachtami morskimi - mówi Łukasz Szutenberg, business development manager w Adampol SA.
  • Firma Adampol, Port Gdańsk i DCT pracowały nad uruchomieniem połączenia kolejowego Chiny-Gdańsk ponad trzy lata.
  • Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk
  • Miry Sun, ambasador Republiki Korei w Warszawie
  • Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
Jednak według założeń właśnie uruchomione połączenie kolejowe nie ma być konkurencją dla połączeń dalekomorskich, a jedynie uzupełnieniem oferty. Pamiętajmy, że pociąg jednorazowo zabiera ok. 40 kontenerów, a największe kontenerowce ponad 23 tys. kontenerów.

Pierwszym transportem z Chin do Gdańska przyjechało 30 kontenerów, następny pociąg z liczbą 41 kontenerów jest planowany w grudniu. Regularne transporty cotygodniowe są planowane od stycznia 2020 r.

- Mamy nadzieję, że do tego czasu uruchomimy już połączenie ro-ro. Z tym jest związanych dużo formalności. Obecnie do kontenera możemy spakować trzy samochody, a do kontenera ro-ro zmieści się 10, a nawet 12 aut - mówi Łukasz Szutenberg.

Port i terminal dla Białorusi



Co będzie wożone tymi kontenerami?

- Wszystko, od elektroniki i kosmetyki, po samochody. Właśnie w branży moto nasza firma ma największe doświadczenie. Chcemy, żeby przyjeżdżały w kontenerach na specjalnych platformach i dalej były dystrybuowane do Anglii i Szwecji. Zainteresowanie jest ogromne, nie spodziewaliśmy się. Mamy bardzo dużo zapytań od firm, głównie producentów odzieży, elektroniki i koncernów samochodowych - dodaje Łukasz Szutenberg.
Eksperci podkreślają też inne zalety tego połączenia. W drodze powrotnej połączenie to również będzie wykorzystywane do transportów w kierunku Białorusi, umożliwiając DCT i Portowi Gdańsk zostanie strategicznym portem tego kraju, a Adampolowi terminalem przeładunkowym. To nie koniec. Pociąg z Chin do Polski przejeżdża przez Kazachstan. Niedaleko jest też do Korei Południowej. Dlatego te dwa kraje też są zainteresowane tym projektem. Na spotkaniu w Porcie Gdańsk obecna była Miry Sun, ambasador Republiki Korei w Warszawie.

Miejsca

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Więcej spala mazutu statek. (2)

    Średnio na dobę taki średni też kontenerowiec (30.tyś TEU ) w czasie rejsu spala około 2.5 tony mazutu to około 1.1 tony na h(godzinę).

    • 7 3

    • To coś średnio z matematyką..

      • 4 0

    • Sredni kontenerowiec 30 tys teu?

      A co mowia lekarze?

      • 5 0

  • ile węgla ze świata do Polski?

    czasami jak siedze na rybach opodal mostu wantowego to widze, ze co 1,5 , 2 godziny jedzie z portu do kraju 50 wagonów z węglem z importu. kilka lat temu było odwrotnie , węgiel jechał do portu. Jak dojdzie wegiel z Chin kopany tam koparkami to za rok nie będzie Barbórki. oby.

    • 14 2

  • Deepwater Container Terminal (3)

    prezes: Cameron Thorpe.

    Może to i w polsce ale my na tym pewnie zarabiamy tylko jako te mrówki co tam biegają po 8-12h dziennie; czyli okruszki.

    • 20 7

    • Oraz 30% udzialu.

      Australijczycy sprzedali swoje udzialy.

      • 3 0

    • (1)

      Te mrówki to kropla w moooorzu.
      Ale z ceł i innych podatków do budżetu państwa płynie wartka rzeka.
      A mrówki jak to mrówki.. jeszcze długo pod tym względem reszty świata nie dogonimy A tu rekord za rekordem :)

      • 4 3

      • Cla i podatki to nie zysk

        To kwoty, ktore my zaplacimy kupujac te towary.

        • 3 1

  • czy są jakieś zapisy na tą kolej transsyberyjską?

    można doczepić wagony osobowe i sprzedawać bilety w promocji byłoby zainteresowanie

    • 25 1

  • Najbardziej mnie to dziwi (1)

    że nasi jedyni sojusznicy zgodzili się na ominięcie lądem kontrolowanej przez siebie Cieśniny Malakka. Teraz jak Alli dogadało się z Inpostem, to 90% polskich firm może się zwijać. Niestety nasze biznesy polegają na tanio kupić w Chinach i sprzedać w Polsce. Po co mi pośrednik jak mogę mieć 100% taniej w 10 dni?

    • 12 2

    • 100%??!

      Czego?

      • 2 1

  • być może - ale jak komuś zależy na czasie, to kontener do Londynu dalej pojedzie koleją

    a nie droga morska z Gdańska

    • 6 4

  • a co na to Boris?

    był zaproszony?

    • 5 3

  • Jak zawsze psełdo Janusz się wypowiada i narzeka na wszystko.

    • 8 3

  • Cierpliwie i efektywnie rozwijać przecieranie szlaków handlowych Daleki wschód - Polska - północ i zachód

    Brawo! Zielone "światło w tunelu" już zapalone! Więc drążyć cierpliwie przez 365 dni w roku i 24 godziny na dobę twarde pokłady nieufności, niedowierzania, pokazując solidną i efektywną obsługę bo handel był i będzie dźwignią wzrostu gospodarczego każdego kraju na tym szlaku i Polski . Taki pociąg z kontenerami od granicy do Gdańska powinien mknąc przez 3-4 godziny dodatkowymi torami przystosowanymi do ciężkich transportów towarowych o długości amerykańskich pociągów tak jak mkną gdzie indziej po nowoczesnej magistralach kolejowych dla przewozu towarów masowych. Przy solidnej i sprawnej obsłudze za pięć lat po kilka pociągów dziennie a po 10 latach docelowo co pół godziny pociągi towarowe tam i z powrotem mają przelatywać z punktualnością szwajcarskiego zegarka jak przedwojenna lukstorpeda . Ograniczy to o kilkadziesiąt tysięcy ciężarówki ochroni powietrze od spalin a więc klimat i zdrowie 40 000 przedwcześnie umierających co roku Polaków. Po przekopie można do tej pracy przeiwdzieć również port w Elblągu dla mniejszych jednostek i partii kontenerów po Bałtyku jako uzupełnienie Gdańska i Gdyni.

    • 16 1

  • A co

    Już Szlak Jedwabny się pod ziemię zapadł. Kiedyś to Budda na wielbłądzie jechał z Pekinu , przez pustynię Gobi , Mongolie , te Tadżykistany wszystkie , Irak , i kierował się prosto do Konstantynopola , Azja mniejsza.
    Teraz niestety jeździ tam kolej. Prawie jak z Moskwy do Władywostoka. Prawie 2 tygodnie jedzie.

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane